mandag den 4. november 2019

Turist på Samsø

Solopgangen 1.11.
Jeg må tilstå, at det er meget sjældent vi kommer mere end 5 km fra matriklen. Jeg har det rigtig godt i min have og har nok at lave der, derfor kommer vi sjældent helt op til nordøen. Her på øen er der meget langt til Nordby, når man bor på sydøen. Folk der er turister her eller nytilflyttede morer sig over os, når vi siger, at vi ikke kommer til Nordby, der er for langt. Det virker også latterligt, men det er fakta for mange af os herovre. Der er ca. 17 km derop ;)
Lørdag overvandt vi os selv, da yngstesønnen med familie var på besøg. I kedeligt regnvejr tog vi en tur til Nordby og gik rundt.
Vi startede ved butikken Smagen af øen, en spændende butik med mange lokale råvarer.
Jeg havde egentlig ikke tænkt på at tage billeder
 men da jeg fik øje på disse smukke roser, fik jeg idéen til flere billeder
 her var nemlig flere roser
 og små idylleriske huse, derfor bliver I nu inviteret med
 familien
 en tur rundt i Nordby
 denne fine klippede busk med røde bær kunne jeg ikke stå for
 her er vi på vej hen til klokketårnet, byens vartegn, hvor solen ringes op og ned og hvor der bliver ringet, når der er gudstjeneste i Nordby Kirke, som ligger langt uden for byen.  Du kan læse mere om det her

 En hyggelig lille by
med et berømt gadekær

Efter turen i Nordby kørte vi videre til Ballebjerg, her kan du læse mere.
 der er smukt i bakkerne
 det havde nu været bedre med solskin
man kan lige skelne Tunø derude i vandet
udsigtstårnet skulle også prøves, men trappen er lidt stejl, så det var svært at gå ned igen, Arthur var ikke glad for det.
 Morten Madsen fik opført tårnet, her kan du læse mere om både Nordby og Ballebjerg.
Det var ikke rigtigt vejr til en tur i haven den dag, for regnen blev værre.

søndag formiddag lykkedes det for Martha og farmor at komme en tur i haven, Bellis var selvfølgelig med. Martha hyggede sig, men hun skulle hurtigt ind til mor igen.
 Tørstetræet er ved at blive gult
og voksurten blomstrer for 2. gang i år
Der er også stadig roser i haven, her er et par stykker af dem
 Morten Korch sammen med Hamamelis
Sharifa Ashma
 I sidste indlæg viste jeg Acer palmatum Bloodgood
her er den fanget i 2008, der er sket en del siden den blev plantet.
 I må have en god start på ny uge. Her regner det voldsomt igen igen :(
De næste dage loves der regnvejr, måske er det nu, jeg går over til 2 indlæg om ugen, man ved det ikke :)

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    17 kilometeret vil jeg påstå at ikke var så langt å kjøre ;)
    Her i Norge er vi nok vant til litt større avstander, så det har nok noe med saken å gjøre. Akkurat som deg trives jeg også best i min egen hage.
    Flotte roser, og Bloodgood er en fantastisk Acer. Den burde vært plantet overalt :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er morsomt med den køretur til Nordby, vi morede os også over det for 49 år siden, da vi flyttede herover, for det er jo ingenting, men det kom også til os.
      Afstanden er vi ikke fælles om, men det at trives bedst i egen have.
      Ja Bloodgood er uundværlig i haven.
      Klem

      Slet
  2. Nordby er utrolig charmerende og hvor er det sjovt I så sjældent kommer der. Så er det godt ungerne kan lokke jer ud af busken! ;o) Haven må være en fantastisk jungle for lille Martha, så er det godt hun har farmor lige ved hånden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja Nordby er charmerende og som oftest fyldt med turister, det er nok også en af årsagerne til at vi sjældent kommer der. Det er nu ikke længe siden, jeg sidst var der, for der bor Rikke nu.
      Martha ville gå selv og hurtigt ind igen, vi er desværre ikke så tætte, det skyldes nok den lange afstand mellem os til dagligt, desuden var hun ikke helt frisk.

      Slet
  3. Tidligere holdt vi hvert år ferie på Bornholm. Der er sådan en dejligt afvekslende natur med skønne klipper. Og den er ikke større, end at man kan komme rundt til det hele. Vi griner stadig af en gammel dame, der boede i Neksø. Hun havde aldrig været i Rønne, fortalte hun. 'Hvad skulle hun dog der?' Der er de jo bare Rønne-fine!
    Tak for en tur rundt i hyggelige Nordby.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja vi må vidst erkende, at vi er lidt sære herude på øerne :) Men hun havde da ret, hvad skulle hun der. Herovre er der de Ballen-fine.
      Selv tak.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Det var dejligt at være med jer på tur og se den smukke by nordpå.
    17 kilometer er ikke meget for mig :-) Jeres have må være det rene Paradis for børnebørnene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Godt du tog med på turen, du er jo mere vant til de store afstande ;) Ja jeg synes også, at det må være rent paradis med vores have for børnebørnene, men de er ikke nemme at lokke derud. Hvis solen havde skinnet, havde det nok været nemmere.

      Slet
  5. Vi var 'rigtige' turister i Nordby, da vi besøgte Samsø, og byen emmer jo af landsbyidyl. Herligt billede af Martha og en af de små sorte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja I fik set jer om, da I var her, Nordby er en fin lille landsby.
      Bellis er altid med, når der sker noget i haven.

      Slet
  6. Skulle gjerne tatt den turen:-)
    Vi syklet opp og ned øya da vi var der for noen år siden..
    Tror nok det hadde blitt bil nå...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Jeg må tilstå, at jeg tager også bilen, men det er en fin tur.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Det kender jeg godt, det med ikke at lege turist i sine egne omgivelser:)
    Voksurt er en super sag - og den blomstrer jo ok til den første frost!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er da meget sjovt, især når det ikke er mens der er flest turister.
      Ja voksurt gør det godt.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Du har ret det er lidt skørt at I sjældent tager til Nordby, men på den anden side skal der jo være en grund til at tage turen. Det var der så og det er meget godt at komme lidt ud selvom vejret er dårligt.
    Det var nok dejligt at komme hjem i varmen bagefter?
    Du har stadig fine efterårsfarver i haven - bare ærgerligt at vejret ikke er til at være ude og nyde dem i :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er det da, men vi skal helst have en grund, det havde vi så i lørdags, hvor det meste af familien var samlet.
      Ja vi mangler noget solskin, inden alle farverne forsvinder igen.

      Slet
  9. Ja, afstand er noget underligt noget. Egentlig er 17 km ikke så langt, max 20 25 min i bil vel? Men hvis der er fyldt med turister, så er fornøjelsen vel heller ikke så stor. Det er ellers en fin hyggelig by at se.
    Vi har Sporvejsmusæet i cykelafstand, men vi har ikke været der siden ungerne var i skolealderen.
    Voksurt så fin og diskret. Sjovt den har nået at blomstre 2 gange. Det tror jeg ikke mine når, selvom de ser friske ud endnu.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er helt rigtigt, men mange turister lokker nu heller ikke, så hellere en dag som i søndags, det var i grunden fint nok, vi var jo i godt selskab.
      Kender det jeg boede forholdsvis tæt på H.C. Andersens hus, men kom der først, da min yngste forlangte at komme derhen :)
      Der er også kun en enkelt blomst i voksurten.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Det er sjovt de 17 km er nok til at holde jer væk. Måske er det snarere fordi det hjemlige er så stærk en magnet. Jeg er også en hjemmefødning, og kan næsten altid finde noget meget vigtigt der holder mig hjemme. Når man så kommer afsted er der jo som regel ikke noget i vejen, vel?
    Men tak for de dejlige billeder - på trods af regnen - og din gode repportage. Det lille klokketårn er da en herlig idé.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja 17 km er jo ingenting, men vi har ikke noget imod at være hjemme. Jeg har også altid været en hjemmefødning, det er Bent vel ikke, men han er ikke meget for sådanne små udflugter, så vi bliver som regel hjemme, men du har ret, når først man er kommet af sted, er der ikke noget i vejen.
      Selv tak, det var lidt anderledes denne gang. Ja det er en fin idé med klokketårnet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Ja det er lidt sjovt at afstand kan føles så forskelligt, alt efter hvor man bor. De knap 17 km. svarer jo næsten til at vi næsten aldrig kom til Odense :-)
    Det er jo efterhånden nogle år siden jeg var i Nordby og omegn, så jeg siger tak for turen.
    Ja det var jo nok hyggeligt at komme lidt rundt på øen med familien, men det var nok også helt fint at have børnebørnene med rundt i haven, selvom blomster nok ikke siger dem det helt store. Endnu ihvertilfald :-)
    Ja der er sket lidt med den Acer i løbet af årerne, den er blevet så flot. Her er der også voksurt i blomst,
    Her har det også regnet næsten hele dagen, men jeg kunne se her i aften at det skulle blive mere tørt i løbet af ugen, men også koldere.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det er altså et eller andet herovre, der gør det. Jeg syntes da heller ikke, det betød noget at køre til Odense, da jeg boede i Munkebo eller for den sags skyld Brylle. Men herovre er det noget andet, og så er der også det med alle de folk, der er her om sommeren. Hvis vi skal ud og se på landskabet er det om vinteren, sådan er det. De små kom desværre ikke så meget ud i haven på grund af regnen, jeg havde ellers glædet mig til at få dem med ud.
      Jeg regnede også med, at du havde voksurt i blomst, vi følges ofte ad.
      Det gør ikke noget med køligere vejr, bare vi får solen at se :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Samsø har så meget smukt at byde på, så det var da godt, I fik jer taget sammen til at drage nordpå. Jeg husker Nordby som en meget hyggelig by.
    Din tørst står så fin. Vores nyplantede tørst har nu smidt alle bladene. Vi købte den i Lønbæk planteskole, som ligger et af de steder, hvor frosten kommer tidligt, og de havde allerede haft 6 graders frost, da vi købte træet. Så mon ikke det er forklaringen på det tidlige løvfald.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det har du helt ret i, det hjælper, når børnene lokker os med, det var hyggeligt.
      Ja tørsten er fin, jeg tænker nok, at du har ret i, at jeres har smidt bladene tidligt på grund af frosten ved Holstebro. Min taber altid bladene her først i november.
      Hilsen Lisbeth

      Slet