søndag den 2. september 2018

En dejlig sensommerweekend

Det er en god start på september med sol og stille vejr.
lørdag morgen startede på denne måde, men solen kom nu først frem sidst på eftermiddagen. Heldigvis var det lunt og godt, det endte ud med solskin og helt stille vejr, ren nydelse.
Det vil sige, jeg lugede nu hele stenbedet i den gamle have, jeg var blevet træt af alle skovjord- bærrene, som breder sig helt vildt. Alle blev luget op og tænk jer, jeg fandt ikke en eneste snegl, det har jeg aldrig prøvet før, de plejer at gemme sig i det grønne, jeg savnede dem ikke :)
Stauderne skyder på ny

 de tror, det er forår
Violfrøstjernen Hewitts Double er endelig sprunget ud
  Begonia grandis
Solhatten har fået ekstra farve efter tørken er overstået
 også nogle af rhododendronerne mener, det er forår. Her er det R. Norfolk Candy
og R. Helen Martin
og R. Pulap
 R. calophytum x R. traillanum står flot efter tørken, i fredags havde jeg besøg af Kai, som jeg har købt den af. Han havde en mere af samme slags med til mig.
 R. Edelweiss med fine nyd skud
R. orbiculare lyser op i nordbedet med sin fine grønne farve
Kapfakkel har endelig fået energi til at blomstre, tørken var hård ved den.
Ligularia przewalskii har fået en enkelt blomst


 Haven står igen grøn og frodig og roserne blomstrer eller har fået nye skud. Her er det Strawberry Hill.
 Aprikola
 Coral Dawn
 Hot Chocolate
 Iceberg
 Jayne Austin
 Koko Loco
 Lady Salisbury
 Morten Korch
 Novalis
og en af de nye The lady Gardener
 den sidste august dag var smuk
incl. solnedgangen
 Det blev lidt sent, jeg har haft besøg af to havekvinder fra Sjælland, som jeg kun kender fra fb. De fik lidt med sig hjem.
God søndag aften



28 kommentarer:

  1. Ja, det vand vi har fået har haft en fantastisk virkning på haven. Jeg har også været rundt med saksen - og det belønner sig nu, for her er meget frisk nyt grønt at hvile blikket på :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja med regnen vågnede planterne op til dåd igen, og med saksens hjælp bliver det endnu bedre :)

      Slet
  2. Der er mange planter der leger forår. Jeg er lidt spændt på hvor meget det går ud over forårsblomstringen og bladeskud osse. Bla vores hjertetræ er ved at springe ud igen i vind og sydsiden, hvor alle næsten bladene er smidt. Læsiden har lidt flere blade, så der er der ikke noogen nye skud. Det må da osse gå ud over din rodedendron forårsblomster.
    Det er et par fantastiske sidste augustbilleder du har. Lige ramt, sole skinner lavt henover markerne nu, så september starter osse flot.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er der. Jeg er egentlig ikke bekymret for forårsblomstringen. Der er jo mange andre rhodoer, der blomstrer til den tid, så jeg nyder dem der er nu. Jeg må have kigget på mit hjertetræ, det lille af dem har også smidt alle bladene, måske er der nye på vej.
      Ja der var en dejlig stemning på de to billeder, det gælder om at tage billedet på det helt rigtige tidspunkt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Vand har helt klart gjort godt - imponerende som meget har rettet sig og blomstrer på ny. En dejlig start på september - forhåbentlig en måned med masser af havearbejde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det var noget planterne kunne lide, og vi med dem for så kan vi nemlig komme i haven, det er super. Der var lang tid, hvor vi ikke kunne på grund af varmen.

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Det er virkelig utroligt, hvad vand ovenfra kan udvirke, og ligesom du oplever jeg også et andet forår, hvor alt skyder helt vildt, og hvor stauderne er begyndt at blomstre igen. Det er så skønt med blomstrende floks og andet godt i blomst 😊 Roserne skyder som gale, men blomstringen er ikke i gang endnu hos hovedparten, men så er der lidt at glæde sig til 😊 Utroligt med de blomstrende rhodoer - det er bare om at nyde dem. September er en absolut favoritmåned her med det gode arbejdsvejr, og man må sige, at den har lagt fint fra land med to dejlige dage. Smukke stemningsbilleder - det er nu, vi efter min mening har de flotteste himmelmotiver. Dine roser er bare så fantastiske i al deres pragt og frodighed 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det må vi sige, planterne får i bogstaveligste forstand deres anden ungdom :) Floksene er du jo specielt glad for, jeg nyder også, at de blomstrer igen. Ja mine roser skyder også igen, men vi skal lige vænne os til, at det tager noget længere tid, inden blomsterne springer ud. Du har ret, september er en skøn måned. Vi har ikke haft så fint vejr i dag, der var skyer hen over Samsø, så ingen særlige himmelbilleder i dag, men mon ikke det kommer. Ja roserne er flotte.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Flot violfrøstjerne og så fin Edelweis stadig er :-)
    Fantastiske billeder, du slutter med. Lyset på det næstsidste er helt fantastisk.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Tak - ja men det bliver ved længe endnu med de fine rhododendron. Ja det er med at fange billedet på det rette tidspunkt, når der er mørke skyer og solen skinner under dem.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Det er jo skønt, at planterne skyder nye skud, men man må håbe, at skuddene kan klare vinteren.
    Vi har vejrmæssigt haft en smuk weekend, men der er ikke noget der overgår din solnedgang. Det sidste billede er ramt plet.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er da skønt, vi må se, hvor hård vinteren bliver, det hele er alligevel af lave.
      Tak for ros til billederne, ja det er med at gå ud på det rigtige tidspunkt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Alletiders med de genblomstrende rhodoer, mon ikke der er lidt tilbage til næste års forår?
    Flot stor orbiculare!
    Nej sneglene er der nok ikke mange der savner!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jo jeg tænker, der er lidt tilbage til næste forår, ellers er der jo mange andre, der blomstrer. Det er nu ikke usædvanligt for de to at blomstre igen om efteråret, men jeg troede ikke, de havde gjort det i år.
      Ja den orbiculare er flot, den tager en del opmærksomhed, hvis man har smag for det :)
      Nej de snegle må godt holde sig væk.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det har været skønt vejr denne weekend, det eneste minus er at det blir for tidligt mørkt nu. Det er jo næsten som om at foråret tager pladsen nu, ihvertilfald hvad ukrudtet angår :-) så her har der været godt gang i lugejernet og hold da helt op hvor det var myldret frem alle vegne :-(
    Ja der er også planter der tror det er forår, jeg troede at min lyseblå lærkespore var gået ud men den er i blomst nu, der er også løgplanter på vej op, nå men mon ikke naturen får orden på det hele igen. I modsætning til din Kapfakkel så har den her stået rigtig flot længe og er stadig god blomstring :-)
    Dejligt at se så flotte roser hos dig, jow der er da lidt nye skud på vej her men ellers ser de ikke ud af meget.
    Smukke billeder fra den sidste sommerdag/aften.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi kan ikke få det hele, vi fik heller ikke så flot vejr i dag. Nu må vi gå før ind og lade ukrudtet være til en anden dag, men der er nok af det.
      Ja min månestråle troede jeg også var død, men nu kommer den med små nye blade. Min Kapfakkel stod endda ved bassinet, men det hjalp ikke på den. Jo jeg tænker også, at naturen får orden på det hele igen. Dine roser skal nok blive fine igen, hovedsagen er at de skyder igen. Mine er jeg ældre og jeg har flere, så kan jeg sagtens prale ;)
      Ja det var en smuk aften
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Trodde mina solhattar var helt döda eftersom de torkade bort redan i juni. Men efter regnet har de visat lite grönt igen. Så jag kan bara konstatera igen... naturen är fantastisk. Fantastiska soluppgång och -nedgång du visar :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja jeg har også mistet flere planter, troede jeg, nu er de på vej igen. Ja naturen er fantastisk, det ses også på solop- og nedgangene.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth!

    Vilket vackert exemplar av R. orbiculare du har, välformad och grann är plantan!
    Ja, det händer konstiga saker i trädgården, vi har fått lite regn men det är ovanligt varmt för årstiden och växterna reagerar konstigt, som om det var vår. Få se hur det blir i vinter.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja den R. orbiculare er fantastisk så tæt og fin og grøn.
      Væksterne begynder igen, spændende hvad vinteren bringer.
      Kram

      Slet
  11. Weekendvejret var virkelig helt i top. Jeg har også observeret enkelte rhododendronblomster, men vist ikke nye skud. Vi finder desværre et par snegle hist og her. Jeg glæder mig til, at min nye Morten Korch få lige så flotte blomster som din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var fint hos os lørdag, men ikke så fint søndag. Tænk at I har snegle, som ellers har gået fri i mange år, når jeg har klaget. Jeg håber, de går deres vej igen.
      Ja Morten Korch er en fantastisk rose, både i duft og udseende.

      Slet
  12. Sikke en dejlig start på september og efteråret, håber at det er tegn på et langt og dejligt efterår med masser af havevejr.
    Der er godt nok en del stauder, der går igang igen og roserne bliver bare ved.
    Min Hewitts Double er ikke sprunget ud endnu og jeg døjer meget med at den vælter, den er så høj, at det er svært, at binde den op
    Din begonia er fin, er det den vinterhårdføre ?
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja vi kan ikke klage over første del af september, så lad os håbe, vi får masser af havevejr.
      Ja nu bliver det hele smukt igen. Min Hewitts Double ville også vælte, men den var ikke højere end jeg kunne binde den op.
      Begoniaen er vinterhårdfør, den kommer først frem omkring august, så man glemmer helt, den er der, jeg troede, den var død, men heldigvis ikke.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth

    Så godt at du ikke har funnet noen snegler. Her har jeg aldri funnet så mange som nå på sensommeren :(
    Jeg har kjøpt Ferramol og lagt ut det, og håper at det hjelper.

    Her er det også noen flere rhodoer som blomstrer på nytt nå. En spesiell er Whiskey som har to blomster nå.

    Nydelige roser og solnedgang hos deg!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Har du virkelig haft snegle i år, det overrasker mig. Jeg synes ferramol hjælper lidt. Jeg må have kigget på min Viscy, om den blomstrer nu.
      Tak for det
      Klem

      Slet
  14. Hej Lisbeth. Det er da vildt imponerende at dine Rododendronerne er begyndt at blomstre igen,det er vores ikke . Jeg har kun set en dræbesnegl i år og den døde. Hos os er der en del pindsvin så vi bruger ikke gift. Men jeg tror det er tørken der skal have ros for sneglenedgangen. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Der er altid rhododendron, som blomstrer lidt om efteråret. Godt du ikke har set dræbersnegle, jeg tror bestemt også, det er tørken, der er skyld i det, så noget godt har det gjort.
      Hygge til dig

      Slet