onsdag den 13. september 2017

Morgenstund har guld i mund

Nu er vi nået til den tid, hvor jeg ser solopgangen og en smuk morgenhimmel, når jeg går morgentur.

Skøn himmel fra i går morges.
 Når man zoomer ind på stormhatten/Aconitum kommer man også tæt på den fine hvide birkestamme
 Aster Marina Wolkonsky er så småt ved at blomstre
 Japansk Blodgræs i modlys
Her kan I se, hvor slemt det er med billetklip på andre planter end rhodoerne
i blåbær
og i Englands Rose
 lidt mere spændende er det med chokoladecosmos i solskin
 her er det den gule vandgran og sumpcypressen, fine grønne nuancer
 himlen er også flot
 Parykbusk/Cotinus coggygria med krøller til Karsten
 Cosmos/Stolte kavalerer fylder godt foran pergolaen
Sorbus Dodong fyldt med  smukke bær
 Alfred Dalmas
 Aprikola
 Belle de Clermont
 Charles Austin
 Darcey Bussell
 Golden Celebration
 nærbillede af samme
 Lady Emma Hamiton med buddleja som stativ
 Maid Marion
 Midnight Blue
 Souvenir de Malmaison
 Sweet Juliet
 The Poets Wife
 Rosenlysthuset
Roser på pæl i det gyldne bed, de gyldne klatreroser har det ikke så godt i år, de har bare ben.
Der blev plukket buketter ind i aftes, indtil nu har det nu ikke været nødvendig, vi tror ikke, det bliver så slemt her med stormen. Det gør ikke noget, for jeg skal med færgen i morgen tidlig.
Solnedgangen 12.9.
Fortsat god aften

16 kommentarer:

  1. Vi har slet ikke mærket noget til stormen, men der har været fugt i luften hele dagen. I morgen lover de tørvejr, men nu må vi se.
    Jeg troede kun, at det var Rododendron, der fik billetklip, men blev så lige klogere😕
    Du har stadig mange fine roser, jeg skal have fat på en god sund lilla buskrose, der ikke bliver for høj, har du en du vil anbefale?
    Meh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Nej Nordjylland skulle nærmest have stille vejr, så det kan jeg godt forstå. For en gang skyld har I tørvejr, det er da dejligt.
      Ja desværre er de billetklippere i mange forskellige planter, det er træls.
      Jeg har for nylig købt Novalis, den er meget sund i løvet, den eneste sunde lilla jeg kender, jeg håber det fortsætter. Den bliver ikke høj.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Uha, vi må da håbe at de ikke aflyser færgen!
    Her blæser, og man kan se hvordan folk skynder sig hjem.

    Jeg overvejede også om jeg skulle klippe sådan forebyggende, men de roser jeg har i blomster jo de mere robuste - man skulle tro de andre har lært noget?
    Tak for parykbusken, godt man stadig har alt sit hår og ikke behøver toupé!
    Det ser ret systematiskt ud de der billetklippere. Irriterende at der ikke er noget måde rigtig at udrydde dem på.

    God tur imorgen

    Og ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er ikke slemt her, måske kommer det senere, det har blæst en kølig vind det meste af dagen, men hen under aften løjede det af, vi har dog fået en del regn ca. 10 mm.
      Ja det kan være, dine roser har lært noget, godt de er robuste, så er der jo ingen grund til at klippe forebyggende.
      Jeg tror ikke, parykbusken er rar som toupé :) så ja det er godt.
      Det er meget meget systematisk med billetklipperne. Man kan bruge nematoder, men det vil koste en formue, så jeg må nok leve med dem desværre.
      Tak for det og i lige måde.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Irriterende bilettklippere! Jeg var plaget av det der jeg bodde før, men ikke her. Flott sol oppgang og nedganger :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de er meget irriterende. Godt du ikke har dem der, jeg er meget ked af mine.
      Tak for det :)
      Klem

      Slet
  4. Du er heldig, at du både kan vise en solopgang og en solnedgang. En af forklaringerne på, at man har fået den lede billetklipper i sin have, går på, at en nyindkøbt plante har haft den med fra planteskolen. Det får mig til at spekulere på, om de mon har dem i Rhododendronhaven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er jeg, jeg kan kun klare solopgangen i dag, her til aften regner det til en forandring.
      Ja det er nemlig en af forklaringerne, jeg kan huske, da jeg indførte rhodoer i min have, læste jeg meget om dem, der stod om billetklip, det var min store frygt at få det.
      Claus ser lidt bleg ud, når jeg viser ham billeder af mine billetklip, så måske har de dem også der, de har dem helt sikkert i deres skov.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Dejligt at du både har fanget en fin solop og nedgang til dagens indlæg for hold nu op for et møgvejr vi har haft og stadig har. Syntes nærmest det har regnet uafbrudt men storm har vi ikke haft. Vi havde lige her mellem 20 og 20.30 hvor der kom nogle lidt hidsige vindstød men nu er det bare almindelig surt blæsevejr med regn :-(
    Blodgræsset er meget smukt det er synet på de næste billeder til gengæld ikke. Håber ikke at de billetklippere finder vej til min have.
    Det er noget af en koloni af stolte kavalerer du har fået og det ser jo helt godt ud.
    Jeg er nu også godt tilfreds med at det var idag det skulle storme for jeg skal jo også ud og sejle imorgen dog en noget kortere tur end din og for mig er det først i morgen eftermiddag så har bølgerne nok lagt sig.
    Godt tur imorgen og en god weekend. Du hører fra mig igen søndag.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var så i går, men jeg fik også en fin solopgang i morges, og ellers regn fra kl. 10. Blæsevejr fra morgenstunden, men ingen storm her, så jeg tager fortrøstningsfuldt med færgen i morgen 8.15.
      Ja blodgræsset er smukt, men løv billetklippere har været i er bestemt ikke kønt. Lad os ikke håbe, du får besøg af dem.
      Ja der er godt nok mange stolte kavalerer, jeg får dem nok over hele haven næste år.
      Jeg tror ikke, du mærker noget i morgen på den korte sejltur.
      Rigtig god fornøjelse med det hele. Ja det er fint.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth, jeg må altså indrømme at jeg er noget misundelig på alle dine blomsterne roser.
    Mine de sover stadig remonteringssøvn.
    Det er da noget skidt med de billerklippere.
    Håber i slap nådigt gennem stormen.
    Her kom der mere regn end storm.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja jeg er heldig med alle mine blomstrende roser, nu må vi se, hvor længe de kan fortsætte, de er nok ved at være på retur.
      Ja det er ikke godt med de billetklippere.
      Vi har ikke mærket noget til stormen, men regn har vi også fået.
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth - forhåbentlig kom du med færgen - fik du et billetklip??
    Vi kørte hjem over Sjælland og Fyn i går: Regn i stænger og god blæst begge steder. Det hjalp, da vi kom tilbage til Jylland og da vi nåede Ebeltoft var det stille og næsten sol, så vi har ingen problemer i haven - altså af den slags. I dag er det skønt vejr. Sol og stille.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg kom med færgen, og fik ingen billetklip :) pengene blev trukket direkte på kontoen.
      Det lyder som en kedelig tur, godt der var stilhed hjemme i Ebeltoft, det var der også her, stormen ramte ikke Samsø. I dag kommer der lidt byger igen, igen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth!

    Ja nu blir det allt kortare tid mellan soluppgång och solnedgång men det är lika vackert ändå.

    Din `Dodong´ lyser fint med de röda bären, här såg jag idag att bladen börjar skifta i rött. Hösten är här men vi har det varmt och skönt ännu , väldigt trevligt väder för trädgårdsarbete.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det gør der, min Dodong er ikke begyndt at skifte farve endnu. Vi har heller ikke så fint vejr, men det kan jeg forstå, at I har, det er da dejligt.
      Kram

      Slet