torsdag den 19. oktober 2017

Høstbilleder og dråbebedet

Høstbillederne kommer nok ikke bag på jer, løvet er der heldigvis endnu på de fleste af træerne.
Men først skal vi have solen op:
Nogle gange er vi heldige at se solen, men det er ikke ret længe ad gange, dette var i går morges.
 Hortensiaen har også fået fine høstfarver
 Denne japanske løn får altid fine efterårsfarver, resten af sæsonen er den bare grøn
 vi må lige se papegøjebusken igen, så vi ikke glemmer den
 Parasolblad har fået spøjse farver og mønstre
 Tulipantræet har stadig sin pragt
 I modsætning til Tupelo
 som i dag har tabt disse blade for neden, de øverste er stadig intakt
Viburnum furcatum er lille endnu, men farverne tegner godt.
 Den sidste blomst i
 Egebladet Hortensia/Hydrangea quercifolia Snowflake
 Geranium med brogede blade
 Havefuchsiaen blomstrer fint endnu, hvordan går det med jeres, der er nogle stykker, der har fået stiklinger af den
Hosta og hunde, det er Praying Hands
 Aster Marina Wolkonsky står flot endnu
 det gør denne asters ikke, det er den, der breder sig vildt, jeg har nu trukket dem alle op, de behøver ikke blive til endnu flere.
 I stedet er det blevet Chrysanthemum tid, denne er rigtig fin, den hedder Chrysanthemum indicum 'Corinna' - Vinterasters
 Her har vi Mary Stoker
den er da rigtig fin
ja men jeg købte da en ny chrysanthemum for 20 kr. i brugsen i går, den er lidt spøjs, jeg kunne ikke stå for den. Mit håb er, at den kan udplantes til foråret. Jeg vil opbevare den i pavillionen i vinter. Den blev plantet i krukken sammen med georginerne fra Linda B.
Dråbebedet:
 er svært at tage billeder af
 her er det fra flere vinkler
så I kan se, at det er i dette bed, det meste sker.
Flere roser:
 Aprikola
Hot Chocolate
 Caroline de Monaco
 Clair Austin
 Englands Rose
 Johan Wolfgang von Goethe
Wild Rover
Det er, hvad jeg har at byde på i dag.
Fortsat god aften.

26 kommentarer:

  1. Hvor er din dobbelte egebladet hortensia flot. Der er næsten ingen der kender den. Godt den trives hos dig.Den mørke asters kan jeg vist ikke leve uden.Håber vi kan bytte med et skud engang. Hav en god aften.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja den er godt nok fantastisk, når vi tænker på den lille, jeg købte af dig for 7 år siden, så har den klaret det godt, Burgundy klarede det derimod ikke. Jeg har jo en mere, som jeg købte i Geografisk have det år det regnede sådan.
      Jeg kan godt forstå, du ikke kan leve uden den mørke asters, jeg skal nok lave en til dig, du kan få Grundlovsdag.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  2. Så fin ny header! Lekre roser, og Apricola er min favoritt i dag.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den header passer til årstiden :) Aprikola er især lækker, når alle de andre er færdige.
      Klem

      Slet
  3. Har du aldrig overvejet at blive Samsøs store seværdighed og åbne din have som botanisk have?
    Hvor har du dog den egebladede hortensia fra? Det er ikke den almindelige sort, for den har jeg i den dværgform der hedder Sikes Dwarf. Kender du navnet på din? Hvor høj bliver den? Ja, så var der vist ikke flere spørgsmål :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jo måske skulle jeg kalde den Samsøs botaniske have :) men den er jo åben hele sæsonen efter aftale fra 1.5.-30.9., der kommer da også en del forbi og kigger, det er rigtig fint. Samsingerne derimod kommer ikke på besøg, der er ikke så mange haveinteresserede, eller også ved de ikke, hvad de går glip af :)
      Jeg har købt den egebladede hortensia her: http://www.loenbaek.dk/planter/hydrangea-quercifolia-snowflake.html Jeg er sikker på, at Anne Marie gerne sender en til dig. Den hedder som du kan se Snowflake, og den er blevet kønnere og kønnere for hvert år, det er 7 år siden, vi besøget Lønbæk Planteskole første gang, jeg har været der to gange siden. Et meget spændende sted, som jeg varmt kan anbefale. Der er den smukkeste have til med masser af høstfarver, jeg var der for et år siden. Den er vel ca. 1 meter i højden, jeg kan mærke, du er forelsket :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. De er da godt 'tossede' de samsinger, når de ikke kommer rendende i din have :-)
      Hortensiaen er meget fin i blomsten og endda i en højde, der er interessant for en lille have. Jeg vil have den med i vinterens overvejelser, når en renovering/justering af haven skal besluttes.

      Slet
    3. Ja jeg er også skuffet over dem, mange siger, de vil komme igen, når de har været her og købe planter, men niks det gør de ikke, det må de så selv om :)
      Ja den vil være rigtig god i din have, ingen tvivl om det.

      Slet
  4. Svar
    1. Ikke mange - men det sker da, når jeg har overskud af stauder. Jeg har lige annonceret, der kom to, så det er ikke det store. Jeg sætter det bare på fb.

      Slet
    2. Nååh, så er du ikke helt overmenneske :-)

      Slet
    3. Nej overhovedet ikke, jeg laver ikke planter selv og sår ligesom Birgitte, det kan jeg ikke overkomme. Det tager en time morgen og aften at gå rundt og se, hvad der er sket siden sidst altså om foråret :) Det er vigtigt.

      Slet
  5. Jeg kan virkelig også godt lide din egebladet hortensia, en virkelig fin sag.
    Må altså også lige notere mig det dejlige billede af Hot Chocolate - den er da skøn her så sent i oktober.
    Dejlige høstfarver fortsat, selvom bladene falder. Vi har ikke en gang været i skoven endnu, må se om der er flere blade på træerne næste weekend, for denne weekend bliver det ikke.
    Flot ny header - du kan da bare det der.
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja den er også skøn en stor del af året. Anette (Anettes Flora) har også anskaffet sig et par stykker efter at have set den hos mig.
      Hot Chocolate gør det godt, mange har vist købt den efter at have set den hos mig.
      Jeg synes bladene bliver hængende lidt længere i år, i hvert fald hos os, så måske kan I nå det.
      Ja det billede kunne jeg ikke stå for, det måtte på headeren.
      Knus

      Slet
  6. Godaften Lisbeth
    Flot nu Header du har fået på :o) og jeg skal da lige love for du har meget at vise stadigvæk.
    Jeg bliver helt glad over at jeg har den Egebladede Hortensia, jeg købte min på plantemarked i foråret og den har haft en fin blomst i år.
    Den brogede Geranie er altså også fin :o)
    Stort knus til jer begge fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Linda
      Tak skal du have, jeg var jo nødt til at gøre noget for at du kunne se min efterårshave :)
      Ja der er meget at vise, men jeg har jo også en stor have.
      Godt du har den egebladede hortensia og endda med blomst, det er flot. Det varede mange år, inden min blomstrede, den var heller ikke ret stor, da jeg bragte den hjem.
      Ja den brogede geranie er rigtig fin, jeg har ledt forgæves efter navnet.
      Stort knus tilbage fra os.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Ja, flotte roser du har i dit dråbebed, og løvet ser også helt godt ud på de nye skud.
    Og der kommer nye til, Wild Rover har jeg da ikke bemærket et stykke tid:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja roserne i dråbebedet gør det godt. Ja heldigvis kommer der nye skud, for der er også grimme blade i mellem.
      Jeg har vist Wild Rover for nylig, men det er ikke nemt med alle de billeder hos mig ;)
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja gråt i gråt er hvad vi er blevet budt idag og det ser desværre ikke bedre ud de kommende dage så det bliver vidst ikke så meget havetid i weekenden.
    Min stikling af Havefuchsiaen har vokset sig til en pæn størrelse i løbet af året og den har blomstret pænt og gør det stadig. Den står i det bed jeg er ved at omformere og der får den lov at blive stående. Den er jeg bare super glad for :-).
    Smukke Chrysathemum og den der sjove hvid/gule strit fætter så jeg også i vores Kvickly i går. Det lykkedes mig dog at komme både ind og ud uden at købe :-) det er ikke så tit det sker.
    Ja det må siges at dråbebedets beboere stadig holder fest.
    Lidt sent i dag, så mon ikke du kan gætte hvad aftenen er blevet fordrevet med. Det må jo siges at vejret bliver bedre og bedre til min anden hobby.
    Sov godt
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er noget trist vejr, heldigvis lyser høstfarverne stadig op, men det bliver de ikke ved med så længe endnu.
      Det lyder godt med din havefuchsia, men du fik også et godt eksemplar så vidt, jeg husker.
      Så var det nok, fordi du ikke kunne lide den, at du ikke købte den :)
      Ja i dråbebedet er der stadig fest.
      Jeg har gættet, hvad din aften er gået med, der er da en trøst for dig, når det er dårligt vejr.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Ekbladshortensian ska jag testa hos mig också. Såg fantastiska exemplar i Japan. Fint med höstfärgerna men hos mig vill inte papegojträdet få så fina färger. Kanske står det för skuggigt. Annars är de omgivande ekarna alldeles klargula i år.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Den egebladede hortensia er bare fantastisk. Underligt at dit papegøjetræ ikke får fine farver. Godt der er andet, der vil få høstfarver.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Din egebladede hortensia er da lige til at forelske sig i 😊 Men der er nu også mange skønne ting at se på, og det er jo sandt, som en anden skriver, at din have er Samsøs botaniske have med alle de fine og sjældne træer og buske. I dag var det Tupeloen med de fantastiske farver, der stjal opmærksomheden 😊 Dråbebedet tager sig utrolig flot ud - det må da være en sand nydelse for dig at gå og kigge på 😊
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja den er rigtig fin den egebladede, du har jo en stående her. Der er lidt Botanisk have over min, det er der før nogle, der har sagt :) Jeg har med vilje valgt en del sjældne træer og buske og med efterårsfarver.
      Dråbebedet kan jeg heldigvis de lige her fra min plads ved computeren.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Wow nogle flotte efterårsfarver - især hortensiaen. Det er da helt vildt ,så smuk den er :)

    SvarSlet