lørdag den 13. juli 2013

Buskroser bl.a Ritausma, liljer og clematis

I formiddag var det gråt og blæsende, men nu er solen kommet frem, så nu er det lummert. Jeg har været på kræmmermarked i formiddag for at få mig en solskærm, vi skal jo passe på øjnene, og de lover mere solskin.
Åben have i aftes blev kun til 4 personer, men det gjorde nu ikke noget, for så fik jeg rigtig tid til at sludre med folk. Der kom også et par stykker  i dag uden for programmet.
Et par nye clematis er kommet i blomst
 Comtesse de Bouchaud
Julia Correvon er ny i haven, der er kun en enkelt blomst på hver, men der er flere på vej.
Lidt buskroser:
Ritausma billede til Nette
Rosa Mundi står fantastisk nu
Mosrosen Salét
Dronningen af Danmark er ikke så blomsterrig i år, jeg kom vist til at klippe for meget i den i foråret, ups.
I dag har jeg klippet den ene af roserne rundt om pælen i det lyserøde bed, nu har den gjort sin pligt for i år. Det var Duchess de Montebello, den var meget yndig, da jeg havde besøg af havebloggerne for 14 dage siden.
Det får mig til at tænke på, Roses billeder som hun lagde på sin blog i går. Der var et meget bart bed den gang, det er der ikke mere, se bare her:
Som I kan se, er det pænt plantet til nu.
Nu er Bent helt færdig med terrassen, han fandt ud af, at den ikke var stor nok, da de var på besøg.
Han er i øvrigt stolt over sin opfindelse her, så sparede vi penge til en slangeholder.
Den gule dagliljer blomstrer fint, snart kommer der flere dagliljer, selvom jeg ikke synes, der er gang i så mange af dem i år.
 Vi bliver i det gule, her er det: Leucanthemum Banana Cream, købt som lille plante sidst år hos Odenia.
Kaprifolie blomstrer højt oppe på stativet
Nu til liljerne





Næsten alle asiatiske købt billigt i Netto.  Mange ligner hinanden, men de blomstrer forskellige steder i haven.
 Havekig som kan pirre sanserne
så her kommer det lidt tættere på :)
og et kig mod roserne, som kommer her i nærbillede
Abraham Darby
 Måske er det Arc Angel
 Bonita Renæssance
Første blomst i Compassion, som gror op af en birk (en gang, den er ganske ny)
 Flora Danica
Pat Austin
Nu til de kølige farver:
En lidt speciel farve på en rose, købt hos rosertilhaven.dk Accapella, hedder den.
Cloe Renæssance
Queen of Sweden
 Therese Bugnét
Twice in af blue moon
Til slut min yndling:
Mme Louis Levique
Fortsat god weekend

10 kommentarer:

  1. Det er et skønt havekig du har. Man får lyst til at
    gå på stien mellem alle, de dejlige blomster.
    Jette

    SvarSlet
  2. Jeg har også købt Compassion da Staudefeen holdt Havedag. Det var Jas roser der solgte den til 50 kr. Min har mange knopper og de flotteste grønne blanke blade. Det lover godt. Min clematis mrs. Cholmondeley har nu 2 blomster og mange flere knopper. Din var så flot. Liljerne er dejlige, nu kommer mine også. Her er det meget tørt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Nå var Jas med til havedag hos Staudefeen. Jeg har også købt min hos ham, det er gode planter, man får hos ham til billig penge :) Det lyder godt, at der også er gang i din mrs. Cholmondeley, den skal nok komme efter det. Ja dejligt med liljer, men også her er det meeeeget tørt.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    man får da meget for pengene hos Netto:)
    Kan egentlig godt lide farvekombinationen på Accapella - elegant på sin egen måde!

    Her i Sverige er det også sol:)

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg havde ikke lige ventet at høre fra dig i dag :) du er måske ikke nået helt frem, du plejer ikke at kunne tage alle mine billeder.
      Ja man får meget for pengene i Netto, vi har ikke så meget andet herovre.
      Ja du plejer godt at kunne lide Accapella - den er ret flot og har en god duft.
      Fortsat god tur - jeg skal til at lave et indlæg om min favoritrose til Anne fra Moseplassen. Altid gode konkurrencer på hendes blog.
      Tak i lige måde :)

      Slet
  4. Dejlige havebilleder.
    Hvor er terrassen dog fin.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja jeg synes også, han er sluppet godt fra terrassen. Tak i lige måde.

      Slet
  5. Det er bare så fantastisk en have, du har derovre på skønne Samsø.Flotte billeder som jeg nyder - Tak for kigget

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Tak skal du have, det glæder mig, at du nyder mine billeder. Selv tak og tak for kommentaren.

      Slet
  6. Kære Lisbeth.
    Hvor er det flot - det hele - det er dog nogle fantastiske liljer du har, tænk der findes så mange.
    Billederne af "havekig" er bare så flot ---- det er en fantastisk have du har.
    Roserne er igen smukke---
    Og Bent har igen været flittig, og en god opfindelse til haveslangen.
    Hav nu en god søndag - her er ingen sol og det blæser meget, men OK
    Jeg skal snart på stranden, regner med på tirsdag.
    hilsen jessie

    SvarSlet