tirsdag den 18. september 2018

En lille tur og roser med regndråber

Først et billede af solopgangen i dag

og af udsigten fra køkkenvinduet på sådan en dejlig solskinsdag, solen skinner - desværre blæser det temmelig meget, men vi har da været tæt på 22 grader.
Nå til turen i går:
Vi tog den tidlige morgenfærge og kørte direkte til Skanderborg Plantecenter
 Ida manglede nemlig planter i sin have efter sommerens hårde tørke, det er sket med rhododendron i hendes have, trods flittig vanding var der rigtig mange rhodoer, der døde.
 derfor blev der købt lidt af hver, bl.a. tre Syriske Roser, som skulle skjule naboens hegn
 vi fandt lidt  nedsatte planter til halv  pris, som også blev købt af Ida, og gæt hvad jeg købte.
 Ingenting som i slet ikke ingenting :)
end ikke roserne kunne friste, for det er jo ikke Jas priser.
Efter en time i den ellers rigtig gode planteskole, kørte vi mod Odder. Den første butik vi besøgte var Lidl, her fik vi, alt hvad vi skulle bruge, så vi tog en rask beslutning, og  inden vi så os til, var vi på færgen igen, så vi nåede en færge tidligere end planlagt, det var vi begge glade for.
En billig tur for mig, men lidt fik jeg da.
 Jeg kunne simpelt hen ikke stå for denne smukke Himmelsk Bambus /Nandina domestica, jeg har godt nok en, men slet ikke så flot som denne. Nu er den plantet, den ser godt ud, det tager jeg billede af til næste indlæg.
Jeg vovede endnu en gang at købe løg i Lidl, så må vi håbe, at farverne passer, de var nemlig billige. 15 kr. pr. pose..
Vel hjemkommet kom der en lille byge, derfor er der her en del billeder af roser med regndråber:
 A whiter shade of pale (Linda min er nu 1.40 høj, de gror godt)
 Aprikola
 Carl Nielsen
 også her
 Clarét
 Crocus Rose
 Darcy Bussell
 Big Purple
 Gräfin von Hardenberg
 Händel
 James Galway
 Jayne Austin
 se så mange knopper der er på Lady Emma Hamilton
 Leonardi da Vinci
 Novalis
 Sally Kane
 Sofia Renæssance
 Twice in a blue moon
og bedet med gule roser
Til slut, den dejligste duft breder sig i haven, Cimicifuga ramosa / Sølvlys blomstrer.
Slut for i dag, i morgen griller vi med vennerne for sidste gang i år, men jeg er klar igen torsdag.
Godt vi har pavillionen 

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Jeg er godt nok imponeret over alle dine roser her midt i september. Jeg har ikke én rose i blomst. Det er da vist sjældent, at du kommer i et plantecenter uden at købe noget:)Billige løg, og lad os håbe, det er de rigtige, men mon dog ikke. Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja der er mange roser og flere på vej, men jeg har jo også mange :)
      Ja det sker ikke så tit, at jeg går i et plantecenter uden at købe noget, men der er ikke så meget plads mere, og der var ikke noget, der fristede - heller ikke priserne, pensionister får ikke så meget i løn ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    jeg er vild med din køkkenvindue udsigt. Og det er ellers en flot planteskole i har været på, og du burde have en præmie, tænk at gå gennem en planteskole uden at købe noget som helst.
    Godt lidl kunne friste lidt;-))))
    Uhmmm det er jo min kommende nye rose du viser i dag, jeg glæder mig som et lille barn til at plante dem. Her er der ingen roser i blomst, men de skyder godt, selv penny lane er endelig begyndt at gro, hun står dog med lidt forkrøblede blomster.
    God god aften
    KNUS Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja den er jeg også vild med, selvom det "bare" er en ukrudtsmark, naturen er forunderlig. Ja plantecenteret i Skanderborg er flot og hyggeligt, men jeg klarede den uden at købe noget, det kniber med pladsen. Lidl er billigere :))
      Hvad for en af dem, er mon din kommende nye rose? Til gengæld er mine to Penny Lane ikke noget at prale af i år, jeg tror, de har manglet gødning, det må jeg råde bod på næste år.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det var da en nydelig bambus du kjøpte! En sånn har jeg aldri sett før.
    Fantastiske roser du har. De kler virkelig regndråper :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den er rigtig fin den bambus.
      Ja roser med regndråber er kønne :)
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Alletiders med en tur udenøs - og flot du ikke blev fristet - men egentlig også forståeligt, når du nu har en billigere hofleverandør!
    Lidl og Aldi plejer at levere rigtigt! De laver jo enorme indkøb hos store tjekkede leverandører...

    Ha en dejlig fridag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er fint med en tur udenøs en gang imellem, men jeg har vist aldrig før prøvet ikke at købe noget, roserne er billigere hos Jas og rhodoerne er bedst i Rhododendronhaven.
      Jeg købte hos Lidl sidste år, de var rigtige, men rart at vide, at de handler hos tjekkede leverandører.
      Jo tak for det.

      Slet
  5. Dejlig udsigt, du har :-)
    Det ligner sådan en planteskole, jeg rigtig godt kan lide. Hvor kom den der bambus fra??
    God grillaften.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den er jeg heldig med :)
      Skanderborg Plantecenter er en hyggelig planteskole, hvor planterne står inde i en skov i potter. Himmelsk Bambus købte jeg i Lidl, det står i teksten, mener jeg. Du må en tur i Lidl, den passer da i din have.
      Tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hvordan kan man være i et plantecenter uden at købe noget?? Du må være usædvanlig modstandsdygtig.
    Jeg er ved at finde plads til en sølvlys, efter ar have duftet den, så skøn. Men den siges at være lidt af en primadonna, så hvor?
    ha en god grillaften.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nemt nok hvis man synes, det er for dyrt :) Nej jeg er ikke modstandsdygtig normalt.
      Sølvlys er fantastisk både i duft og udseende, ja den kan ikke tåle at få det for tørt, men ellers er den nemt nok. Du må finde et godt sted til den, hvor du både ser og kan dufte den.
      Tak for det
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. ØJ, din "A Whiter shade of pale" er lige en et hoved højere end min :o) den er så fantastisk, jeg er spændt på hvor høj den vil blive.
    Du er dygtig sådan at være i plantecenter uden at købe, men nu var det at du vidste at Lidl havde noget du kunne bruge.
    Fine Løg du fik købt.
    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja A whiter shade of pale er blevet høj, så må vi se, hvor høj din bliver.
      Jeg var nu ikke sikker på, at Lidl havde andet end blomsterløg, men jeg måtte have den bambus med hjem.
      Knus til dig

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det var en mager omgang den tur, men lidt har jo også ret :-) godt at Ida fik købt nyt for de udgåede planter. Bambussen er super flot og med løg ved man jo aldrig helt om vi får de rigtige og det er ikke altid prisen der afgører det, men er de billige så tilgivet vi det jo somregel.
    Det ser rigtig dejligt ud i plantecentret.
    Nå så I fik en byge, det blev det ikke til her. Jeg skal da lige love for at idag har været en dejlig sommerdag, så det passede jo meget godt at det var igår I var på tur.
    Lady Emma Hamilton er da ved at gøre klar til et festfyrværkeri, med alle de knopper. Desværre ser vejret ikke alt for lovende ud for roser det næste stykke tid :-(
    Fortsat god aften og god fornøjelse med “grill festen”
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var det, bedre held næste gang :) vi kørte mest for Idas skyld og hun var glad. Ja bambussen er flot, Karsten siger, at de køber løg hjem fra gode leverandører, dem jeg købte sidste år var fine nok.
      Ja men det er også et godt sted, jeg har købt meget der.
      Ja det har været lækkert vejr i dag, ja det var fint at være på tur i går.
      Ja der er gang i ladyen, nu må vi se, hvordan det går med vejret.
      Tak for det og god aften til dig med.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Väntar på att den där ljuvliga doften ska breda ut sig här också :) Rosor klär verkligen i regndroppar. Så fina bilder av rosorna.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er en dejlig duft, og roserne er så smukke med regndråber, men selvfølgelig også uden :)
      Tak i lige måde

      Slet
  10. det er nogle utrolig flotte roser du har endnu ;)

    SvarSlet
  11. Det giver da Ida noget af et problem, når hun er vant til at have rhododendron, som dækker jorden året rundt. Sidste år lavede jeg samme nummer som dig med himmelsk bambus. De er flotte med det røde efterårsløv.

    SvarSlet
  12. Hej Marie
    Ja det giver Ida problemer. Hun er nu sej og er ved at lave haven pensionistvenlig, hun er jo 81, så hun har planer enden.
    Ja himmelsk bambus er en fin plante, den jeg købte var noget finere end den jeg havde i forvejen.

    SvarSlet
  13. Tænk sådan en dag uden at bruge penge på en planteskole. Lisbeth altså lige før jeg spørger om du er ok :))))
    Jeg har den hvide tulipan, Allium og de lyserøde tulipaner du har købt fra Lidl. Den kommer så flot. Så tror godt du kan stole på det.
    Altså roser og dråber. Gud hvor er det flot.
    Nu vil jeg ud og måle hvor høj min er. Der går jo sport i det.

    Klemmer til dig
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja er det ikke imponerende :) men vent og se, jeg skal nok komme efter det.
      Det lyder godt med Lidl købet, så er jeg fortrøstningsfuld.
      Ja roser med dråber er en god kombi.
      Ja lad og høre hvor høj din er.
      Kkem
      Lisbeth

      Slet