mandag den 3. september 2018

Vi lukker lys ind

Der var begejstring for mine billeder fra den sidste sommerdag, derfor kommer der nu lidt flere:


en smuk smuk himmel som jeg tog billeder af på det helt rette tidspunkt.
Vi lukker lyset ind, da Ida var her forleden dag, anbefalede hun at fælde pilestammen ved pergolaen, så vi får mere lys ind fra nordvest.
 Derfor gik Bent i gang med at save allerede lørdag
så han kunne vælte den ind over den mark, som endnu ikke var pløjet, det gav stor oprydning og en del brænde, men nu er han ved at være færdig.
 Dværgsyrenen blomstrer nu
det gør Himlens 7 sønner også
 men det er helt naturligt, det plejer den her i september. Der kommer billeder, når den springer helt ud. Den har en dejlig duft.
 de nøgne jomfruer blomstrer også nu, de minder om crocus, mange tager fejl, men de hedder Colchium autumnale
R. makiyak med det flotte løv
også rølliken blomstrer igen, denne har en fin farve.
Et forløb


Den ene af mine hagelilje er så småt begyndt at blomstre. Jeg har andre hageliljer, som bare er en masse blade, men de blomstrer ikke. Hvad skal jeg gøre? Nogle der har erfaring med hageliljer? som vil give gode råd.
 Arc Angel
 Astrid Lindgren
 Carl Nielsen
 Clarét
 Crocus Rose
 Grace
 Jayne Austin
 Margaret Merril
 Salet
 Mendoza Castle
 Peace
Ritausma
Louise Bugnét


Til slut en serie med sumphibscussen, som tiltrækker alles opmærksomhed.
Fortsat god dag til jer.


32 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jeg vidste ikke at Crinum hed hagelilje - morsomt med et norskt navn:)
    Tilgengæld ved jeg ikke rigtig noget om den...
    Ja, Colchium forveksles ofte med Crocus som jo også har efterårsblomstrende arter - de er dog på ingen måde nærtbeslægtede.
    Morsomt med en remonterende syren!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg mener, der stod hagelilje, da jeg købte den ved Thyboesminde, det er snart mange år siden, øv jeg havde håbet, du vidste noget om den. Så må vi se, om Marit ved noget.
      Ja det ser jeg på fb, at mange tror, det er deres crocus, der er forvirrede. Så de har kun ligheden til fælles.
      Ja syrenen har blomstret et stykke tid.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Morsomt med norsk navn, ja :) Den kalles hagelilje her ja, eller bare Crinum. Norsk og dansk skriftspråk går snart i ett for meg, så snart vet jeg ikke om jeg skriver på dansk eller norsk. Det er jo veldig hyggelig det da :)
    Fantastisk sumphibiskus!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er morsomt. Jeg håbede, du vidste, hvad jeg skulle gøre ved den for at få den til at blomstre?
      Ja den er fantastisk.
      Klem

      Slet
    2. Jeg hadde sånn selv i noen år, og jeg fikk den til å blomstre en gang. Tørt og kjølig om vinteren tror jeg.
      Klem

      Slet
    3. Tak Marit
      Så den er altså ikke nem at få til at blomstre. Min står ved husmuren. Jeg havde besøg af en dame i søndags, hun sagde, den skulle deles, men det er jeg nu ikke sikker på?
      Klem

      Slet
  3. Skønne landskabsbilleder,, der er et særligt lys over september.
    Himlens 7 sønner,, det er da et skægt navn. Ugh, du viser så mange spændende ting, bare jeg havde mere plads, men så kunne jeg slet ikke nå at holde haven.
    Jeg bliver altid lidt vemodig når de "nøgne jomfruer" blomster. Det er et efterårstegn for mig, ligesom crysantemum og asters.
    Det er da en megablomst i den sumphibiseus, kan den holde sig oppe i regnvejr? Den ser helt tropisk ud.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja man kan få fantastiske billeder i septemberlyset.
      Ja det er et sjovt navn, den er så flot og passer sig selv, men det hjælper selvfølgelig ikke på pladsen :)
      Ja det er lidt vemodigt, men vi må følge årets gang.
      Ja sumphibiscussen kan godt holde sig oppe i regnvejr, men den får hurtigt grimme blomster, den klasker nærmest sammen i blomsten.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. September kan være en fantastisk smuk måned. Jeg kan vældig godt lide, hvis der er tåge om morgenen, selvom det ikke er så sjovt at køre i...som solen får brændt væk i løbet af formiddagen...men det giver nogle meget flotte, spøgelsesagtige landskaber.

    Der er generelt et særligt lys over september måned - men synes også det er en smule vemodigt. Derfor håber jeg på en lang sensommer i år...en slags Indian Summer, det kunne jeg godt bruge. Jeg er slet ikke klar til mørke, kulde og sne endnu...(selvom vi har fået så rigeligt med varme og sol i år.)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det har du ret i, jeg håber, at vi får en god september. Jeg kan godt se, hvad du mener med de spøgelsesagtige landskaber, vi havde klart vejr fra morgenstunden. Heldigvis er der vel et par måneder endnu, hvor vi ikke får sne, men mørke får vi, så må vi se med kulden.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Så dejligt, at du forkæler os med nok en perlerække af skønne septemberbilleder - det er bare en skøn måned 😊 Det er sikkert fint at få mere lys ind til roserne i pergolaen, og godt, du har Bent til at få det ordnet. Jeg har også fået mig en dværgsyren, som stadig står i en potte. Jeg har flere muligheder for placering i bedet, men skal lige høre dig ad om højde og drøjde, så den kommer til at stå det rette sted. Dufter den ligesom almindelige syrener? Din sumphisbiscus er nu rigtig fin - sådan lidt eksotisk 😊
    Jeg nyder i den grad dine roser, mens mine samler kræfter 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg kan bare ikke lade være med at tage billeder, når det er så smukt. Jeg tror også, det er godt med lidt mere lys ind på roserne. Jeg har jo dværgsyrener, den jeg viser er højere end mig, den anden klipper vi til, så den er kun ca. 80 cm, den bliver klippet som en buksbom, den står lige ved pavillionen. Jeg tror ikke, de er ens. Jeg har fået dem begge af Ida,fordi hun ikke ville have dem mere. Den høje har ikke så kraftig duft nu, den er jo langt oppe. Den lave lugter at kattetis, siger Anne, jeg kan nu godt lide duften.
      Ja sumphibiscussen er eksotisk, vores sommerhusnabo er på tiden på øen, hun bor ellers i Pitsburg, der har de dem i rigtig mange haver, så ja lidt eksotisk er den :)
      Godt du kan nyde mine roser, mens du venter på dine :)
      Knus og i lige måde

      Slet
    2. Det var nok højere, end jeg lige regnede med 😊 Blomstrer den, selvom du klipper den i facon? Min blomstrer ikke lige nu - tror, den savner noget jord at boltre sig i. Tak for svar 😊
      Knus

      Slet
    3. Ja det tænkte jeg nok. Ja den blomstrer i foråret, så bliver den klippet med hækklipperen bagefter. Har den ikke et navn, den du har købt?
      Knus

      Slet
    4. Jo, Pink Perfume - kan se, at den skulle blive omkring en meter høj, så det satser jeg på 😊

      Slet
    5. https://www.jespersplanteskole.dk/dvaergsyren-syringa-x-bloomerang-pink-perfume Her står 1½ meter, spændende hvor høj den bliver :)

      Slet
    6. Den er plantet nu, og så må tiden vise, hvad der sker 😊

      Slet
  6. Hei Lisbeth.
    Lyset og luften i september er bare deilig. Flotte bilder.
    Må igjen si at jeg er fasinert av sumphibiscussen, tror du den er herdig i Norge? Har aldri hørt om den her.
    Ellers, Himlens 7 sønner er bare flott:-)
    Ha en fin dag i morgen/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det kan være en dejlig måned, lad os håbe det fortsætter.
      Jeg ved ikke om den er herdig i Norge, jeg er heller ikke sikker på, at den kan skaffes, den kaldes også Newbiscus. Jeg kan se, at de har den i Holland, men om den kan gro i Norge, ved jeg ikke. Min bliver helt væk om vinteren og vågner sent op. Den har været glad for den meget varme sommer. Himlens 7 sønner hedder Heptacodium miconioides, et skønt træ.
      Tak i lige måde.

      Slet
  7. Der er da ikke noget at sige til at sumphibiscussen den tiltrækker sig opmærksomhed, den er da noget så fantastisk. Jeg kan huske at jeg har duftet til himlens syv sønner og fandt ikke duften god. Men sådan er det jo så forskelligt.
    Mon ikke det bliver super godt for roserne på pergolaen at de får noget sol og noget luft.
    Bent han er bare god til det med at vælte træer.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja i år er sumphibiscussen ekstra god på grund af den varme sommer. Jeg kan ikke forstå, at du ikke syntes duften var god ved Himlens 7 sønner. er du sikker på, det er den, du har snuset til, ellers har det været så sent, at de var ved at afblomstre. Det har det nok.
      Ja godt Bent har lavet lys og luft til roserne, det er han god til.
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det er nogle fantastiske stemningsfulde billeder, dem kan vi da ikke få for mange af. Skønt at Bent kan lukke lyset ind, selv om det er et stort arbejde at fælde det store træ, men det klarer “træmanden” jo på fornemste vis. Her har Mogens og en af vores flinke naboer også været igang med stige og sav. De store træer skulle dog ikke fældes men ha’ amputeret en del grene. Det blir spændende at se hvordan det ser ud i morgen :-) jeg kørte til strik da de gik igang.
    Dværg syrenen ser da også ud til at være blevet “voksen” og ja så må saksen igang. Hi hi ja jeg syntes de lugter af kattetis, men den der ser ikke ud til at være den samme som mine “tis planter”.
    Så fin hagelilje er, og hvis nogen ved et trick til at få dem til at blomstre, så vil jeg også gerne vide det for mine blomstrer heller ikke. Den hvide har jeg haft i flere år, den lyserøde fik jeg af Hanne sidste år, måske den er for ung endnu. Hendes blomstrer vidst fint.
    At sumphibiscusen tiltrækker sig opmærksomhed forstår man jo godt. Sætter den frø? eller skal den laves af stiklinger?
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak ja så snart jeg ser et godt motiv, er jeg klar med kameraet. Det var nu kun en stor stamme, han savede ned, der er flere stammer tilbage endnu. Det bliver spændende at se træet i morgen, men mon ikke det ser godt ud.
      Det er den lave, du synes lugter af kattetis, den høje lyserøde kan man ikke så nemt få færden af.
      Tror du ikke Hanne har et trick til hageliljen, jeg tror den der blomstrer nu er fra hende.
      Ja jeg tror, sumphibiscussen sætter frø, men jeg ved ikke helt, om de bliver siddende, der faldt en frøstand af i dag, men jeg holder øje med dem. Jeg er jo ikke god til stiklinger, så jeg ved det ikke.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Pas... mht hageliljer. Beklager ;-(
    Så jeg nyder bare himlene. Wow.
    Sumphibiscussen er vel nok fantastisk. Blomstrer den så flot hvert år?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Alle melder pas til den, ærgerligt :)
      Ja de himmelbilleder er også ret gode, når jeg selv skal sige det :)
      Sumphibiscussen er noget helt særligt, især i år - den har i modsætning til vi andre været glad for varmen, derfor blomstrer den tidligt og bliver ikke ødelagt af regn. Nogle gange har den næsten ikke nået at springe ud trods store flotte knopper.

      Slet
  10. Lys skal der til, det kan gøre en stor forskel. Jeg troede at dværgsyrenen blomstrede om foråret. Det gør den vi har. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Ja det skal der. Dværgsyrenen blomstrer for anden gang i år, den blomstrede også i foråret.
      Hygge tilbage

      Slet
  11. Det er i grunden utroligt, så tit der skal fældes træer eller fjernes store grene og stammer, og virkningen er altid god. Vores himlens syv sønner er også begyndt at blomstre. I går fik jeg en mail med udsalgstilbud fra et frøfirma, hvor sumphibiskus også figurerer. Jeg er lidt fristet - der var forskellige farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du ret i, vi må love for, at vores mænd endnu kan klare det, for det pynter og lukker lyset ind. Det er godt med træer, der blomstrer nu, og Himlens 7 sønner er nu et flot træ. Jeg håber, du prøver til med frøsåning af sumphibiscus, det er spændende om det vil lykkes, og du er jo god til at få det i gang.

      Slet
  12. Fint lys over pergolaene.
    Der er godt nok kommet gang i græsset igen, Javsen slår også græs noget oftere end i sommers :-)
    Jeg fik en lille tot Portulak af dig for nogle år siden og den dukker op hist og her, men den er velkommen og let at hive op hvis den kommer et sted hvor den ikke skal være.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene
      Ja i sommer kunne mændene slappe af, græsset groede ikke :)
      Ja Portulakken breder sig godt og grundigt, men er nem at fjerne igen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet