mandag den 12. februar 2018

Vinterroser og pavillionbedet

 Helleborus/ påskeklokker kan man vel godt betragte som vinterroser

 Her er det H. abschacicus
 en rigtig rose der blomstrer nu Iceberg
og Souvenir de Malmaison
Pavillionbedet:
kom jeg til at springe over, da jeg gennemgik bedene i den store have.
 sådan ser det ud nu, som I kan se, er det nok det bed, jeg viser mest om vinteren på grund af de skønne græsser
 her i sidebedet står Hamamelis og lyser op nu
her er bedet fra den anden ende
nytilplantet i 2013, i forgrunden ses den brogetbladede kastanie
her er det groet lidt mere til, billedet er også fra 2013
2014 græsserne gør sig godt også i september
 i efteråret 2016 kom Bent i tanke om at udvide bedet (uden jeg havde bedt om det)
 det gjorde ikke noget, for det gav pænt meget plads
oktoberstormhat ses i baggrunden
her kan man se, at den brogetbladede kastanie nu er med inde i bedet, det grønne rundt om foden er trædebregner (desværre med lidt græs imellem)
i bedet står den fligetbladede el
Den beholder løvet ret længe, 10.11.
Tupelo/Nyssa sylvatica
og fligetbladet tørst
Paraplymagnolie/Magnolia tripetala, den er vokset meget i sommer
i bedet er der også en del rhododendron
 R. Double Dots
 R. Princess Maxima
 og en løvfældende R. My Mary, de andre løvfældende blev flyttet op til et bed nær skoven
 R. Rasputin er til gengæld flyttet fra skoven og ned til pavillionbedet, det var den glad for.
R. lepidostylum har ikke fundet sig til rette nogle steder i haven, måske er dette det rette sted for den.
 så er der som sagt græsserne
som jeg har glæde af hele vinteren
om sommeren er der valmuer imellem planterne.
I morgen vil jeg vise, hvordan roserne kom ind i bedet og hvilke roser, der står i det, samt nogle af stauderne.
God mandag aften hvor nogle af os skal hygge med Badehotellet.

25 kommentarer:

  1. Bellissimi i primi segni della primavera. Quell'ippocastano variegato poi è magnifico, non lo conoscevo.

    Un saluto e una buona settimana :)

    SvarSlet
  2. grazie, sì, è una bella castagna
    Saluto

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth

    Flotte Rhodoer du har fundet frem til idag!
    Morsomt hvis den lækre lepidostylum vil stortrives der, og hvorfor ikke?
    Ellers må du prøve den lignende Rhododendron viridescens. I det hele taget er den en flot gruppe R. trichocladum findes med nærmest grønne blomster!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er nogle af dine yndlinge, som står i det bed.
      Jeg håber også, lepidostylum vil stortrives der, ellers ved jeg ikke, hvor jeg skal sætte den.
      Jeg kendte ikke R. viridescens, så jeg googlede, den ser godt nok flot ud.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Fine påskeklokker og det er da helt fantastisk, at du stadig har roser.
    Græsser er så fine hele året.
    Nå jeg slutter, Badehotellet er startet 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene
      Ja det er utroligt med de roser.
      Jeg sad også og undrede mig over at du ikke skulle se Badehotellet :) det skulle du så også.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Waouu, den brogetbladede kastanie er flot.

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth!

    Takk for flotte bilder! Double Dots er utrolig flott. Også takk for tilbud om å komme til Samsø. Jeg skal tenke på det ;)
    Men det blir nok bare en drøm. Jeg har foreldre, barn og barnebarn og det hadde nok blitt et stort savn. Men klimaet du har tiltaler meg veldig!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Selv tak, ja det er den. Du kan altid drømme om, hvordan det vil være at bo her, det kunne være hyggeligt, men du må nok blive hos dine kære, selvom der ligger meget sne, heldigvis forsvinder det igen.
      Klem

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Dejligt med "roser" om det så er den ene eller anden slags er underordnet, men det er nu flot at du stadig har blomst i nogle af de rigtige.
    Pavilionbedet er rigtig fint med mange flotte planter og lige nu er det jo græsserne der stadig blærer sig. Der er sket noget med det bed fra start og til idag. Det er jo faktisk ikke så gammelt men da jeg så det første gang syntes jeg det lignede et bed der havde været der i længere tid. Dejlige Rhodoer der også har fundet sin plads der.
    Ja så kom aftenen som vi er nogle der har ventet på og så er vi igang med endnu en sæsson af Badehotellet.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja roser kan vi altid nyde både den ene og den anden slags.
      Ja pavillionbedet er blevet ret godt på få år, bare vent til billederne i morgen. Der er mange dejlige planter også i det bed.
      Ja endelig blev det tid til Badehotellet, det var godt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Igen har ham Bent været dygtig og udvidet bedet helt af sig selv :-)
    Har din Paraplymagnolie blomstret? Jeg har lige slået den op. Blomsten ser fin ud.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var ikke så dårligt med udvidelse af det bed, jeg havde end ikke selv tænkt på det :)
      Min paraplymagnolie har haft en omtumlet tilværelse, den var så lille, da jeg købte den, at jeg både har trådt på den, siddet på den og flyttet den op til flere gange, så nej den har ikke blomstret endnu, heldigvis er den så stor nu, at den nok skal klare den. :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Du kan i hvert fald ikke beskyldes for at være en høne(balle)mor.

      Slet
    3. Det er jeg ellers blevet før, men magnoliaen har jeg ikke pylret om, det må jeg tilstå.

      Slet
  9. Der var især to ting, jeg bed mærke i, og det første var, at Bent kan finde på selv at tage sådan et initiativ - det gør min bedre halvdel ikke. Den anden er, at din lepidostylum er så kræsen. Vores opfører sig faktisk ligesom alle de andre rhododendron.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det er heller ikke ofte, at Bent selv tager initiativ til et bed, men den gang gjorde han, det var nok noget med plæneklipningen :)
      Underligt at min lepidostylum er så kræsen, jeg må fortælle den, at det er din ikke :)

      Slet
  10. Hej Lisbeth!

    Alldeles underbart men en make som tänker kloka tankar av sig själv! Här i trädgården blir jag nog den som är arbetsledare men å andra sidan så går det utan protester med allt vad jag hittar på.

    Gräsen är så vackra vid denna tid på året, trädgårdens dansöser!

    M. tripetala växer här med en rasande fart, bladen är enormt stora och vackra. Vinden tar tag i dem så ibland bryts något av men jag tycker mycket om just den Magnolian.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja jeg var også positivt overrasket, men normalt skal jeg også selv komme med idéerne, denne gang var jeg heldig. Det er rarest, når de ikke protesterer :)
      Græsserne vil jeg ikke undvære, selvom de breder sig en del.
      Det er også en fin magnolia, jeg regner med, at den bliver stor, den har ikke haft det for let de første år.
      Kram

      Slet
  11. Det är kul att se hur snabbt det växer ihop och fyller ut. Det kan kännas lite torftigt när man först planterar och då är sådana här bilder och berättelser bra. Jag har en variegerad kastanj men den har fått plats i verkstan över vintern. Får se till våren var den ska få plats.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det går egentlig stærkt med at vokse til, det er dejligt, selvom man synes, det er noget bart fra starten.
      Jeg håber, du finder en plads til din variegerad kastanj, den er så flot i udspring.
      Tak i lige måde.

      Slet
  12. Flot Tupelotræ. Jeg har ikke bemærket det ordentligt, da jeg læste indlægget første gang. Hvor mange slags planter har du mon??????

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er klart, for da var du jo ikke interesseret i netop det træ.
      Helt ærligt så ved jeg kun hvor mange rhodoer og roser jeg har. Jeg har ikke tal på resten.

      Slet