torsdag den 13. september 2018

Som det da gror

Efterhånden er det hele groet så meget, at det ude fra vores lille vej er svært at se pavillionen, men det er vel et luksusproblem. Sådan set må det godt begynde at tage den med ro. 


 den gule vandgran
 lægger man virkelig mærke til, her den med den sidste aftensol
den ses både tæt på og langt væk fra
 Pergolaen i aftensolen
 roserne ligeledes i aftensolen
 selvom solen efterhånden er ved at rykke sig længere væk og stå lavere, så der bliver mere skygge af skovens træer.
Buddlejaerne blomstrer igen, både dem i rosenbedene
men også den blå her ved pergolaen
 cyklamen blomstrer flot, og de små nye blade er på vej
Floksen har fået sin anden blomstring
 og der er stadig blomster på Crinum/Hageliljen
 Geranium Rozanne fletter sig ind mellem linarea i pavillionbedet, de klæder hinanden,
 de gamle heuchera har bredt sig godt, både de mørke
og de grønne
 I mandags købte jeg en ny i Netto: Plum Royal
den står i ørkenbedet, som jeg tog et flot billede af i går
 den hvide Kalmia har tydelige knopper nu, mon ikke den bliver flot til næste år, når den blomstrer
 endnu en flot knop på vej i Sumphibiscussen
Roserne:
 Aprikola
 Britannia
 James Galway
Lady of Shalott
 Lady Salisbury
 Novalis
 Persian Mystery
Til slut den flotte solnedgang fra i aftes
Fortsat god dag, her skinner solen, og det var en skøn stille morgen, nu lufter det lidt mere.

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, nå gror det godt overalt. Ugresset ikke minst...
    Så fin Heuhera Plum Royal. Den har jeg ikke sett før.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej MaritHej Marit
      Ja det er noget vildt efterhånden.
      Den heuchera må du se, om du kan finde.
      Klem

      Slet
  2. Ja, det opleves næsten, som om planterne har sat turbo på for at indhente det forsømte. Din gule vandgran minder mig om nogle bekendtes guldelm, som ønsker dem velkommen hjem på en kilometers afstand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er altså noget vildt. Jeg har set en guldelm, men de har det med at sætte et ekstra topskud, det er synd, for de er ellers også flotte.

      Slet
  3. Ja skyggerne bliver lange og aftensolen giver et specielt lys. Og duggen bliver liggende i spindelvævene, så smukt. Det er blevet en smuk årstid trods tørken.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det gør de og det hele er så fint, det er dejligt, at det klarede tørken.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth!

    Ja, nog växer det överdådigt hos dig, det ser flott ut i hela trädgården. Det är bara att njuta av allt det fina och hoppas vi får en lång höst som kompensation för sommaren som blev allt annat än god för våra trädgårdar.
    Samsö måste ha de vackraste solnedgångar, här ser jag aldrig något liknande.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det vokser rigeligt, men vi skal ikke klage, når vi tænker på, hvordan sommeren var, det er bare med at nyde det hele.
      Ja vi har en del vackre solnedgange :)
      Kram

      Slet
  5. Ja det har det med at gro, det er somme tider svært at forestille sig, når man sætter et lille træ eller busk at der faktisk ikke går ret lang tid før det er stort 😀 Men det er jo det vi gerne vil have og bliver det for stort, må vi ud med saven.
    Der er stadig mange dejlige farver i jeres have, september er en skøn tid.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja vi må sige, det gror, pludselig er det lille træ blevet stort. Godt vi har mænd, der kan klare det med saven.
      Ja september er en skøn tid.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja det hele gror som var det en lyst!
    Morsomt med en anden blomstring i din Phlox - klippede du den ned?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det må man sige.
      Nej Phloxen blev ikke klippet helt ned, jeg klippede bare det visne af.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Der var jo også noget der skulle indhentes, så planterne har haft travlt hvis de skal blive klar til at gå ind i efteråret på vanlig vis.
    Der er stadig mange flotte farver repræsenteret i haven, ja mest hos dig, dog kan jeg glædes over alle mine fine Cyclamen som efterhånden har bredt sog en del, og nogle af dem jeg har sået de sidste år er begyndt at sætte blomster. Det er lidt spændende.
    Hvor er ørkenbedet bare blevet flot og smukt med det frodige grønne trimmede græs omkring sig.
    Der er godt nok også flot løv på dine roser, mange af mine er næsten helt nøgne. Nå men jeg må håbe på bedre tider næste år :-)
    Her har det været fint vejr det meste af dagen, vi fik dig en enkelt byger her til aften, men solen kom igen og det så ud til at det blev til en fin solnedgang. Smuk var den dit kamera fangede igår.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja planterne har haft travlt med at indhente det, de er kommet bagud med.
      Ja der er mange flotte farver, og der kommer flere. Cyklamen har jeg nok mest takket være dig, jeg havde nogle få selv, men nu har jeg da en del. Jeg håber, jeg en dag får lige så mange som dig :)
      Ja ørkenbedet er rigtig flot på det billede.
      Jeg har også mange grimme blade på mine roser, men der er heldigvis også nogle med pænt løv.
      Det blev gråt her hen på eftermiddagen, men i formiddags var det flot.
      Der var ikke så meget solnedgang her til aften.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Alllllllller først Lisbeth.
    Tusind tusind tak for de hvide violer.
    Var i går hos Kit. Lindas datter i Aalborg.
    Hun kom med den skønneste potte til mig.

    Til Charlotte fra Lisbeth. Hvide violer (håber jeg)...... :))))))))

    Blev jeg overrasket.... ja!
    Det er så fantastisk og her i regnen skal de plantes. Jeg ved præcis hvor de skal stå.
    Tusind tak for du tænkte på mig og så med hvide violer. Jeg elsker dem jo.

    Dernæst, ja så gror det helt vildt. Din have er jo frodig som altid. Men nu står alle mine roser står med flotte knopper igen. Sommerfuglebusken er også begyndt at blomster. Tog en hel buket hvide/grøn Allium ind i går. Jeg tror det var godt jeg klippede de visne ting ned!

    Smuk fredag og dejlig weekend til jer
    Klemmer

    Charlotte

    SvarSlet
  9. God morgen Charlotte
    Velbekomme, det er mens de blomstrede, at jeg gravede hvide violer op til dig, desværre trods ivrig vanding, gik de ud i tørken. Derfor satsede jeg på at kunne huske, hvor de hvide stod og gravede en dusk op til dig. Så jeg håber de er hvide :)))
    Regn har vi ikke, men det er sikkert en godt idé at plante dem, når det regner.
    Dejligt at høre, at du har flotte rosenknopper. Ja det er godt at klippe de visne ting ned.
    Tak i lige måde
    Klemmer til dig
    fra mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er skam plantet i det hvide bed. Så vi satser Lisbeth.
      Men violer er så smukke og det gælder lige meget næsten hvilken farve de har.

      God lørdag
      Knus

      Charlotte

      Slet
    2. Det lyder godt, ellers må de flyttes :)
      Tak i lige måd
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  10. Hei Lisbeth!
    Ja, nå gror det utrolig fort. Det gjør at det også er lettere å se hva som må beskjæres.
    Takk for en ny fin runde i hagen. Ørkenbedet er skikkelig flott, der har du lagt ned endel arbeid med luking:-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det gør det, så må vi jo beskære.
      Selv tak. Desværre er der ikke luget godt nok i ørkenbedet, det er på vej op igen, nok for det jeg ikke har ligget ned og luget :)
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Det er skønt, at det gror. Jeg må sige, at jeg stadig nyder, at jeg ikke skal traske rundt i 37 graders varme og vande. Jeg hadede det 101%
    Men der er nu også mange efterårstegn, og jeg bliver lidt ekstra vemodig i år, kan jeg mærke, fordi jeg synes, jeg gik glip af både forår og sommer. Og så glæder jeg egentlig til at få det hele pakket ned og glemme 2018 og starte på en frisk. Heldigvis er forårsløgene langt oppe, så jeg kan se, at der kommer en ny sæson.
    Dine heucheraer ser virkelig godt ud. Jeg har ikke ret meget held med dem i bedene. Vi har dem bedst i potter. (Har nu lige prøvet at plante to der fristede med flotte mørke blade - det kunne jo være...)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja man skal da ikke klage over, at det gror, men jeg synes alligevel, at det går lidt for stærkt. Jeg kan godt forstå, du var træt af at traske rundt med vandkanden, det var jeg også, men jeg brugte nu mest vandslangen.
      Ja der er en del, vi er gået glip af her i 2018, vi må håbe på bedre held næste år.
      Jeg har jo mængder af heuchera, bare de almindelige som jeg viser, jeg håber den nye vil brede sig ligesom dem. Obsidian bliver aldrig til ret meget, sådan er det med de mere sjældne/dyre. Jeg håber, de vil gro i din have, de er da oplagte til at dække jorden hos jer, hvis de altså vil. Du kan få mængder hos mig.
      Kh Lisbeth

      Slet