fredag den 9. februar 2018

Rosenbedet ved brændeskuret

Nok var det solskin i dag, men det var en noget kold vind, der blæste her hos os i dag, så jeg foretrak at blive indendøre. Kameraet blev dog lige luftet kort.

 jeg er nemlig så heldig, at græsserne stadig står strunk derude, selvom vinden rusker godt i dem. Det er et flot syn, når solen skinner på dem.
vintergækkerne de enkelte er pænt oppe nu, de dobbelte er lidt senere på den.
Magnolia Soulangeana står her ved hushjørnet, den fik jeg ikke vist forleden dag. Rundt om den gror lodden løvefod.
den har flotte blomster, desværre bliver den ofte skadet af nattefrosten, så falder kronbladene hurtigt til jorden.
men løvet er nu rigtig flot og silkeblødt, billedet er fra 22.8. Der har været snak om samme sort magnolia på Lisbeths blog, derfor ville jeg vise min i dag.
Nu skal vi til bedet ved brændeskuret:
ikke særligt spændende at se på nu, men det kommer heldigvis igen
 Det f'ørste der blev plantet der var denne kiwi, billedet er fra 2014, jeg har aldrig set frugter på den, det gør ikke noget, for jeg købte den for de smukke blade.
i 2016 har den taget godt fat, i 2017 var det nødvendigt at beskære den.
Nå men det var nu ikke meningen, der skulle være mere der, men
i 2014 havde jeg besøg af Linda Borg for første gang, hun forærede mig Wild Rover, da det var en klatrerose kunne jeg ikke lige finde en plads til den, så den fik lov at vokse op ad brændeskuret.
 2015
 2016
2017, den kom ret hurtigt efter det. Og hvorfor skulle den da stå der helt alene?
 Ja som I nok ved, greb det om sig, i 2015 var de små endnu, men også de kom efter det
 2016 A whiter shade of Pale og phlox
 2016 Cressida og Zephirine Drouhin
 helt om på den anden side af lågen gror de, heldigvis lod rådyrene dem i fred


 Her er det Belle de Clermond, den blomstrede flittigt stort set hele sæsonen
 det samme gjorde A Whiter shade of Pale
 Alfred Dalmas er knap så flittig, men den remonterer
Brother Cadfael
Cressida blev  ramt af stråleplet, den nøjedes desværre også med en blomstring
 Heidi Klum fik desværre også stråleplet og blomstrede kun en gang
La Paloma
 Minerva - også en rose fra Linda
Ophelia Climbing
Sombreul
Zephirine Drouhin blomstrede så flot 1. gang, men ikke 2. gang, igen var det stråleplet, der drillede.

Det var så alle roserne i det bed, jeg er selv vældig tilfreds med det.  Om foråret er der tulipaner og om sommeren phlox, men ellers er det et hovedsageligt roser, der gror der.
Rigtig god weekend



24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Rosene dine er jo så fine! Wild Rover har veldig flott farge, og ser ut som den vokser godt. Deilige bilder som er gode å se på her i snøværet.

    God weekend.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak - ja Wild Rover har en flot farve, og den vokser flittigt. Her får vi ingen sne, kun kulde, men ikke så koldt som hos dig, det godt du har sneen til at beskytte dine fine træer og buske.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  2. Mærkeligt, at din magnolie bliver frostskadet. Det gør vores aldrig (undtagen i 2017, men det var så mærkeligt et år, at det ikke tæller). Er det mon fordi I har det varmere, så den kommer for tidligt i gang?
    Fantastiske roser, du kan diske op med :-)
    God weekend til dig også.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Måske var det også kun i 2017, at vores blev frostskadet, men den taber noget hurtigere blomsterne end mine andre magnolia gør. Jeg synes ikke, den er hurtigere til at blomstre end på andre blogge, så det kan ikke være det.
      Ja det med roser kan jeg diske op med :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth, din magnolien.🙂 er altså så flot. Jeg håber vi slipper for de bliver frosskadet i år magnolierne.
    Det er da lige før du kan kalde bedet ved brændeskuret for dit Linda bed. ☺
    Wild rover er fantastik smuk og en af de første men ligger mærke til når man kommer ind i den gamle have.
    Knus og Kh fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja jeg synes også, at magnoliaen er fin, men Bent bryder sig ikke om den, vi må håbe, det bliver bedre med vejret i år.
      Du har ret, det skal da hedde mit Linda bed, så skulle Martina have stået der også, så havde er stået to fra hver Linda :)
      Jeg har været meget heldig med Wild Rover, synd at Linda ikke var heldig med den hun købte til sig selv.
      Knus og kh tilbage til dig

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Stadig meget flotte græsserne er og disse fine solskinsdage får dem til at shine. Magnoliaen er også rigtig fin men rigtig ærgerligt at den blomstrer når der stadig er risiko for frost.
    Wild Rover er en af mine yndlingsroser. Håber at min bliver lige så flot, den har et par år mindre på bagen og sidste år blev den ramt af stråleplet så jeg var jo ret misundelig på dit pragteksemplar. De øvrige i det bed er også rigtig fine og imponerende at du har fået plads til så mange. Det er jo ikke et så stort bed. At der så også er plads til bla phlox og kiwi er ret flot.
    Jeg syntes også at vinden har været kold idag, ikke rart at være ude i alt for længe.
    Her går turen til Vestjylland i morgen og søndag skal vi holde Mogens' fødselsdag så weekenden er godt booket op her.
    Fortsat god aften og god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja de græsser er utrolige, og det er de hvert år, hvor andre klager over, at deres vælter rundt, jeg er heldig med dem. Men knap så heldig med magnoliaen, der blomstrer, når der er frost.
      Wild Rover er jeg godt nok også heldig med, min havde også lidt stråleplet, men ikke så voldsomt. Jeg håber, din bliver bedre, Lindas røg jo desværre ud. Nej bedet er såmænd ikke så stort, men det fungerer rimeligt, synes jeg.
      Ja det har været isnende koldt i dag, så kan man godt holde sig inde.
      Det lyder som en travl weekend, god tur til Vestjylland og tillykke til Mogens.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth!

    Somliga planteringar utvecklas snabbt och så verkar det vara med denna. En enda liten ros och vips så blev det fler. Fina sorter som växer där - klär in och mjukar upp.

    Ha en fin helg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det blev til mange roser der, det er helt fint, synes jeg, selvom jeg egentlig ikke havde planlagt det.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Nærmest utroligt hvad du kan få puttet ind i sådan et lille bed. Klatrerosen er fantastisk flot. Også græsserne i vintersol må være en daglig glæde.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er næsten ikke til at forstå, men det går nu meget godt med bedet. Når solen skinner glæder jeg mig meget over græsserne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Sådan er det, når haven er ved at være etableret, så bliver de nye bede anlagt nærmest på ad hoc plan. Slyngrosen befinder sig tydeligvis rigtig fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du ret i, egentlig gør det jo ikke noget.
      Jeg synes egentlig, det var et dårligt sted, da jeg plantede slyngrosen der, men det synes den og de andre roser åbenbart ikke.

      Slet
  8. Jeg kan godt forstå, du er tilfreds med bedet, det er virkelig smukt. Det jeg falder for i din billedserie i dag er kivien med de smukke blade. Jeg kan så godt lide planter med karakteristiske grønne blade.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Elna, ja jeg er meget glad for det bed.
      Kiwien er som så mange andre planter smukkest i udspring, jeg tror, jeg vil vise et andet blad i næste indlæg.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hov Lisbeth

    Er min kommentar gået ind i dit spam filter?

    Jeg skrev ellers noget om kiwier, ja! At jeg jo fik 2 frugter på min sidste år, men at de faldt af i en kølig periode. de skal nok komme igen!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov det var den gale konto:) pyt med det:)'

      Du kan nok regne uud hvem det er!

      Slet
    2. Hej Karsten
      jeg savnede også din kommentar :) Jeg kan godt huske, at du også har den kiwi eller måske er det ikke helt den samme. Mine nektariner rådner og falder af, men kiwier har jeg ikke se.
      Også dejlig weekend til dig med eller uden snestorm

      Slet
  10. Også jeg er imponeret over alle de roser, du kan få i et så lille bed - og at de trives så smukt! Kiwien er jeg også vild med - skønne blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er jeg egentlig også selv, jeg talte 13 roser der i går. Kiwien har de smukkeste nye skud/blade.

      Slet
  11. Du har bare de skønneste roser Lisbeth og syntes de blomstrede meget længere end mine gjorde.
    Du har nu vintergækker. Jeg tror slet ikke jeg har noget i haven endnu. Men har ikke været ude i 9 dage.
    Her er snestorm så nu holder jeg mig da helt inden for.........

    Smuk søndag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja jeg bor et heldigt sted, sidste sommer boede du et meget uheldigt sted, derfor havde du ikke glæde af roserne ret længe, det regnede jo næsten hele tiden.
      Mon ikke du har vintergækker på vej, det vil jeg tro, men jeg vil ikke anbefale at gå ud og kigge i dag, det er godt nok et fælt vejr.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  12. I understand you are satisfied with the bed, it is really beautiful. What I fall for in your image series today is Kivien with the beautiful leaves. I like plants with distinctive green leaves.

    หนังบู๊

    SvarSlet