torsdag den 12. september 2024

På besøg hos en ægte rhododendronnørd

 Per og jeg var så heldige at få lov til at besøge en rhododendronhave, som man normalt ikke får lov at komme ind at se. Det er fuldt forståeligt, en gammel krykhusar som jeg nu er blevet, har svært ved at komme rundt i den have, så det er vitterlig ikke en besøgshave, selvom der er meget at se på. Det var en spændende oplevelse, hvis man er til rhododendron. Der er sikkert mange af jer, der følger med på min blog, som ikke er det, det må man gerne erkende og springe over. 

Jeg fik lov at tage nogle billeder, de kommer her. 

Der er mange store fine rhododendron i haven
det mangler ikke
men de små er mere interessante for en tidligere filatelist
Der er rigtig mange rhododendron
med indument
et stort figentræ og mange andre store træer, som har rødder ude på stierne, derfor er det svært at komme rundt. 
og mere indument

men de spændende, dem han opformerer og sælger af, det er de små fine.
En af dem blomstrede den dag vi var der, det var for os, sagde han, tak for det. 
Denne her købte jeg, den hedder R. tsusiophyllum, du kan læse mere om den her nedenfor. Tryk på linket tsusiophyllum
Jeg købte også en speciel tyttebær, som I kan se, er den allerede ved at få efterårsfarver.
Vaccinium praestans/CW Sakhalin Island 2019, står der på mærket.

R. edgeworthii jeg havde en gren med, som jeg forærede ham, han ville prøve at pode den.
Jeg mener, dette er en blomsterknop, der er 10 stk., der ser sådan ud, den kan ikke stå ude, før havde vi den i pavillionen, men sådan en har vi ikke mere, så vi må finde en anden plads til den.


Det blev et kort indlæg denne gang, heldigt at Per er begyndt at interessere sig for både podning og stikning af rhododendron, eller havde vi ikke fået den chance. Vi var meget glade for at besøge haven, selvom det var lidt af en kamp at få mig helskindet rundt. Per fik i øvrigt også stiklinger af R. Pachysanthum med hjem. 

I dag har vi også været på havebesøg, det kommer der mere om en anden dag. 
Her kommer et morgenbillede fra forleden. 
Rigtig god dag til jer. 




12 kommentarer:

  1. Det må ha vært spennende for deg å se denne hagen. Den fikenplanten så stor ut. Det var en flott rhodo du kjøpte.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var spændende. Det var et stort figentræ ja. Ja lille fin var den.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Sikke spændende det må være at besøge en rigtig rhodo nørd. Jeg ved godt han er meget optaget af de små rhodoer, men i en almindelig villahave kan der presses mange planter ind.
    Har du fået plantet dine nye planter? Spændende rhodo du købte. Har I fået regn. Her kom 3mm i går.
    Mine planter er netop ankommet fra Tyskland, de ser fine ud. Var hos min plante pusher i går og købte 5 fine stauder. Har desuden lige bestilt 6 planter hos Thybosminde stauder, og så venter jeg på mine rhodoer fra Claus, han vil tage dem med til Askjær så jeg ikke skal køre så langt.
    Jeg har været i gang med at opstamme træer i dag, men jeg synes det hjælper, Peter var her i tirsdags og gik i regnvejr og fik et enkelt træ fældet, jeg blev hjemme i tørvejr. Glæder mig til at høre om dit havebesøg.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var meget spændende, men der var mange navne, som jeg slet ikke kendte. Det er rigtigt, når de er så små, kan der være mange.
      Vi mangler at få plantet Popcorn og Himlens 7 sønner, den sidste er ikke helt god, jeg ringer en gang, så vi kan snakke om det.
      Vi fik 5 mm i går.
      Som du kan med planter, der er nok at se til. Dejligt at Claus vil tage rhodoerne med til Askjær, så du ikke skal køre så langt.
      Godt Peter vil fælde selv i regnvejr. Rarest at blive hjemme i tørvejr ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Jeg erkender, at jeg ikke er så meget til rhododendron, men jeg vil altid gerne med dig på havetur. Jeg synes, det er godt, at din søn interesserer sig for podning og stikning. Det kan der vist komme mange timers spændende arbejde ud af - og måske der kan falde et par planter af til dig.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Dejligt at du vil med på havetur, der kommer en tur mere næste gang. Jeg er meget glad for, at Per har den interesse, han mangler bare tiden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Nøø, jeg er ikke rhodo interessert. Ikke så jeg vil have dem i min egen have altså. Men jeg syntes det er spændende hvordan andre har kunnet indrette deres have efter dem. De er jo "anderledes" med hensyn til jordbund, i forhold til de fleste andre haveplanter. Og de kan være megaflotte i de rette omgivelser.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  5. Hej Gunvor
    Nej det ved jeg, men du kigger alligevel med. Ja de er anderledes, men så svært er det nu heller ikke. Ja det kan de nemlig.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth
    Jeg er jo en der gerne ser og nyder rhodoer, og det ser godt nok spændende ud det besøg. Selv om det motorikken er dig lidt imod er jeg sikker på at du nød det max og du er jo i gode hænder når du har Per med.
    Selv om indlægget ikke var et af de lange nød jeg billederne hvert og et :-)
    Spændende hvor I så har været henne.
    En rigtig dejlig weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja heldigvis har jeg fået dig omvendt. Ja det var godt Per var med til at give en hånd på de smalle stier.
      Godt du nød billederne, ja endnu en have og en flot en, vil dukke op en af dagene.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det er let at se, at haven ikke er nyanlagt, men har mange år på bagen. Podning og frøkrydsning er en kæmpestor hobby ikke mindst for rhododendronfans, men det kræver både tid og plads.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja der er store træer og store rhododendron, han er meget optaget af det, og tager kælderen i brug, så kan han rigtig nørde. Det er der tid til i vores alder :)

      Slet