onsdag den 6. september 2023

Irishøjen bliver pyntet med sten

 men først skal vi op



sol i haven tidligt om morgenen, det er en fornøjelse at se solen stå op hver morgen, men det bliver jo 
ikke ved
først var der bare græs, så kom der iris, jeg købte et par stykker ved Lenes liljer, resten fik jeg ved
Anne, nu har jeg fået en ny donation, det får I mere at vide om senere
Vi havde en stor stak fine sten liggende ved elmetræer, pludselig blev Bent kreativ
det flotte elmetræ

han begyndte at bygge sten op i højen, spændende hvordan det bliver til næste år, men først skal der plantes flere iris, jeg har også fået frø, som bliver spredt ud på højen. Jeg tror, det bliver et farvestrålende og anderledes bed.

ved den anden ende af søen står to acer, de må gerne vokse noget mere
Echinacea med bi
høststenbræk efter flytningen måtte vi vande den og meget andet, vi har stadig vandmangel her. Den brændede sol er hård ved planterne

Magnolia Grandiflorum står mellem rhododendronerne, den vil gerne have surbundsjord, og den har en
flot bladunderside ligesom mange af rhodoerne
ligesom rhodoerne som er en af mine diller 

R. edgeworthii, jeg håber den får knopper og blomster næste år, de dufter så dejligt. Den er ikke helt hårdfør, men må i kælderen, godt vi har fået et vindue i dernede. Den har ellers boet i pavillionen på Samsø.
R. Hydon Velvet havde jeg også på Samsø
R. yakushimanum "Esbjerg"
R. Silber Velour
Roser er også en dille, ja jeg har mange diller :)
Lady Emma Hamilton
Mrs. Louis Levique
Mrs. Oakley Fisher
      
Denne er købt for at være Scepter d´isle, det tror jeg ikke, det er, den mangler den særlige duft.
Sådan så den ud i min have på Samsø
Sofia Renæssance
Syrisk fyldr rose,  Lady Stanley - købt i Rema
 vi slutter med en solnedgang

desværre tager hegnet udsigten
til gengæld er hegnet flot op mod den blå september himmel
I morges gik jeg af skyttealléen en flot tur, men som I kan se, er det svært at gå her, når der kommer biler og traktorer, så er der ikke meget plads til mig og to hunde. 
men det var en smuk tur med dis.


Det var ordene og billederne for denne gang, nu vil jeg ud og nyde det gode vejr. Jeg vender først tilbage efter plantemarkedet på Erholm gods på lørdag.
I må have nogle dejlige lune dage.










20 kommentarer:

  1. Det skal nok bli fint der du har plantet irisene. Det må jo være fint å ha så mange stener liggende. De kommer alltid til nytte. Flotte rhodoer og roser. Til neste år blir det nok enda flere. Ha en god weekend.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det håber vi. Ja der er mange sten, tror nu ikke vi kan bruge dam alle. Ja det vil ikke undre nogen, hvis der kommer flere næste år.
      Tak i lige måde
      klem

      Slet
  2. Uha, jeg bliver ganske træt og forpustet af at læse om alt det, I får fra hånden 😄 d Det bliver spændende at se, hvordan højen kommer til at se ud til næste år med sten og nye planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Bent er en flittig mand, han er jo ung endnu :) det er værre med mig, jeg er bedst til at lave planer. Jeg er også vældig spændt på at se den næste år, vi må jo udnytte den jord, der er.

      Slet
  3. Smart med sten i irishøjen. De samler varme til planterne og pynter samtidig. Jeg har en svaghed for sten, især som kanter , men osse som bare sjov rundt omkring.
    Ja trods regn i august og septemberdug, så skal der vandes på de planter der blev plantet i august. Der er ikke overskud i jorden endnu.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Du siger noget, de var også for gode til at smide ud. Vi har nok af dem, hvis du mangler.
      Ja os der ikke har fået ret meget regn må stadig vande. Jeg har lige vandet det hele i dag.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Jeg er blevet så glad for sten i haven. Det har jeg haft i tidligere haver, men nu kan jeg næsten ikke få nok 🙂 Jeg kan godt forstå, du lægger mange sten, når du har så mange bede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er dejligt med sten i haven, dem der lå her var så flotte, de måtte bruges. Resten kan vi ikke bruge, så hvis du mangler, kan I kigge ind om, når I er på farten.

      Slet
  5. Det er bare september når den er bedst lige her for tiden, og trods behov for vanding af det nyplantede (og det har du jo rigeligt af) så nyder jeg denne sensommer. Meget kan nås endnu i det fine vejr, og iris-højen ser spændende ud! Med sådan en stor bunke flotte sten er det jo oplagt at lade kreativiteten råde. Jeg er spændt på at se hvad der sker!
    Ellers er der jo nok at se på i haven med grøn tilvækst på rhodoerne og skønne roser. Dejlige billeder af landskabet i det milde lys tidligt og silde!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi kan ikke klage over vejret, med mindre man er en sur gammel kone :) det er vi heldigvis ikke. Det ser godt ud der i irishøjen, Bent er god til sådan noget, så må vi se, om jeg finder noget mere at plante der og ikke mindst så.
      Ja det hele er skønt både i haven og på gåturene.
      Knus

      Slet
  6. Det er så artig å se fra din nye hage og se hvordan den bygges opp.
    Blir veldig morsomt å følge deg videre mot neste vår og sommer.
    Rosene dine er så nydelig, skulle ønske jeg hadde fått til så fine roser, men tror ikke roser trives så godt hos oss.
    Ha en fin avslutning på uka og god helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
  7. Hej Turid
    Tak for at du følger med i opbygningen af min have. Det er spændende at starte forfra på en ny have. Synd din have ikke er til roser, det vidste jeg heller ikke om min var, heldigvis kunne jeg også have roser her.
    Tak i lige måde
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Dejligt med endnu en donation til Irishøjen, glæder mig til at se den når der kommer blomst i det hele. Og så er Bent også begyndt at lege med sten. Det skal nok blive godt, det plejer det jo når Bent går igang.
    Ja du kommer nok til at savne pavillonen til de sarte vækster, håber at kælderen kan klare opgaven og at vinduet giver nok lys.
    Yndig syrisk Rose, der er godt nok kommet mange flotte af dem gennem årene. Mine er så gamle at der ikke var ret mange farver at vælge imellem og slet ingen dobbelte. Jeg kan så fortælle at der er knopper i min hibiscus men de er godt nok små så mon de når at blive til noget.
    De der gamle alléer er der ikke meget plads på, men de har jo i sin tid inden de blev asfalteret også været beregnet til hestevogne og ikke de kæmpe store maskiner der bliver kørt med nu om dage.
    Rigtig godt fornøjelse på plantemarked. Spændende hvad du ikke kan undvære :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det bliver spændende, hvad jeg får, det skulle være sikkert nok, men jeg har ikke hørt noget endnu.
      Bent er også god til sådan noget med sten. Ja jeg vil savne pavillionen, ellers har jeg planer om at låne et drivhus, men ligegyldig hvad, så er det jo tungt og besværligt at flytte de tunge krukker. De syriske roser jeg havde på Samsø var også bare meget almindelige, men den her er spændende. Nej det er ikke sikkert, de bliver til noget, men så måske næste år, ellers må du have stiklinger af mine, godt jeg fik gravet et stykke op af den.
      Ja alléerne er meget smalle, der skal jeg ikke gå længere med to hunde på den tid af morgenen.
      Tak for det, ja jeg er noget spændt på, hvor meget der er, jeg venter mig mere af det i Årslev, men vi får se. Vi lægger nok også vejen forbi Magtenbølle.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Det bliver spændende at se irishøjen udvikle sig. Fin ide med de store sten. Uha ja at plante 2 acer og så vente på at de kommer til at ligne noget - det kræver tålmodighed at være haveglad. Flot billede af skyttealleen. Der er ikke så mange af de fine alleer tilbage.

    SvarSlet
  10. Hej Sydney
    Ja jeg er også spændt på irishøjen, jeg får flere i næste uge. Acer er langsommelige, men pludselig er de store.
    Nej det er der ikke, så vi glæder os over den.

    SvarSlet
  11. Når man har en bunke sten og en foretagsom mand, kan der komme noget meget spændende ud af det. Engang var det jo meget almindeligt med stenhøje, sådan en var der også i min barndoms have. Jeg glæder mig til at følge udviklingen af jeres irishøj.
    Mon ikke du finder noget spændende på plantemarkedet ;-)

    Hilsen Elna

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja vi havde jo også en større stenhøj på Samsø, han er god til at arrangere dem. Der var ingen stenhøj i den have, jeg kan huske fra min have, men han havde lavet en flot have, inden jeg blev gammel nok til at kunne huske det, senere havde han ikke længere adgang til det stykke jord.
      Jo det gør jeg sikkert, men der er også efterhånden grænser for pladsen i haven. Vi får se.
      Hilsen Lisbeth

      Slet