torsdag den 8. februar 2018

Dråbebedet med roser og solskinsbilleder fra i dag

 I dag var der endelig en solopgang
solen stod flot op bag træerne
 og tittede ind i haven
hvor den tændte lys i pavillionen
Aprikola og flere andre har stadig knopper. Der sker noget derude trods kulden, jeg kunne se, da jeg gik rundt, at både narcisser og tulipaner er kommet længere op af jorden.
Tiden går med oprydning indendøre, i dag har jeg kigget tilbage i mine notater.
I 2006 havde jeg 36 rhodoer, de 6 af dem er døde nu. I 2008 var der 118, 16 af dem er døde nu.
I 2009 havde jeg 150 rhodoer og i 2011 185, i 2012 var der 206. Jeg holdt op med at tælle de døde, det var for deprimerende :)  Sidste år var der 248, nu stopper festen snart, der er ikke meget plads tilbage.
Dråbebedet:
i dråbebedet er der sjovt nok ingen rhodoer, men der er masser af roser og lidt andet godt.
Det kan da ikke være så gammelt, nej det blev påbegyndt i 2015, men alligevel er der lidt historie.
Før dråbebedet stod der nemlig denne skønne rosenmandel, desværre blev den mere og mere syg for hvert år, jeg måtte klippe grenene længere og længere ned efter blomstring, derfor besluttede vi at fjerne den.
så et stykke tid var der bare græsplæne og ingen bed, men det kunne jo ikke blive ved med at gå.
 Derfor blev der i efteråret 2015 lavet et bed, som af andre blev døbt dråbebedet, til venstre ses en syren købt i foråret 2016 hos Syrenprinsen.
Beauty of Moscow
 Grunden til at bedet blev lavet var, at vi fik foræret et par småtræer, til venstre ses en kvæde og pinden til højre er en magnolie. Fru Høneballe øjnede straks en chance for flere roser, så der blev plantet en del roser i bedet. Kvæden er i mellemtiden flyttet væk igen, den strittede for meget med grenene, og så blev der plads til en rose mere :)
 Magnolia stellata
 ja valmuerne fik også lov til at være der, men det kan jo også blive for meget? Billedet er fra juli 2016

 april 17
Maj 17, her ses både martagonliljer og pæoner
 juli 17 - tja det blev hurtigt for lille
i september blev det udvidet, gad vide om det var nok?
I bedet er der pæoner (som endnu ikke har blomstret) og træpæoner
bl.a denne "gule" træpæon som desværre viste sig at være lyserød
og endnu en Feng dan bai
Den sidste gule har jeg mærkelig nok ikke billeder af.
Der blev også plads til et par martagonliljer
Roserne i bedet er:
 Aprikola
 Aquarell
 Bitten Clausen
Café Latte
 Elaine Paige
 Hot Chocolate
 Koko Loko
Lavender Pinocchio

 Mia
Morning Mist
 Persian Mystery
 Strawberry Hill
Summersong sammen med Hot Chocolate
Så blev det også til lidt rosenbilleder i dag
God aften

32 kommentarer:

  1. Fin lille historie om dråbebedet, som jeg husker blev anlagt. Sikke mange roser du har plads til dér - og smukke nuancer. Syrenen er så smuk - den må jeg vist have indført i haven!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      ja det er jo ikke så længe siden. Jeg synes godt nok også, der blev plads til mange roser, jeg var helt overrasket, da jeg sad og fandt billederne frem. Ja det er en fin syren, du må på besøg hos Tante Grøn og Syrenprinsen :) nå den kan nok også fås andre steder.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Flott å se oppbyggingen av bedet. Ja, det er dessverre noen planter som dør :(
    Disse rhodoene som dør hos deg, er de ikke herdige nok eller er det andre årsaker? Jeg trodde alt overlevde hos deg :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der var mange der døde de første år, der er knap så mange mere, men det sker en gang imellem. Nogle af dem får for tørt. Nej så heldig er jeg ikke :)
      Klem

      Slet
  3. Det var ikke så få planter, der kunne skrues ned i det bed. Med tiden kan stjernemagnoliaen vel fylde det ene plante. Det er sjovt at se tallene for dine rhododendronanskaffelser, Gad vidst om roserne viser det samme billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er det jeg siger, bedet er allerede for lille :) Jeg tænker da også, at stjernemagnoliaen bliver for voldsom der. Jeg tror, at rosernes antal er steget noget mere en rhododendronernes.

      Slet
  4. Beauty of Moscow är nog den vackraste syren som finns :) Spännande färger på rosorna som Coco Loco och Hot Chocolate. Det måste varit ett genombrott i rosenfärger när de kom fram.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja Beauty of Moscow er så fin, jeg måtte vente et par år, før den ville blomstre, men det var ventetiden værd. Ja det er sjovt nok mange år siden, at de rosenfarver kom frem, flotte er de.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Der er jo masser af plads til at udvide, hvis bedet er for lille 😀
    Beauty of Moscow er så fin, den ønsker jeg mig også (skal bare lige finde pladsen til den )
    Træls med forkert farve på Træpæonen, men kan den ikke bruges nu nogle af roserne også er røde.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det bliver nok også enden på det :) Beauty of Moscow er fantastisk flot, når den blomstrer, til gengæld er den kedelig resten af året. Mon ikke du finder en plads til den.
      Ja det var ærgerligt med den forkerte farve på træpæonen, når jeg nu havde set frem til en gul, men den anden var også flot.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Det er godt nok mange rhodoer, du har, og selvfølgelig skal du ikke føre statistik over dem, der er gået ud, men i stedet glæde dig over alle dem, der blomstrer og trives 😊 Mon ikke du har flere roser end rhodoer nu? Jeg husker også tydeligt Dråbebedets fødsel og har jo også set, hvor fint det er IRL. Det er så smukt med alle de “grå” roser samlet - de passer så fint sammen med deres lidt afblegede farver - er især vild med Koko Loco og Cafe Latte. Jeg husker også, at der måtte en udvidelse til ret hurtigt, og mon ikke der kan graves lidt mere græs af, hvis behovet skulle opstå? Man kan så.hurtigt få pladsmangel 😊 Skønne solskinsbilleder - og fuglene er også begyndt at synge, så nu varer det ikke så længe 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det mange, men det var nu sjovt at strege dem, der var væk, for det var jo længe siden, og nu er der kommet nye til. Jo jeg har flere roser nu end rhodoer, takket være Jas, så har jeg bedre råd :) over 300 roser, det er da meget godt, indtil jeg skal til at beskære dem, nå den tid den glæde. Ja det er en pæn samling roser jeg har fået der i dråbebedet, men der skal nok lidt mere græs af, tænker jeg, det virker lidt overfyldt allerede. Ja det er skønt med solskin og fuglesang, det kan vi lide.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Ja det var en flot dag idag, måske lidt mere vind, men det tog vi med!

    Dråbebedet må siges at være en succes, og så er det ingengang specielt gammelt. Men du bliver jo også stadig mere sikker på hvad du vil have!

    Ha en dejlig fredag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg tror de fleste har kunnet nyde solen i dag, vinden måtte vi tage med.
      Ja jeg er vældig tilfreds med dråbebedet. Det er jo heller ikke for tidligt, at jeg bliver sikker på, hvad jeg vil have :)
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Så mange fine roser og blomsterbed. Vi trenger saktens slike oppmuntringer nå om dagen. Mens vi venter...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, ja det er godt med nogle blomsterbilleder, mens vi venter.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja det har været flot vejr og selv om jeg har været på arbejde er solens lune stråler ind af det store butiksvindue blevet nydt fuldt ud :-)
    Dråbebedets tilblivelse har jeg jo også fulgt og set live. Det er et bed med utroligt smukke roser ja der står flere af favorit roserne der. Ja måske der lurer en udvidelse og så længe der er græst er der muligheder :-)
    Ærgerligt at den gule pæon bestemte sig for at blive lyserød. Vi har vidst alle prøvet at blive snydt og det er så træls. Hvis det lykkedes mig at få planter ud af de frø jeg fik af Hanne så er der reserveret en til dig og de skulle jo gerne blive gule som moderplanten.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må man sige, det er altid dejligt at se solen især efter grå dage, men nu har vi da været heldig nogle dage sådan mere eller mindre i hvert fald.
      Der er mange fine roser i dråbebedet, så må vi se, om der skal udvides, men der skal stadig være græs at gå på, det er vigtigt.
      Ja man bliver så ærgerlig, når man får en anden farve end den bestilte. Det lyder godt, jeg håber, du under alle omstændigheder får held med din såning, du plejer nu at være ret god til det, så mon ikke det lykkes.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Du får vist aldrig bedene store nok, godt du fortsat har græsplæne at tage af.😉 Men grav nu ikke hele plænen op, jeg synes, en græsplæne hører sig til. Jeg har forelsket mig i din syren, den har nogle meget smukke blomster.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Nej jeg kan godt lide, der er plads til noget mere, men der skal stadig være græsstier tilbage, det er helt sikkert. Der er flere, der har forelsket sig i den syren, dens blomstring er også virkelig smuk, desværre er den som alle andre syrener kedelig resten af året.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Det er i grunden ikke så få roser, du fik plantet i det udvidede dråbebed, dejlige er de allesammen :)
    Vi får vist også sol i dag, dejligt.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Ulla
      Nej det er faktisk forbavsende mange, gad vide om de kan være der for hinanden. Ja det er de.
      Ja sol men koldt og blæsende.
      Knus

      Slet
  12. Jeg misunder dig dine flotte himle. Jeg skal ned til Vigen for at se horisonten og aftenhimlen. Der er kun et par hundrede meter, men det bliver ikke til noget at hive al vintertøjet på for at gå ned og se, om der er flot. Jeg nyder så dine.
    Apropos din gul/røde træpæon. Af alle steder købte jeg gule Appeldorn på et blomstermarked i Holland. Da de kom op året efter var de knaldrøde. Jeg ka' ikke li' de røde, så det var en kortlivet souvenir... De blev straks gravet op.
    Kh Lisbeth
    Hvor stor er din Magnolie Stellata? Er det den, man ser på aprilbilleldet fra 2017? Vi har en alm. Solulangiana - Stellata er smukkere, men den blev plantet 30 år før vi ankom, så det er der ikke noget at gøre ved.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er lettere at se flotte himle her fra, men for tiden kan jeg ikke se solnedgange, de er skjult bag bakken, når solen ikke står højere på himlen. Der skal meget tøj til for at går ud og tage billeder, så jeg kan godt forstå, du ikke gider. Jeg missede en flot sol til morgen, der var andre gøremål.
      Det var dog uhyggeligt at få rød appeldorn ind i haven, jeg har mange og fjerner hvert år, alligevel kommer de igen. Godt du gravede dem op med det samme.
      Min Stellata er ikke ret stor endnu, men det bliver den jo nok. Vi har også en Soulangeana, den er stor, jeg synes egentlig, at den er pæn, men den holder ikke ret længe, og Bent kan ikke lide alle de kronblade, der ligger på jorden, ret hurtigt efter den er begyndt at blomstre. Til gengæld synes jeg, at den har et lækkert løv, har du tænkt på det?
      Stellata er på billede 10 og 11, april 17 er syrenen.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Ja, løvet er pænt. Min Bent siger, at den har løvfald fire gange (og det er ham, der fejer nedenunder): Første gang når knopskællene drysser af, anden gang når de fede og glatte kronblade falder af, tredje gang når de ubestøvede frugter falder af og fjerde gang når bladene falder. Han er SÅ træt af den. Og vi ærgrer os begge over at den helst skal ses på lang afstand, da blomsterne vender opad, og i vores lille have ses den på kort afstand eller nedefra. Jeg tror, den er flot fra naboens tagvindue :-)

      Slet
    3. Jeg tror, at vores to mænd (Benter:) er helt enige om magnolia Soulangeana. Vi skal dog ikke feje under vores, det falder ned på græsplænen, men det er så til gengæld irriterende, når han slår græs. Måske skal I alligevel tage beslutningen, det lader ikke til, at I har meget glæde af den med mindre I går ind til naboen :)

      Slet
  13. Så har blogger igen snydt for en kommentar, heldigvis er den på mailen.
    Ulla skriver:
    Det er smukt vejr for tiden, og din solopgang gør sig godt set gennem pavillionen.
    Det er utroligt hvad du får plads til i din have - jeg mener 250 Rhodoer, og guderne må vide hvor mange roser du er oppe på. Efterhånden næsten Samsøs botaniske Have. Jeg følger dine historiske forløb bed for bed rundt i haven og tænker tilbage på dit første indlæg, hvor du skriver du ikke var specielt haveinteresseret. Hvad skete der siden? Måske en idé til endnu et indlæg...

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Godt du nyder mine solopgange, jeg er vild med himmelbilleder med blå himmel og sol op og nedgange. Det kan du nok ikke være i tvivl om :) det ser rigtig godt ud, når solen når til pavillionen, hvis den stadig er lidt rød i det.
      Nu er det jo også en stor have, hidtil har vi kunnet lave nye bede, når jeg har fået en ny dille, men der skal også være græsstier, så det kniber lidt at udvide mere. Jeg har over 300 roser nu.
      Jeg vil lige tænke over det med haveinteressen, måske finder jeg på noget omkring det. Tak for idéen :)

      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Det dur ikke at fælde. Hvis/ når du en dag ser haven, kan du se hvorfor. Det er alt for karaktergivende og vil ændre havens udtryk totalt. Vi har overvejet 101 gange, men opgiver hver gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg nok, at jeg har fonemmet, så må I leve med det, for det er nok ikke sagen at ændre havens udtryk totalt. Måske får jeg det at se en gang.

      Slet
    2. Ja, jeg håber, du kommer en dag ;-)

      Slet
    3. Det håber jeg også, jeg skal gøre mit bedste :)

      Slet