torsdag den 22. februar 2018

Billeder fra i dag og fra arkivet (clematis)

Omkring kl. 10.30 kom solen frem, det var skønt, men varmt er det selvfølgelig ikke og værre skal det blive, siges der. Få roser klarer den endnu
 Aprikola
og Tamora, som ganske vist ligger hen af jorden og har gjort længe, men den er nogenlunde sprunget ud nu.
 H. abscacicus

 og et par helleborus mere er i blomst, resten venter nok til efter frosten, de er langt fremme
det er træpæonen også
Trælupinen er stedsegrøn, den kan dog ikke klare lave frostgrader, det grønne dør, men så snart temperaturen stiger igen, sætter den nye skud.
Crocus Yellow Tiger er godt på vej nu
I dag da ville jeg dække Mamelukærmebuskene/Lavatera, opdagede jeg, at den ene havde fine grønne skud, derfor lavede jeg stiklinger
som nu står i pavillionen, så må vi se, om de vil sætte rødder
Lidt mere fra arkivet:
Clematis:
 Jackmanii 10.7.
 Jan Lindmark er en af de tidligste 8.5.
 Julia Correvon 6.7.
 Madame Lecoultre er købt sidste år (13.6.)
 Montana Marjorie 7.6.
 Mon Amour 14.7.
 Montana Rubens 31.5.
 Miss Bateman 31.5.
 Mrs. Cholmondelay 14.6.
 Multiblue blomstrer 2 gange, her er det 19.8.
Nelly Moser 11.6.
 Niobe 12.7.
 Piilu med enkelte (14.7.)
 og fyldte blomster 19.6.
 Pink Fantasy 14.7.
denne har jeg ingen navn på, det ser flot ud, når den gror hen langs hegnet, den er også tidlig 22.5.
 Polish Spirit 14.8.
 Prinsesse Alexandra 14.6.
Purpureum plena Elegans 18.8. den står sammen med piilu, men de blomstrer slet ikke samtidig
Jeg vil slutte med et billede fra i dag, clematisfrøstande mod den blå himmel.
Jeg opdagede dem, da jeg var uden for haven for at klippe mirabellegrene, først troede jeg, at det var mirabellerne, der blomstrede, men det var det selvfølgelig ikke.
Jeg blev ikke helt færdig med at vise mine clematis, så der kommer flere i morgen.
Temperaturen falder, nu står den på - 0,7.

16 kommentarer:

  1. Forhåbentlig klarer de mange skud i alle planterne sig. Ærgerligt, at det er barfrost, der kommer.
    Så mange fine billeder af dejlige clematis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det tror jeg de gør, ellers kommer der nok nye, men det havde været rart med lidt sne til at beskytte dem.
      Ja de er lækre de clematis.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Tænk at i har roser i blomst endnu, det er godt nok vildt.
    Hvor har i mange smukke clematis, og de trives så godt hos jer. Jeg synes de er svære at få i gang her, og når de så er blevet meget store, kan de finde på at gå ud.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er vist også det længste, jeg nogen sinde har haft roser i blomst, men nu slutter det nu nok.
      Mine sidstanskaffede clematis har heller ikke været så stabile, men de fleste af de gamle klarer sig heldigvis godt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Jeg kan heller ikke forestille mig at de sidste af roserne klarer den lovede frost - men vi får se!
    Os sneen lover de først i slutningen af næste uge, når det blæser op - det bliver en kold omgang.
    Vi håber det bedste.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej mon dog roserne klarer frosten, men de har holdt længe ud i år, det skyldes nok den milde vinter, som forsvinder nu.
      Lad os håbe, at planterne klarer barfrosten, her hos os bliver det forhåbentlig ikke så slemt, men vi slipper ikke for dagsfrost, lader det til.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Så mange flotte clenatis du har, og med ditt milde klima så blir de jo veldig store! Purpureum Plena Elegans må jeg ha meg. Piilu og Niobe har også flotte farger.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er heldig med det milde klima her, men nu skal vi have barfrost.
      Jeg har mange flotte clematis, men også nogle som ikke er så gode endnu.
      Klem

      Slet
  5. Hold da op, hvor du kan vise mange klematis, og selvom jeg har en del klematis, får jeg lyst til at plante flere. Et inspirerende indlæg:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja jeg har mange, lige nu har jeg også lyst til at plante flere :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det er herligt ned sol og tørvejr men den lovede kulde bryder jeg mig ikke så meget om og man kan jo godt blive lidt bekymret for nye skud der allerede har vist sig bla tæpæonerne.
    Spændende om det så er rosenes endelige farvel til denne blomstrings sæsson.
    Jeg må vidst lige kigge til min Mamelukærmebusk. Den skulle jo mødig fryse bort.
    Skønne clematis også idag. Det ser godt ud at den uden navn smyger sig hen af hegnet. Frøstandene i træets top er rigtig fint, men det ville da ha været dejligt hvis det var mirabelle blomster i stedet :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var en kold og dejlig solskinsdag, men at det skal blive koldere er noget bekymrende, det hjælper os bare ikke. Mon ikke roserne endelig slutter deres blomstring.
      Det var jo derfor, jeg opdagede de nye skud på Mamelukærmebusken, jeg ville dække den med gran, det havde den nu ingen behov for. Den du har en stikling af fra mig er mere sart, så min blev dækket.
      Det er rigtig flot som den clematis smyger sige hen af hegnet.
      Ja hvis det var mirabelleblomster, så var vi nok mindst en måned længere henne, det var ikke så tosset :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth!

    Det var en ordentlig samling av Clematis och vilken massiv blomning du får på dina plantor. Jag lyckas inte så bra med dessa växter, de tynar bort för mig och blomningen avtar, undantaget är Jackmanii som inte kräver så mycket. Ger du dem ordentligt med gödsel eller vad är hemligheten?

    Den som inte har något namn, kan det vara Guernsey Cream? En av de vackraste Clematis i mitt tycke.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er dejligt med massiv blomstring, de sidstkøbte er nu ikke helt så flittige, jeg håber, det kommer. Jackmanii er nem ja, jeg gøder dem 3-4 gange i løbet af sommeren.
      Jeg tror ikke, det er Guernsey Cream, den har små blomster og kommer tidligt, men tak for hjælp til navnet.
      Kram

      Slet
  8. Det är en extra 'feature' en del Clematis bjuder på - vackra fröställningar :) Det är spännande att se clematisbilder hos dig och Marit - de ger en mer balanserad bild av utseendet än en del plantskolebilder. Satte några nya i höstas bla Guernsey Cream och 2-3 andra vita. Ser fram emot och hoppas på kanske någon blomma i sommar.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja clematis kan mere end bare blomstre, mange har flotte frøstande. Der er mange clematisfristelser hos Marit og mig i denne tid, det er ganske rigtigt noget andet end planteskolebilleder. Jeg håber, du får blomster i Guernsey Cream i år.
      Tak i lige måde

      Slet