torsdag den 15. februar 2018

En solopgang og masser af rosenbilleder

Det var en flot morgenhimmel også i dag, men vi så ikke mere til solen i dag. Det har været gråt og nærmest stormende, her ved godt 15 tiden kom der snebyger, ganske som lovet, men ikke noget, der lægger sig.
Jeg har i dag besluttet mig til at lave en liste over de roser, som ikke står i selve rosenbedene, som i dette tilfælde er bedet ved skuret, dråbebedet og de ying og yangformede bede.
 Buskroserne Aicha
og Frühlingsduft står sammen, de blomstrer begge tidligt
 Alberic Barbier gror op af hegnet ud til vejen, det går ikke så hurtigt, og jeg skal sørge for, at de ikke gror udenfor, så tager rådyrene dem.
 Blue for You gror i staudebedet
 Compassion er godt på vej op af et birketræ i regnvandsbedet
Martine Guillot er blevet flyttet hen til det andet birketræ ved siden af. Det slår mig lige, at Ediths mellemnavn er Martine, så hun er jo også opkaldt efter en rose ligesom Martha er.
 Constance Spry har ikke haft det alt for nemt, den gror i sydøsthjørnet op af et hjortetakstræ
 Christata er ny fra 2017, jeg glæder mig til den bliver stor og får mange blomster, den står i læhegnet direkte syd.
Earnest Calvat står midt i læhegnet, den har ikke blomstret meget endnu, der er nok for lidt sol, hegnet er rimeligt tæt om sommeren.
 Elfe, jeg har to. Den ene blev flyttet hen til pergolaen i efteråret, den anden står op af et udgået hyldetræ lige bagved. Sidste år gav den ikke så mange blomster.
 Englands Rose står i stenbedet, er meget flittig til at blomstre
 det ses tydeligt på dette billede
 En gammel rose som breder sig ved rodskud, har ingen navn på den, sommerblomstrende
 Gerbe Rose gror op i thujaen i stenbedet
sammen med Austin rosen The Generous Gardener
 Ghislaine de Filigonde bor helt ud til hegnet, den er ikke så gammel, men bliver helt sikkert flot at se på for dem, som går forbi derude på vejen.
Helenae Lykkefund er noget gemt væk i diget mod vest, det har taget den lang tid at gro op
 Henry Martin er den flotteste mosrose, som står ved hegnet mellem den nye og den gamle have
 Heroine de Vaucluse har stået i et af bedene, men den blev for stor, den blomstrer overdådigt. I år fik den desværre kraftig stråleplet, så jeg klippede den langt ned efter blomstring.
 Händel står også ud til vejen
 Ispahan har jeg flere steder, den har jeg fået foræret som et rodskud fra en dame, der har sommerhus herovre.
Maigold en af mine først roser, den blomstrer tidligt og dufter godt.
 Nil Bleu står i staudebedet ikke langt fra   (købt hos Rosaplant i Polen)
 Odyssey
Paul´s Himalayan Musk står her mod øst ved hegnet. Jeg har fået den foræret af Lene med bloggen Bedstemors have. Den startede sin karriere på gårdspladsen, men blev ustandselig barberet ned af rådyrene. Nu er den så kommet indenfor hegnet, så mon ikke den kommer i gang med at gro nu. Den kan blive meget stor.
Fortsættelse følger i morgen.
Solopgangen var også flot i vinduerne.
God torsdag aften

12 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Hvor er det et fint navn - Edith Martine 😊 skønt med mange dejlige rosenbilleder på en kold og blæsende dag. Vi har fået en del sne siden midt på eftermiddagen, og det er hvidt og fint udenfor. Til gengæld blev vi snydt for både solopgang og solnedgang, så godt den ene kan nydes hos dig - det ser fantastisk ud med “ild” i vinduerne. Jeg satte Gerbe rose forrige sommer, men den er ikke rigtig kommet i gang endnu - var din også lidt langsom? Ispahan, Aicha og Ghislaine de Feligonde er blandt favoritterne her med masser af blomster 😊 Dejligt at se en livskraftig Heroine de Vaucluse hos dig - håber, min bliver ligeså blomsterrig, for det er en yndig rose. Glæder mig til at følge Christata - den er på ønskelisten her 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er et vældig fint navn. Jeg tænkte, at mange ville være glade for rosenbilleder på sådan en dag. Vi har også fået lidt sne her, men nu er det ved at være overstået. Ja jeg kan ikke stå for ild i vinduerne, det er så flot.
      Jeg tænkte på dig, da jeg satte billeder ind af de roser, jeg ved at du også har. Vi krydser fingre for din Vaucluse, den skal nok blive til noget. Håber du får fat i Christata.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Det var en helt fantastisk solopgang i dag, sådan en rød himmel ser man ikke tit og du har da virkelig fanget den i huset.

    Så skønt med alle dine roser rundt omkring, jeg er fuld af beundring over hvor mange du har - helt vildt.

    Ghislaine Feligonde er en fantastisk rose, men det er svært at vælge en favorit, jeg kan jo lide næsten alle roser.

    Tillykke med Edith Martine - virkeligt et smukt navn :)

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var det, der er mange, der har haft glæde af den.
      Det er vildt så mange roser, jeg har, jeg finder hele tiden nye pladse, det er nok ikke så sjovt, når jeg skal til at beskære den.
      Jeg tror Ghislaine bliver så flot i år.
      Tak skal du have, ja det er det :)
      Knus

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Det var en flot morgen men solen forduftede hurtigt igen og så var vi efterladt med en vind der var bidende kold. Sne fik vi ikke ret meget af i løbet af dagen. Først efter jeg er kommet hjem er der kommet noget der ligner noget, omkring et par centimeter vil jeg tro og det er holdt op igen.
    Deljlige at være indendøre og nyde synet af alle de dejlige roser. Ja Englands rose er fantastisk nok den flittigst blomstrende hos mig. Tak for at du fik mig til at købe den ved et af vores besøgsmøder hos Jas. Ghislaine de filigonde og Odyssey er et par af favoritterne men Ispahan er ret så fin. Er det et problem med de rodskud den sætter? tænker om den vil brede sig for meget for plads er der jo ikke ligefrem overskud af her hos mig :-)
    Så blev huset da lige lyserødt med røde vinduer :-) heldigvis kun for en kort bemærkning.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var flot men varede desværre kun kort. Vinden var rigtig voldsom. I har nok fået lige så lidt sne som os, vores kom først efter kl. 18.
      Ja mon ikke man godt kan bruge nogle rosenbilleder i dag i den stride blæst. Jeg synes ikke, det er så galt med Ispahan, man skal bare holde øje. Du må gerne få et rodskud af mig. Det må vi huske, når du kommer på besøg.
      Ja det var godt, det kun var for en kort bemærkning, men flot var det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Så mange flotte roser du har, og det var godt å se Odyssey igjen. Henry Martin likte jeg godt fargen på, og godt at vi er så enige der.
    Klem
    Her snør vi bort, og jeg gir snart opp.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak ja der er rigtig mange, jeg tænkte også på dig, da jeg satte Odyssey ind. Ja det er vi heldigvis.
      Åh din stakkel med alt det sne, vi fik et lille lag til aften, men det er nok snart væk.
      Klem

      Slet
  5. Wow for et solnedgangsbillede. Godt du opdagede motivet og knipsede det :-) Her havde vi sne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Himlen var så flot at jeg ikke kunne undgå at se det :) Vi har først fået sne her til aften.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Der var også et rosa skær over morgenhimlen her i går. I dag er den grå, og det tynde lag sne er vist begyndt at tø. Jeg smutter hurtigt henover roserne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var flot i går. I dag er der ingen flot himmel, men solen er stået op på en bleg himmel.
      Det er helt i orden, det er ikke alle, der gider kigge rosenbilleder :)

      Slet