tirsdag den 10. oktober 2017

En dejlig morgentur, vil du med

Det var slet ikke meningen, jeg skulle vise disse billeder i dag, men den morgentur må I se, den var helt fantastisk smuk.
 som I kan se, var det næsten helt mørkt, da jeg startede
 men himlen lokkede mig til at gå af den mudrede vej
der var mosekonebryg, og det blev smukkere og smukkere


 snart farvede solen skyerne røde


 der var havblik
 men jeg kom ikke helt til havet
 golfbanen
  med søen
 og udsigt til Besser Kirke, bemærk at der er rim i græsset på golfbanen
 skyerne var så smukke
 en skøn skøn tur.
Da jeg kom hjem, nåede solen lige ind i haven, men heller ikke mere, så ingen solskinsbilleder fra haven i dag, men jeg har nogle fra i går, dem får I en anden dag.
Der skete nemlig også noget i haven i dag:
 Valnøddetræet for 3 år siden
og for 2 dage siden
I dag gik Bent i gang, gren for gren blev skåret af
 stiger og save var i brug
her ryger det sidste af toppen
her ses de sørgelige rester, planen er at plante en clematis op af stammen, men den pynter jo ikke, så måske bliver det for træls at se på den indtil da, hvad mener I?
Roser:
 Marie Curie
 Munstead Wood (-2)
Jeg klippede igen en del i roserne, derfor fandt jeg denne skønhed gemt inde bagved, det er Sophia Renæssance.
Aster Ann Leys - jeg har gået og ventet på, at den skulle blomstre, men sådan ser den ud i blomst, så blev jeg så klog.
Til slut vil jeg vise jer mine camelia, der står fyldt med knopper:
 Denne har stået i nordbedet i flere år, i år blev de fleste blomster ødelagt af den sene nattefrost
 dette er den røde, som nu er plantet mellem roserne ved skuret.
 Her har vi Brushfield Yellow - også plantet ved skuret
Den sidste her har ikke så mange knopper endnu, det er den, der blomstrer allerede i januar februar, til gengæld har den smukke nye skud.
Jeg nød min morgentur, jeg håber, at I nød at komme med.
God aften

21 kommentarer:

  1. Sikke flotte billeder med så mange flotte farver. Selvom vi går ind i de mørke måneder, kan efteråret være en flot tid på de gode dage :-)

    Ida // http://soelvfiskbekaempelse.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ida
      Jeg holder meget af efteråret, det er så smukt, når solen skinner.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Alletiders med en flæot morgentur!
    Er det tanken at valnødden skal skyde igen fra stammen?
    Passer de -2 ikke meget godt til farven på din Munstead? Det er da et glimrende billede!

    Og så iøvrigt da tak for din og Anne Maries hjælp med identifikationen af de 2 planter!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var en dejlig morgentur.
      Nej det er egentlig ikke tanken, men den gør det jo nok, så må vi tage stilling til om den skal helt ned i stedet.
      Ja jeg tror også, at farven bliver rigtig med - 2.
      Selv tak - det er spændende med den slags udfordringer, synes både Anne Marie og jeg.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Tak for en skøn morgentur, det var en meget smuk morgen i dag.
    Så røg valnøddetræet - det må da give mere lys og luft til den del af haven.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Selv tak, ja det var en smuk morgen.
      Ja det gav rigtig meget lys og luft i haven, men det var lidt vemodigt.
      Knus

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Hold da op for en smuk morgentur. Mange tak for turen. Her var det bare mørkt og gråt, og det regnede da solen skulle stå op og en 8-9 grader så noget anderledes her. Selv om solen forsvandt hurtigt hos jeg så ser det da ud til at I har haft nogenlunde tørvejr modsat os der har haft en del byger, dog uden de store mængder.
    Så kom turen til valnøddetræet. Mon der er risiko for at det skyder igen og hvis det gør det så er det jo nok ikke idelt at bruge som klatrepæl.
    Aster Ann Leys er da noget speciel, nok mere speciel end køn :-) men det har jo også sin charme.
    Fine knopper i dine Camelia. Jeg kiggede lige på min i lørdags og jeg syntes at der var noget der lignede en knop. Så måske der kommer blomst for første gang til næste år. Har da lov at håbe.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var en smuk morgentur. Selv tak :) Vi fik byger over middag og flere gange sidst på eftermiddagen og først på aftenen.
      Ja måske skyder valnøddetræet igen, så må vi se, hvad vi så gør.
      Jeg synes også at Aster Ann Leys er mere sjælden en køn, det var Cecil, der fortalte mig, at det var blomsten.
      Jeg håber, du får blomst i din Camelia næste år.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hvor er det smukke morgenbilleder, dem er der ikke noget at sige til du måtte vise.
    Munsted Wood, er så flot og du har fanget den dybe farve. Den er god at øve sig på. Jeg sidder lige og bøvler med kameraet. Jeg tror det står helt forkert i indstillingerne :o)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak skal du have, ja man skal dele det gode og kønne man ser.
      Ja denne gang lykkedes det at fange den dåbe farve, godt med et råd fra Karsten.
      Det skal nok passe, Bent har jo indstillet mit, heldigt at han er god til det.
      Knus

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Du har noen veldig flotte soloppganger! Tenk å starte dagen sånn, og det skulle jeg ønske at var mulig her også :)
    Skjønne roser!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er heldig, men jeg deler gerne med dig, så du også ser dem :)
      Tak for det
      Klem

      Slet
    2. Ja, jeg er glad for det! Jeg glemte å kommentere dine flotte camelliaknopper. Jeg har også flere planter som har så store knopper, men utviklingen på de forskjellige plantene er ulik. Det har sikkert noe med hvor tidlig de begynner å blomstre. Noen sorter begynner allerede i november og blomstre i England, og noen begynner i april. Så det er stor forskjell på de. Vi har mye å glede oss til! :)
      Klem

      Slet
    3. Det er godt. Jeg tænkte også på det med camelliaknopperne, der er du nok en at de interesserede. Jeg synes jo, at den med de flotte røde skud burde have knopper nu, hvis den skal blomstre til januar, men den bliver så stor, at jeg er nødt til at klippe lidt i den, måske er det derfor.
      Ja der er heldigvis meget at glæde sig til.
      Klem

      Slet
  7. Åh, hvor ville jeg gerne have været med dig på morgentur!
    Hvis det var mit træ, tror jeg, at jeg vilde fjerne det helt, det ville give et bedre kik ned over græsplænen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det var en skøn tur, men det er lidt langt væk, så du måtte nøjes med billederne.
      Tak for din mening om træet, ingen andre har villet skrive noget, så godt du gjorde.
      Jeg er heller ikke sikker på andet end, at det er en bedre idé at sætte en rhododendron der i stedet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Fantastiska skyar du visar :) Svårt att säga vad du ska göra... Men om du börjar med en clematis som klättrar och det inte blir bra kan du ju alltid ta bort den senare. Har 'Brushfield Yellow' men än så länge får den stå i kruka. Sen har jag beställt några som kommer till våren som ska klara vintertemperaturerna jag har här på västkusten :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  9. Hej Carina
    Ja det var en flot morgen.
    Du har ret, jeg kan altid starte med en clematis, men jeg synes ikke, at de er så nemme at flytte igen.
    Min Brushfield Yellow har også stået i krukke indtil i sommer. Godt at få noget som kan klare vintertemperaturerne.
    Tak i lige måde

    SvarSlet
  10. Hej Lisbeth!

    Ja, vad kan man säga mer än underbart vackra är dina bilder av morgonskyarna på Samsö. Jag gissar att det pirrade i kroppen av att få se detta imponerande färgspel.

    Synd på det vackra trädet, blev det för stort? Vi planterade vårt valnötsträd alldeles för nära huset, hittills har vi bara stammat upp det men kanske måste vi ta bort det så småningom. Vi planterade ett nytt i somras, vis av erfarenheten på en plats där det får växa och utvecklas så mycket det kan.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det var en skøn skøn morgen, jeg var høj efter turen, dejligt med så smuk en solopgang.
      Jeg havde det også lidt skidt med at få fjernet træet, det var rigeligt stort og dækkede for pavillionen, så der var meget skygge der, nødderne er ikke til at knække, og det var nemmere at tage det nu, inden det blev alt for stort. Jeg får ikke noget nyt træ, der er ikke rigtigt plads til det, men held og lykke med jeres nye træ.
      Kram

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet