mandag den 9. oktober 2017

Endnu en solskinsdag

At tænke sig to solskinsdage i træk, det er stort. Her hos os var det bedre i dag, der var ikke så meget vind, men det var nu stadig koldt i formiddag, i eftermiddag lagde vinden sig, det var dejligt.
 Aronia er ved at få efterårsfarver
 Blåbærrene har fantastiske farver nu
 Tulipantræet/liriodendron tulipifera er så småt ved at få efterårsfarver
 Den gule vandgran/Metasequoia glyptostroboides er blevet lysere i farven, men har stadig nålene i behold
 Viburnum sargentiana Onondaga
Vinget benved/Euonimus phellomanus
 flere farver og en fin græs i baggrunden, i forgrunden en viburnum mere
 græsserne er fine som baggrund til roserne
 frøstande fra clematis
Hjortetrøst/Eupatorium rugosum har fint mørkt løv
 Mange af hostaerne er nu ved at falme, nogle af dem er ved at blive for store. I går kom der en mand og gravede et par af de største op, det gav lidt penge i kassen.
 Hydrangea Vanilla Fraise har fået røde blomster, men ikke denne blomst, der er gemt i fasanbusken
 nu skal denne pelargonie vist snart ind, den blomstrer så fint
 Det gør R Norfolk Candy også, sidste år blomstrede den også ved denne tid.
De løvfældende rhodoer er ved at få farve, desværre er mange af dem fyldt med billetklip :(
Roserne:
 Giscard d´Estaing
 Schneewittchen
 Lady of Salisbury
 Mary Magdalene
Og Munstead Wood på tre billeder, hvor jeg har stille på lysbalancen
 - 2/3
 - 1
- 1 1/3 man skal nok forstørre billedet op for at se forskellen, det er vist ikke den store forskel.
 Som I kan se er jorden mættet med vand, vi fik 15 mm i lørdags
i aftes skulle jeg kigge mod øst for at få øje på lidt solnedgang
Jeg plukkede en buket ind i går, den var helt flot i lampens skær
Rigtig god mandag aften.

13 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Du skal vise regulere meget mere, 0, -1, -2, for eksempel
    specielt når du er tæt på en så mørk rose, og den fylder næsten hele billedet, så vil automatikken gøre den for lys, det er det du kompenserer manuelt:)
    Jeg har ikke "fremkaldt" dagens billeder, måske jeg fik Munstead med:)
    De flotte høstfarver er ved at indfinde sig hos dig - det ser godt ud!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den skal nok reguleres mere, ofte bruger jeg fotoprogrammet med lys og skygge i stedet, så der ikke er så meget højlys på dem, det er nemmere. Knapperne er meget små på mit lille kamera. :)
      Ja hvad var det nu lige, vi tog billeder af. Jeg skal til at kigge 74 billeder igennem, høstfarverne fanger mig hele tiden :) og jeg dem.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Flotte blomster hos deg. Vakre høstfarger! Munstead Wood er en veldig flott rose med og uten fargebalanse :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Taks skal du have, ja det er dejligt med høstfarver og Munstead Wood er vældig fin :)
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja fint vejr og uden en masse vind men det var godt nok koldt både i morges og her til aften. Den pris betaler jeg nu gerne for fint solskins vejr om dagen. Det ser så ud til at det er slut og vi er tilbage ved regnvejr igen.
    Stille og roligt træder efterårsfarverne mere og mere frem, og ja vi skal til at tænke på at de lidt sarte planter skal ind.
    Den løvfældende rhodo er godt nok fin i farven. Det skal da overvejes til mit bed. Håber at jeg kan holde billetklipperne væk.
    Det ser godt nok vådt ud hos jer, så slemt er det heldigvis ikke her.
    Skønt med noget fra haven indenfor nu når de mørke aftener trænger sig på.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja dejligt at være fri for vinden her over middag, men i formiddag frøs jeg. Ja to dage blev det til, så kommer der regn igen :(
      Ja kulden får nok også efterårsfarverne mere frem, og de sarte planter må dækkes af eller ind.
      Ja løvfældende kan have fine efterårsfarver, jeg synes, det kniber lidt endnu for mine. Du har ikke så mange rhodoer, så det tror jeg godt, du kan.
      Ja vandet har svært ved at trænge ned, men i dag er det ved at være sunket, billedet er fra i aftes.
      Ja nu ser vi jo ikke blomsterne så meget ude mere, så må der en buket ind.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Sjovt nok plukkede jeg også en lille buket i går. Det var en dahlia, som skulle graves op. Hold op, hvor var jorden våd omkring knoldene. For mig er det største problem ved at tage billeder her om efteråret, at skyggerne bliver enormt tunge, nærmest helt sorte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Her var nattefrost i morges, så nu skal mine georginer nok snart dækkes af, ikke den store katastrofe, de har ikke givet meget i år.
      Jeg kender godt problemet med, at skyggerne bliver sorte, så prøver jeg at lysne billedet lidt.

      Slet
  5. super skøn tid og dejlige billeder du viser her igen. Her i nordsjælland ingen frost ...endnu ;O))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er en herlig tid, tak skal du have. Ja så er I heldige hos jer, vi plejer heller ikke at have frost så tidligt.

      Slet
  6. Hej Lisbeth, jeg må prøve at se på kameraet i aften der har jeg fri og tid, det er da lidt sjov at prøve sig frem. Jeg kan se at Karsten også er med med gode råd..herligt :o)
    Smukke Høstfarver.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det må du prøve, det er i og for sig nemt nok, problemet er, at tasten du skal bruge er meget lille, så ikke noget med store tommeltotter :)
      Tak for det.
      Knus

      Slet
  7. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet