søndag den 23. september 2018

Blå himmel og meget vind


Sådan så himlen ud på min morgentur i går, desværre var der stadig meget vind, men det var en smuk morgen.


 De gyldne farver bliver mere fremtrædende
 Pileurt ved bassinet
 selv mine forhadte asters ser kønne ud i solen :)


Den egebladede hortensia er farvemæssigt nu på sit højeste, heldigvis beholder den løvet længe, så mon ikke der stadig er fine farver at glæde sig over på lørdag.
 kun en af mine glasbær har bær, de andre mistede blomsterne i tørken og var ved at gå ud.
Nordbedet er stadig flot
 R. fictolacteum har et nyt blad på vej
 R. Hansel mener den skal til at blomstre
og R. Tamarindos har en enkelt blomst
 R. Schlippenbachii har ikke mistet bladene, så for en gang skyld får den fint løv
Her har hvepsen travlt i en af knopperne på R. sinogrande, gade vide hvorfor den knop var så spændende.
Frøstandene på suphibiscussen, spændende om der bliver frø, som kan sås til foråret.
Roserne:
 Blue Perfume
 Brother Cadfael
 Café Latte
 Chopin
 Giardina
 Persian Mystery
 Poustinia
 Silver Cloud
 også her dagen efter
 The lady Gardener
 The poets wife
Til sidst pergolabedet med Chopin og Silver Cloud
Fortsat god søndag, her skinner solen, men der er stadig en del vind.

27 kommentarer:

  1. Dejlige høstbilleder. Godt nok er jeg ikke synderlig begejstret for efteråret, fordi alting falmer og der bliver så kedeligt gråt og trist, især når vi når november, men jeg må jo indrømme det er pænt med alle de gyldne farver, der kommer flere og flere af nu og de næste par uger frem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Tak for det, ja jeg elsker efterårsfarverne, det er en flot tid, men november er heller ikke min bedste måned, så må vi hygge indendøre.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, det var en fin dag, ikke varm på nogen måde og blæsende men solen var fin!
    Sjovt med hvepsen på den der knop, kan det være den udskiller noget for at få hvepsen derhen? - det er jo en superbeskyttelse.
    Flot nyvækst på R. fictolacteum!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja en fin solrig dag, men det er godt nok blevet koldt, vinden køler det hele ned. Vi har 11 grader nu, det kan mærkes.
      Ja det var lidt sjovt med den hveps, jeg havde ikke tålmodighed nok til at blive stående, men der er ikke noget at se på knoppen nu.
      Ja det er en fin nyvækst og en flot plante.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. I morges var temperaturen indenfor tydeligt lavere end de seneste dage. Efteråret er ikke til at tage fejl af. Frøstandene på din sumphibiskus er rigtig dekorative, men unægteligt mindre iøjnefaldende end blomsten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja man kan godt mærke herinde, at temperaturen er faldet udenfor, og at det blæser meget.
      Ja det er fine frøstande, det gør ikke noget, at de er knap så iøjnefaldende :)

      Slet
  4. Det ser smukt ud Lisbeth. Jeg forstår jo sket ikke at du hader Asters og måske er det heller ikke sååååå slemt ;)) - Du har i hvertfald ikke udryddet den. Flotte frøstande på sumphibiscus også:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth
      Jeg hader heller ikke alle asters, men dem jeg har taget billede af er meget invasive og slet ikke til at slippe af med igen, jeg har forsøgt at udrydde den, men det er vist nærmest umuligt, de er jo også fine, når de blomstrer, bagefter rykker jeg dem op, men de er der endnu.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Vakre bilder av alle dine roser! Det har faktisk blåst mer i dag enn de to andre dagene. Vinden kommer rett fra nord, og det kjennes ikke behagelig ut ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak for det. Tænk at I har haft blæst og det fra nord, ja det er ikke rart.
      Klem

      Slet
  6. kan du ikke lide asters??, ih de lyser sådan op på denne årstid, så jeg holder meget af dem. Meen godtnok om foråret, overvejer jeg at reducere dem for de løber jo, nogle af dem i hvert fald. Et par af dem er selvlavede krysninger, de er næsten de sødeste, selvom de er meget løbende.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jo asters er kønne, men som du siger, de løber. De havde invaderet hele mit staudebed, så vi måtte grave det op, alligevel er vi ikke blevet dem kvit. Så snart de er færdig med at blomstre rykker jeg dem op, men de er der igen næste år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hei Lisbeth.
    Det er deilig når høstfargene kommer mer og mer nå. Den eikebladede hortensiaen er virkelig flott!
    Rosene dine er det bare å nyte.-)
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja jeg nyder høstfarverne, derfor har jeg også mange planter med høstfarver. Ja hortensiaen er fantastisk.
      Ja god idé at nyde roserne, det gør jeg også :)
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Nu begynder efterårsfarverne rigtig at vise sig, så smukt. Vejret er også ret omskifteligt, idag har solen skinnet det meste af tiden og vinden havde da lagt sig sådan nogenlunde, så alt i alt en fin søndag.
    Ja gad vide hvad hvepsen har gang i, heldigvis er hvepse sæsonen ved at være slut. De har også været en plage i år. I min branche ved man hvordan hvepse året er :-)
    Spændende om sumphibiscusen sætter spiredygtige frø. Det Vi vise sig til foråret når de skal høstes.
    Dagens rose må være Siver Cloud. Fordi det er den flotteste hos mig :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi må nyde de skønne efterårsfarver. Solen har også skinnet her, men det var en god idé at lave noget for at holde varmen.
      Ja det kunne være interessant at vide, hvad hvepsen var ude på. Bagerforretninger er ikke sjove i hvepsetiden, ligesom køkkener heller ikke er, godt det er ved at være slut med dem.
      Ja jeg holder øje med frøene, håber der bliver nogle.
      Ja der vinder du, altså med Silver Cloud, det er dig vel undt :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Igår var en fantastisk dag ute, kanske för jag fick klart projektet och växterna jag grävt upp kom i jord igen :)

    Underbara höstbilder med fina färger. Tycker nog subhibiskusen var finare med fröställningar.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Dejligt med en fantastisk udedag, jeg var også ude, men der var rigeligt vind. Ja sumphibiscussens frøstande er meget fine.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Efteråret kommer nærmest på dato i modsætning til de andre årstider i dette år. I hvert fald er sommeren slut her ved jævndøgn, og det passer da. Riv og rusk og kolde morgener, snart skal vanterne frem.
    Men godt vi har denne dejlige kulørte årstid til at vænne os til vinteren. Du tager dejlige billeder i din spændende have!

    Hav en god uge!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det må man sige, efteråret kom sådan ca. på dato, det er hundekoldt. Jeg havde ikke vanter på på morgenturen, men det kunne godt være nødvendigt.
      Ja heldigvis har vi alle de smukke efterårsfarver at glæde os over.
      Tak for det - også god uge til dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Man mærker tydeligt, at nu har vi efterår. Selvom solen også var fremme her var der godt nok koldt, jeg havde jakke på, for første gang i lang tid.
    Den egebladede hortensia er så fin i løvet og der er der godt nok kommet gang i efterårsfarverne hos jer. men roserne kan nu stadig være med.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er tydeligt, at selvom solen skinner er det efterår, det er godt nok koldt, man får hurtigt jakken på nu.
      Ja der er gang i efterårsfarverne her, det er dejligt, når der kommer nogle på lørdag for at nyde dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Sikke noget, med din Asters, Lisbeth. Den ser køn ud, men det dur jo ikke, at den tror, den skal stå over det hele :-(
    Frøstandene på sumphibiscussen er lige så spektakulære som blomsten :-) Spændende hvad de bliver til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den er meget køn, men den skal ikke invadere hele staudebedet.
      Ja det bliver spændende med sumphibiscussen.

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Smuk solopgang! Jeg holder nu meget af asters, men du har ret i, at de er temmelig invasive. Det er da utroligt, at du stadig har så mange roser i blomst - vi er jo i slutningen af september. Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Jeg kan også godt lide asters, men jeg vil nu gerne selv bestemme, hvor de skal være.
      Jeg regner med at have roser i blomst helt hen til december, ikke mange men lidt har også ret.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Hi Guys this is very wonderful site.I am very likely to this site.i have more information from this site thanks for sharing
    หนังใหม่

    SvarSlet