søndag den 25. februar 2018

Vinterbilleder og billeder fra september

Også i går var jeg heldig at få gode billeder af solopgangen, nu går det stærkt med lyset, så denne gang nåede jeg ikke hjem for at tage billeder, nej de blev igen taget fra Bertels bakke, denne gang nåede solen at komme op, selvom det var samme tid som altid. Bemærk de mange smukke nuancer, det var en skøn oplevelse.
i dag har vi fået snebyger, der nåede at lægge sig lidt, men det forsvandt nu hurtigt igen.
Fuglene får ekstra mad, fedt fra vinterens sidste andesteg blandet med havregryn og solsikkekærner, der går lige et par dage, inden de tager af den.
 i går så det sådan ud, i dag er der flere skyer, men solen titter da igennem en gang imellem
H. abschacicus er helt udsprungen nu
denne her ligger hen af jorden i dag
Primulaen lyser dejligt op i skoven
 i pavillionen er der frost nu, men det lader til, at planterne alligevel klarer sig
 R. linearifolium
R. sinogrande
R. February Dawn har åbnet den første blomst
Septemberbilleder:
I september tog jeg billeder af de forskellige bænke i haven og af, hvad man kan se fra bænkene. Den gang havde jeg motiver nok, nu kniber det lidt mere, derfor kommer der nu sommerlige billeder:
Udsigt fra bænken ved pergolaen:


 Nordbedet til højre
også her
Udsigt fra bænken ved skoven:
over rosenbedene lige frem til pavillionen
 til højre de opstammede thujaer, hvor der nu er plantet under
til venstre til rhododendroner
bænken der står i bunden af haven mod øst
 ligefrem med udsigt til pavillionen lidt til højr
 ørkenbedet
 også ørkenbedet her og den store kaliforniske kæmpefyr
 til højre alle hortensiaerne
 til venstre R. bureavii
ligeledes til venstre Magnolia Rasberry Ice

lidt flere billeder af Rasberry Ice, jeg har haft den nogle år, men ikke kendt navnet, jeg var heldig at finde det i arkiverne.
I morgen kommer udsigten fra pavillionen
H. Sternii fik jeg foræret af en veninde sidste år, jeg havde ikke regnet med at se blomster i år, men jeg var heldig.
Fortsat god søndag

24 kommentarer:

  1. Godt du har Bertels Bakke. Fede farver :-)
    Den 'trevlede' blomst, du har i pavillonen - er det en rodo????

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var nogle fantastiske farver, resten af billederne kommer i facebookgruppen i morgen, det var så smukt.
      Ja det er en rhodo, men en sart en af slagsen, så den er inde om vinteren.

      Slet
    2. Fantastisk blomsterform på en rodo :-)

      Slet
  2. Vi har også haft sne on off hele dagen, men det er vist mest off...Til gengæld har der været masser af sol! Hvor er det dejligt at se billeder fra den frodige have - det virker helt umuligt, at det igen skulle kunne blive så grønt og skønt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det samme her, det har vist ikke sneet her siden middag, vi har også haft sol men det var on and off.
      Ja tænk at det bliver så fint igen, det er ikke til at forstå.

      Slet
  3. Hei Lisbeth

    Det er ikke ofte å se snø hos deg. Det snødde her også i går kveld. Flott soloppgang!
    Deilig å se rhodoer i blomst, og det er jo ikke kenge til de blomstrer hos deg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi har ikke meget sne at vise i forhold til de mængder du har.
      Men ja jeg har en flot solopgang :)
      Ja det er godt med en enkelt rhodo i blomst, men det varer nu nok over en måned endnu, inden der ellers kommer blomster i de første rhodoer.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Morsomt at du får blomst på din sternii!
    Din R. stenopetalum var. Linearifolium er da festlig:)

    Og nu lover de nyt vejrskifte fra næste weekend - vi får se!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er jeg også svært stolt af, jeg vidste ikke, at det var en Sternii, men jeg kan jo kende den på løvet.
      Ja R. linearifolium er en lidt anderledes rhododendron, men det er tidlig blomstring, når den står beskyttet.
      Ja så skal det blive tø, spændende om det kommer til at holde stik.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Imponerende solopgang! Bureavii er nu også en imponerende plante.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var en flot solopgang. Bureavii er blevet ret stor, den blev købt i 2010, efter en flytning fik den det meget bedre. Fuld sol er ikke noget for den.

      Slet
  6. Kære Lisbeth. God ide med billeder fra bænkene, den tror jeg lige jeg vil kopiere. Jo det går hastigt den rigtige vej, nu skal vi så bare lige igennem vinteren.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Henrik
      Godt jeg kan inspirere dig, så vi kan se billeder fra bænkene hos jer. Ja det går hurtigt nu med lyset, så mangler vi bare varmen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Her fik vi også sne i formiddags men ved middagstid tog solen over og det blev et helt fin dag, hvis man da ikke skulle være alt for meget uden for det var koldt. Igår var bedre da der ikke var så meget vind og jeg fik juletræet parteret og fik lidt forskelligt dækket af så godt som det kunne lade sig gøre.
    Spændende om February Dawn kan holde varmen nu da kulden sætter ind. Her har nogle af planterne i drivhuset fået lidt mere tøj på så må det bære eller briste.
    Ja der er mange fine kig hvis man tager sig tid til at hvile lidt på bænkene rundt i jeres have, men det er jo ikke der du bruger tiden.
    Dejligt med blomst i Sternii :-) indimellem bliver man overrasket. Her er der blomst i en af de dobbelte som jeg hentede hos Staudefeen sidste sommet og det var jo nogle pjevsede fislinger så der blev jeg også overrasket. En rigtig flot mørk rød. Er dem du fik i live?
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det sneede voldsomt en overgang, det var da helt hyggeligt at se, men lige så hurtigt var det væk igen. Jeg fik også dækket lidt her, især camelia og et par rhodoer af de mere sarte. Jeg satser på, at February Dawn klarer det, selvom det er koldt i pavillionen.
      Jo det sker da, at jeg sidder lidt på en bænk, men det er ikke længe af gangen :)
      Ja godt at Sternii vil blomstre, jeg fik den i sommer af Nugga. Jeg har også knop i en af dem fra Staudefeen, de andre har ikke fået knopper i år. Jeg kender endnu ikke farven på den, det kommer nok, jeg skal nok skrive at det er den, når den springer ud.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hvor er den flot den pergola, jeg kunne ønske mig noget lignende, men overgartneren (som er en klog mand) siger at det kan jeg godt glemme, eftersom jeg hele tiden snakker om, at det nok ikke kan vare så mange år før vi skal finde en lejlighed i en by med et sygehus (i god tid inden vi får brug for et) - hi hi - jeg forstår jo sådan set godt hans synspunkt

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sussi
      Ja jeg er også godt tilfreds med den. Nu ved jeg, at du er yngre end mig, så måske er overgartneren også yngre. Der er da ingen grund til at snakke sygehus endnu, i dag bruger de helikoptere, så behøver I ikke at bo i en by med sygehus :)

      Slet
  9. Uha ja det går stærkt med lyset. Jeg kan rigtig se det når jeg laver mad udendørs. i går kl. 18 var der ikke mørkt endnu. Det er fantastisk.
    Smukke billeder du sender. Af kong kulde. Her er monster koldt og den daglige løbetur er ved at give frostskader i hovedet :)))))))))))

    Smuk mandag
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det er da en trøst, når det er så koldt, og du skal lave mad udendørs, der skal meget tøj til at holde varmen, når man står ude og laver mad.
      Du har da forhåbentlig hue på, når du løver.
      Tak i lige måde
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth!

    Kommenterade lite för snabbt igår - naturligtvis var det den andra Lisbeth som hade undrat...

    Att ha sköna sittplatser i olika lägen är underbart. Eftersom jag har en provisorisk plantering just nu så har jag inga egentliga sittplatser. Men jag saknar särskilt en från förra trädgården... Grusgården under gullregnet :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja sådan kan det gå, heldigvis opdagede vi det :)
      Ja det er godt med sköna siddepladser, de skal være der, selvom vi ikke har tid til at sidde på dem :) Du må have en bænk under gullregnet :)
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Den glødende aftensol er fængende og smuk :)

    kh. Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne
      Ja herude på landet kan vi rigtigt se solen, mon ikke også du kan det derovre på Fyn.
      Kh Lisbeth

      Slet