søndag den 1. september 2024

Ny måned og stadig fint vejr

 1.9. var en særlig smuk morgen


jeg må hurtigt ud på morgentur, så jeg kan få stemningen med, stemningen af en stille morgen
hvor efteråret er på vej, her er det lindetræer

fredag morgen tog vi til Nonnebo, de reklamerede med solhatte 4 for 100, hvem kan stå for det, jeg kunne ikke.

Valget var svært, der var rigtig mange
og sommerfuglene flaksede rundt derinde, det var en oplevelse
her er mit køb

efteråret er på vej - også her i haven
Rød fjeldbirk
Stewartia
græsserne blomstrer foran søen
gul vandgran
hosta
og hosta med mørke stængler, de er uden sneglebid, fantastisk, til gengæld har vi mosegrise. 
Roserne:
Carl Nielsen
Julia Child
Lisbeth rosen
den hjemmelavede
den var ret fin her i weekenden
Pegasus
Pirouette
Det bedste af det hele, dejligt besøg i dag
Kan I kende hende
gengangere fra da vi havde Høneballehaven på Samsø, dejligt med besøg af "gamle" havevenner.
Jette forelskede sig i Begonia Grandis. Mon ikke der kan blive en potte til hende Anne?

Det var, hvad jeg kunne byde på i dag. God start på september og ny uge. 











18 kommentarer:

  1. Der er tilsyneladende altid et godt tilbud på planter i jeres nærhed, og det er jo ikke så tosset når der stadig er et par huller i bedene, som skal fyldes ud. Flot drivhus - og så med sommerfugle! De blanke, stille morgner er helt fantastiske for tiden. Forstår du nyder din lufte-tur.
    Det ser ud som om du har besøg af en tidligere blogger, men jeg kan ikke lige huske navnet... Er det mon damen med frøerne? Hyggeligt i hvert fald!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja de gør, hvad de kan for at få penge ud af os, jeg har ikke helt fundet pladser endnu, men det kommer nok. Vi venter jo på den lovede regn, det så ellers godt ud, men nu er det ved at nedsætte mængden, det tænkte vi nok.
      Du har helt ret, det er hende med frøerne, Jette Friis. Jeg kan godt huske, at I var på Samsø sammen, det var vist sidste gang, jeg holdt åben have. Det var hyggeligt, vi mangler jeres besøg i år, I er velkomne, det ved du.
      Knus fra Lisbeth

      Slet
  2. Det var da et fantastisk tilbud på solhatt! Jeg skulle gjerne kjøpt mange der :)
    Nydelig himmel hos deg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var et godt tilbud, jeg skal have fundet plads til de 5 jeg købte. Ja det er så fint om morgenen for tiden.
      Klem

      Slet
  3. Jeg har også bemærket og nydt den stille morgenstemning, der har præget de seneste dage. Hvor har jeg dog "spildt" mange penge på solhat i tidernes løb. De har det med at friste en over evne. Begonia grandis ser man vist ikke så ofte, hvilket kan undre mig, for her breder den sig flittigt, hvis den får lov.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er dejligt med de stille morgener og stemningen, men når vi når klokken 10 blæser det ½ pelikan her, det er træls. Mine solhatte kommer forhåbentlig igen, jeg har i hvert fald nogle fra sidste år. Nej Begonia grandis har jeg fået af Anne, hos mig er de så småt begyndt at brede sig, Anne skal have sine pottet op, de har også bredt sig meget.

      Slet
  4. Ja der er en særlig stemning over morgnerne nu. Dis og dug glitrer, og det er ofte næsten vindstille. Men alligevel,, bare vi snart får noget regn!!!!
    Solhatte er så flotte, især mange af de nye sorter. Rigtige efterårsblomster. Desværre har jeg erfaring med de ikke vil overvintre her. Så jeg holder mig til de gammeldaws. Dem sår jeg nye af med et par års mellemrum. Men jeg stod osse og savlede over dem i Planteforum. Jeg var fristet.
    Den er da ualmindelig sød din hjemmelavede rose. Er det fra frø eller en stikling?
    Dejligt med havebesøg. Så kan man rigtig nørde sammen med ligesindede.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja dejlige stille morgener, men det fortsætter ikke, her blæser det altid, og regn får vi ikke, kun i Jylland.
      Jeg har været heldig at nogle af mine solhatte er kommet igen, det håber jeg også, at de nye gør. Rosen er af en stikling.
      Ja dejligt at have besøg af ligesindede, det får jeg også i næste uge.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Kan godt forstå du ikke kunne modstå fristelsen med solhattene.
    Hvor er din gule vandgran flot!
    Skønne morgener for tiden, selvom man bliver filtret ind i spindelvæv.
    Din smukke rose Pirouette, den er jeg vild med.
    Det begyndte lige at regne 7 dråber, så holdt det igen, mine krukker er tørre, så jeg må vist ud med vandkanden.
    Prøver lige at ringe til dig.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var for fristende med solhattene. Den gule vandgran er vi stolte af. Der er ikke spindelvæv på vejene, men det er der nok i din skov.
      Ja Pirouette er jeg også vild med.
      Ja men det lykkedes jo 1 time og 17 min :) Jeg har skrevet til dig på messenger, prøv at kigge efter.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Min datter i England har masser af solhatte , som fint overvintrer, men de har også et mildere klima hos hende. Mig vil de ikke overvintre hos ... en enkelt gang har en enkelt overvintret, men det var også det. Nu gider jeg dem ikke mere, selv om det jo er en smuk blomst 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja man bliver træt af dem, hvis de ikke vil gro, så må du finde på noget andet. Jeg er ret vild med dem, jeg håber, de vil gro her.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Det var da et fint udvalg i solhatte, håber at du får held med dem, her er der kun de alm. rosa/røde gode hvide, der troelige kommer hvert år. Forsøg med andre plejer ikke at gå så godt, de er desværre lidt vanskelige :-(
    På trods af at det har været et træls snegleår, så ser dine hosta meget fine ud. Mine er heldigvis heller ikke så angrebne, måske fordi der er nogle dahlia i nærheden, som de er gået til angreb på.
    Dejligt besøg af gode havevenner, så har Bent fået restelagkage igen :-)
    Selvfølgelig kan der blive noget af begoniaen til Jette, den fylder efterhånden ret godt her, så der er rigeligt at tage af.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var et meget fint udvalg af solhatte og 4 for en hund var da til at overkomme. Jeg har nogle, der har overvintret fra sidste år, så håbet er der endnu.
      Vi har heldigvis ikke mange snegle her, de er ude på vejen i hestehoven. Derfor har vi fine hosta, jeg har ingen dahlia.
      Ja Bent nød restlagkagen som altid.
      Det bliver Jette nok glad for, dem jeg fik af dig sidste år er også ved at blive til flere, så måske skal hun have nogle af mine, mon vi to ikke ses en gang inden længe.
      Tak i lige måde her regner og tordner det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. September kan være rig på smukke morgener. Det er godt, de har gode tilbud i Nonnebo, ellers kunne det vist blive dyrt, du er der jo jævnligt ;-)
    Den begonia er vist også nem at forelske sig i. Den har nogle yndige blomster.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja morgenen i dag er også smuk, men vi er meget plaget af østenvinden.
      Ja jeg tager også kun efter de gode tilbud :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Heldige deg. Med sånt tilbud på Solhatt. Fargene lyser opp om høsten. Men du har jo mye fint i hagen uansett.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Ja det var et fint tilbud, som jeg var nødt til at benytte mig af :)

      Slet