fredag den 7. september 2018

En ny rhododendron og roserne i alt deres pragt

Parasollen var oppe på denne måske sidste skønne dag i denne omgang, det var en skøn lun dag også i går, men dog ikke så fin som onsdagen, hvor vi kunne gå rundt med bare arme til kl. 20.
I oktober 2016 var Cecil og jeg i Hadsund for at besøge Kai Overgaard og se alle hans flotte rhododendroner. Selvfølgelig købte jeg nogle af hans egne rhododendronkryds
 et af dem var R. Bluebell, her kommer en serie af udspringet, den har nemlig haft denne kæmpeknop hele sommeren.


 for den blomstrer nemlig nu
sjovt nok var Kai og Lillian på besøg her sidste fredag, desværre var den ikke sprunget ud, da de var her.
 denne akeleje har fået forårsfornemmelser
 men her er det nu efterår
 Høsttidløs stod så smukt i solen, den plejer at vælte rundt
 en stedsegrøn klatrehortensia skal gro op af palletanken og dække den, det tager noget tid.
Lungeurt lyser op i skoven
Roserne:
 Boule de Neige
 Audrey Wilcox
 Blue Perfume
 Cloe Renæssance
 Coral Dawn
 Rose de quatre Saisons
 Gertrud Jekyll
 Ghita Renæssance
James Galway
Persian Mystery er klar igen

og Piere Ogér har et par knopper
Carl Nielsen - også knoppen er køn
 Jane Austin
 Graham Thomas
 Molineux
 Pat Austin
 Westerland
Zonta
Jeg er sent ude, for vi har været på Fyn i dag, det var en våd tur. Regnen piskede ned på hele turen derover, også på hjemvejen kom der mange byger. Herhjemme var der kommet 20 mm.
Vi var til bedsteforældredag i Arthurs børnehave.
Her er lige et billede af børnene og moderen. Arthur er 4 år og har lige fået briller, Martha bliver 1 år om 18 dage. De bliver hurtigt store.
Nu trænger jeg til en fridag.Vi ses igen på søndag - God weekend

21 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Spændende rhodokryds - det er et usædvanligt blomstrings tidspunkt! Flot er den!
    Boule de Neige kendte jeg ikke - elegant med de rosa kanter!
    her fik vi et par mm, de store mængder udeblev...

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er et spændende kryds, mon ikke den først blomstrer igen i foråret 2020, det tænker jeg.
      Ja Boule de Neige er meget elegant nu.
      Ja så blev I snydt, her og i hvert fald på hele turen har det væltet ned med regn. Jeg har aldrig kørt så langt i så meget regnvejr, ikke behageligt.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Rosene dine er bare vakre. Hyggelig å være med på besteforeldre-dag i barnehagen:-)
    Du har fortjent en fridag nå-
    Nyt fridagen/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Eirin
      Ja det er hyggeligt med bedsteforældredag i børnehaven.
      Tak for det, det vil jeg gøre :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja det må siges at vejret har været noget andet idag, og det er ikke sjovt at skulle køre langt i sådan et øse-pøse regnvejr, men du har så heller ikke forsømt noget hjemme i haven :-)
    Tro ikke at vi her på Fyn har fået helt de mængder der er kommet flere andre steder, her har vi KUN fået 14mm.
    Det var da godt nok ærgerligt at Rhodoen ikke lige sprang ud for en uges tid før. Fin er den.
    Høsttidsløs har også stået flot her, men måske den ligger ned imorgen efter regnen. Jeg har haft den to steder men endnu har kun den ene vist sig. Mon tørken kan tage livet af dem?
    Hvor er Arthur bare sød med de briller, en rigtig lille Harry Potter :-) og Martha er sørme blevet stor. Et par skønne unger.
    Jeg holder også fri fra det hele denne weekend. Tager til Als i morgen tidlig og kommer hjem søndag sidst på dagen, men det bliver nok heller ikke havevejr alligevel :-)
    Så fik vi skudt en ny danse sæson igang, så ved vi hvad fredag aften skal bruges til.
    Ha en rigtig god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været noget anderledes vejr i dag, det var en barsk tur, det stod ned i tove hele vejen. I Ferritslev tror jeg, de fik mere regn. Da vi skulle gå ind i børnehaven regnede det også meget. Nej jeg har nok ikke forsømt noget i haven.
      Ja Kai og Lillian ville gerne have set rhodoen i blomst, men det nåede de ikke. Jeg har høsttidløs flere steder i haven, her ser det ikke ud til, at de har taget skade af tørken, tværtimod.
      Jeg kunne knap kende Arthur, han havde fået brillerne i går, det vidste jeg ikke. Ja han er en lille Harry Potter. Martha er blevet stor og går selv nu, men tale med farmor vil hun stadig ikke.
      Mon du skal strikke igen, eller er det den årlige tur. God fornøjelse i hvert fald.
      Jeg må vente til i morgen, vi var jo først hjemme 20.50.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hold da op lisbeth dine roser står flot.
    Gid det var mine. Så så ville der ikke være så mange blomster.
    I år har jeg tilladt at klippe buketter ind.
    De dufter og lyser sådan op.
    Vi har haft enormt skybrud, her er virkelig vådt nu. To dage med regn.
    Så sød Arthur er. Så meget karakter. Syntes børn med briller er så fantastiske.
    Vores tre har haft briller fra de var 6 måneder. Nu er de på linser.

    Dejlig weekend
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Du skal bare have mange flere roser, så du kan klippe mange buketter ind. Det er dejligt med duft i stuerne.
      Ja det skulle regne meget hos jer, skybrud, det var der også, da vi kørte i går.
      Heldigvis er der andre børnebriller at få i dag end der var, da vi andre var børn. Han er så sød med brillerne, men jeg skulle lige vænne mig til, at det var Arthur.
      Tak i lige måde
      Klem
      Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Flotte rhodo kryss! Spennende med blomstring nå på denne tiden. Min Viscy/Whiskey har tre blomster på en gang nå. Det blir nok lite blomstring til beste år.
    Koselig å være besteforeldre.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er noget anderledes med rhodo blomstring nu, det er fint. Der er ikke blomster i min Viscy, men i andre. Heldigvis er der mange andre, der blomstrer til foråret.
      Ja det er bestemt koseligt.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  6. Selvfølgelig måtte du da lige have et rodokryds :-))) Det er både sjovt og lidt trist, at det hele forårs- og sommerblomstrer nu. Sært.
    Vi havde skybrud i går. 40 mm på under to timer. Det må hjælpe på jorden længere nede.
    God fridag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var jeg da nødt til, jeg synes, det er ok med de rhodoer, der blomstrer nu, der er masser til foråret og jeg trænger til lidt blomstring efter den tørre varme sommer.
      Hold da op, endelig fik I meget regn, vi nøjedes med 20 mm, det var fint, nu regner det igen, så vi skal nok få behovet dækket.
      Tak for det og god lørdag.

      Slet
  7. Dejlige børnebørn - det lyder hyggeligt med bedsteforældredag :-)
    Forhåbentlig bliver det ikke den sidste skønne dag - og her har vi flot sol igen efter regnen.
    Akelejen som leget forår minder mig om nogle kastanjetræer her i nærheden, de har tabt alle blade i tørken og nogle står nu med nye lysegrønne blade og lys på vej til blomstring - samtidig bærer de kastanjefrugter på vej til modning.....
    Fin serie af den nye Rhododendron - bliver den blålig siden den hedder bluebell?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth
      Ja det var hyggeligt, desværre kan vi ikke nå at være med til starten af bedsteforældredagen, der starter kl. 10, men det var godt at se, hvor han leget til dagligt.
      Underligt med kastanietræ med frugter og nye lysegrønne blade, det er et mærkeligt år. Her regner det igen og blæser.
      Jeg tror, at Kai regnede med, at den ville være blålig, men det blev ikke denne gang. Spændende hvordan nye blomster ser ud, men det bliver nok først i 2020.

      Slet
  8. Torsdag var vores fine sommerdag, hvor vi sad ude og drak kaffe. I går og i dag har vi fået en hel del regn i stedet for, og det er bestemt ogsp helt ok. Sådan nogle bedsteforældrearrangementer gør vi også meget for at kunne deltage i. Vi har også flere rhododendron, der blomster nu, men ingen af dem så udpræget som dot kryds.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Torsdag var en god dag, men hos os var den bedst onsdag, hvor jeg havde travlt med madlavning. Godt I fik noget regn nu, jeg ved, I trængte. Vi fik rigeligt på vores tur ned gennem Jylland. Det er en god idé med besteforældrearrangementer, men knap så god, når man ikke kan være der fra start, men vi er jo nødt til at vente til færgen sejler.
      Nej denne rhodo er lidt speciel, vi har også andre i blomst, det blev også mere spændende af, at det var første gang vi så den i blomst.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Hvor er Artur da så sød med briller :o)) hvor er det godt at man nu har så meget fint udstyr, så man kan finde ud af meget tidligere at der er brug for briller.
    Buele de Neigr er en af dem jeg ønsker mig, men glemmer hvergang jeg kommer over til JAS, den har den mest fantastiske duft.
    Her har vi haft lidt opklaring i dag, det regnede det meste af dagen i går og nu regner det igen. Godt jeg nåede at få slået græsset men det var nogenlunde tørt :o)
    Knus og god søndag til jeg begge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det ser heldigvis godt ud med briller til Arthur. De finder tidligt ud af, når der er noget galt, måske kan brillerne rette hans syn, så han senere kan slippe for dem.
      Boule de Neige har du vist selv bragt herover sammen med Tina for nogle år siden. Den er meget yndig i år, men jeg kan ikke mærke nogen duft.
      Her har det regnet i formiddag, bagefter kom opklaringen. Ja godt du fik slået græsset.
      Knus og i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth!
    Vacker blomma på en vacker bladplanta. Vet du vad som ingår i korsningen? Jag har köpt några korsningar i höst men där har man varit ute efter stora blad och vackert toment och indument.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Nej det ved jeg desværre ikke, den bliver flottere dag for dag, men jeg har ikke fået at vide, hvilke kryds der er i den. Bladene er lidt specielle, men der er ikke noget flot indument på den.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvarSlet