tirsdag den 22. oktober 2019

Nu sker der noget

Morgensol i dag, men kun ganske kort, ellers er der mest småregn.
Min tidlige Camelia i nordbedet er sprunget ud med den første blomst.
Hvad sker der ellers?
Jo, søndag havde vi besøg af Ida. Som bekendt sker der altid noget efter hendes besøg. Det er hårde tider for Bent. Denne gang skal han heldigvis ikke lave noget, han ikke bryder sig om.
Se bare her:
han fælder træer, her er det toppen af moreltræet, der fik saven at føle, så kan der komme mere lys ind til pergolaen.
Det var, hvad der blev tilbage, det er ikke godt for Rosenresli, men mon ikke den finder ud af at blomstre også næste år, det bliver bare ikke i moreltræets krone. Et træ mere skal væk i den del af haven. I læhegnet skal der fjernes flere træer, det er godt at have noget at få vinteren til at gå med, det giver varmen og på sigt brænde til ovnen, ja og ikke mindst plads til noget nyt :)
Ida kører ikke selv bil, så jeg hentede og bragte. Dermed fik jeg mulighed for at tage et billede af den smukke acer, der står i haven ved hendes hus.
Lidt billeder af de skønne farver, jeg er lidt bekymret for, om de holder til søndag, de lover en del blæst sidst på ugen.
 Havefuchsiaen sammen med Papegøjetræet og en skøn blå stormhat
 Nyssa sylvatica/Tupelo kan knap nok være der for den fligetbladede el/Alnus, det er noget af det, der skal gøres noget ved her i efteråret.
 ørkenbed og lind
 oktobermargurit og tulipantræ
langs vejen bliver farverne mere glødende

blandt andet på grund af sumpegen
 Hjortetakstræet
og høstrønnen gøre deres til det smukke indtryk, de står lige på hjørnet på vej væk fra matriklen.
 at stå under tulipantræet er som at stå under en gylden parasol
Zelkova har også fint løv nu
 R. Glowing Ember
 R. Soire de Paris (begge løvfældende rhodoer) har fået flotte farver
her er det R. Daurilut også med flotte høstfarver, den er ikke løvfældende.
Roser:
 Cressida er lige sprunget ud
 Hot Chocolate kan endnu
 Jacqueline du Pré er lige begyndt at remontere
ligesom Pierre Ogér
 Prosperity
og  Souvenir de St. Anne
Til sidst solnedgangen fra søndag aften
Rigtig dejlig dag til jer
  

34 kommentarer:

  1. Flot at begynde og slutte med hhv. solopgang og solnedgang.
    Mens træerne er små kan det ikke gå hurtigt nok, og når de så er store, så må de væk. Ja, det giver plads til noget nyt, og det er vel derfor vi ikke kan lade være :-) Godt for Bent, at det er noget, han har lyst til.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth
    Ja specielt når vi knap ser solen, men jeg var lige heldig, især i morges hvor jeg lige fik øje på den.
    Det er nemlig helt rigtigt, pludselig er de blevet for store. Ja Bent hygger sig, det er noget, han kan lide.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  3. Din høstrøn er utrolig smuk med den flotte røde farve. Er det en særlig type rønnebærtræ? Hjortetakstræet er også meget flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er den, du kan også se den på Marits blog i dag. I gamle dage hed den Sorbus dodong, den har vidst fået nyt navn, men mon ikke Plantecenteret ved, hvad det er for en, hvis du vil købe den. Du vil ikke fortryde det. Det vil du derimod med hjortetakstræet, det sætter mange rodskud som i rigtig mange.

      Slet
    2. Tusind tak, Lisbeth - ja, sådan et må jeg ud og finde.

      Slet
  4. Fantastisk billede af dit tulipantræ - og også af de andre træer med gyldne farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina
      Ja tulipantræet er så flot, jeg har mange træer med gyldne farver, det er mine favoritter.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Fornuftigt at du sådan med jævne mellemrum fælder træer der har gjort sit.
    Og ja, rosenresli skal nok klare sig og trives også selvom den nu får sol.
    Ellers er Jacqueline du Pré dagens favorit!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja nu skal der ske noget, så vi kan få plads til noget nyt, eller bare til det, der står der i forvejen.
      Rosenresli er en stærk ros, den klarer sig både i sol og skygge.
      Ja det tænkte jeg nok.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth!

    Nu ser jag att hösten börjar närma sig hos er också men träden har fortfarande sina löv kvar.

    Gott att ha en "handy man " i huset när stora träd skall fällas, det är ett tufft jobb!

    Underbart vacker är den stora rönnen!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja nu varer det ikke længe, inden træerne er bare, men vi nyder farverne så længe vi kan.
      En handy man kan vi ikke undvære - slet ikke når der skal fældes træer.
      Ja den er bare så vacker rønnen.
      Kram

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    I går da ordentlig til den i haven, når Ida har været på besøg 😊 Jeg synes måske, det er lidt synd for rosenresli/moreltræskompositionen, som jeg holdt meget af, men er sikker på, at det nok skal blive flot og nyt skal der jo til engang imellem. Mon ikke også roserne i pergolaen kommer til at profitere af mere lys - det vil de sikkert sætte pris på. Rønnebærtræet er meget smukt - det har altid været en yndling her. Også flot med remontering i flere roser på dette sene tidspunkt. Cressida er favoritten i dag - min har ikke remonteret og kommer heller ikke til det.
    God aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja der sker noget i haven nu, vi trængte nok til et lille spark ;) for at komme i gang. Jeg var også lidt ked af det, for det var flot med Rosenresli op i moreltræet, men mon ikke den kan klarer sig. Jeg håber, at roserne i pergolaen giver mere blomstring efter beskæringen. Jeg har også ventet længe på Cressida, jeg havde næsten opgivet. Nu må vi se, om de sidste knopper springer ud.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Fantastisk glødende solnedgang og det samme i din have. Det er så smukt lige nu, selv om jeg slet ikke kan forstå at vi er så langt på året. Formoder du venter havebesøg på søndag, siden du bekymrer dig om den kommende blæst. Vi må håbe det går let hen over Samsø. Jeg var dog lige ved at få kaffen galt i halsen da jeg så at i havde fællet træet med den underskønne rose. Men kan dog godt se ideen med det, pergolaens roser bliver glade. Påtænker du en ny støtte til rosen i træet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Tak for det, ja det er flot nu, men meget på retur, så nu må vi se, hvor meget der er at se på på søndag. Heldigvis har de sat vindstyrken lidt ned, vi må nok også rykke ind i stuen, det bliver for koldt i pavillionen, tænker vi.
      Det er noget værre noget med Rosenresli, men jeg håber den klarer sig. Lige ny har vi ingen planer om en ny støtte, vi ser, hvordan det udarter sig, måske klarer den sig uden støtte.

      Slet
  9. Forhåbentlig holder bladene til på søndag...
    Ja en skønne dag er man nødt til at fatte saven, og få noget mere lys i haven.
    Det gør jeg osse, desværre er der et par store tjuaer der står for farligt til jeg kan binde an med dem. Så vi overvejer proffesionel hjælp.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja lad os håbe det, jeg er godt nok betænkelig, men nogen er der nok også på søndag.
      Det er nødvendigt at beskære en gang i mellem. Øv med thujaerne, men det er nok klogt at få professionel hjælp, hvis de er så store.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Dejligt bilede af solopgangen som jeg selv oplevede over Mønbroen i morges. Jeg har nemlig været på grankursus i Kalvehave hele dagen, og vi havde fint vejr til den hyggelige dag.
    Og hvor er det godt du får taget billeder af alt det smukke høst-løv nu inden det for alvor bliver blæsevejr. Jeg er helt vild med det flotte hegn med alle de forskellige træer og buske I har ud mod verden, og med mere lys og luft i haven skal der nok blive plads til mange nye spændende planter.
    Flot med solnedgang til afslutning!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Det varede længe, inden vi så solen igen, men det må have været dejligt at se en, mens i kørte på mønbroen. Tænk at I havde sol hele dagen, det gør dagen og kurset lidt hyggeligere.
      Jeg kan slet ikke lade være med at tage billeder af alt det smukke, som er der nu. Ja lad os håbe, der bliver plads til nye spændende planter, jeg har da nogle på ønskelisten :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Flott med camellia alt nå. Det må da være veldig tidlig?
    Vakre roser og farger på trær. Ja, pkutselig har de falt av.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er en af de meget tidlige cameliaer, de andre kommer først til foråret.
      Klem

      Slet
  12. Flotte efterårsfarver. Her er der ikke så mange tilbage, da vi har haft ret meget blæst.
    Det bliver rart med mere lys, nu I får fældet nogle træer....og som du siger, så bliver der jo plads til andet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Vi har også haft meget blæst, så vi er meget heldige, at de er her endnu.
      Ja det er en wing wing situation :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Uha da, godt arbejde til Bent, men Rosenresli er nok ikke så begejstret. Tænker dog at det kommer roserne i pergolaen tilgode, med noget mere lys, ja man kan jo desværre ikke få det hele altid.
    Ja det er godt nok en smuk Acer der pryder foran Idas hus, og indkørslen ind til jer er da heller ikke at kimse af, de røde farver er fantastiske.
    Allerede Camelia i blomst, det er flot. Er den altid så tidlig på den? Jeg kiggede lige på min i dag, den blev jo flyttet i foråret og jeg tror sørme der er noget der ligner små knopper i den.
    Smukke farver på rhodoerne, især Glowing Ember.
    Smuk solnedgang, ja sådan nogle dage som i søndags vil vi gerne ha’ nogle flere af. Idag har da været nogenlunde, og mon ikke vi får et par gode dag men det ser ikke så godt ud til weekenden. Heldigvis kan det jo sagtens nå at ændre sig, vi har da lov at håbe at det der stormvejr udebliver.
    Fortsat god aften
    Knus Anne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er arbejde, han kan lide, men alligevel lidt hårdt. Jeg tror og håber, at Rosenresli nok skal klare sig, og at roserne i pergolaen bliver glade for mere lys.
      Ja Idas acer er så flot, ja og indkørslen med.
      Ja den camelia er tidligt på den altid, men de andre blomstrer først til april/maj. Herligt at du flyttede din, så du kan få blomster.
      Vi vil gerne have vejr som i søndags, men om det lykkes, ved vi ikke. Vejrudsigten ændrer sig hele tiden, det skulle blive koldere i næste uge, stormen må meget gerne blive væk.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Både himlen og træerne gløder på Samsø. Hvor ser det smukt ud. Du har mange spændende og sjældne træer og buske i haven, og mange med flotte efterårsfarver. Vi har ikke haft frost endnu, og det har I nok heller ikke, men her har blæsten tømt flere af træerne for blade.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja træerne gør endnu, og nogen gange også himlen, men sådan rigtig solskin ville være rart, det kommer i næste uge, siger de. Vi får se. Ærgerligt at jeres træer har mistet løvet, der skulle jo være smukke efterårsfarver nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Så fina färger! Man glömmer lätt bort hur fina färger de flesta azaleor får på hösten. Rönnarna är bland det fåtal som gett fina färger hos mig resten tog frosten tyvärr. Så att plantera flera olika slags träd och buskar med fina höstfärger känns som en bra idé.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Tak ja det er godt at blande det. Jeg er glad for, at vi ikke får så tidlig frost hos os, ærgerligt at gå glip af de fine høstfarver.
      Tak i lige måde.

      Slet
  16. Fantastisk solnedgang du har fanget. Du må nyde de smukke løvfarver mest muligt, for det varer nok ikke længe, før bladene ligger på jorden.

    SvarSlet
  17. Tak Marie
    Ja jeg var heldig. Du kan tro, jeg nyder farverne, det er helt fantastisk. Med den blæst de lover, skal jeg nok ikke regne med at de bliver hængende længe til.

    SvarSlet
  18. Wooooooo sikke smuk et billede ja af både sol opgang og nedgang.
    Det er helt specielt med sådanne billeder.
    Det første er lige til en udstilling.
    I har godt nok mange træer i haven. Det er vildt.
    Det har vi slet ikke og kan mærke jeg savner det.
    Men vil ikke af med solen. Så det er et valg........
    Men træer er fantastiske og vildt smukke.

    Klem og skøn dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja jeg var rigtig heldig med begge billeder, i dag kom solen på samme måde, det er så flot. Ja vi har mange træer i haven, det er vi glade for, nu fjerner vi nogle af dem, så vi kan få mere lys ind. Ja træer er smukke, vi kan ikke undvære dem, for så er her ingen læ-
      Klem og i lige måde

      Slet