søndag den 29. oktober 2017

Vintertid og storm

Så blev urene stillet tilbage, vi fik storm og højvande. Jeg kan se på tidligere indlæg, at det ikke er første gang, det er sket den 28. oktober. Færgerne til både Jylland og Sjælland har haft problemer, så det har ikke været helt enkelt at komme herfra, men det skulle vi heldigvis heller ikke.
Billederne er fra fredag og lørdag:
Det er så flot, når solen skinner og der er mørke skyer i baggrunden. Her ses Besser kirke, flot udsigt vi har til den.
 nu er det bøg og birk, der har efterårsfarver
 men også egetræet kan være med
 endnu har den gule vandgran nålene i behold, men de er ved at blive brune
 tulipantræet har ikke så mange blade tilbage, det forstås
 ørkenbedet med smukke farver på den løvfældende rhodo og Sequiadendron i baggrunden
 et kig ind i haven fra vores lille vej
 klatrehortensia er også ved at blive bar
 bemærk de smukke kontraster
 på disse billeder
Liquidambar - gad vide om den når at få flere farver, inden den taber bladene
 Papegøjebusken er stadig smuk
 Parykbusk
 Platan
og her en oplysning til Karl, som jeg håber læser med. Taxodium disticum alm.sumpcypres, som iflg. Anne Marie fra Lønbæk Planteskole ikke bliver så rødbrun. Den der bliver rødbrun hedder:Taxodium disticum var. imbricatum
Her et billede fra Botanisk have i Århus, billedet er lånt på fb, fra Anne Marie, Lønbæk Planteskole
 Jeg må lige vise, hvor smukt mine hortensia står nu
nogle af dem klar til vasen
i går fandt jeg knopper i dagliljen, der står her ved hegnet
Roser:
 Aprikola
 aprikola
 Bent
 Compassion
 Grace
 Hot Chocolate
 Lady of Salisbury
 Maid Marion
 Mia
og Pilgrim
I morgen vil jeg vise, hvilke roser der har klaret stormen.
Vi slutter af med et naturbillede mere
God søndag aften og god start på ny uge.
blæsende højvandshilsener fra øen i Kattegat

24 kommentarer:

  1. Jeg synes, stormen var slem her i nat - heldigvis skete der ikke alverden. Min vandgran blev voldsomt tyndet ud, men mest i smågrene-kategorien. Den skal nok klare det! Du har mange farver i haven endnu - det er skønt med en lang sæson!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det var den også her, vi vågnede ved, at det slog mod vinduerne. Ja der falder nogle smågrene af vandgranen. Heldigvis er de ikke sarte.
      Ja det er dejligt.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Festligt med en remonterende daglilje.
    Og godt i er kommet helskindede gennem orkanen - det blæser stadig kraftigt her og ligefør kom der en byge...
    Det bliver spænde at se hvilke roser der har klaret sig!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg blev noget overrasket, da jeg så dagliljen.
      Det blæser også godt her endnu, og så er det hundekoldt, for temperaturerne er faldet noget.
      Ja det bliver spændende.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Godt der ikke skete stormskader hos jer, heldigvis heller ikke hos os.
    Det er virkelig flotte billeder, du viser i dag - er det med samme camera som du plejer? Eller er det bare det nye look på din blog, der gør sig gældende?
    I har træer i alle farver og faconer, hvilken rigdom. I dag tager vandgranen helt klart prisen hos mig.
    Tager du hortensia ind i vase? Jeg går og overvejer om jeg kan finde ud af at lave en krans med hortensia.

    Flotte roser, Apricola er vel nok smuk.
    Knus

    SvarSlet
  4. Hej Ulla
    Ja det er godt, vi ikke har stormskader.
    Ja det er samme kamera, som jeg plejer at bruge, lyset og det nye look er nok grunden til de fine billeder.
    Vi har lidt af hvert i træer ja, vi føler os også rige. Vandgranen har gjort det godt i hele sæsonen på grund af dens gule farve.
    Ja jeg tager hortensiaernes hoveder ind, så står de fint tørt hele vinteren, jeg synes, de er pæne, jeg kan ikke lave kranse, tror jeg, mangler i hvert fald remedierne til det.
    Aprikola er flottest her i eftersæsonen, kan jeg huske fra sidste år.
    Knus

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth

    Nå blir jeg grønn av misunnelse over dine flotte roser! Godt at det ikke ble noen skader av stormen. Vakre hortensia.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det kan jeg godt forstå. Ja det var heldigt, at stormen ikke gjorde skade.
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja jeg skal da lige love for at det blev vintertid. Det har jo været piv koldt idag selv om det har været tørt og solen også har været på besøg. Jeg syntes ikke at stormen var så slem her men det er jo vandet der er problemet her på nord og østfyn samt i Odense fjord. Jeg har tilbragt eftermiddagen i Fredericia til kreativ messe. Det var det lige vejr til :-)
    Ja det tynder nok lidt i bladene nu så det er med at nyde de smukke farver mens det stadig er noget der sidder fast. Her lå der mange blade på græsset i morges og masser af grene fra birketræet. Hortensiaerne er stadig smukke også her. De er fine at plukke ind og tørre. Jeg plejet tit at bruge dem i dekorationer til jul. Hold da op hvor flot med knopper i dagliljen. Den har da vidst glemt at kigge i kalenderen :-)
    Ja jeg er også ret misundelig over dine stadig flotte roser. Dog er Silver Cloud ret fin her lige nu.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja koldt er det, fælt koldt, men du har ret, det er værre med vandet, her er det jo også galt, men det er værre i Odense fjorden. Jeg har set billeder på fb fra Munkebo. Det har helt sikkert været en god idé at tage til Fredericia kreativ messe i stedet for at gå i haven.
      Jeg er glad for, der stadig er noget at tage billeder af, det har trods stormen gået helt godt med billeder de sidste dage. Jeg har bare hortensiaerne stående i en vase, de kan holde hele vinteren. Ja dagliljen har vist glemt at kigge i kalenderen, og jeg havde glemt at kigge efter den.
      Silver Cloud er til gengæld helt færdig hos mig, og har ikke blomstret meget i år, den blev flyttet, det kan de ikke lide.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Den 28. oktober var der orkan for et par år siden. Det var en mandag, og vi havde lige fået hentet køer. Jeg gik tur med hunden, mens Per ryddede op i folden, og mens vi var oppe på marken, begyndte de vilde vindstød. Det var ret grimt at være ude i. Vingårde ind, og næste dag så vi, at taget på foderhækken var blæst af og havde taget turen op over marken, lige hvor vi havde gået. Det sidder stadig 5 meter oppe i et træk hegnet...
    Kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Ja den dato kan du selvfølgelig huske, når det er din fødselsdag. Jeg kan se i mine minder på fb, at det har været storm flere år på netop den dato.
      Det lyder som en uhyggelig oplevelse, godt I ikke kom noget til. Er I ikke bange for, at taget skal blæse ned, når det stormer som i går?
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Besser Kirke, ligner et helt maleri :o) har i ikke haft så meget blæst i dag ?:O) kan se du har tørretøj på snoren.
    Knus

    SvarSlet
  9. Hej Linda
    Ja det var et flot billede af Besser kirke, det er lyset, der gør det.
    Jo vi har haft masser af blæst i dag, billedet af tørretøj er nok fra fredag :)
    Knus

    SvarSlet
  10. Hej Lisbeth
    Tak for den oplysning vedr. sumpcypres. Den vil jeg lave lidt søgning på.
    De meget smukke høstfarver, man ofte ser fra Nordamerika, mener jeg også at have hørt i diverse naturudsendelser, skulle være betingede af kolde efterårsnætter.
    Men der er nok også forskel på de enkelte varieteter af arterne.

    Venligst
    Karl

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karl
      Godt du fik set det med sumpcypressen.
      Så smukke farver som de har i Nordamerika får vi nok ikke i Danmark, vi må nøjes med mindre, heldigvis er det også smukt her, det er bare ikke helt på samme måde
      Ja det lader så til, at der er forskel på arterne, men jeg gad nu godt have sådan en smuk en i haven, der er ikke plads til flere, så det får jeg ikke.
      Vh
      Lisbeth

      Slet
  11. Selvom dine roser ser ud til at stortrives stadigvæk er det dejligt med alle efterårskulørerne på træer og buske. Meget smukke billeder både fra haven og udsigten med den dramatiske himmel. Og så har du sat sådan et flot billede ind som header.

    Spændende hvad stormen har betydet for haven. Her fik vi bare en kraftig blæst, så vi sov som murmeldyr gennem den lange nat.

    Frisk ny uge!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er mange roser, men de stortrives nu ikke. Jeg elsker de smukke høstfarver, så godt jeg har mange af dem. Jeg er også vild med naturbilleder og dramatiske himmelbilleder, så det er der mange af her.
      Der er heldigvis ikke sket noget særlig i haven, selvom vi blev vækket af larmen fra stormen om natten.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Megaflot landskabsbillede du lægger ud med! Og så er jeg virkelig imponeret af papegøje træet, der kan holde på sine blade så længe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Marie, jeg er vild med landskabsbilleder med flot himmel. Papegøjetræet er som regel det sidste, som slipper bladene.

      Slet
  13. Hej fru Høneballe ;-)
    Jeg istemmer at landskabsbilledet er meget smukt og dramatisk. Jeg er vild med 'himle'.
    Og sikken en storm. Godt at der ikke skete noget hos her.
    Det er flot, at du har så mange forskellige træer, at der stadig er mange farver. Jeg synes helt generelt, at det har været et lidt kedeligt efterår i år, men jeg har jo heller ikke en botanisk have ;-)
    Er dine roser fyldt med blomster, eller er det 'bare' en enkelt skønhed hist og her? Måske du bruger dem i buketter? Der er da til et par uger... :-)
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Fint at kalde mig fru Høneballe, du er ikke den første og bliver nok heller ikke den sidste.
      Vi deler jo på mange felter samme interesser, himmelbilleder er en af dem. Jeg er også vild med det.
      Ja godt stormen ikke blev værre.
      Jeg er heldig at have de rigtige træer i haven, for jeg er helt enig med dig, efteråret har været kedeligt i år. På min gåtur af golfbanestien plejer der at være meget smukt, men ikke i år, det hele ser grågrumset ud, jeg bilder mig ind, at tørken er grunden, men det har du jo absolut ikke haft. Det eneste som har fine farver er spidsløn kunne vi se i dag på vores tur rundt på øen (for at se efter højvande) men jeg tror, at eg og bøg kommer efter det nu, vi håber.
      Få af mine roser er "fyldt" med blomster, men generelt er det enkelte blomster hist og her. Jeg nænner ikke at plukke dem ind i buketter, for så har jeg jo ikke noget at fotografere, ude holder de længe, hvis Ingolf ikke er over dem, inde holder de ikke ret længe.
      Det var en lang svada, men du spurgte jo :)

      Kh fru Høneballe

      Slet
    2. Ja, man er vel nysgerrig ;-)
      Forhåbentlig går der længe, før Ingolf sender en af sine fætre og kusiner, så du kan vise mange flere billeder af de mange farver og roser.
      Kh.

      Slet
    3. Ja jeg er meget glad for nysgerrighed omkring min have :)
      Ja lad os håbe Ingolf slet ikke har nogle fætre, kusiner, brødre eller søstre, alligevel svinder det af farver og roser, så må jeg finde på noget andet.

      Slet