lørdag den 4. maj 2024

En ny rhododendron og billeder af små rhododendron - samt tulipaner

 Det er stadig blæsende og nu lidt køligere, men de sidste dage har trods alt været lunere, men hurra vinden er gået i vest, det er bedre. 

Som jeg fortalte i sidste indlæg, var vi en tur i Frankfri for at besøge Krudtkongen. Her købte vi Azalia Mollis og en Hydrangea paniculata Pink Diamond

Er den ikke smuk, Azalea Mollis
Den blev plantet i en krukke og sat på bænken, så kan jeg sidde ved siden af den og mærke dens fantastiske duft. Når den er afblomstret bliver den plantet ud.
De små rhodoer blomstrer nu:
R. Ramapo
R. St. Merryn
Der springer flere ud inden længe. 
i eftermiddag var vi på besøg i Pers have, der stod min stolthed R. Ken Janneck, som jeg for mange år siden selv har lavet ved nedkrogning af en gren.
I dag skal vi i gang med at tømme søen for vand og slam, det bliver et stort arbejde. Jeg er lidt bekymret for mine planter, der står rundt i kanten:

der er mange planter og tulipaner

bl.a. acer og de små rhodoer.
bregner
Dodecatheon med fine knopper
Ginkgo biloba
parasoltræ
R. quinquefoleum
Søjlekirsebærren blomstrer endnu, men den er på det sidste
Tulipaner:
papegøjetulipaner


forhaven
der dukker mere og mere op i forhaven, som jeg havde
glemt at vi har plantet
Marken foran os er nu tilsået

Det var alt for i dag, I må have en god weekend. 













18 kommentarer:

  1. Jeg er bange for den vestenvind ikke holder længe, men det er faktisk en god forandring! Jeg håber I får bund i bassinet i dag - uden at skade de mange nye planter - og at hullet er til at reparere.
    De små Rhododendroner ser trivelige ud, og den nye i potten er meget smuk! Tænk at du allerede bliver overrasket over alt det du har plantet - det er da sjovt! Her dukkede farvebælgen pludselig op, selvom jeg helt havde opgivet den. Den har stået der hvor oversvømmelserne var værst, men åbenbart overlevet det hele.
    Tulipanerne er en fryd i denne tid!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg håber ikke du har ret, men man ved aldrig. Det varer lige et par dage, inden bassinet bliver i orden igen, men vi er fortrøstningsfulde. Det skal nok gå.
      Ja sådanne små rhododendron er også fine, og den nye har en fin duft. Jeg har jo købt så meget, det er ikke til at huske de hele, men det er sjovt, når de pludselig står med løv på.
      Dejligt din farvebælg er dukket op, den havde jeg også på Samsø. Ja jeg nyder virkelig tulipanerne.
      Knus

      Slet
  2. Dine små rhodoer er så fine. Nydelige tulipaner også. De har jeg gitt opp her, men jeg nyter å se dine.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej tulipaner kan du ikke have for rådyrene, det er synd, så må du nyde mine.
      KLem

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Håber I får held med at få bassinet repareret, det er et stort arbejde, og forhåbentlig bliver dine planter ved kanten ikke skadet. Smuk Azalie mollis du har købt, den har jeg ikke - men så har jeg så mange andre. Havde glædet mig til at skulle til plantemarked i Struer, men jeg har ligget syg nu et par dage med et voldsomt maveonde, så det kom jeg ikke til.
    Rigtig god weekend til dig.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Det skal nok gå med bassinet. Ja du har mange andre rhododendron, så det går nok. Synd du ikke kom til plantemarked, det kan jeg godt forstå, at du har glædet dig til. Det lyder ikke rart med dit maveonde, rigtig god bedring og god weekend.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Forhåbentlig får I ordnet søen uden alt for mange maste kantplanter. har i fundet hullet?
    Hihi, har du allerede glemt nogle af dine nye planter? Men så får du jo dobbelt glæde af dem. Først da du købte dem og plantede ud. Og så nu hvor du opdager dem igen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Der er arbejde til i morgen også med at tømme søen. Kantplanterne står endnu. Ja jeg har købt mange planter de sidste måneder, det er ikke nemt at huske det hele ;) Jeg nyder at gå rundt og finde dem efterhånden, som de får blade, så det er wing wing situation.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Jeg krydser fingre for søens snarlige helbredelse 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ellen, lige nu ser det ikke godt ud, men forhåbentlig kommer det igen.

      Slet
  6. Held og lykke med arbejdet ved søen. Det bliver rart for jer - og for planterne, når der igen kommer vand i søen.
    Bregnerne er så flotte, når de ruller sig ud. Og inden længe står de med store blade.
    God arbejdslyst!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elna, ja det glæder vi os til og vi glæder os over bregnerne, ja de er flotte, når de ruller sig ud.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Du har masser af motiver til et indlæg. Jeg bliver også sommetider glædeligt overrasket over at gense planter, som jeg helt har glemt. Hellere risikere, at en plante eller to tager lidt skade, end at leve med dammen, som den er lige nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har jeg, det er så dejligt at gense planter, som vi har glemt. Du har ret, men jeg må sige, det har passet godt på kantplanterne.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Så fin den nye Rhododendron er, elsker den lysegule farve. Fantastisk lige at kunne køre nogle få kilometer og så få syn for noget som kommer fra Samsø, måske Per så skal lave en til dig :-)
    Kan godt sætte mig ind i dine bekymringer med at få slammet op over breden, håber det går.
    Mange flotte tulipaner der stadig blomstrer, dem kan man næsten ikke få for mange af, jeg havde store planer om at få lagt en del nye løg i efteråret, men det blev ved planen, nu må jeg se om jeg er bedre til at fuldføre det i år.
    Ja bønderne har fået travlt nu hvor det har været tørt en tid.
    Den kommende uge bliver en dejlig kort en så må vi se om det bliver havevejr torsdag/ fredag.
    Fortsat god søndag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg husker godt, at du er glad for lysegule farver. Ja heldigvis kan jeg kommer hen til Per for at se den.
      Vi er ikke færdige endnu med at tømme søen, men de har ikke beskadiget noget. De er meget forsigtige.
      Ja tørt var det på marken, det støvede, så det var svært med billeder.
      Skønt med kort uge, krydser fingre for havevejr.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Meget smuk Azalea du har fået købt. Dejligt at se alle rhodo'er komme i blomst i den nye have. Pøj pøj med dammen. Det vil være synd at ødelægge alle de fine planter du har stående.

    SvarSlet
  10. Hej Sydney
    Ja jeg var heldig, og den dufter dejligt min Azalea. Der kommer ikke ret mange rhodoer i blomst, det har ikke fået knopper, men næste år kommer de nok. Tak for det, heldigvis blev planterne ikke ødelagt, men det varer lidt endnu, inden dammen er klar igen.

    SvarSlet