torsdag den 12. oktober 2017

Stormende kuling og sol mellem bygerne

Det har ikke været spændende at være udenfor i dag, vi måtte rende ind mellem bygerne, og vindstødene var ret hårde. Det blæser stadig, men knap så meget nu.

Disse to billeder er fra i dag, resten er taget i går, hvor solen slet ikke skinnede.
 Det ses tydeligt, til gengæld var det nemmere at tage billeder i går, hvor det ikke blæste så meget.
 men farverne ser man alligevel, selvom solen manglede
 Parisertårn har nu tre spir
 Papegøjebusken og den egebladede hortensia lyser trods alt op
 det gør tulipantræet også
 den gule vandgran og pavillionen lægger man også mærke til
 Tulipantræet igen
 i baggrunden ses Sorbus Dodong
 her er det bærmisplen i læhegnet, der lyser op


 græsserne er så flotte
 denne acer gror meget langsomt, den er 7 år gammel
 Cornus Florida får flere og flere røde farver i det brogede
Glasbærrene står så smukt nu.

Jeg har været så heldig at få pakke fra Ole i dag, denne gang er det Ole fra Nakskov, der har sendt nogle rhododendron til mig. Det er R. auriculatum med de røde blade i baggrunden. Til venstre står R. schlippenbachii og til højre R. keiskei Yaku Fairy. Ole er en knag til at få rhododendronfrø til at spire og blive til små planter. Tak Ole. Du kan evt. spørge Ole, om han har nogle han vil sælge, desværre er det en besværlig affære at sende de fine planter. Som I kan se, har det nye skud på auriculatum ikke haft godt af at være lukket inde et par dage, den skal nu nok komme sig igen.
Roserne:
 Aquarell 10.10.
og 11.10.
 A Whiter Shade of Pale
 gæsterne i går syntes disse to passede fint sammen. Annie Vibert og Pilgrim
 Clair Austin
 også her
 Elaine Paige
 Englands Rose
 Mia
Til slut Minerva. Jeg vil nu ikke påstå, at roserne bryder sig om denne stormende kuling, så nogle er plukket ind i vasen for at skåne dem. Det går langsomt med at springe ud for de sidste, og mange knopper rådner. 
Rigtig god aften til jer

17 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja,i dag har det blåst mye her også, og da kan jeg jo tenke meg hvordan det er hos deg.
    Rosene dine er flotte, men vind og regn skader de mye, ja. Aquarell var nydelig!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja så er det slemt, når det også blæser hos jer.
      Jeg er glad for, at Aquarell nåede at springe ud, den er rigtig akvarelagtig :)
      Klem

      Slet
  2. Fra i morgen skulle vejret heldigvis forandre sig til det bedre. Det trænger vi til. Sjovt at dit parisertårn blomstrer nu. Vores er for længst afblomstret, og jeg håber, den har sat brugbare frø, for i hvert fald her i haven holder den ikke ret længe. Cornus Florida har meget specielle farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det vil vi se frem til.
      Jeg troede slet ikke, parisertårnet nåede at komme, men det gjorde den heldigvis, min kommer trofast igen, men den når nok ikke at sætte frø.
      Ja Florida bliver mere og mere speciel i farverne.

      Slet
  3. Hej Lisbeth. Ja, vejret har ikke været ret godt i dag, det blæser stadig meget her hos os. Jeg er altså noget vild med dit dodong træ. Farverne er helt fantastiske. Jeg tror, det var sidste år, der var en hel artikel om træet i Haven. Jeg læste det med stor interesse fordi jeg havde set hvor flot dit træ var og var blevet nysgerrig for at lære mere om det. Jeg synes dog ikke rigtig jeg har pladsen til det i vores lille have! Rosen Aquarrel er sørme flot. Den synes jeg ikke, jeg har set før? Den skiller sig lidt ud synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Men måske er vi heldige, at vejret bliver bedre nu, det kan vi håbe på.
      Vi er også så glade for vores dodong træer, vi har tre, det ene er blevet flyttet og er derfor ikke så stort. Synd du ikke synes, at det kan være i din have, det er jo ret opretgroende og ikke så bredt.
      Aquarell er en flot rose, godt den nåede en blomstring mere. Den er købt hos Jas, så du kan nå det endnu :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja, mange roser kaster knopperne i dette vejr.
    Men jeg tror næste uges små indian summer vil redde en del!
    Alletiders at du har fået rhodoer fra Ole, jeg husker hvor god han er til at få frøene til at spire.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej de kaster dem ikke hos mig, de sidder bare og rådner og ser grimme ud.
      Måske kan indian summer redde nogle, vi har da lov at håbe.
      Ja Ole er dygtig til frøspiring, men han har også udstyret til det i orden.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja idag har det været et værre vejr og nu ser jeg så at der er lunt vejr på vej. Det vil være dejligt hvis det holder stik. Dejligt at Parisertårnet stadig blomstrer flot. Gad vide hvor gammel min frøplante skal være inden den blomstrer. Græsserne er også dejlige på denne årstid, jeg nyder at se dine. Der mangler jeg jo plads.
    Cornus Florida har nogle meget fine blad farver og Glasbær meget smukke bær :-)
    Spændende rhodo frøplanter du har fået. Tænker at det ikke er helt let at få rhodofrø til at blive til noget. Jeg fik på et tidspunkt nogle frø af dig og de lykkedes ikke.
    Nej det her vejr er ikke noget for roser men jeg syntes nu at dine. Ser fine ud.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja skønt solen skinnede var det ikke behageligt at være derude, men nu skal det blive bedre. Jeg har ikke så meget erfaring med frøplanter, men skal vi ikke satse på blomstring næste år. Ja græsserne er skønne men kræver meget plads.
      Ja Ole er god til at få rhodofrøene til at spire, han har også remedierne i orden med varmeplade osv, så fungerer det vist bedre. Cecil har også prøvet uden held.
      Nej roserne er ikke glade for det vejr, måske hjælper det på dem i næste uge, hvis vejret bliver så godt, som de praler af :)
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  6. Ja sikken e blæsevejrsdag det har været i dag, man skulle holde på alt det løse når man var ude.
    Det er første gang jeg ser et parisertårn, det ser fint ud og hvor haven altså frodig.
    Minerva, den må jeg ha. Hvor er den bare smuk.
    Kran fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er bestemt ikke sjovt, når det blæser så meget.
      Ja parisertårn er en fin men stikkende plante, blomsterne er kønne.
      Ja den Minerva må du have, den har jeg fået af den anden Linda.
      Kram

      Slet
  7. Har du selv sået dit flotte Parisertårn (åndssvagt navn) eller købt færdig? Der er noget med, at det tager flere år, før den blomstrer.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej jeg har fået den foræret, den bliver til flere med alderen, tror jeg. Jeg har foræret frø til en af havevennerne, den kom fint, men det var ikke i år den ville blomstre.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
    2. Jeg har læst, at den er fire år om at blomstre, så havevennen må nok være tålmodig. Så det er helt klart en fordel at starte med en færdig plante og så lade den selvså sig på stedet.

      Slet
    3. Ja det har du ret i, Anne er vant til at skulle være tålmodig. Jeg må ud og se, om der er flere end en hos mig.

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet