tirsdag den 11. september 2018

Regn og rengøring

hører sammen her i huset, så i dag er der blevet gjort rent i køkkenskabene. Det har regnet siden i morges, så jeg er glad for, at jeg tog en del billeder i går.
 Allerede nu står Sorbus Dodong så smukt, men det bliver bedre endnu, den kommer jeg til at vise flere gange, når den tager sin smukke efterårsdragt på.
det varierede hegn langs vejen bliver også snart smukkere, men jeg synes nu også, det er fint nu.


 på de tre ovenstående billeder står jeg ved lågen ind til den store have, også her fra er der et fint kig ind i haven, det sørger den gule vandgran for.
 på vej ud af skoven, Acer dissectum Garnet lyser fint op som altid hele sommeren
 også solbruden lyser op endnu
 her er det vel nærmest græsplænen, der giver fine farver, men sumphibiscussen giver også lidt farve i billedet.
 Rosen Westerland
og Sofia Renæssance lyser op i bedene
 Hortensiaen købte jeg i Billigblomst, da vi var der, den ændrer en hel del på farverne, ikke noget at sige til, de har kaldt den Magical.
 enkelte hostaer blomstrer endnu
 R. Bluebell OP holder længe i blomsten
 R. Norfolk Candy blomstrer på mange af knopperne
 R. sinogrande har mange knopper, men det er nu nok kun nyt løv
 R. Whitethroat er begyndt at få efterårsfarver
 peberbusken gik ud under tørken, dog ikke helt, der er nye knopper på vej, den så ellers ret død ud.
derimod tror jeg ikke, at thujaen kommer sig, den ser ret vissen ud. Den står bag garagen ud mod den lille vej.
Roserne:
 Akvarel
 Cloe Renæssance
 The Lady Gardener (Linda Irving købte den også, hun siger den bliver gul senere, jeg har nu mine tvivl, men køn er den da)
 Mary Rose
 Mendoza Castle og Jayne Austin lige uden for terrassedøren.
 Morten Korch
 Her har vi også en af de nye roser, Linda havde med til mig. Den er plantet op af mit figentræ, det ser ud til, at den er svært tilfreds med det.
 her er den i blomst, Pirouette er navnet.
 Strawberry Hill var blevet lidt for stor
 så den fik rosenstativet at læne sig op af. Det stod ellers ved Fighting Temperaire, men den er næsten gået i stå og er blevet klippet ned, så lige nu har den ikke brug for et stativ.
Westerland til sidst. Så kan I også se alle de nye skud, der er på vej, jeg tror nu ikke, at de når at sætte knopper i år.
Fortsat god dag, vi ses igen torsdag.

27 kommentarer:

  1. Uha, der bliver rent hos dig. Der småregner jo hele dagen ;-)
    Sorbus Dodong er den mest fantastiske røn. Der står heldigvis en ved strandvejen ind mod Ebeltoft. Jeg nyder i den grad at passere den, når først farverne knalder løs.
    Spændende hortensia :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Så bytter vi kommentar, jeg har lige skrevet hos dig :)
      Sjovt nok bliver jeg meget hurtigere træt af rengøring end af havearbejde, så SÅ rent bliver det altså heller ikke ;)
      Ja Sorbus Dodong er fantastisk og fylder ikke så meget, da den som regel er søjleformet. Godt du har en du kan nyde i nærheden.
      Selvom det var kedeligt at besøge Billigblomst, så fik jeg da lidt godt med hjem d. 18.8.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Duu må nok lige tjekke dit spamfilter - ryger jeg derind?
    For jeg har da kommenteret:)
    Spændende med din R. sinogrande, den ser flot ud!
    Akvarel ser flot ud - hvem står egentlig bag den?
    Her har det været mørkt hele dagen - nu mon skumringen bliver det lidt lysere...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej du er ikke på spamfilteret. En gang i mellem forsvinder der en kommentar, men ikke denne gang, og du er heller ikke gået ind på min mail.
      Ja R. sinogrande er meget spændende med kæmpeblade og knopper.
      Se her er jeg i knibe, for jeg kan ikke google den, det plejer du at være bedre til, måske kan du finde den?
      Ja der har heller ikke været meget lys her i dag, her til aften er det blæst noget op.
      Tak i lige måde.

      Slet
    2. Det var svært - Aquarell og Tantau 1999 - tror jeg....

      Slet
    3. Ja det synes jeg også, jeg havde nok på fornemmelsen, at det var en Tantau. Men stavemåden var forkert, kan jeg se. Tak for hjælpen.

      Slet
  3. Ja, græsset er næsten lysende grønt, især når det er helt nyklippet. Godt at peberbusken ikke var gået ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er fantastisk med farven på græsset, det er vist ikke kun, fordi vi har set så længe på det vissengule.
      Ja jeg er også glad for, at peberbusken holdt livet, den så meget død ud.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Nu skal man jo passe på ikke det der rengøring tager overhånd, så jeg har været ude i regnen i stedet og tage billede til dig af The Lady Gartnere, det kommer på mail.
    Hvad er det for en du har stillet bag lysthuset :o)) den ser svært tilfreds ud med at flyttet til Samsø :o)
    Knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det har du helt ret i, jeg overdriver det heller ikke, men jeg syntes det regnede for meget. Det lyder godt med billedet af The Lady Gardner, det er jeg spændt på at se, den har ændret lidt farve nu og er da meget pæn, men den ligner stadig ikke billedet på nettet.
      Ja se det var et godt spørgsmål, nu har jeg skrevet, hvad den hedder, men det var Pirouette, den er meget grovillig, kan du nok se.
      Knus til dig

      Slet
  5. Sikke en flid du har. Da jeg nåede hjem i regnvejr, nøjedes jeg med en hurtig runde og tjek af høns, 0g så ind til en kop kaffe. Senere var jeg dog ude og var med at tømme trailer for fliser da gemalen kom hjem med genbrugsguld.
    Jeg håbe min Westerland osse når at blive så fin som din.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jeg er nu ikke særligt flittig, jeg kan bedst lide at sidde ved computeren, hvis det er regnvejr, men en gang i mellem skal der jo gøres lidt i huset. Dejligt med genbrugsguld i form af fliser.
      Det er en standhaftig rose, så det skal den nok blive.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Jeg er bestemt ikke glad for rengøring, men når det regner er der ikke nogen undskyldning for at lade være, så det er også tit det vi bruger regnvejrsdage på.
    Det ser ud til, at der er en del rhododendron, der vælger at blomstre nu, vi må håbe at det ikke går ud over forårsblomstringen.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Lige præcis, når det regner er der ingen undskyldning for at lade være :)
      Jeg har så mange rhododendron, der vil blomstre til foråret, så jeg nyder bare dem, der blomstrer nu, hvor der ikke er så meget andet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja jeg kan så regne ud at der må være fint rent hos dig nu :-) og du må nok finde på mere hvor vand, sæbe og klude kan komme i aktion, for det ser ud til mere regn nogle af de næste dage. Her hjælper det ikke meget på støvet at det regner for jeg må jo på arbejde, nå men der er nok ingen der render med grisset :-)
    Ja de er ret fine magical Hortensiaerne. Dem har jeg også nogle stykker af og de har samtidig den fordel at de blomstrer på årsskudderne så de kan klippes efter behov uden fare for at miste et års blomstring.
    Så er roserne på deres vandte plads sidst i indlægget :-) fint at Strawberry Hill kan låne stativet så den lille bi kunne få fri :-) De er så fine rosernes nye skud, flere af mine har også fin nyvækst, dejligt at de ser ud til at ha’ fået nyt liv. Dejligt at Perlebusken viser liv.
    Fortsat god aften og god fridag.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej så rent blev der nu heller ikke, jeg gav hurtigt op. Der blev jo også gjort rent i sidste uge, da vi havde gæster, man skal jo ikke overdrive ;)
      Tak for oplysningen omkring magical hortensiaerne, det vidste jeg ikke.
      Ja nu kom roserne sidst igen. Bien kunne ikke klare det mere, så jeg måtte finde på noget andet. Jeg spejdede længe efter nyvæksten, men nu er den på de fleste af roserne. Det var nu peberbusken, der viste liv :)
      JO tak i lige måde, ja fri har du nok ikke.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Jeg vil hellere arbejde i haven i regnvejr end gøre rent, men der skal jo gøres rent engang imellem🙁.
    Din græsplæne er ikke bare grøn, den ser også fin tæt ud. Der er desværre kommet så meget ukrudt i vores hen over sommeren.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Netop det vil jeg også hellere, men ja da jeg alligevel bare sad ved computeren, måtte jeg hellere tage mig sammen, DET var svært :)
      Der er nu også en del ukrudt i vores plæne, det er svært at undgå, når vi har en ukrudtsmark som naboer, men du har ret græsset er tæt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    For oss med hage så tror jeg at det å gjøre rent inne om sommeren er ikke noe som skjer så ofte ;)
    Synd med din thuja, men noe må en så tørr sommer gå utover. Ikke alle klarer seg dessverre. Lekre nye roser!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det med rengøring ligger ikke først på listen - slet ikke om sommeren.
      Det var godt med læ der, men thujaen måtte give op, vi må finde på noget nyt.
      Klem

      Slet
  10. Hei Lisbeth.
    Liker egentlig rengjøring, men denne regnværsdagen ble brukt på å lage opp endel middager som man må ha god tid for å lage...
    Flotte kik inn den store hagen. og det ser flott ut langs hegnet:-)
    Vår Dodong er helt uten bær i år. for første gang. Tror den hadde det for tørt.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Det er ikke mange havefolk, der liker rengøring, men du gør så. Man kan også lave mad til flere dage, men jeg har en del i fryseren i forvejen.
      Dodong er et smukt træ, heldigvis får den smukke efterårsfarver også uden bær.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Hej Lisbeth!
    Det finns något bra med alla sorters väder... Städning är rätt trist men perfekt en regnig dag :) Fina septemberbilder från din trädgård.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er kedeligt med rengøring, men det skal jo til.
      Tak for det
      Du må også have det godt.

      Slet
  12. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvarSlet
  13. Ja når naturen holder vaskedag,så kan vi jo gøre det samme eller gøre rent som du har brugt tiden på. Jeg må sige at de billeder du har taget på det sidste af haven er ren magiske og utrolig smukke. Den måde du har fanget lyset spil imellem planterne er bare så eventyrlig og pirre min fantasi. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Ja der er ikke andet for, i dag er det solskin, det må nydes.
      Tak for ros til mine billeder, jeg ser netop meget på lyset ind i haven, jeg er glad for, at du synes, billederne er gode og glad for at du fortæller mig det. Tak.
      Kh Lisbeth

      Slet