søndag den 16. september 2018

Den røde tråd/birk - blodbirk Betula pendula Purpurea

er i dette indlæg havens ukronede konge eller dronning, se blot her:






den kan ses på lang afstand, når solens stråler rammer den. Snart kaster den sin smukke krone og et nyt træ overtager rolle som den smukkeste.
solens stråler er i det hele taget livgivende for haven og ikke mindst billederne her i september/oktober i modsætning til i sommer, hvor den afkræftede planterne.
 pileurt pynter ved bænken
med de fine røde blomster, ved bassinet har bladene fået gyldne farver

 Queen of Sweden skuer ud over sit kongerige :)
 Himlens 7 sønner får nu også sin del af opmærksomheden for tiden.
 mens også Kuglekastanien er ved at tage efterårsklæderne på
en enkelt kastanie i træets top
 R. Bluebell er klar med en ny knop, som sad inden i den første
 R. Hansel
og R. Hydon Velvet med det flotte indument
 Fontænegræs har sået sig selv og er så småt ved at komme op rundt omkring, en smuk græs at plukke ind til buketten, det ligner virkelig en fontæne, når den står i lampens skær.
Elefantgræsserne er ved at få gyldne farver
Roserne:
 Aprikola
 Chopin
 Claire Austin
 Jayne Austin
 Perpertually yours (en af de nye, som blev anbefalet af Linda Irving)
 Piere Ogér
 Ritausma
 Twice in a blue moon
 Gräfin von Hardenberg
og til slut Winchester Cathedral
og en solnedgang
Fortsat god søndag, her skinnede solen i formiddags, nu er det gråt og blæsende.


24 kommentarer:

  1. Den er godt nok også flot lige nu. Wow.
    Du har også mange smukke roser. Imponerende :)

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth

    Her var der også fin sol først på dagen - godt for dem der løb!
    Flot rød birk - ja den gør unægtelig opmærksom på sig selv på den gode måde.
    Morsomt med kuglekastanien - den kender jeg ikke - kan man spise nødden?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var heldigt for dem, nu er det kedeligt og blæsende.
      Den røde birk er rigtig flot i år, men mest når solen skinner.
      Nej man kan ikke spise nødden, det er en kastanie af de ikke spiselige. Det er vist første gang, at en er nået så langt som til at falde ud af kapslen.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Morsomt hvis kastanien spirer!

      Slet
  3. Jeg er vild med høstfarver, så du kan nok gætte, hvad dagens bedste billeder er? Sikken en flot birk.
    Og indumentet er så flot endnu :-)
    Sjovt med kastanjen. Så fik du da noget ud af sommeren 2018 - andet end vanding :-)))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det samme her, ja det kan jeg godt gætte.
      Ja det bliver ved med at være flot indumentet.
      Ja netop lidt fik jeg ud af sommeren 2018 :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Det er som en ildebrand, når man ser din birk. Den er rigtig flot, og den passer fint til solnedgangen.
    Jeg er imponeret over, hvor fine og sunde dine roser er.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja birken var fantastisk der i mogensolen.
      Ja nogle af roserne er fine andre har stråleplet, men det er svært at undgå.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Flot er den unægteligt, din røde birk, og når den har smidt bladene, har du afløsere, der tager over, så det kan ikke være bedre:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det er nemlig det, det er så godt med efterårsfarver.

      Slet
  6. Den er så flot, den røde birk, men den står nok ikke til vi kommer om 14 dage, men så ved jeg nogle andre smukke ting gør.
    Du har også mange flotte roser endnu.
    Jeg har haft kontakt med Gitte, hun kommer med i vores bil over.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Så er I hjemme igen og hverdagen kalder. Nej jeg tvivler også på, at der er blade tilbage på rødbirken om 14 dage. Men måske er der mange roser, der er i hvert fald mange knopper, og der må også være andre efterårsfarver.
      Det er helt fint med Gitte, glæder mig til at se alle.
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Jeg er så imponert over alle dine roser. De ser jo ut som det var juni, men det er det jo ikke :)
    Vakker solnedgang som alltid!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej juni er det ikke, så havde der været flere roser, tænker jeg. Til gengæld holder de længere her i september :)
      Tak for det
      Klem

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Hold op hvor er den bare smuk den røde birk, den stjæler da hele billedet lige nu. Så vidt jeg huser fra de øvrige efterår så vil andre smukke træer overtage efter hinanden som ugerne går. Det var ikke mange kastanier, Kuglekastanien kunne prale med, men fin det er den :-)
    Det er også først nu at Fontænegræsset er flot her, det visnede nærmet væk i sommers, heldivis kom der nye planter. Jeg har lige plukket noget ind idag sammen med nogle Morgenfruer. Ja det er kønt i buketter.
    Tvice in a Blue Moon uhhh hvor er den fin.
    Her har solen skinnet on and off hele dagen, så alt i alt en udemærket dag, og jeg har forsøgt mig med at lave Paradisæble gele. Vi har jo en masse paradisæble træer i kvarteret og de bugner med frugter og lige til at gå til :-) spændende hvordan det blir.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja den røde birk er smuk lige nu og stjæler billedet. Ja der skulle gerne komme en lind strøm af smukke træer, når birken har smidt løvet.
      Min fontænegræs er ikke noget særligt, de er først ved at komme frem nu.
      Twice in a blue moon er meget fin, det er første gang i år, den blomstrer, så det kan ikke være for tidligt.
      Jeg har set paradisæblerne, det skal nok blive godt med geléen, det lover alle dig, har jeg set.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Selvfølgelig er det utroligt smukke billeder du viser på din blog, det er jeg ikke overrasket over, men jeg var nu alligevel ved at blive blæst bagover af de første farvemættede og skønne efterårsbilleder. Hvor er det dog smukt

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sussi
      Ja nu er det smukke efterår i gang. Skal du ikke med en tur herover d. 29.9. Mon ikke der kan blive en plads til dig i Lindas bil.

      Slet
  10. Hei Lisbeth.
    Blodbjørka er virkelig flott! Skjønner godt at den tiltrekker seg oppmerksomhet:-) Mange farger å gled seg til framover nå.
    Ha en god dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja den er rigtig flotte, lige nu er det den man lægger mærke til, men snart kommer der andet.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Blodbirk Betula pendula Purpurea har jeg aldrig set andre steder end i din have, den er da værd at huske på når planteskoler besøges. Jeg beundre alle dine planter ,det er jo nærmest en park du har. Kæmpe respekt for det arbejde du/i lægger i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Nej blodbirken er der ikke så mange, der har, jeg kan kun anbefale den.
      Ja nogle kalder min have for en park, der er mange forskellige plante i haven.
      Tak for det.

      Slet