fredag den 13. oktober 2017

Efterårssolbilleder fra i formiddags

I forhold til den blæsende dag i går, var det en fornøjelse at gå morgenturen i dag.
Jeg nåede at få den flotte himmel med, solen kom først frem noget senere.
Heldigvis var den her hele formiddagen
 over middag forsvandt solen, men blåbærrene lyser godt op
 spætten og bærmisplen
 skoven, snart falder løvet
 og læhegnet.i forgrunden Birkebladet spirea/betulifolia
 man bliver så glad, når solen skinner i haven
 og på den orangegrenede lind
Viburnum Mariesii har stadig løvet og efterårsfarverne i behold
Som I ved har jeg en del yndlingstræer her i efteråret
 Sorbus dodong/høstrøn
 Tulipantræet/Liriodendron
 se hvor smukt løvet er
 jeg har fået et yndlingstræ mere, det er Tupelo Nyssa, det er så smukt i farverne nu og står og stråler i pavillionbedet
et andet fint lille træ er Zelkova, det er lidt svært at tage billeder af, så tryk på billedet og se det i stort format. Tja det bliver vist ikke ved med at være lille :)
 Himlens 7 sønner er ved at være færdig med blomstringen, men inden da bliver blomsterne lyserøde, i år er det ikke så mange, men denne gren er fin.
Ptelea trifoliata/læderkrone er også et fint træ, som bierne er glade for, når det blomstrer.
 de syriske roser blev klippet ned i dag
de bliver lige så høje igen til næste år, de blomstrer på nye skud, så det sker der ikke noget ved.
Roserne:
 A Shropshire Lad har fået en enkelt rose i næsehøjde, den dufter dejligt
 Aquarell
 Elaine Paige håndholdt, billedet er fra i går
 Englands Rose
 Iceberg
 Jacqueline du Pré
 Maid Marion
 Mia
 og tænk en enkelt blomst i Mme Alfred Carriér
 Sweet Juliet
og Wild Rover har et par enkelte blomster og knopper igen
Det var alt for i dag, rigtig god weekend til jer.

17 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Så heldig du er som har hatt sol. Her regner det veldig ofte for tiden. Flotte roser! Wild Rover er min favoritt i dag.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er jeg glad for, at jeg har. Vi har også fået en del regn, men ingenting i dag heldigvis.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Min Wild Rover har været meget lidt blomstrende, jeg synes ikke engang jeg så knopper på den idag..
    Jacqueline er dagens favorit!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg troede egentlig heller ikke, at der kom flere blomster i Wild Rover, men i dag lykkedes det. Der er nok 6 knopper endnu.
      Jacqueline har gjort det godt her i anden blomstring, der har været mange blomster.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja dagen startede fint men her forsvandt solen også først på eftermiddagen men pyt det var jo fint stille og tørt vejr. Dejligt for så er det til at holde ud at komme ud.
    Spætten så jeg ikke lige ved første øjekast, den er fin og jeg syntes ikke at jeg har set den før. Er den ny?
    Jeg klipper også lidt i mine syriske roser hvert år, men jeg gør det altid om foråret. Mine står solitært så de skal jo helst formes hele vejen rundt og det syntes jeg er nemmere når de er helt nøgne.
    Jacquline de Pré er en af dagens favoritter og Wild Rover ligeså :-) begge er færdige her for i år.
    Så er det afgørelsen og så skal jeg lige ha pakket en taske for vi skal afsted på weekend ophold i morgen tidlig. I år går turen til sønderjylland.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det blev noget gråt over middag, men ellers var det ok i forhold til i går.
      Jeg fik spætten i julegave sidste år, så den er ikke helt ny.
      Jeg gør nok ikke så meget ud af at forme mine syriske roser, men de står så heller ikke solitært. De gror ind over vinduerne og lukker for hundestien, så de må klippes hvert år.
      Ja så fik vi afgørelsen, det var synd for René, men nogle skal jo ud. God tur til Sønderjylland, jeg tager den anden vej, men bliver ikke længe væk.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. "Jeg bli'r så glad når solen skinner" Ja, det er jo sådan vi har det. Og som det dog også pynter og fremhæver de flotte høstfarver. Det er jo næsten en botanisk have du har, så der er vel altid et eller andet at se på. Kan godt forstå du nyder det hele.

    Rigtig god weekend!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var også det, jeg tænkte på, i år bliver vi ekstra glade, for vi har ikke set meget til den.
      Ja der er altid et eller andet at se på, jeg nyder det i fulde drag, men ikke i dag.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Hvor dejligt, at I fik solen at se - her regnede det meget af tiden, men det er vi jo vant til.
    Sikke skønne efterårsfarver i din have - de begynder også at vise sig her, men du har så mange fine træer og buske, der rigtigt viser deres pragt nu.
    Jeg kan se på Annes kommentar, at du er afsted på tur, så jeg vil ønske dig en god en af slagsen samt rigtig god weekend!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det mærkeligt som det altid regner i Silkeborg, selvom I er vant til det, kunne det da godt blive bedre vejr.
      Der er mange skønne farver i min have, men det er der jo også i Silkeborg, man nyder det nu ikke så meget i regnvejr.
      Tak for det
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Fik slet ikke kommenteret på det helt fantastiske solopgangsbillede - hold nu helt op! Det er så flot med den blege måne mod den flammende baggrund. Ikke noget at sige til, at du nød morgenturen 😊
      Knus Linda

      Slet
    3. Ja men det er et flot billede, dog er der ingen måne på, den var til den anden side, jeg ved ikke helt, hvad det er, måske en flystribe, men flot var det. Jeg nyder altid min morgentur, når der er solopgang :)
      Knus

      Slet
  6. Hvor har du mange forskellige spændende træer i haven. De giver haven karakter. Der er mennesker, der ikke planter træer, fordi de ikke gider have alle de nedfaldne blade om efteråret. Det er jo ikke til at forstå, at nogen kan have det sådan.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Elna
      Ja det har jeg, det er et stort arbejde med bladene, hvis de skal flyttes, men de gør jo gavn i bedene bagefter. Jeg vil ikke undvære mine træer, de er så smukke.
      Næste indlæg kommer til at handle om mange træer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Det var også de forskellige, flotte træer, jeg især bed mærke i. Sidste år lagde bladene sig pludselig i en kæmpedyne. I år håber jeg en del af dem blæser væk i stedet for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja hvis man har plads nok, som I og vi har, er det dejligt med træer i haven, de er ikke til at undvære, selvom vi gerne vil have, at bladene selv finder ud i bedene :)

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet