torsdag den 1. februar 2018

Kapitel 10 den gamle del af haven

 I dag så vi en del til solen her til os, men derfor er det nu alligevel koldt og blæsende
 H. abschasicus
Sarcococca
Den gamle del af haven:
for at komme ind og ud af den gamle have, skal man gennem portalen og lågen
Portalen lavede Bent for nogle år siden til kaprifolien, der var blevet så kraftig, at den havde væltet sit stativ. Dette her står solidt, og jeg øjnede straks en chance for at få et par klatreroser op ad den. Det blev Gloire de Dijon og A Shropshire Lad, skønt Gloire skulle være sart, lader det ikke til at genere den at stå op af portalen sammen med kaprifolien. Det er lidt værre med Shropshire, den står lidt for meget i skygge, så den var lidt længe om at komme op.
i 2017 kom den nogenlunde efter det
nærbillede af samme
også Gloire de Dijon klarede det fint

Stenbedet:
 var noget af det første vi lavede i haven, billedet er fra 2005, jeg kan ikke finde billeder fra før, men det er startet før, vi fik den store have i 2003. Her blev min første rhodo plante, det er den, der står forrest til venstre.
 2005
Der er flyttet meget om på planterne siden vi startede, her er vi i 2006. Til at begynde med fyldte planterne ikke så meget, derfor havde vi plantet tre uægte jasminer, de blev hurtigt for stor, så de blev snart flyttet ud i læhegnet i den store have.

noget bart her i 2006
 2014
2015 Skimmiaen måtte fjernes, den blev bleg og grim, så blev der plads til noget nyt.
september 2017
 lidt nemmere at overskue, når billedet er taget oppe fra, jeg har lige stået og kigget på thujaerne, de er opstammede, men set her inde fra huset er de ved at være rigeligt store til bedet.
Der står 2 koreagraner i bedet, der var 3, men den sidste blev fældet for et par år siden, rådyrene havde ødelagt den.
 ud til marken i 2007, her fylder buskene ikke så meget, den til højre er en vinget benved, den gik desværre ud, til venstre er det Philadelphus aureum
 2014 Philadelphus aureum og trælupinen/Lupinus arboreus 19.6.
 maj 2016 trælupinen er stadig grøn, se mere om den længere nede
24.4.17
 Apropos trælupinen, så har fundet ud af, at den er købt i 2013 og plantet her i staudebedet
i november samme år så den sådan ud, vi flyttede den fra staudebedet, så den kunne stå mere solitært. Som I kan se, er det gået hurtigt, den er nu omkring 5 år gammel
 
lidt solskinsbilleder fra i januar til højre står trælupinen og Philadelphus aureum

til slut morelblade fra d. 3.11.07 sikken en farve de havde det år.
Fortsat god aften


21 kommentarer:

  1. Fine billeder af din hvide Trælupin. Min gule vil ikke rigtig noget, så jeg håber dine frøplanter kan tage over. Hvad er det for en rosa staude bagved lupinen? Mjødurt?
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Tak skal du have, jeg har også en gul og en blå, de er ikke nær så grovillige som den hvide er. Jeg gætter på, at frøplanterne nok skal komme efter det.
      Ja du gætter rigtigt, det er mjødurt.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    I har været heldige med solskin - vi har bare haft gråvejr og kulde og en spejlblank morgen. Det er jo helt utroligt, hvad der er sket i den gamle have hen over årene, og som det ser ud i dag, kan ingen vist beskylde planterne for at stå og råbe til hinanden 😊 Der er blevet lavet meget om siden starten, og det fortsætter I sikkert med, for sådan er det jo at have have - lige pludselig bliver noget for stort og træls og må skiftes ud. Portalen er så flot med roser og kaprifolium. Også her er det foreløbig gået godt med Gloire de Dijon - stik mod alle forventninger og udtalelser fra ekspertside 😊 Jeg håber, den gode udvikling fortsætter, for det er en dejlig rose. Trælupinen er simpelthen imponerende - svært at tro, at den kun er fem år gammel, så stor den er.
    Rigtig god aften til dig 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Det troede jeg også, at I havde, jeg synes Kim talte om, at solen havde skinnet. Ikke sjovt at det var glat i morges, det var det ikke her. Ja der er sket rigtig meget i den gamle del af haven også. Vi satser ikke på så meget i år, men lad os nu se. Problemet er at selvom man fjerner store træer (læs thujaen) så er roden jo alligevel tilbage, der er ellers en god plads der. Godt din Gloire også har det godt, så pyt med ekspertudtalelser. Mon ikke den bliver ved at klare sig godt. Ja trælupinen er flot, den jeg har til dig er på samme størrelse som den for 5 år siden, så du kan godt glæde dig.

      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Glæder mig så meget til trælupinen og har allerede et godt sted i tankerne ❤️
      Knus

      Slet
    3. Det lyder godt, så må vi se hvornår og hvordan du får den og det andet, jeg har lovet dig
      Knus

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Deilige bilder! Sol ser vi ikke her for tiden, for det kommer stadig mer snø. Men fra i morgen skal det klarne opp, og da blir det iskaldt.
    Flott med ditt stenbed fra 2005, og skal si at det har vokst mye hos deg etter det. Veldig fint det siste bildet med alle bladene.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja man savner solen i denne tid, til gengæld har I sneen, det er knap så sjovt, når det er i de mængder. Vi skal også havde det koldere, men ikke som hos jer.
      Der er sket rigtig meget siden 2005 ja. De blade har dejlige farver, det kunne jeg ikke stå for.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Det må være den sti du lige har renset - den i stenbedet, på det gamle billede kan man rigtig se den!
    Flot abchasicus Helleboruus duu viser - Det er vist den der bidrager med det røde til H. orientalis:)

    Flotte billeder fra denne del af haven!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej det er det ikke, den sti jeg rensede var i stenbedet i den store have, det er også misvisende, at jeg kalder dem begge stenbede.
      Jeg købte abchasicus hos Blomsten og Krukken, billederne var lysere en min nogen sinde har været, men når jeg googler, kan jeg godt se, at den er mere rød. Den findes ikke mere i deres sortiment.
      Tak for det og dejlig aften til dig med

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Flotte store thujaer du har. Bliver de for store, selv om du opstammer? Du har jo en enormt stor have.
    Dejlig sol i dag - også her.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja de thujaer er meget store, det bliver de jo, så jeg synes, de var for store til det bed, men det hjalp da at opstamme dem, så må vi se.
      Godt I også havde solskin.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja også i den gamle have er der sket meget siden starten. Sjovt at se det før og nu da jeg jo kun har oplevet det som det er nu. Det er sørme vokset godt op og det ser rigtig godt ud oppe fra. Trælupinen er et hit. Portalen: atter et af Bents flotte bygningsværket. Må sige at han kan noget med en hammer og en sav :-)
    Det sidste billed er da bare så smukt. Er det taget liggende?
    Her har solen også været på visit men som vanligt har vi haft en ret kold vind. Det har i det mindste holdt tørt men til aften begyndte det at regne.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er der, så nu kunne du også se det, som det var en gang. Bent er en dygtig træmand :)
      Jeg ved faktisk ikke, hvordan billedet er taget, det er Bents værk før jeg tog billeder.
      Ja det har været en kold vind trods solen. Jeg ved ikke, om det regner her.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Jeg er så vild med de billeder, hvor man følger udviklingen over år - sikke meget der sker! Og det sidste billede er bare fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det lyder godt, det er i hvert fald til at se udviklingen, der er sket en masse. Tak skal du have.

      Slet
  8. 15 år er vel i grunden lang tid i havesammenhæng. Da kan der ikke undgå at ske en masse, og træer og buske vil blive store, sommetider for store for haveejerens smag, og så står man over for valget om, hvilke planter der skal have lov til at overleve. Indgangsportalen har en fin effekt i sig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du helt ret i, der sker meget på 15 år i haven. Det kan være et svært valg, men snart er det vi fældede glemt for noget nyt og forhåbentlig flottere.
      Ja den indgangsportal er ikke så tosset.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Nu er jeg spænd på om min kommentar kommer på Bloggen eller i din mail.☺
    Hvor er det altså sjov at se havens udvikling i den gamle have. Gloria vil slet ikke gro ved mig så den er røget ud igen.
    Sjovt at se trælupinen helt fra starten og se hvor flot den så er blevet. Jeg glæder mig til min ser ligesådan ud, eller bare til i år hvor den begynder at blomster.
    Her tis regner det så der er ikke meget sjov ved haven.
    Knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Jo denne gang virkede det.
      Ja det er lidt sjovt at se, hvor meget der er sket, du har heldigvis mange billeder fra din egen have, så nu kan du selv snart lave sådanne indlæg, hvis du får tid.
      Jeg synes godt, jeg kunne huske at Gloire ikke ville være med hos dig.
      Min trælupin blomstrede samme år, som jeg havde købt den, så jeg vil tro, at din kommer med blomster i år.
      Nej når det regner må vi holde os indenfor i varmen.
      Knus til dig.

      Slet