mandag den 13. maj 2024

Besøg i en gammel have og et plantemarked

 I fredags var jeg så heldig at få lov at komme ind og se en flot gammel have med mange store træer, det var en fin oplevelse, her kommer lidt billeder:

kæmpe acer

magnolia
fine bregner
minder mig om Lille Malunds have
Der var stenstier og græsstier, jeg valgte græsset, Grete løb hurtigt på begge slags i træsko ! 
en kastanie som vokser på denne måde, som en slags bonsai uden at skulle klippes.
Grete 89 år passer stadig det hele selv, jeg kunne slet ikke være med
yndlingstræet, det er også flot Acer grisseum


Grete havde ikke tid til at vente på mig, hun styrtede rundt i haven, der er også meget at passe, hun har dog måttet give ukrudtet en chance, hun kan ikke passe det, som hun gerne vil have det til at se ud, jeg var meget imponeret, men også lidt misundelig, jeg ville ønske, jeg kunne gå så hurtigt og klare så meget. . 
Er der noget, du gerne vil have spurgte Grete. Om der var. Jeg siger nej, hvis jeg ikke vil af med det, sagde hun. Først sagde hun nej til Druemunken, der var mængder, men de måtte gerne brede sig til hele haven, til sidst overgav hun sig, så jeg fik en enkelt plante, desuden fik jeg hvide dobbelt anemoner og røde dobbelte primula. Hun havde en skov ved siden af haven, da jeg fortalte, at jeg gerne ville have påskeklokker fik jeg også det. De stod i skoven, heldigvis kom Bent og hentede mig, så han blev sendt ind og grave op, hun var selvfølgelig selv med og udpegede dem, hun styrtede af sted foran både Bent og mig, så jeg luskede hurtigt tilbage igen. Jeg ville også gerne have vårfladbælg, de blev leveret i dag af svigerdatteren. Jo det var et heldigt møde med søde Grete, som havde mange store træer, fordi manden havde være "træmand" Han elskede træer og havde tilført haven mange i årenes løb 

Lørdag var vi til plantemarked i Lundegård ca. ½ times kørsel herfra af små fynske, snoede veje. 
Jeg havde kameraet i lommen, men glemte at bruge det. Det var et godt marked, desværre var det på gårdspladsen, som var dækket med store sten, de var svære for alle at gå på, men jeg måtte have Bent under armen det meste af tiden og stok i den anden hånd. Det var hårdt for fødderne, men jeg fik da sjovt nok købt lidt. Især rhododendron vildarter og trillium. Det får I mere at vide om i næste indlæg. 
noget af mit køb, ser I her ovenfor. 

Her kommer billeder af søen, som heldigvis igen er fyldt op.
Vi kan igen nyde de fine spejlinger

denne krukke og en magen til var i søen, måske var det dem, dunhammerne var plantet i, inden de løsrev sig og fyldte hele søen
Heucheraen her er vokset godt, jeg købte den sidste år
den store Lonicera som vokser på vores grund uden for lågen, den er flot
tulipanerne er i forfald, men de har holdt godt og er fine i deres forfald. 
En af de planter, jeg købte sidste år er Styrax obassia, den er vokset godt

Tak fordi du kiggede med, og god ny uge. Og tak til Lotte og Jens for at introducere mig for den have. 





16 kommentarer:

  1. Du verden det er virkelig imponerende å være 89 år og klare alt i hagen selv. Det var en fantastisk acer hun hadde der. Det må ha vært morsomt å besøke hagen hennes.
    Så flott hagedammen deres er blitt igjen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja meget hun er bare frisk. Den acer tog jeg billede af til dig. Det var spændende og sjovt ja at hilse på hende og se haven.
      Ja det er dejligt med havedammen.
      Klem

      Slet
  2. Superflot Acer. Den må være gammel. Og den sjove bonsai kastanie , gad vide om den får kastaniemøl, eller er det en særlig type?
    Tænk at være 89 og stadig så frisk, og kunne blive i sin have. Og kunne passe den. Det håber jeg osse at kunne, engang...
    Og du kan stadig finde plads til nye lækkerier,,,
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den acer er fantastisk, ja den må være gammel. Hun vidste ikke meget om kastanien, kun at der aldrig blev klippet i den, og at hendes mand har plantet den for en del år siden.
      Ja det er ønsketænkning at kunne passe sin have, når man er blevet 89 år og ikke mindst at kunne gå så godt. Det tror jeg nemt, du klarer.
      Ja det kan jeg, men nok ikke så længe til.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Altid en fornøjelse at besøge en gammel have, som passes af én der elsker den. Godt at se at søen er fikset - den er virkelig fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er det, jeg nød det. Ja nu er søen flot igen, super.

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Det må have været en dejlig oplevelse at komme ud og se en stor gammel have som stadigvæk bliver passet og plejet af dens ejer, og det er jo haven som holder hende i gang og dermed rap til bens.
    Det ser ellers spændende ud det du har købt, glæder mig til at høre nærmere.
    Nu ser søen allerede fin ud igen, man kan ikke se der har været gravet op.
    Jeg faldt i min sø her til aften og slog mit knæ. Flot vejr med varme men også en frygtelig blæst, håber det er stille vejr i morgen, jeg har planer om at så blomsterfrø.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Det var virkelig en fin oplevelse at se så stor og gammel en have med fine træer. Det er rigtigt, det er haven, der holder hende i gang. Ja jeg har købt spændende sager.
      Ja heldigvis er søen fin igen.
      Øv at du faldt i søen, godt du har lært, at du skal have mobiltelefonen med, du kom nok selv op, men en anden gang er den god at have.
      Vi kan knap være i haven, så slemt blæser det. Jeg skulle have gødet rhodoerne, men det går slet ikke i det blæsevejr, desværre lover de blæst også de næste dage :(
      Kh Libeth

      Slet
  5. Imponerende 89årig dame. Jeg er ikke sikker på, at jeg ville kunne fastholde gejsten til de mindre spændende dele af havearbejdet så længe. Fysikken skal jo også være i top. Styrax obassia er vist den med store blade. Den ser lovende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja meget imponerende, det kunne hun nok heller ikke helt, men for søren hun var rap til både at gå og grave planter op, ja det må hendes så have været. Ja jeg mente nok, det var en du har, det er da dejligt, at den ser lovende ud. Den er jo hjemmelavet af Inge.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Det er godt nok en imponerende have og en imponerende indehaver du har besøgt. Ja hvem der bare kunne klare det når man når den alder, men det er nu lidt ulige fordelt hvad ens alder og kræfter rækker til.
    Nej jeg skulle da kende dig dårligt hvis du sagde nej til at få planter med hjem, og så fik du oven i købet en levering efterfølgende. Det er da en sjov Kastanie hun har og nogle flotte Acer, ja det ser ud til at der er mange spændende planter der.
    Hvor ser det godt ud nu hvor dammen er renset og fyldt op igen. Der er da hvis ikke noget st sige til at det gik galt hvis dunhammerne var plantet i sådan en krukke og bare sat ned. Skønt at du er fri for dem og så fik du så lige et par krukker du kan plante noget i :-)
    Dejligt du også fik lidt med hjem fra plantemarked selv om det var lidt af en udfordring at færdes rundt det, godt du klarede det med Bents hjælp.
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må man sige, jeg var lidt misundelig. Det er ønskedrømme for vi andre, ja det er ulige fordelt, men jeg er da i live. :) det skal man jo være glad for i disse dage. Nej jeg siger ikke nej til spændende planter. Gasplanten har overlevet så fint her. Det var et spændende sted at besøge, jeg har fået lov at komme igen til efteråret. Kastanien vil jeg lige google, hvis lens vil fortælle noget om den. Nu kan vi glæde os over søen igen og over to "nye" krukker, men jeg er jo ikke krukkemenneske :)
      Jeg havde ikke klaret markedet uden Bent, det blev staklen så straffet for, han skulle jo plante efterfølgende.
      God dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det er vel nok en flot have du har set, og det glæder mig der er så mange fine træer, men også smukke beplantninger under træerne! Imponerende at kunne holde tempoet så højt som 89-årig. Man sidder bare og tænker at det vil jeg også gerne kunne... Hjemme i haven er søen blevet flot, og det er da nogle fine krukker I har fundet på bunden:-) Det må være belønningen for det store arbejde. Nogle tulipaner ældes med ynde, og det gør dine heldigvis. Det er som at kigge på de gamle hollandske blomstermalerier.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en meget flot have, jeg havde fået lovning på at se den for et år siden, så jeg har ventet længe. Det er en rask gammel kone, det kunne man godt ønske sig i en alder af 89.
      Ja dejligt vi har fået vores sø tilbage, ja krukkerne er da fine. Ja nu har jeg rykket hovederne af dem, den blæst gør dem fortræd, nu kunne de ikke længere.
      Knus

      Slet
  8. Det var et spændende havebesøg. Der er noget meget charmerende ved at besøge gamle haver, og det gør altid oplevelsen endnu større, når den person, der har været med til at anlægge haven, fortsat er der og kan vise rundt.
    Det var godt, I efter en ihærdig indsats fik jeres sø tilbage.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det besøg har jeg ventet på et år, endelig skete det, det var en charmerende have og en rask gammel kone. Hun og manden har selv anlagt haven. Da de flyttede ind, var der marker rundt om.
      Ja vi nyder at have vand i søen igen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet