søndag den 23. juni 2024

Midsommer

 Ja så går det igen den forkerte vej, men det varer da lidt inden, det bliver mørkt morgen og aften. Jeg holder meget af årstidernes skiften, foråret med de mange saftige grønne farver.

Sommeren med alle blomsterne, især roserne:

Charles Austin
Chocolate l´orange
Gentle Hermoine
Gertrud Jekyll
Hot Chocolate
Julie Child
Laguna
Leander
Mary Ann (meget holdbar i vase)

Mia
mængder af roser 
Big Purple


Lige netop nu står de fleste  i fuldt flor, der er få tilbage som endnu ikke er i gang, dem får I nok også at se. 
Calycanthus
clematis Julia Correvon og hagley hybrid
vi kan sidde og nyde dem i udestuen
I forhaven står en deutzia, arvet med haven. Sidste år blomstrede den ikke, men nu har den fået mere lys, det hjalp.
roser og valmuer
hosta og græsser
Spirea Big Bang 
staudebedet

Efter sommer kommer efterår, som I ved, er efteråret også en af mine favoritårstider. Derfor køber jeg mange træer og buske, der netop om efteråret viser sin pragt. Et af dem er Stewartia, som står her for enden af bedet til venstre.
Herefter kommer den stille tid vinteren, som jeg også holder meget af, så læser jeg bøger og ser Tv. Men som I andre, mener jeg også, at vinteren er rigelig lang. 
Men nu er det midsommer, i aften fejrer vi Sct. Hans sammen med Per og hans familie, det glæder vi os til. 

I må have en dejlig midsommerdag/aften




14 kommentarer:

  1. Ja tak, og i lige måde Lisbeth! Det ser ud som om vejret arter sig i aften, så vi skal til bål ved stranden i Præstø. Din midsommer er præget af rosernes flor, og det ser jo rigtig godt ud. Alt ser ud til at trives i haven, og det må være dejligt at se hvordan lyset gavner de gamle buske i haven også.
    Jeg plantede en Julia Correvon sidste år ved det skrantende æbletræ, og har stadig til gode at se den i blomst. Måske kan den klare lidt blomster i år?
    God fornøjelse i aften!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det kunne godt se ud til, at vi får pænt vejr. Vi holder os her i haven, tænker jeg. Ja dejligt med alle roserne og at de gamle buske igen vil blomstre.
      Jeg har også plantet en del clematis, som ikke blomstrer i år, de skal åbenbart have nogle år på bagen, inden de blomstrer. Vi krydser for at både dine og mine vil blomstre.
      Tak for det og i lige måde
      Knus

      Slet
  2. Jeg er hvert år en lille smule ked af, at det vender allerede inden sommeren for alvor er kommet i gang, men der er nok ikke rigtig noget at gøre ved det. De lune, ikke så lyse augustaftener er nu heller ikke at foragte 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Det er vist ikke ene om, men nej vi kan ikke gøre noget ved det, augustaftener er også dejlige.

      Slet
  3. Ja, det er bare å innse at det går feil vei igjen, men vi har heldigvis mye sommer igjen fortsatt. Nydelige roser hos deg. God midtsommer!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja sådan er, men der er mange gode dage endnu, regner vi med. Tak og i lige måde
      Klem

      Slet
  4. Åja midsommer.. Forhåbentlig er sommeren lang endnu. Dine roser er så flotte nu. Mange af de blomster der er nu og måske er ved at være færdige, burde først ha været i juli. Hvilke mon der så kommer? De forholdsvis nyplantede sommer blomster er ikke så langt fremme endnu. Men måske eksplodere de osse , som så meget andet. Jeg er ved at klippe mig igennem diverse stedsegrønne og buske, hækken skal osse have saksen. Alt er vokset næsten det dobbelte af normalt. phyyy
    God Midsommer
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja vi må håbe på mange gode sommerdage, vi får se. Roserne blomstrer noget tid endnu, men de er tidligt på den. Ja klipningen skal passes, så jeg på Samsø i sidste uge. Bent har udsat hækken for fugle og insekters skyld. Ja det vokser med alt det vand vi får.

      Slet
  5. Tak I lige måde. Godt vejr Skt. Hans aften er vi ikke forvænt med. Flotte roser, du kan vise. Hvis bare vinteren ikke var så våd. Det er for mig det værste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Der plejer ikke at kunne brændes bål på grund af tørken, sådan er det ikke i år. Vi har fået tilpas regn her. Men ikke sjovt, når det er for vådt.

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Der snød du mig, jeg ser altid frem til mandag morgen og dit indlæg, derfor sender jeg først en kommentar nu.
    Godt du er kommet over Samsø, for helt ærligt når du ser ud over den skønne, have som du nu befinder dig i, så er der kun muligheder og dem skal du nok udnytte, det er imponerende så flot I har fået det. Roserne er så fine i farver og løv, de trives, man bliver virkelig fristet til et køb hos JAS.
    11 år i dag siden jeg mistede Henrik, det er altid en lidt trist dag og Sankt Hans sammenkomst har jeg ikke rigtig haft lyst til at deltage i siden jeg blev alene. I går var min søster på besøg, hun er meget begejstret for min skov, hun var netop kommet hjem fra have rejse til England, og var helt forelsket i engelske duftende roser. På onsdag skal jeg mødes med havegruppen, hvor vi skal besøge en villa have, det glæder jeg mig til.
    Nu kan du godt huske solcremen og kommet i bikinien for det bliver varmt.
    Ha en god dag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det kom lidt tidligere på grund af midsommeren, ja og så lavede jeg jo et indlæg allerede onsdag.
      Ja du har ret, vi har en skøn have her. Ja Per og jeg talte også om, at vi godt kunne bruge et besøg hos Jas, men Per har jo travlt med at øve og snart spille friluftsspil i Otterup.
      Ja det er en trist dag for dig, selv om 11 år er lang tid, forsvinder sorgen jo ikke. Dejligt med besøg af din søster, man kan da ikke andet end være glad for et besøg i din have. Hun må have fat i nogle engelske roser.
      God fornøjelse med havegruppen.
      Bikini er jeg blevet for gammel til, men dejligt med noget bedre vejr.
      Tak i lig måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja så går det den anden vej, men som du skriver går der da lidt endnu inden vi mærker det. Nu skal vi så lige have en uges sommer, det er dejligt, desværre er der arbejde på programmet, men dejligt at det er til at være ude om aftenen, jeg elsker de aftner hvor man vare kan gå ude og snuse den dejlige sommerluft ind.
    Det er vidst nu at roserne er helt oppe og ringe, det er virkelig en skøn tid. Her kommer der også en stilk ind i en vase i ny og næ, nu er mine jo efterhånden så gamle at der er noget at klippe af.
    Skønt billede af hostaerne.
    Håber at I havde en hyggelig Sankt Hans, mon ikke der blev nørdet lidt have :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det kan ikke nægtes, men der er stadig mange dejlige dage og ikke mindst mange skønne roser. Jeg kan også sagtens tage nogle ind, der er mange, men jeg kan næsten ikke nænne det, jeg nyder dem derude i stedet. Det er nemlig dejligt at gå rundt derude og høre fuglene og dufte til roserne. Jo du kan tro Per og jeg gik rundt og nød roserne og duftene.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet