tirsdag den 31. oktober 2017

Stormskade og sol- op og nedgange

I går morges gik jeg min lange tur, så jeg kunne tage billeder af solopgangen, det var lidt småkoldt, så det var med at gå godt til, men solopgangen var det værd. I morges var der også en smuk solopgang, den får I i morgen
 Solen blev heldigvis og lunede lidt i haven
 hvor der var læ
 Papegøjetræet er stadig smukt
 Det er jeg heldig med, hos Lisbeth er kun det ene af deres tre der har flotte farver
Jeg må lige huske at vise jer dagliljen, om den er ved at lukke sig, eller den først er ved at lukke sig op, ved jeg ikke. Billedet er fra i går, i dag har jeg ikke haft tid til at tage ret mange billeder af andet end denne presserende sag.
 i går opdagede jeg nemlig en skade på piletræet bag pergolaen (piletræet står i Bents "skov" som ligger bag pergolaen, det er Bent, der rydder op derinde, når han finder det nødvendigt) han vil gerne have naturgrund i det stykke.
Ingen tvivl om, at det var Ingolf, der havde været på spil, da jeg gik der om formiddagen, var der ikke noget at se, det kom gradvist om eftermiddagen.
Bent var ikke glad for det, det var bestemt hårde tider for ham. Her kommer forløbet:
 først frigjorde han den store stamme fra det gamle piletræ
 det lykkedes godt nok
 men det hældede hen mod pergolaen, samtidig lænede det sig op af et asketræ
 han tog et stykke ad gangen, efterhånden som det løsrev sig, hældede det mere og mere over mod pergolaen
 en gren landede på pergolaen
 men hvad med resten af træet, Bent prøvede med et reb, om han kunne rykke det væk fra pergolaen
 men nej det lod sig ikke gøre, også det lagde sig på den
 mere og mere blev savet af, der var ved at være langt op for den lille mand, heldigvis var klokkehøjen der, så han kunne stå op på den.
 nu måtte han om på den anden side
 her ser I hele træet hviler på pergolaen
 endelig kom det ned, ingen skader på hverken pergola eller planter
 hvilket får mig til at tænke på, at jeg i søndags havde besøg af en mand, som gerne ville købe planter, han ville gerne selv grave op for at hjælpe mig, det var jeg ikke meget for. Det lykkedes ham at grave en lupin op og knække tre små grene med knopper på den rhodo, der stod ved siden af. Der er stor forskel på folk, nogle kan lave ulykker med bare en lille ting, andre klarer det flot.
Bent klarede det så flot, så var der "bare" oprydningen tilbage. Det var koldt at tage billeder, men varmt for Bent at save. Der er ryddet op derude nu.
Ros til Bent og roser til læserne:
 Rosen hedder for resten Bent :)
 Compassion
 Hansestadt Rostock
 Iceberg
 Lady og Salisbury
 Lady of Shalott
 Souvenir de St Anne
og Wollerton old Hall
Solnedgangen fra i aftes
God aften til jer, jeg håber, I nød den lille historie om Bents anstrengelser :)

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Flott klaret av Bent! Det er ikke så enkelt å få ned et stort tre.
    Vakker solnedgang.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var flot klaret af Bent, det er bestemt ikke enkelt at få sådan et stort træ ned.
      Ja den er flot solnedgangen.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Alletiders, sådan skal det da bare klares. det er bare så godt at have ordentligt værktøj.
    Og så bliver der jo også lidt brænde!
    Ja, det er varmt at arbejde med motorsav - jeg kan huske engang i -20grader at jeg smed ret vildt meget tøj og tilsidst bare stod og dampede i sikkerhedstøjet:)
    Flotte roser - de har da noget af en efterblomstring!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja Bent har ordentligt værktøj, to motorsave var i brug, han har i forvejen masser af brænde, han behøver ikke at købe andre steder i år.
      Så koldt var det dog ikke, men den ekstra trøje måtte tages af.
      Ja roserne blomstrer ret fint.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. WOW for nogle himle. Jeg så godt, at der var farve på i morges, men det var i aftagende, da jeg kom ud.
    Det er noget af en handymand, ham Bent. Flot håndteret. Jeg var helt nervøs for pergolaen, efterhånde som historien skred frem. Godt det lykkedes så fint.
    Ja, det med papegøjetræerne er en sær historie i år. Gad vide, om mine to grønne pludselig får farver - jeg holder øje ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth
      I dag var solopgangen endnu flottere. Ja Bent er heldigvis handymand til mange ting.
      Vi var også nervøse for pergolaen, fantastisk at der ikke skete noget med den.
      God ide at holde øje med papegøjetræerne, det ville være ærgerligt, hvis du ikke opdagede, at de fik farver :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Godt gjort af Bent. Man kan se, han ved, hvad han har med at gøre. De pil er vist ikke til at stole på, da de har været stynet for mange år siden. Der går næsten altid råd i stynede træer.Fint at pergolaen klarede skærene.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja i den situation er det godt at have erfaring som gammel skovarbejder. Bent har selv stynet pilene for omkring 7-8 år siden, men det er nok tid igen.
      Ja det var dejligt, at pergolaen klarede skærene.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  5. Ihh altså, Bent han er dagens mand :o) han må have en belønning når jeg kommer over :o) Man kan da godt sige at det var så flot han håndterede træet, men også at han har bygget pergolaen solidt.
    smukke smukke roser :o)
    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er han, han grinede, da jeg sagde du ville give ham en belønning, når du kommer over igen :)
      Ja begge dele er gjort godt.
      Tak ja de er fine
      Knus til dig

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Uha, det var da en hel gyser - godt, der ikke skete pergolaen noget! Bent er vist en ægte træmand 😏 Smukke billeder af både solopgang og alle dine skønne roser - tak for dem.
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var lidt af en gyser, som heldigvis endte godt. Ja han er en ægte træmand :)
      Selv tak fordi du kiggede med.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Dejligt med både en solop og nedgang og nogle rigtig smukke. Dem har der ikke være så mange af det sidste stykke tid.
    Uha det var da en værre redelighed med det træ. Godt at Bent kunne holde tungen lige i munden og klare parteringen uden at der blev skade på pergolaen. Ja det ville jo være dejligt hvis alle havde samme omhu for tingene. Bent fortjener da at have sin helt egen rose :-)
    Wollerton old Hall og den blå himmel er et rigtig smukt makkerpar.
    Fortsat god aften og ros til Bent herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er ikke tit, jeg kan vise det for tiden, men i morgen kommer der også en solopgang, til aften var det gråt i gråt.
      Ja det var lidt af en redelighed med det træ, heldigvis klarede Bent det fint, selvom han ikke selv troede på det. Der var en anden, der manglede omhu ja også i den grad.
      Det er nu ikke Bents helt egen rose, så skulle jeg have givet 3000 kr. for navnet, det går ikke :)
      Ja den blå himmel klæder mange blomster.
      Tak i lige måde og tak for ros til Bent.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Den pergola er bare godt håndværk - men sikke en gyser med den store gren ned på pergolaen. Det var godt klaret af Bent at få den savet og fjernet lidt efterhånden. Ja, han fortjener sin smukke ros(e).
    Lisbeth, det fungerer altså bare så flot med dine større billeder, jeg nyder alle dine roser og det andet du viser.
    Solopgang og solnedgang i disse dage er helt forrygende - jeg har også ladet mig friste til at vise dem frem på bloggen.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er den, Bent siger, at hvis den havde været lige, havde den ikke holdt til det, så godt Bent og Ida fandt på den drejning. Det var egentlig ret spændende at følge med i hans kamp for ikke at pergolaen skulle blive ødelagt.
      Det glæder mig at høre, at du kan lide mine større billeder, så kom der noget godt ud af, at jeg fik lavet rod på bloggen.
      Ja det er smukt med solop og nedgange. I dag er det bare gråt. Jeg har set dine smukke billeder.
      Knus

      Slet
  9. Hei Lisbeth, så bra at Bent er dyktig med motorsag og fikk fikset den kjempestore grenen som måtte ned.
    Så bra at dere har bygget pergolan så solid at den tåler et tre!
    Er virkelig rosene hos deg så flotte enda?!
    Nydelig soloppgang og solnedgang.
    Rosene dine er fantastiske i lavt sollys.
    Ha det fint.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja det er heldigt, at Bent ved, hvordan han skal bruge en motorsav og lave en pergola, der kan tåle et træ.
      Ja roserne jeg viser er flotte endnu.
      Tak for det, du må også have det fint.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Når galt skulle være, var det vel i grunden ikke det værste træ, det gik ud over. Godt pergolaen ikke tog skade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej skidt med træet, heldigvis holdt pergolaen. Han var egentlig klar over, at det kunne gå galt, men var ikke nået til selv at gøre noget ved det, nu var han nødt til det.

      Slet
  11. Puha det kunne være gået helt galt..........
    God Bent kunne klare ærterne.

    Smuk dag
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det kunne have gået grueligt galt, men heldigvis klarede Bent det, selvom han selv var meget i tvivl.
      Tak i lige måde
      Klem
      Lisbeth

      Slet
  12. Gode billeder.
    Fint arbejde Bent fik lavet.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Hvor hyggeligt med en kommentar fra dig.
      Ja det var Bent god til at klare.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Sikke noget med den stormskade, det gav noget uforudset arbejde til Bent, men han klarede det til perfektion, kan vi se. Pergolaen har han heldigvis lavet godt og solidt!
    Jeg ville aldrig give fremmede lov til at grave planter op her, men det kan være svært at forhindre hvis folk insisterer;))
    Roserne er jo fine alle som én:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var en værre omgang, og så viste den sig først dagen efter. Heldigvis havde Bent styr på det, og pergolaen klarede det på grund af de lille drejning, den har, mener Bent.
      Nej manden gjorde det jo, fordi han ville hjælpe mig, men det får han nu ikke lov til mere. Han havde været her 14 dage før, da var det ikke bedre.
      Tak ja jeg er heldig med de roser :)

      Slet