tirsdag den 12. maj 2026

Mors dag

 Ja det var det i søndags, vi er mange heldige mødre, som bliver begavet den dag. det er dejlig at vide, at de holder af os. Blomsterhandlere og andre butikker lokker meget, men sådan er det med mange mærkedage. 

Jeg var så heldig at blive inviteret på tur med Per, Bent var også med. Der skal to til at passe på mig. Per havde penge med, så drengene betalte mit plantekøb. Tak for jer.



som I kan se hyggede vi os
Lille Malunds Have

Jeg fik også disse fine kugler, som kan flyde i søen, det ser flot ud.
De er fra Sanne Olsen keramik, hun sender gerne, bor i Horsens. Hun
kan findes på Facebook og Instagram 
Kryptomeriaen her er Bent´s, han har selv købt den, vi fandt en god
plads til den.

Brogetbladet mjødurt købte jeg sidse år på et plantemarked


Disse to viburnum

Fra Viburnumhaven købte vi hos en af plantesælgerne, som var repræsenteret i 
Lille Malund, jeg købte to Viburnum, hos Viburnumhaven der ligger i Hampen ved Nr. Snede de er hjemmelavede, Viburnumhaven tager imod selskaber og jeg mener også, de holder Åben have, jeg kan ikke finde noget om det i øjeblikket. 
Jeg viser dem igen, når vi har plantet dem.
Bispehuen gror flittigt
også Benved/Euonimus er fine nu
guldvalmue
jeg er glad for gult
disse står sammen med gyldenlak fra Anne.
Helårsbedet ser flot ud, nu sker der også noget i det.
brogetbladet judaspenge
Kinesertræet/Koelreutia 
vi har fik lidt regn i går, kan I se på pæonknoppen, som har lukket sig lidt. Kun 5 mm alt for lidt.
Jeg slutter af med dette fine foto af en vandgran gren, dejlig farve.
Rigtig god dag til jer. 









15 kommentarer:

  1. Sjove kugler til søen.
    Den lille krybtomeria ser ud til at have gult løv? Det har jeg ikke set før. Vores har alm. grønt. Men en lige så sjov vækstform.
    Jeg skal vist til at tjekke Viburnum familien. Der er da mange flere forskellige, end den vi engang havde der altid blev ædt af larver og så rædderlig ud hele sommeren. Men de dufter jo.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      De var først samlet kuglerne, men nu har de spredt sig i søen. Ja kryptomeriaen har gult løv, jeg må indrømme, at det havde jeg ikke bemærket, men billedet viser det tydeligt.
      Ja der findes rigtig mange viburnum, jeg har nu aldrig oplevet, at de blev ædt af larver, du har godt nok mange udyr i din have. Ja nogle af viburnum dufter, i hvert fald Burkwodii.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hvilken forkælelse Lisbeth! Og flere spændende Viburnum med hjem...
    Fint med en stedsegrøn til Bent som skal hjem og plante alt det nye. Der er meget der trives i haven nu og en del der blomstrer, men navnlig mange forskellige bladfarver og former. Sjove kugler til søen!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det må man sige, jeg blev meget forkælet. Ja de Viburnum er blevet en dille. Ja Bent har det store arbejde, så han må have plads til noget af det, han kan lide. Kuglerne var en god gave, nu har de spredt sig, men flyder stadig.
      Knus

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Fantastisk med en skøn tur og at Per havde penge med og gik bag dig og betalte dine indkøb :-)) så er det jo ingen sag at tage på handlen. Smukt med de kugler i søen og fin plante Bent har givet sig selv. Dejligt at der også kunne blive plads til den. Glæder mig til at se jeres køb.
    Den lille fine gule valmue blomstrer også flot her hos mig og det er en jeg slet ikke har givet penge for, den dukkede op for et par år siden, tror at en fugl har beriget mig med den. Gyldenlakken er også ret flot i farven og passer godt med det gule.
    Vandgranen er så fin, den kan jeg godt li` desværre måtte vores fældes for efterhånden mange år siden da de var blevet plantet for tæt på huset. Siden er der desværre ikke fundet plads til en ny.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anne
      Det blev sent inden, jeg fik set din kommentar, så det var på hovedet i seng, jeg var til træning i går, så bliver jeg meget træt.
      Ja det var en fantastisk tur, jeg var rimelig med indkøb, så pengene slot til. Kuglerne er meget fine, men det får du at se, nu har de lagt sig hver sit sted. Den gule valmue har jeg ikke kunnet få til at gro, men nu er det endelig lykkes. Jeg har spredt frø, fuglene ville åbenbart ikke. Ja det er et flot arrangement der ved trappen.
      Ja vandgranen er flot, jeg har en svaghed for den, måske husker du den på Samsø.
      God dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hvor er du heldig, at dine to nære mænd deler din passion for planter. Og hvor er det herligt, at Bent også kan falde for en plante. Det nød jeg, når Søren gjorde. De fine kugler giver en ekstra dimension til havedammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er herligt at to af mine nære mænd har passion for planter, det har de to andre sønner ikke. Bent og jeg handler planter sammen nu, men det er som regel mig, der vælger, men han er med i beslutningen. Kuglerne er meget fine i havedammen.

      Slet
  5. Flotte bilder! Nydelig farge på peonknoppen, og du er heldig som har fått litt regn. Det har akkurat begynt å regne her nå, og jeg er spent på hvor mye som kommer. Det er veldig tørt her nå, så jeg håper at det kommer mer enn 5 mm som hos deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Jeg har flere pæoner i vente. Det har regnet lidt i dag også, men stadig alt for lidt. Håber du får mere regn end vi gjorde.
      Klem

      Slet
  6. Hvor ser det hyggeligt ud. Hvad er bedre end at sidde ude med madpakken på en dejlig majdag - og så er der tilmed en buket på bordet.
    Jeg sad og blev så begejstret for billedet af brogetbladet judaspenge. Jeg var ikke klar over, at den fås med hvidbrogede blade, så kan den rigtig lyse op.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det var hyggeligt den majdag, vi nød det og udsigten.
      Brogetbladet judaspenge skal man kun have en af, så sørger den selv for resten, den sår sig meget, du må meget gerne få frø.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Sikke dejligt at være på havetur med mændene i dit liv. Men også dejligt at komme tilbage til en have i fuld gang. En herlig tid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det var en god tur, og haven er også fin nu, herligt.

      Slet
  8. Victoria Siersbæk30. maj 2026 kl. 07.19

    Det er en rigtig gode billeder og dejligt at få inspiration. Jeg hørte oprindeligt om din have fra Anton, som er rosenspecialist i Brenderup med salg af mange klatreroser (jeg prøver at få til at gro op i træer). Jeg bor på Samsø, Tranebjerg...

    SvarSlet