søndag den 17. september 2023

Morgenbilleder og græs i haven

 I dag  var det knap så fint vejr, mest lidt morgendis, senere blev det meget blæsende, vi troede ellers ikke, det kunne blæse så meget som på Samsø, men jo det kan det. Det blæser voldsomt her, når vinden er i sydøst. Vi kan ikke gøre noget ved det, men når vi så heller ikke får regn, ja så bliver det tørt.

Her kommer billeder fra fredag morgen:


på vej mod Herrested
 en flot himmel

Lørdag morgen så jeg et syn jeg ser dagligt:
herovre er juletræerne allerede pyntet, der er plantager stort se på alle marker rundt om os.

Nu til haven, mange har skrevet om, at der ikke kunne være meget græs tilbage i haven. Men se nu bare her.




der er masser af græs, så må vi se, om der skal graves mere væk. Lige nu er det ikke aktuelt, men nu må vi se efter næste søndag, hvor der er plantemarked i Årslev.
staudebedet er pænt fyldt op, der hvor der tilsyneladende er plads til mere, er der store rødder fra træerne, der kan man ikke plante.
Denne buddleja har jeg fået af Anne her i sommer. Nu blomstrer, jeg var lige ovre hos Per, hans blomstrede også fint. 
Her er et udsnit fra hans have, han har forsøgt sig med at plante lidt af hvert, men der er for lidt sol. Stenene er fine med mos, spændende hvad han finder på, måske hosta rundt om bassinet. Nøkkeroserne fik han med hjem, da han var ude i vores sø.
Her er hans Penny Lane, jeg har lavet den til ham, den har jeg været heldig med.

Min sumphibiscus har jeg også været heldig med, det er nu Anne, der har sået den, den gror fint - også her på Fyn
Sølvlys blomstrer og dufter fantastisk
irishøjen står flot her i bunden af haven
nu er der plantet til
det bliver spændende at se om de vil blomstre
bagved ved lågen er der plantet hortensier, der er plads til flere, når jeg finder nogle.
her står en rhododendron fra Rhododendronhaven, som I kan se, er der plads til lidt flere.

Roser: 
Boscobel
Morten Korch
The ancient mariner

lørdag eftermiddag var vi en tur i Kerteminde og ved Sybergland
vi ville gå rundt om søen, men det tillod svanerne ikke, de havde grimme ællinger, så mange måtte opgive turen og gå samme vej tilbage. Svaner er ret hidsige, når de har unger. 
det er ellers en flot tur, men vi valgte at vende om, vi havde hundene med. 

Nu må I have en god start på ugen.











18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja, da hadde du jo masse gress igjen likevel :-)
    Jeg har heller ikke mye gress igjen her. Gress er ikke noe jeg prioriterer å ha mye av. Jeg vil heller ha blomsterbed. Det blir spennende å se dine nye iris til neste år.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er mere græs, end man lige regner med. Jeg vil også hellere have blomsterbede, græsset er fyldt med ukrudt, ikke noget at samle på. Ja det er jeg også spændt på.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Flotte billeder af himlen fra din gåtur i fredags. Er interesseret i hvordan Per har lavet sit bassin, det ser godt ud, og hvor dybt er det?
    Bruger I stadig 140cm højt hegn til at holde hundene inde? Zulu går ved 70 cm, men der er jo en høj hæk omkring det hjælper.
    Her har det været det skønneste vejr i dag med sol og varme og ingen vind,
    lige nu er det begyndt at regne lidt, men vi trænger også til regn.
    Ja svaner kan være ganske aggressive når de har unger.
    Håber mine 8 egetræer kommer fra Tyskland i den kommende uge, det glæder jeg mig til.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var en flot morgen. Jeg kan i hvert fald sige, at Pers bassin ikke er dybt. Det var i haven, men dækket til. I forbindelse med oprensning af haven (giftig jord) kom det frem. Der har været et forgylderi i huset for mange år siden, derfor var jorden forurenet. Det vidste de ikke, da de købte huset, det var en dyr og træls historie for dem. Husets værdi faldt jo meget.
      Vi hegner jo også en for då-og rådyr, men selvfølgelig også for, at hundene ikke skal løbe ud. I den nederste del af haven er hegnet 160 cm i resten er der kun 140 cm. Det var bestemt, inden vi flyttede ind, vi vidste jo ikke om dyrene gik lige udenfor og ville ind, men det er ikke noget stort problem.
      Nøj hvor heldigt for jer, at I har haft stille vejr, det har vi bestemt ikke, regn får vi heller ikke.
      Ja folk har i hvert fald respekt for svaner, kunne vi se, det er nok en god idé.
      Held og lykke med dine egetræer, du venter altid på noget nyt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Godt at se, at der er masser af græsplæne at tage af 😄 På den anden side kan jeg godt lide græsplæne stier, som fører en rundt i haven.

    SvarSlet
  4. Hej Marie
    Ja græsset bliver nok også til stier her ligesom i haven på Samsø.

    SvarSlet
  5. Flotte himmelbilleder.
    Der skal jo være lidt græs tilbage til næste år, når du finder på nye planter. Du stopper nok ikke med det fra i år.
    Her har det været en rigtig sur blæst uden regn. Dvs. der kom 2 dråber her nu til aften. Højest. Heldigvis kom blæsten fra øst, så æblerne ligge lidt i læ. Men en god gang regn kunne vi godt trænge til. Det hele er tørret igen, så jeg venter med at udplante diverse studenterniellker og digetalis mv.
    Den er en spændende blomst den sumphibiscus. Godt du har en stadigvæk.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      Ja jeg finder nok nye planter til næste år, ellers vil det ikke være mig.
      Ja vi haft vejr som dig, mængder af blæst og 3 dråber regn, vi trænger også meget. Jeg kan godt forstå, du venter med at plante ud, jeg har lige vandet det vi har plantet ved hækken, jorden slubrer det i sig. Ja sumphibiscussen er flot, den er jeg glad for, at jeg fik med. Der er flere i haven på Samsø.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Det er flotte billeder af himlen du har taget. Dejlige kig gennem din have. Så kan vi godt se, at der stadig er græs, som kan fjernes efter behov! ;-) Uha ja hidsige svaner er ikke til at spøge med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Tak skal du have, ja der er plads til mere i haven, når der er behov :) Nej svanerne må vi holde os fra

      Slet
  7. Fine morgenbilleder med dejligt september-lys! Vi har været heldige med denne måned hidtil - lige bortset fra den manglende regn. I dag rundede vi de 5 mm på måleren.
    Godt der stadig er muligheder for udvidelser af bedene! Jeg er sikker på de nok skal blive udnyttet om ikke i år, så fremover:-) Det er jo et farligt sted med alle disse plantemarkeder og -skoler, men haven tegner godt efter et lille år, og du er ved at have lavet en god samling af alle dine yndlingsplanter.
    Det er godt gjort at man må vende om på sin promenade, men naturligvis er der hensyn at tage til de grimme ællinger på H.C. Andersens fødeø.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har været fint, men ikke i dag, hvor vi skulle vise gæster rundt, dem overtager du i morgen. Vi er glade for de 3 mm vi har fået i dag, men vi kan ligesom jer godt bruge mere.
      Vi skal nok få plantet mere, men det er godt med lidt plads til næste år også.
      Ja med svaner med grimme ællinger, så må vi passe på, dem har man respekt for.
      Knus

      Slet
  8. Jeg må indrømme, at der er mere græs tilbage, end jeg ville have troet 😀
    Vrede svaner skal man have respekt for - og nok især, hvis man har mindre hunde med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Der var mange, som ikke troede, der var ret meget græs tilbage, så måtte jeg vise jer billeder.
      Ja netop på grund af hundene turde vi slet ikke gå forbi. Men selv folk uden hunde turde ikke.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Godt at se at der stadig er muligt at lægge lidt græs ind til bedene :-) tænker jo at der stadig kommer nyt til inden året er omme.
    Tåge og dis er nu omdannet til riv og rusk, det er rigtig surt her idag.
    Dejligt at I er blevet beriget med blomster i den gule Buddleja, den stilling jeg fik med hjem fra Samsø for et par år siden og er moderplante er også allerede en stor busk.
    Ja Per skal nok ud i nogle skyggetolerante planter rundt om bassinet, tænker at Hosta er en god idé. Det er ret flot med mosset på stenene og i kontrast til det vil nogle stribede Hosta være rigtig flot.
    Ja svaner med unger er det bedst at holde god afstand til, og der er jo ingen grund til at udfordre skæbnen :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der er heldigvis græs endnu, der skal nok blive mere at plante ud.
      Ja det er uhyggeligt blæsende, ikke sjovt at være ude i.
      Ja begge buddlejaerne trives rigtig fint både her og hos Per. Godt du fik stiklinge, så du kan lave stiklinge til os.
      Ja stribede hostaer ved Pers bassin er en godt ide, jeg faldt også for de mossede sten, han vidste ikke, at det var in :)
      Vi udfordrede ikke svanerne og skæbnen, det var farligt, der gik en dame hen til dem, de hvæste noget af hende.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. I like so much the strong Nature of fhe nordic countries. Wonderful places.

    SvarSlet