mandag den 24. september 2018

Høstfarver og besøg i haven


Admiral sommerfuglene er vilde med Himlens 7 sønner. i går formiddags var der både bier og humlebier på besøg i blomsterne.
Jeg havde besøg af to damer i går, den ene havde fine gaver med til mig:
 keramik æbler
som kunne holde til at hænge ude hele året, de blev straks hængt op, her er det i Himlens 7 sønner
Det er ikke alle asters, jeg har noget imod, kun de invasive. Det er Marina Wolkonsky ikke.
 høstfarver i elefantgræsset
 Euonimus oxyphyllus
 har virkelig flotte høstfarver
 det har det røde paradisæbletræ også, det står i læhegnet ud til vejen
Skæbnetræet/Clerodendrum har helt andre farver
 Havefuchsiaen står så fint nu
 The lark Ascending med den gule vandgran i baggrunden. Den flagrede rundt i vinden, så nu er den kommet ind i vasen. Jeg går rundt med snor og saks og binder roser op især ved pergolaen. Vi må sige, at der er en voldsom vind.
 Pavillionbedet med staudesolsikken Lemon Queen

 Himlens 7 sønner forstår at tage opmærksomheden
Det gør den egebladede hortensia også, bemærk de flotte fyldt blomster.
flot frøstand fra en af træpæonerne, jeg har en del frø, hvis nogle vil prøve kræfter med at så.
Roserne:
 Aprikola
 Café Latte
 Clair Austin
 Jacqueline du Pré
 Janet Inada
 King´s macc
 The lark Ascending
 Odyssey ved Himlens 7 sønner
 Silver Cloud
Wild Edric
solnedgangen søndag aften
I morgen
fylder denne skønne lille pige 1 år, så fin hun er den lille Martha, og så hurtigt tiden går.
Men det er nu ikke derfor, jeg holder fri. Jeg skal nemlig på tur igen, mere om det på onsdag.
Fortsat god dag.

28 kommentarer:

  1. Dejligt med de glødende efterårsfarver.Himlens 7 sønner er da helt fantastisk og det er den egebladede hortensia også.Dine roser ser også ud til at trives,selv i stormvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Ja det er så skønt derude nu, bare synd det blæser så meget. Ja de to er fantastiske, ja og roserne med.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Alletiders at du sådan har et refugium for sommerfugle - måske det er derfra de vil komme tilbage til os andre?
    The lark Ascending har jeg ellers nævnt som et alternativ til summersong når talen er faldet på Austin og orange, men flagrer den ligeså slemt eller er det bare lige det skud?
    Og så har du en Barden sag!
    Denne amerikaner er dejligt fordomsfri - 'Janet Inada' er et kryds mellem en Kordes 'Westerland' og en Austin 'Abraham Darby' Hverken Kordes eller Austin kunne finde på at bruge nogen af den andens roser - Paul Barden bruger det der er bedst:)

    Flotte frø - de træpæoner der sætter frø i år gør det godt!
    Lad folk melde sig ellers aftager jeg gerne!

    Ha en dejlig tur
    Ha en

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der er en del admiraler her nu, jeg skal sende nogle over til dig :)
      The lark Ascending får mange lange skud, især nu sidst på sæsonen. Der er kun to lange tilbage nu, men jeg klippede en del ned, da vi skulle grille, de griber fat i alt, det bliver en ret stor rose. Jeg har lige læst i Austin bogen, at de kan tåle at stå i hegn og lignende.
      Det er en flot rose, når den vil blomstre, men den har nu ikke været flittig i år, måske pga varmen.
      Ja træpæonerne sætter en del frø, jeg har allerede lavet nogle poser til dig.
      Jo tak for det.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Så vakre roser du har, og jeg forstår godt at du er så glad i dem.
    Du har mange flotte peonfrø, og i år er de nok modnet godt.
    Flott bilde av Matha.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja roserne er dejlige, selvom de flyver rundt for vinden.
      Der er faktisk ret mange pæoner, der ikke har udviklet frø, men heldigvis er der også nogle der har.
      Tak - billedet er tyvstjålet fra moderen ;)
      Klem

      Slet
  4. Martha skulle det selvsagt stå... :)

    SvarSlet
  5. Skønne efterårsfarver. De 7 sønner er da en rigtig "showstopper".
    jeg har skrevet navnet på din fine mørke asters ned. Skøn farve og ikke løbende, så den må findes. Min fuchia er osse kommet helt fabelagtig med blomster nu. Men det er den mørke. Din ser meget lys ud. Jeg har for resten lavet stiklinger i år. Men jeg kan ikke huske hvordan jeg overvinterede de små pus sidst jeg lavede. De er lidt sarte den første vinter.

    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor - de 7 sønner fanger opmærksomheden.
      http://staudestedet.dk/shop/2-stauder---a/1854-aster-novae-angliae-marina-wolkonsky-asters/ her kan du få den, der er mange billige stauder, håber du ser dette.
      Ja min havefuchsia er meget lys og meget flot. Jeg har ikke så meget forstand på stiklinger, desværre.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Himlens 7 sønner ser rigtig fin ud.
    Sjovt med dit skæbnetræ der får bær. Jeg må prøve at holde øje med vores, i år har der da været varmt nok, men jeg ved ikke om det er manglende varme,eller hvad, der gør, at vores ikke har bær.
    Tillykke med barnebarnet og god tur 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja den er så fin, hvis du ikke har den, skulle du investere i den, I har pladsen.
      Hvor gammelt er jeres skæbnetræ? Måske er det ikke så gammelt som vores.
      Tak for det
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Dejlige, gyldne efterårsfarver og nuttet barnebarn ☺

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Dejligt med besøg :-) hyggeligt at sommerfuglene og andre insekter flokkes i Himlens 7 sønner, og sikken nogle flotte frugter de andre gæster havde med.
    Sjovt som det er forskelligt i haven lige nye noget står i sit flotte efterårs dress, bla den røde paradisæble og den egebladede hortensia, mens andet stadig har en duft af sommer, her tænker jeg bla på fuchsiaen og roserne.
    Jeg fik nogle træpæon frø af Hanne sidste år men der er ikke noget der er spiret endnu, så dem er jeg vidst ikke så dygtig til.
    Tillykke med lille Martha i morgen, hun er godt nok blevet stor. Så fin hun er i flot kjole og guldsko.
    Spændende hvad du nu skal ud og flagre efter når det nu ikke er fødselsdag.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var godt besøg af både sommerfugle og gæster med gaver. Jeg fik da også inspireret til en Louise Bugnét rose, den er der mange, som er blevet fristet af.
      Ja det er lidt blandet i haven for tiden af sommer og efterår. Her til aften fik vi hagl, gad vide hvad roserne sagde til det.
      Nå jeg troede ellers, at du skulle prøve træpæon frø, men hvis de ikke kommer op, gider man jo ikke. Jeg ved ikke, hvor længe de skal være om at spire, jeg har ikke tålmodigheden, men det ved du.
      Tak for det, ja det er hun, det er jo sjovt at klæde en pige i kjole og guldsko, en lille prinsesse :)
      Ja det er spændende :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hvor er det da nogle umanerligt flotte billeder du viser i dag.
    Høstfarverne står jo i kø sammen med roserne og Himlens Syv Sønner - det bliver så flot på lørdag :)
    Tillykke med lille Martha, hvor er hun sød.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja det gør de nemlig, og det ser ud til at vejret arter sig på lørdag, som den eneste dag, det er super.
      Tak for det, ja hun er en sød lille en.
      Knus

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Er du nu ude og føjte igen :o)
    Hvor er det altså smukke æbler du har fået, dem er jeg da helt vild med.
    Her sender roserne også nogle mega lange skud ud, så jeg skal også til at klippe ned :o) men nu skal jeg altså lige til Samsø først og hygge i Høneballehaven :o)
    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Jeps og jeg kom ikke tomhændet hjem :)
      Ja det er nogle fine æbler, dem kan du se, når du kommer og hygger på lørdag :)
      Knus

      Slet
  11. Hold da op nogle flotte frugter, der kommer i Skæbnetræet.
    Og fuchsiaen er vel nok yndig med de lange slanke blomster.
    Så meget, du stadig har. Og de skønneste høstfarver.
    - og flotte æbler du fik...
    Tillykke med barnebarnet og god tur.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja når skæbnetræet har fået nogle år på bagen, og når det bliver varmt og tørt i Dk, så får den fine frugter.
      Og ja fuchsiaen er meget yndig.
      Jeg er bare så heldig.
      Tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Det er virkelig flotte høstfarver, du viser. Jeg bemærker især elefantgræsset. Også træpæonens frøstande er smukke.
    Tillykke med lille Martha!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er en smuk tid, jeg er vild med elefantgræssernes farve.
      Tak for det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Så fina höstfärger!! Tycker de låter vänta på sig hos mig. Men Viburnum furgatum hade börjat bli gul-orange-röd i söndags. Fina äpplen :)

    Ja ett år går fort i små människort liv - söt liten flicka.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja nu kommer de fine høstfarver. Det er ikke alle planterne, der er så langt endnu.
      Tak - ja det går så stærkt med de små.
      Tak i lige måde

      Slet
  14. Hei Lisbeth.
    Flotte høstfarger i hagen din nå! Her har vi hatt to netter med 3-4 minus grader, så ingen sommerfugler å se nå.
    De to siste bildene var skikkelig vakre:-)
    Ha en hyggelig dag på lørdag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Tak skal du have, nej med minus grader er det sket med at se sommerfugle.
      Tak for det :)

      Slet
  15. Hi Guys this is very wonderful site.I am very likely to this site.i have more information from this site thanks for sharing
    หนังใหม่

    SvarSlet