tirsdag den 6. februar 2018

Sne og terrassebedet i den gamle have

I morges stod vi op til et let drys sne, det har sneet hele dagen, men ikke noget, der er blevet til noget særligt.

lidt har også ret
stille vejr - men koldt R. calophytum skutter sig i kulden, det blev nu tøvejr til middag, det holdt så ikke så længe, nu står den på minus 1.7.

I går sidst på eftermiddagen nåede jeg at få nogle fine billeder af himlen, her taget fra nordbedet
Terrassebedet:
 2011
 2012 - der var hegn op for at lave læ på terrassen, men da vi fik pavillionen og terrassen der, holdt vi stort set op med at bruge denne terrasse. Hegnet var ikke pænt mere, derfor pillede Bent det ned.
 2017 og se så hvad der skete, vi begyndte såmænd at bruge terrassen igen, den er nær ved huset, så det er nemt lige at sætte sig der med en kop kaffe eller frokosten.
her står den clematis jeg fik foræret af Tina Thorsby, da der var blogbesøg
lidt til højre plantede jeg lilla roser
Twice in a blue moon og Bering Renæssance blev flyttet derhen sammen med Novalis. Det var absolut ingen succes, aldrig har der været så lidt blomstring i de roser. Novalis var den eneste, der blomstrede, fordi den var helt ny. Jeg flyttede dem ellers, fordi jeg mente de fik mere lys der, det hjalp så ikke.
i forbindelse med at hegnet blev fjernet, byggede Bent et fint nyt espalier til 
denne store flotte clematis Jackmanii
 Klatrehortensiaen er i den modsatte ende af terrassen
dens flotte opbygning kom frem, da hegnet blev fjernet, det var absolut et plus at få det væk.
på billedet kan I skimte mit træpæonbed
 her er det lidt bart i foråret 2016
23.5.16 ser det ud af noget mere
 P. delavayi
 P. Feng dan bai
den har allerede en fin knop
de andre har også fine knopper, men de er ikke så langt som den. Det bliver rent svir, når de skal til at blomstre igen.
ind mod terrassen - så jeg kan se den, når jeg sidder ved spisebordet står rosen Mendoza, der er også tulipaner i bedet og tre rhododendron, ja og selvfølgelig flere roser
 Bl.a Buttercup
og Jayne Austin som  gror op af espalieret
Sweet Juliet kan jeg også se inde fra
St. Cecilia har ikke været så glad for at stå der ved muren, måske er det et dårligt sted, siden de lilla roser heller ikke var særligt blomstervillige.
Til slut et lille anderledes forløb fra i går:
 solsorten sad lige så stille og lod sig fotografere
 da jeg skulle tage billeder af den flotte baggrund
til sidst lettede den, det fik jeg et billede af, uden jeg vidste det :)
Rigtig god aften, vi ses på torsdag.
Store snefnug daler ned her nu.

20 kommentarer:

  1. En solsort uden ben - det er vel nok godt skudt :-)
    Godt, at I fik hegnet væk og bruger terrassen igen. Vi har en af vores siddepladser lige uden for køkkendøren og det er dejligt praktisk til fx morgenkaffen.
    Pæonbedet må være flot - det ser jeg frem til :-)
    Sne har vi godt nok ikke haft i dag. 6½ grads frost i morges og sol. SÅ flot. Men solen var desværre væk, da jeg kom hjem igen til frokosttid.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg blev meget forbavset, da jeg så billedet.
      Ja det var rigtig godt at få hegnet væk, vi er glade for, at vi lige kan sætte os derud. Desværre ligger det mod vest, så det dur ikke til morgenkaffen.
      Ja jeg er helt salig, når træpæonerne starter blomstringen, de bliver fulgt nøje fra knop til blomst :)
      Synd du ikke fik glæde af solen, det gjorde vi så heller ikke herovre, men det var fordi den ikke skinnede :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Det er jo nesten merkelig å se snø hos deg. Det er ikke de store mengdene hos deg nei. Du slipper billig fra det. Deilig å se trepeoner igjen, og det er mange fine du har.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er helt underligt, at vi har sne, men det kan ikke rigtigt sammenlignes med din snemængder.
      Ja det er godt med træpæoner, men jeg har vist ikke nogle i sammenligning med dig.
      Klem

      Slet
  3. Det ser jo helt vinterligt ud, her har der bare været koldt. Jeg kom tidligt hjem idag så jeg nåede ud og fik klippet blade af de sidste Påskeklokker.
    God ide, at fjerne hegnet man kan meget bedre se det flotte bed.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja lidt sne kan forandre landskabet, det pynter alt sammen, selvom det kun er en lille smule. Godt du nåede at blive færdig med påskeklokkerne, jeg har ikke taget dem alle endnu, for så finder jeg bare ikke blomsterne og kommer til at træde på dem.
      Det pyntede meget på terrassen at få det grimme hegn væk.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Alletiders medc et nyt skud på din Feng dan bai, det er en selektion af Paeonia ostii, og den tror jeg faktisk ikke der er mange der har:)
    Og du har jo også nogen fra Ole Larsen som er ret unike!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er ikke så tosset med et nyt skud på Feng dan bai, jeg har endda to af den, så jeg er heldig, men det er jeg nu også med dem fra Ole Larsen, jeg håber, der kommer flere af dem i blomst i år, men føler mig nu ikke sikker.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Det var da nogle herlige billeder af solsorten. Hvor er klatrehortensiaen fin både sommer og vinter, og så har den fået den helt rigtige placering.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Tak ja jeg synes også, de er ret gode. Klatrerhortensiaen står perfekt, det vidste jeg ikke da jeg plantede den, den var længe om at komme i gang.

      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Tror da at I har fået mere sne end os. Lidt drysseri her men først fra middagstid.
    Jeg kan rigtig godt lide at I fik åbnet terrassen op og at den imponerende og meget smukke Jackmanii nu nærmest står solitær. Også meget flot at klatrehortensiaen fik luft fra begge sider. Ja det blir skønt når Træpæonerne blomstrer igen. Jeg har fået nogle frø af en gul fra Hanne Nash som er blevet sået, så må vi se om der kommer noget ud af det.
    Solsort uden ben :-) virkelig et flot billede du fik i kassen der og så helt uden at vide det.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Vores drysseri har stort set varet hele dagen fra før 6 om morgenen, det var i hvert fald hvidt, da jeg stod op.
      Ja det var rigtig godt for både det ene og det andet, at vi fik åbnet op for terrassen. Både Jackmanii og klatrehortensiaen er jo flotte. Jeg glæder mig til træpæonernes blomstring, spændende med din såning, det varer nok nogle år, inden du får blomster i den.
      Ja Bent var helt imponeret over det billede :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth. Ja kulden har lige for en stud bidt sig fast, her var det -7 til morgen, uff ikke noget for den franske have. Det er lidt sjovt med terrasser, nogen gange bruger man dem meget, og så i perioder når man det ikke, eller får et andet favorit sted i haven. Lidt som flere stuer i huset.
    VEnligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Henrik
      Ja endelig fik vi lidt vinter, herovre hos os kommer vi ikke ned på de frostgrader, men frost er det. Man skifter lidt mellem siddepladserne, det er egentlig meget godt, så kan man nyde beplantningen både her og der.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Det er bare nogle smukke clematis, dem har jeg jo et særligt øje til.
    Som de andre bifalder jeg også at hegnet kom væk og I fik mulighed for at se haven indefra. Dejlige romantiske roser du kan se derfra og muligheden for at gå lige ud på terrassen er altså godt. Dine træpæoner er helt fantastiske.
    Spændende om vi får mere sne i dag.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Ulla
      Ja de to clematis er rigtig fine der, måske skal jeg forsøge mig med lidt flere clematis i år, dem kan jeg da få plads til, hvis de så vil gro.
      Ja det er så godt, at hegnet kom væk, nu skal vi bare have sol og forår, så vi kan nyde det igen. Jeg har heldigvis mange træpæoner, for der er vist ikke plads til flere af dem.
      Det ser ud som om, vi også i dag skal have lidt sne.
      God arbejdsdag
      Knus

      Slet
  9. Hej Lisbeth!

    Jag ser på dina Rhododendron att ni haft lite kyla, en del sorter är snabba att rulla in bladen.

    Kul med koltrasten som poserar så fint, hos er där i söder finns ju mat att hitta för den. De som stannat här har det tufft.

    Din Clematis är imponerande! Och klätterhortensian tycker jag är fin även vintertid när den saknar blad. Jag har en jättestor klätterhortensia som växer upp på en stor sten, för några år sedan klippte jag ur den rejält och nu är de kraftiga grenarna så dekorativa där på stenen.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja rhododendronerne ruller bladene sammen nu, hvor vi har fået frostgrader, det er godt.
      Koltrasten er glad for de æbler, vi smider ud til dem, det var fint, at den lige lettede, da jeg tog billedet.
      Det er en ret flot clematis, men klatrehortensiaen er også fin, selv om vinteren. Det er flotte grene sådan en har, jeg kan se den her fra, hvor jeg sidder.
      Kram

      Slet
  10. Det var en god ide at fjerne hegnet, og hvor er den klematis dog flot. Klatrehortensiaen har et smukt grensæt, som rigtig kommer til sin ret nu. Det der solsort billede er da ikke til at stå for ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det har vi ikke fortrudt et øjeblik. Det er min ældste clematis, den er ret flot. Da først klatrehortensiaen kom i gang og slap for hegnet blev den ret flot.
      Nej jeg var heldig med den solsort.

      Slet