søndag den 8. oktober 2017

Efterårsfarver og nørdet

Ja nørdet, det er jeg :)
I morges gik jeg den lange tur i halvmørke for at tage billeder af solopgangen, desværre var der ikke meget solopgang, det var køligt og nørdet :)
Jeg laver lange lister over mine roser og rhododendron, det er også lidt nørdet.
Da jeg i sin tid begyndte at vælge planter til min have, ledte jeg med lys og lygte efter nogle smukke træer og buske med høstfarver, derfor er der rigtig meget at vise også på denne årstid.
 Hjortetakstræet står så smukt nu, høstrønnen er knap klar med farverne endnu


 græsserne er bare fantastiske
 regnvandsbedet og bænken
 Souvenir de St. Anne og Maid Marion med smukke solbeskinnede græsser i baggrunden

 Orangegrenet lind
 Papegøjebusken til venstre
 Her står jeg ved portalen og tager billedet ind i den gamle del af haven.
 bænk, pergola og stolte kavalerer
Det er selvfølgelig de samme motiver næsten hver dag, men det er nye billeder, og det forandrer sig hele tiden. På dette billede står jeg ved portalen og tager billedet ind i den nye del af haven.
 Solhattene er klar til at kaste deres frø, jeg hjælper dem lidt
 en hosta har sået sig mellem fliserne
 Kapfakkel/Phygelius capensis blomstrer endnu
 endnu en ridderspore er sprunget ud, den står mellem roserne
 jeg samlede valnødder i fredags, de er lækre.
men valnøddetræet her må væk, inden det bliver for stort, godt jeg har andre muligheder, jeg er vild med nødder.
Roserne:
 Comte de Chambord
 Elaine Paige
 Englands Rose
 Giscard d´staing
 Lady of Salisbury har en del blomster lige nu, og de holder længe i det kølige vejr
 Louise Bugnét
 Maid Marion
 Mia
 Minerva står med tre blomster og knopper
 Munstead Wood
 St. Cecilia
Uetersen Klosterrose slutter festen for i dag
Her hos os har solen skinnet, men det har godt nok blæst en del og været noget køligt selv i solen.
I må have en god søndag aften og god start på ny uge.

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Alletiders med lidt nørderi!
    Din Giscard d'Estaing hvordan er han sammenlignet med Jacqueline du Pré?
    Sjovt at se de hvide partier i Munstead W, må ud at kigge på min!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  2. Hej Karsten
    Ja ikke :)
    Jeg har haft Giscard d´Estaing så kort tid, så jeg tør ikke sammenligne endnu. Jacqueline er jo en stor kraftig rose i forhold til.
    Du får et billede af en mere udsprungen Munstead Wood i morgen. Jeg har ikke set det endnu.
    Tak i lige måde

    SvarSlet
  3. Flotte bilder og roser! Ja, det har blitt kjøligere, og her var det frost i natt. Ikke mye, men sånn at en blir minnet om hvilken vei det går.
    Den siste rosen var helt nydelig!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja det er blevet køligere, men ikke frost her endnu, vi er jo tæt på vandet, så har vi til gengæld den evige vind.
      Ja det er en fin rose.
      Klem

      Slet
  4. Kære Lisbeth.
    Ville ønske jeg var lige så nørdet som dig. Jeg er impuls indkøber og ender altided at glemme navnet på mine planter.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Heike
      En gang imellem er det godt at være nørdet :) Jeg er nu også impulskøber, men forsøger på at huske navnene, det går bedst med roser og rhodoer. Stauderne er jeg ikke så god til.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Lidt nørderi er da helt i orden, mon ikke det er noget de fleste af os havetosser gør brug af. Det er jo med at have styr på sagerne, og des ses at du har gjort dig nogle overvejelser inden der er købt ind og plantet :-)
    Det kan nok ikke undgåes at de samme motiver bliver foreviget men vi bliver jo forkælet med nye vinkler :-)
    Kapfaklen blomstrer også flot her. Ridderspore kan jeg dog ikke bære med på. Godt du fik samlet valnødder inden Bellis fik dem gemt. Tænker at de er godt kasteskyts for hende :-)
    Ja flot solskin idag men alt for blæsende. Jeg har nu alligevel ikke haft den store have energi idag. Vi var til 60 års fødselsdag hos Mogens' bror i aftes og klokken blev næsten 3 i nat inden jeg var i seng.
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja når man har så meget er man nødt til at have styr på det meste, heldigvis kan jeg nogle gange få svar af dig :) Ja der har været en del overvejelser inden mine køb.
      Nej selvom jeg har en stor have, vil der blive gentagelser.
      Hun vil hellere grave valnødderne ned, det er grankogler, der skal kastes med.
      Ja det har været for blæsende i dag, så det var godt, du kunne hygge dig på sofaen oven på den sene nat. Så skal du nok snart i seng :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Jeg vidste godt, at du var nørdet:) Jeg er helt vild med de billeder af haven, hvor lyset skinner igennem. Det er så flot og meget stemningsfyldt. Jeg kan lige forestille mig oplevelsen ude i din have. Jeg tror faktisk, det også er for vores skyld, at du går dine tidlige morgenture, så vi kan få nogle solopgangsbilleder. Tak, for det er dejlige billeder:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er vi nogle stykker der er :) på hver sin måde. Jeg er også vild med de billeder og vild med at tage dem. Og du har ret, det er også for at få billeder til bloggen, at jeg går så tidligt, og jeg elsker solopgange, også på det punkt er jeg nørdet :)
      Selv tak.

      Slet
  7. Alltid hyggelig med en rundtur i hagen, nå med mange høstfarger, og litt andre vinkler.
    Her har vi allerede hatt fire, fem frostnetter, og nå er heldigvis alt som skal overvintres inne, i hus.
    Når jeg ser valnøtt treet ditt, skjønner jeg at vårt også må ned om noen år..
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det håber jeg, at I synes. Høstfarver er ikke til at komme uden om.
      Godt I har fået det hele i hus, når I har haft så mange frostnætter.
      Ja de bliver store de valnøddetræer.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth, hvor er der skønt i din efterårshave. Dejligt medcalle de vinkler fra haven. Jeg ha netop i dag købt en Comte de Chambord. Dejligt du viser at den har lang blomstring. Jeg er ved at lave et romantisk rosenbed. Så derfor har jeg haft travlt ude i haven og ikke haft tid til bloggen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej anne
      Ja det synes jeg også :)
      Comte de Chambord har været særdeles flittig her i efteråret, den kan du godt glæde dig til sammen med dit romantiske rosenbed. Det bliver spændende at se næste år.
      Haven skal passes, når tiden er til det.

      Slet
  9. Nørdet på den fede måde! Jeg er så dårlig til at huske planterne i min have - hvor de kommer fra, hvad de hedder og at de i det hele tager er der! Men pyt, de er fine alligevel. Mine roser er også flittige her i efteråret - det er skønt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det er i hvert fald fedt at kunne huske de fleste navne, en force jeg er glad for at have.
      Heldigvis kan man nyde blomsterne, selvom man ikke kender navnene :) Det lyder godt, at dine roser er flittige nu.

      Slet
  10. Nørderi er jo skønt, det kan dyrkes på mange måder.
    For mig er der tre højtider mht billederne fra din have:
    1. Foråret med rhododendron
    2. Sommeren med roserne
    3. Efteråret med de smukke høstfarver, som du jo har mange af.
    Godt at jeg ikke skal vælge hvad jeg bedst kan lide...
    tak for de smukke billeder 😊
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har du ret i.
      Ja det lyder godt. Tænk hvis I kunne komme på besøg på en efterårsdag med solskin, bare for at se have på et helt andet tidspunkt. Men der er noget med, at næste år går det ikke, måske en gang. Bare sig til :)
      Selv tak :)
      Knus

      Slet
  11. Lækre farver der begynder at stjæle billedet. Også fint med alternative vinkler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja også efteråret er en skøn tid.

      Slet
  12. Jeg laver også lister over træer og buske med fine efterårsfarver, og glæder mig til der bliver tid til at realisere nogle af planerne.
    Så nørd og nødde-fan, ja, det må jeg indrømme. Jeg har planer om tyrkisk hassel (med de fine haser) og ægte kastanie (fordi de smager så godt) som store træer i haven. Men også en mængde mindre vækster med gode farver på (også græsser).

    På en måde er efteråret min yndlingsårstid, så det skal da markeres.

    Tak for fine billeder!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det lyder godt, så er jeg ikke ene om det, held og lykke med jagten på dem og realiseringen af planerne.
      Jeg har en tyrkisk hassel, men jeg har aldrig set en eneste nød på den. Ægte kastanie synes jeg blev for stor, de fylder og skygger meget.
      Græsser er guld lige nu, men de skal have god plads, de breder sig meget.
      Jeg er som du vild med efteråret, men foråret er også dejligt.
      Selv tak
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Dejlige efterårsbilleder i sol. Det er synd at valnøddetræet skal væk, men hvis det er for stort er det for stort. Jeg så hos Linda (Casa Rosen) hvor stort et valnøddetræ kan blive - det er nærmest uhyggeligt - der er dit dog ikke endnu;)
    Roserne forsætter ufortrødent, du har mange dejlige og har helt sikkert styr på dem alle i dine lister :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak ja det bliver så smukt i solskin.
      Det er nemmere at tage valnøddetræet i tide, mens Bent endnu selv kan fælde det i et stykke, i stedet for at han skal klatre op og tage det lidt efter lidt. Valnøddetræer bliver meget store.
      Ja roserne kan endnu, så må vi se hvor længe. Ja jeg har styr på dem :)

      Slet