søndag den 11. februar 2018

Inde og ude og historien om min haveinteresse

Det er ikke vejr til at gå ud og tage billeder i dag, derfor blev jeg inspireret af Marie til at sætte lidt billeder ind her inde fra.
forleden købte jeg mig en buket som var mindst en uge gammel, men gerbera holder jo længe, så jeg tænkte 20 kr. det går nok. Det varede nu kun to dage, så hang både roser og gerbera med hovedet.
men hovederne var jo stadig pæne, så nu pynter de i en skål på bordet, og der er stadig nogle i buketten,som holder endnu.
 apropos gerbera, så har det lykkedes mig at holde en i live, det kræver god vanding.
 en enkelt orkidé er der også, der er flere på vej, men det varer længe endnu, inden de blomstrer
 Kalanchoe beharensis er groet godt
 Kristi Tornekrone/Euphorbia milii er umulig at slå ihjel, den er nok mindst 15 år gammel g blomstrer næsten altid, men torne det har den.
en sukkulent har jeg også forsøgt mig med, men det er noget nyt her indendøre.
 vi har fugle i haven, men vi har også et par stykker herinde. Silkehale
og stillids, det var et par af julgaverne
Arkivbilleder fra bedene:
 Da jeg skrev om terrassebedet i den gamle have glemte jeg denne
 Hasselbror /Corylopsis willmottiae, den blomstrer ret tidligt
så den står med store knopper nu
i samme bed står i øvrigt tre rhododendron
 R. elegantulum
R. pachytrichum, som endnu ikke har blomstret, men bemærk de fine behårede stængler
også R. Bananflip x R. Dichroamthum fik en plads i det bed. Jeg købte den sidste år til Grundlovsmarkedet i Kolding af Jan Brodersen
 dette billede fra terrassen fik jeg heller ikke vist jer, det er rosen Mendoza, og to clematis Rouge Cardinal og Jackmanii
jeg lovede også at vise Kiwien i udspring med de fine farver den har på nye skud.
Nu er vi så nået hen til brændeskuret igen
her ved hegnet ind mod "Bents skov" til højre for nordbedet står nemlig to roser, de får ikke for meget sol, men det ser ud til at de klarer det.
 Burgundy Rambler
og tæt på
den anden der er plantet der er Our last Summer, den har ikke blomstret så flittigt de to år, den har stået der, men det er en sund rose. Begge er købt hos Rosa Plants i Polen.
 det er ved disse roser
at en af pæonerne fra Ole i Grenå er plantet, den eneste der blomstrede sidste år af dem, jeg fik fra ham.
Lidt længere til venstre bag nordbedet har jeg plantet Raubritter, tiden vil vise om det er et godt sted
Haveinteressen:
Ulla har opfordret mig til at skrive lidt om, hvorfor min haveinteresse først begyndte efter, jeg var fyldt 50 år.
I mine unge år havde haven absolut ingen interesse, min far var meget haveinteresseret, og jeg hjalp ham med at så sommerblomster, men her hørte interessen op. Jeg fik mit første barn som 31 årig, snart fulgte et par stykker mere, så der var nok at se til sammen med det lokale busselskab, som min eksmand og jeg stod for driften af nogle år.
Da børnene blev konfirmeret begyndte de at flytte fra reden, når man bor på en ø, ser man dem ikke så tit. Der var ingen, der lige kom hjem til et måltid mad med en sæk vasketøj, derfor måtte jeg finde en interesse.
Jeg slog mig på akvarelmaling, det viste sig, at læreren Ida (som hjalp mig med at starte haven op) var havegal, jeg blev smittet af hende. Siden er interessen vokset og vokset. Inden jeg startede med haven, havde jeg mange uforklarlige smerter, så jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne lave noget, så jeg vidste, hvorfor jeg havde ondt. Det viste sig at være en god kur, selvfølgelig har jeg stadig ondt en gang imellem, men ikke som før haven, det blev en succes. I 2011 begyndte jeg at blogge, det blev hen af vejen også en succes, men jeg har kæmpet for det at blive set, det betyder mange kommentarer på andre blogge og altid at svare på de kommentarer jeg får. Nu har jeg mange, der kigger med, det er jeg glad for.
Til slut vil jeg vise jer det projekt vi har gang i nu
Gæsteværelset er blevet ryddet, tapetet er jeg ved at fjerne, Bent piller lister og loftsplader af, det projekt bliver vi ikke lige færdige med, men forhåbentlig inden vi skal starte i haven igen.
Det har blæst kraftigt i dag,  og vi har fået lidt snebyger, men ikke noget særligt. De sidste to færgeafgange blev aflyst, men det virker som om, det er løjet lidt af.
God søndag aften

35 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Stueplanter er jo alltid hyggelig å se på, og du har mange fine. Så flott clivia du har! Burgundy Rambler hadde en farge jeg likte veldig godt. Our Last Summer kjøpte jeg i vår, og den har også en farge jeg liker godt. Morsomt å lese om hvordan din hageinteresse kom,og hvordan det har utviklet seg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg synes nu ikke, jeg har så mange fine stueplanter, om sommeren har jeg slet ikke tid til dem. Ja Burgundy Rambler har en flot farve, den kan jeg også godt lide. Vi plejer vist at være enige om farvevalget du og jeg.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth.
    Hvor hyggeliget at se indendørsbilleder ovre fra jer! Og interessant at høre om hvordan din haveinteresse blev vakt ret sent, men til gengæld kraftigt :-) Jeg har altid haft haveinteresse, men har aldrig haft tid, kræfter og vedholdenhed til at nå så langt som I er nået i jeres have.
    Tak for et spændende indlæg!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er ikke noget, jeg viser så tit. Godt du kunne lide at læse om min haveinteresse, den er vel lidt anderledes end som andre, der som dig har været haveinteresseret altid. I skal nok også komme lang i jeres have, mulighederne er der, så må du have lidt hjælp, jeg ved du vil nyde det bagefter.
      Selv tak.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Jeg kan godt lide dit resonnement mht. smerter, og måske har alle bevægelserne i haven hjulpet på nogle af de uforklarlige selvom nye smerter godt kan opstå når man går voldsomt til havearbejdet...
    Hasselbror er så fin.
    Det var godt at du mødte Ida og fandt haveinteressen, men jeg gad vide om du også holder ved akvarelmalingen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det lyder godt, ja ingen tvivl om at det hjælper at bevæge sig, men det er også godt at få noget andet at tænke på og interessere sig for. Selvfølgelig kom der andre smerter, men så måtte jeg lære at holde i tide, det var nu ikke altid at det lykkedes.
      Jeg er rigtig glad for at jeg mødte Ida og fandt haveinteressen, men nej jeg holder ikke ved akvarelmalingen, det kan der ikke også blive tid til. Jeg har netop i disse dage ryddet op i sagerne fra den gang. Jeg kan ikke tegne, derfor er jeg aldrig helt tilfreds med mine akvareller. Så vil jeg hellere male med farverne i haven :)

      Slet
  4. Det var spændende at høre om starten på din haveinteresse, og hvordan du har fået det bedre med havearbejdet. Og hyggeligt at se billeder af dine mange planter i vindueskarmene. Du er virkelig planteglad... :-)
    Har du droppet akvarelmaleriet?
    Også sjovt for en ny blogger at læse om din ihærdighed for at 'komme ud'. Din flid er inspirerende.
    Riiigtig go' fornøjelse med gæsteværelset. Der ser ud til at være nok at se til.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth (det vrimler med os lige nu, altså navnet:)
      Ja der var vist flere, der kunne tænke sig at høre den historie. Hvis jeg endelig får ondt, går jeg bare en stille tur rundt i haven, det hjælper tit. Jeg er nu ikke så planteglad for de indendørs men udenfor, det er noget andet.
      Ja jeg har droppet akvarelmaleriet, jeg var ikke helt tilfreds med det jeg lavede, og jeg vil hellere i haven, tiden er ikke til det, især ikke når jeg bruger så lang tid på bloggen.
      Jeg skrev det om min ihærdighed med at komme ud, fordi der er nogle nye bloggere, der klager over, at de ikke får kommentarer. Det er vigtig selv at skrive hos andre, det gør du jo og så har du en underholdende blog, derfor har du ikke problemer med det.
      Jo tak for det, ja der er rigeligt og se til i gæsteværelset, vi har også lavet mange overspringshandlinger, men nu er der ingen vej udenom. Der skal meget plads til, når børn og børnebørn kommer hjem. Jeg vil så gerne have dem samtidig, så jeg kan se de små sammen i min have til sommer.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Lidt royal har man vel lov at være - Dronning Ingrid samlede osse børn og børnebørn i SIN park.

      Slet
    3. Ha ha - ja det er nok den eneste måde jeg bliver royal på, heldigvis er vi knap så mange, 11 i alt all incl. når den sidste bliver født.

      Slet
  5. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth
    I det her vejr må vi finde trøst i det er der grønt indendøre :-) om det så er buketter eller div. potteplanter. Jeg fik et brev kaktus frø af Yvonne som hun har haft med hjem fra "de varme lande" såede for en uge siden og der er små spirer på vej så det bliver da lidt spændende hvad der kommet ud af det. Kaktus er jo faktisk ret dyre.
    Spændende at høre om din vej til den haveglæde du har idag. Jeg har nu heller ikke altid haft den glæde ved haven som jeg har idag. Som ung har man jo mange andre gøremål der skal passes. Måske der ligger lidt arvelighed i generne for min mor var også haveglad.
    Her har vi ikke fået så meget sne idag, og det hele er væk igen. . Vi har jo haft min famile på besøg idag og de havde fået en del mere i det sydvest fynske.
    Det blir da dejligt at få gæsteværelset frisket op. Ser ud til at det er den helt store tur det får. Det er der jo også tid til for foråret ligger jo nok ikke lige rundt om hjørnet.
    Burgundy Rambler har en dejlig farve og selv om den er til den mørke side lyser den smukt op på den grønne baggrund.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er rart nok med lidt pynt indendøre, for det trækker ikke udenfor, sne har vi heller ikke liggende i mængder, vi har nærmest ingenting. Det lyder spændende med dine kaktus, selvom det ikke lige er mig, så er det flot, at de spirer så hurtig.
      Jeg regner med, at jeg har arvet haveglæden fra min far, det interesserede slet ikke min mor. Det er i hvert fald en god interesse, tænk alle de venner man får :)
      Det gæsterværelse bliver vi ikke lige færdige med, en at dagene kommer tømren og giver gode råd til hvad vi kan gøre.
      Jeg er meget glad for Burgundy Rambler, mon ikke den bliver flot til sommer.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Du får da vist et par perler idag R. pachytrichum - spændede bliver det med blomstens farve, og Oles unike pæon den har jo allerede farve:)

    Ja det er nok nemmere idag at begynde at blogge, dengang var der nogen tendens til at det var et ret lukket selskab, og det gider vi ikke:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja R. pachytrichum er spændende, det varer vist år endnu, inden jeg får set blomstens farve, der er ingen knopper i år. Oles pæon har måske knopper, men ikke farve endnu.
      Ja den gang var det et lukket selskab, men skulle gøre sig fortjent til kommentarer, det var ikke nemt. I dag tager vi pænt mod folk :)
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Igen syltede blogger en kommentar:
    Hej Lisbeth
    Sikken en masse i har gang i indendøre, og fine blomster :)
    min søn er på vej hjem, med færge fra Gøteborg, så jeg bliver jo lidt nervøs når jeg læser jeres færge er aflyst.. jeg håber det går alligevel med hans tur. han er jo voksen så jeg er jo en fjollemor.

    jeg kan godt lide den burgundy climber, det kunne godt være den skal prøves i min have, selvom jeg ikke har den bedste rosenjord. (jeg har en plan, med noget ler jeg har tørret og noget kompost for roser skal der være).
    Kh
    Marianne

    Hej Marianne
    Sikken noget snyd din kommentar blev væk, når du endelig lægger en kommentar. Ja der er gang i den her i huset for tiden, en længe gemt overspringshandling.
    Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din søn, det ville jeg også være, det bliver man ved at være, selvom de er voksne :) Jeg håber ikke, at han bliver vippet for slemt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  9. Dejligt at høre om hvordan din haveinteresse startede, fedt at en bivirkning af haven er mindre smerter. Havearbejde er godt for krop og sjæl.
    Spændende projekt med gæsteværelset, sådan nogle projekter elsker jeg.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er jo lidt anderledes med min haveinteresse end med i andres, men jeg er glad for, at jeg fik den, haven virker på mange ting både fysisk og psykisk.
      Uha det ville jeg ønske, at vi også gjorde, men det kan vi desværre ikke sige, at vi gør.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  10. Dine vindueskarme bugner nærmest af planter i forhold til mine. Uforklarlige smerter må være noget af det værste at lide af. Gennem tiden har jeg lagt mærke til, at en del bloggere har en sygdom eller et problem, som de kæmper med, og at haven er kommet til at fungere som en form for terapi; men din haveinteresse har selvfølgelig udviklet sig langt ud over det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg har ikke så mange fine glasting ved planterne, som du har. Ja det er ikke særligt rart med uforklarlige smerter, men haven og mit nørderi med billeder har gjort det tåleligt med de smerter, som heldigvis ikke er så slemme mere. Haven er bestemt god terapi for rigtig mange havenørder, og min haveinteresse er ved at vågne igen efter vinteren :)

      Slet
  11. Sikke mange blomster du har i vindueskarmene. Jeg har kun nogle få og det skal helst være grønne, vi har svært ved at holde liv i andre, sikkert fordi vi ikke passer dem ordentligt.
    Hasselbror er så fin, jeg glæder mig til min bliver lige så stor som din og den pæon, sikke en farve.
    Haveinteressen kommer på mange forskellige tider og måder. Nogle har den helt fra barn, andre får den når de får have og andre får den sent og så er der selvfølgelig dem der aldrig får den og synes vi er lidt sære :-)
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja jeg har nogle stykker, men jeg er nu ikke særlig godt til at passe dem, de må være meget hårdføre :)
      Godt at høre at du også har en hasselbror, det er en rigtig dejlig plante.
      Ja du har ret i det med haveinteressen, især det sidste :) mange synes vist, at vi er sære.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Hvor er jeg glad for at kommentarerne også kommer på min mail, for det sker da jævnligt, at blogger snyder for at lægge en kommentar ind. Her er en meget sød hilsen fra Ulla:
    Kære Lisbeth!

    Tak fordi du tog handsken op og gav os alle sammen en personlig historisk have-interesse beskrivelse - også. Nu har du vel snart været havens forskellige afsnit igennem med dine fine kavalkader, så det er spændende at læse om din egen udvikling.
    Som jeg læser det har du faktisk løst flere opgaver end bare haven ved at lade dig smitte med plante-bacillen af din gode ven Ida. Først og fremmest er dine uforklarlige smerter trådt noget i baggrunden, og det er virkelig godt, men du har også udfyldt hullet efter børnenes afrejse, fået en masse nye havevenner, og givet hele blogverdenen en masse dejlig underholdning og mange gode råd og oplysninger. Jeg kan bare sige tak for dit engagement, og er helt klar over at bloggen er et stort projekt.

    Dejlige billeder fra vindueskarmene her i havens hvileperiode. Vi har også rigtig mange planter indendørs, og det er rart i denne tid.
    Også fint du stadig finder billeder fra haven. En hasselbror kunne sagtens finde vej til vores have. Hvor er den fin! Også pæonen er fantastisk. Jeg har vist aldrig det sådan en før.

    Jeg har følt mig meget godt modtaget i haveblog-land og det er ikke mindst din fortjeneste. Tak!

    Hilsner fra Ulla


    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Ulla
      Mange tak for din søde/gode kommentar, den blev jeg glad for.
      Tak for opfordringen til at skrive min personlige historie om haven. Hvis folk er interessede får de det meste af historien, når de er på besøg her i haven.
      Du har forstået det helt rigtigt, der er flere ting løst ved at lade mig smitte af havebacillen, der er kun et minus, det kniber med tid til at besøge børnene, når først haven vågner op igen, er der nok at se til.
      Der skal også være lidt at pusle om i vinteren, derfor er det godt med lidt i vindueskarmene, ellers bliver det også tomt.
      En hasselbror kan bestemt anbefales, den er rigtig fin i løvet og ikke mindst i blomsten.
      Heldigvis har du selv gjort dit til, at du er blevet godt modtaget i blogverdenen, du har selv lagt kommentarer, det er vigtigt, at man selv viser interesse på andres blogge, ellers får man ikke mange kommentarer, desværre har ikke alle forstået det.
      Jeg håber, du en gang får tid til at komme til Samsø og se min have.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  13. Så mye fint hos deg. Det er det jeg alltid sier; At hagen er en lise for sjelen :) Ha en fin uke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det - ja vi er helt enige, haven er en lise for sjælen :)
      Tak i lige måde

      Slet
  14. Sikke en god ide, at fortælle, hvor ens have interesse kommer fra.
    Det var bestemt skønt, at hører om din begyndelse, når man tænker på hvor langt du er kommet nu.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heike
      Ja det var der flere, der synes var interessant.
      Du har jo været her ja, så du ved, hvor langt vi er nået nu.
      Knus Lisbeth

      Slet
  15. Ja der er altid nok at se til.
    Men når nu vejret ikke er til haven er det rart at have indendørssysler
    at more sig med.
    Håber Jeres gæsteværelse bliver godt.

    Hilsen Bente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja keder os gør vi ikke.
      Der er lang vej igen, vi håber også, det bliver godt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Det var kul att läsa om ditt trädgårdsintresse. Och det spelar ju ingen roll hur det börjar egentligen. Har fått för mig att det är ganska vanligt att det startar när barnen växer upp och tiden börjar räcka till. Jag har nog alltid varit intresserad. Andra mammaledigheten hade vi köpt huset och jag höll på och gjuta murar och annat. Men hade svårt att få sonen som var 1,5 år att inte äta betong minns jag.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  17. Kære Lisbeth
    God ide at vise stueplanter, for det er jo dem, vi kigger mest på, på de de kolde og blæsende dage - du har mange fine 😊
    Spændende fortælling om, hvordan din haveinteresse opstod - jeg kendte godt historien, men sjovt, hvordan tilfældigheder nogle gange kan få stor betydning, og det må man jo sige, er sket her 😊 Du er nok også arveligt belastet fra din far. Min interesse opstod efter at have set nogle haveprogrammer, og det var især roserne, der satte det i gang. Min farmor var havemenneske, og jeg mindes ofte hendes og farfars dejlige blomsterhave, hvor der ligesom hos dig var en lille skovhave.
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja hele vinteren ser vi på stueplanterne, og om sommeren glemmer vi dem :)
      Ja du kendte historien, nok også fra havebladet. Ja roserne er du vild med, godt du fik interessen :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  18. Hej Lisbeth.
    Det var et spændende og meget anderledes indlæg.
    Det var vel nok godt, at du blev smittet med havebacillen. At det kniber med tiden, til at besøge børn og børnebørn, siger jo alt om hvor meget det er kommet til at fylde. Det er godt at have noget, at gå så højt op i. Måske trængte muskler og led simpelthen til at blive rørt noget mere, hvem ved?!
    At du også tager bloggen meget seriøst kan vist ingen heller være i tvivl om. Du er efter min opfattelse vores alle sammens blog-mor. Dine kommentarer kan man altid regne med, oftest næsten så snart man har udgivet et indlæg, eller i hvert fald kort tid efter. Og læser man med på alverdens andre haveblogs, så er det sandelig det samme mønster der også. Det tager jeg virkelig hatten af for. Det er noget jeg ved vi alle sammen værdsætter højt og noget du bruger virkelig meget tid på.
    Jeg kan ikke brillere med billeder af indendørs planter. For det første har jeg ikke særlig grønne fingre, når det kommer til potteplanter. Jeg tror faktisk jeg giver dem for meget vand og kærlighed, for det andet har jeg indtil i efteråret, hvor vi fik solfilm på vinduerne, levet bag lukkede mørklægningsgardiner pga. min lysfølsomhed. Derfor har jeg slet ikke haft potteplanter i flere år. Hen over vinteren har jeg nu købt flere orkidéer, men det er gået hurtigt, med at de har smidt blomsterne. Vi har ikke termoglas i de store, gamle vinduer i stuen. Det er jo et håndværkertilbud vi bor i, og der har ikke været råd til nye vinduer endnu, men det bliver der nok i år, håber vi. Så blomster og knopper er simpelthen faldet af pga. kulde. Ret demotiverende. Men jeg giver ikke op.
    Dejligt med et stort indendørs projekt. Noget lignende plejer jeg også om vinteren. Der er altid nok at gå igang med, i sådan et gammelt hus. Det kan jeg faktisk også finde på, at vise billeder af en dag. Og at skrive om hvor min interesse kommer fra, kunne også være en oplagt idé. Tak for inspirationen.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Tænk at du fandt helt tilbage til det indlæg, det var da hyggeligt. Jeg er glad for, at jeg blev smittet af havebacillen, du kender jo også lidt nej meget til det at have smerter, så er det godt at have noget at gå op i. Ja det er ikke godt at vide, hvad de skyldes, men hovedsagen er, at jeg fik det bedre.
      Det er ikke nemt at være stueplante hos dig, hvis der ikke kommer lys ind, men jeg ved jo, hvordan du har det med lyset, så det er af nød, at du har huset mere eller mindre mørkelagt. Heldigvis har du nu fundet en anden løsning. Orkidéer er nemme, men træk og kulde bliver nok for meget for blomsterne, det er ærgerligt, godt du ikke giver op.
      Der er lang vej endnu med vores projekt, lad os bare se dit og høre lidt om, hvor din interesse kommer fra.
      Selv tak og tak for dine søde ord, jeg kan ikke lide, at nogle er kede af det, fordi de ingen kommentarer får, men de skal selv gøre noget også, ellers holder jeg igen.
      Knus
      Lisbeth

      Slet