mandag den 7. oktober 2024

Efterår, tåge og sløret sol


lørdag startede med en flot solopgang, så jeg kunne igen nyde min morgentur, men tågen kom blot lidt senere, da klokken var 9.30 blev det så tæt tåge, at vi ikke kunne se ned til Hellerup. Heldigvis lettede den igen til middag, og det blev en dejlig dag.

Søndag morgen var det igen tåget
Heldigvis trængte solen igennem.
Blåbærbuskene er ved at få høstfarver
her i syrenhegnet ind til naboen, gror en clematis, også den har fået høstfarver
Egebladet hortensia står også fint
græsserne er flotte
når solen skinner på dem
fine mod den blå himmel
hundene soler sig i irisbedet
indianermynten ser lidt anderledes ud, når man tager billede af den fra en anden vinkel. Jeg kunne ikke selv finde ud af, hvad det var, før billederne kom ind på computeren
her har vi papegøjebusken
så flot var den, vi havde i min gamle have
Vi tager lige et billede mere fra min gamle have, tulipantræet var meget smukt om efteråret, vi nåede nu aldrig at se det blomstre.
Nå det var lidt nostalgi, her i haven er der også skønt
det vidner billedet af søen om
og stien med kæmpestenene
Lærketræet stod her i forvejen, det er også flot
Lidt rhododendron:
R. Negligé
R. Persil
R. Tinkerbird, bemærk behåringen på bladene
stenpartiet ved søen er også fint nu
Vi sluttede eftermiddagen af i Sybergland ved Kerteminde, et dejligt sted med mange fugle. Virkelig et besøg værd. Når man som jeg kender området, kan man få øje på Munkebo Bakke i baggrunden.
I må have en god ny uge








6 kommentarer:

  1. Sommetider kan tåge osse give flotte billeder.
    Græsser kan noget især i den lave sol vi har nu. Jeg er lidt ærgerlig over de store fine ikke vil gro i min have. For meget lerjord formodentlig.
    Sjovt med forskellen i poppegøjens farver. Mon det er alderen på busken eller jorden- klimaet der spiller ind? Mine to er osse meget forskellige. Faktisk er efterårsfarverne ikke rigtig begyndt i bladene endnu. Men vi har heller ikke haft rigtig nattefrost. Kun liige en snært.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det kan det og endnu mere, hvis solen er ved at komme frem.
      Jeg har altid været vild med græsser i den lave sol, ærgerligt at de ikke vil gro hos dig.
      Mon ikke det er fordi, den er ung endnu papegøjebusken. Jeg håber, der bliver flere farver, inden lørdag, hvor jeg skal over at besøge søn og børnebørn. Her var også lige lidt rim i græsset i går morges.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Så fine bilder du har tatt, Lisbeth. Tåke ser vi ikke ofte her for den er mest ved kysten. Nydelige bkader på den rhodoen. Hårete blader er så fint.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, vi bor jo ikke ved kysten mere, derfor er jeg også forundret over, at det ofte er tåget her hos os. Ja det er fint med hårede blade, det kan jeg godt lide.
      Klem

      Slet
  3. Jeg lægger mest mærke til de fine solstrejf på mange af billederne. Dem er græsserne og de gyldne farver uforlignelige til at opfange.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er rigtig godt med solstrejf, dem er der ikke mange af i dag. Her regner det og er gråt og trist.

      Slet