mandag den 10. juni 2024

Hosta og roser

 

søndagens morgentur
Ja det meste går op i roser nu for mig, der er mange blomster
og jeg nyder det mellem regnbygerne
The ancient Mariner
Strawberry Hill

Princess Alexandra of Kent
Our last summer
Aloha


Vanessa Bell
i aftes regnede det, så jeg tog en buket ind

Hostaer:

Hostaerne breder sig fint i bedene nu
det er et dejligt syn
her ved hostaerne står også Spotty Dotty, og den har flere blomster
I Nonnebo købte jeg denne fine hvide valmue
Stien er rigtig fin nu med gul tretorn og parykbusk 

søen og en af de sidste iris
ups søen er vist desværre utæt igen, Per kigger efter, hvor hullet kan være, men det er ikke nemt, vi synes, det svinder lidt hurtigt igen, desværre. 
Vi har to rhodoer i krukker, de står nu her langs hækken, det bekommer dem godt, ser det ud til.
Så til lidt kæresteri:
Er de ikke søde, vores duer, det må være turtelduer :)

Så er vi klar til en ny uge, jeg håber, den bliver god uden for mange regnbyger. 







19 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Det første billede du viser er rigtig sommer synes jeg, valmuer og kornblomster kan noget særligt. I går eftermiddag havde vi sol og blæst, så jeg var i stand til at få slået noget græs, og det var dejligt, det er jo i aften jeg får besøg af havegruppen. Flotte roser du har og der er mange! Hvor står dine hostaer godt, mine er spist af snegle, øv! Det er ærgerligt hvis søen fortsat er utæt, men det kan godt være besværligt at få tæt.
    Din rhodo i krukken ser fantastisk ud, du kan også tro der er gang i mine med alt det vand de får.
    Hvad købte du ellers på Nonnebo? Jeg har bestilt lidt hos Esveld, ikke meget.
    Jeg må i gang med lidt rengøring og at bage kage til i aften, selv Zulu har været i bad så han kan være lækker til der kommer gæster.
    Ha en god dag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er et rigtigt sommerbillede, en skam det så ikke er sommer. I dag har nu været god med sol og lidt lunt. Du er nok i gang med havegruppen nu, det går helt sikkert godt. Ja jeg har mange roser og er heldig med mine hosta. Det er ikke nemt at slippe for snegle i din store skov. Her ligger de ude på vejen, de er ækle.
      Ja dine rhodoer har det godt, vi må erkende at selv roserne har det godt med vandet, tilpas med vand kan planterne lide. Jeg købte ikke noget særligt i Nonnebo, det var lidt dyrt, og så skal jeg heller ikke plante nu, selvom vi får godt med vand. Jeg købte kun en påskeklokke.
      God fornøjelse med dine gæster og tak fordi, du som regel kigger med, selvom du har travlt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Jeg har fået øjnene op for hostas mange varianter, efter vi flyttede herned og jeg begyndte at interessere mig for at have en have. Der er jo virkelig mange! Og i stort set alle størrelser 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Det glæder mig, at du har set lyset :) med hostaerne, dem kan man ikke undvære. Ja det er der nemlig, der er mange forskellige at vælge imellem.

      Slet
  3. Du har så mange flotte roser. Hosta er veldig fine planter, og de dekker jorden veldig godt. Så synd at hagedammen ikke er tett igjen. Jeg håper at dere finner ut hvor det lekker.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg har mange roser, og jer nyder dem. Ja hostaer skal der være i en have. Ja det er så ærgerligt med havedammen.
      Klem

      Slet
  4. Dine roser ser godt nok meget sunde ude, i er da kommet godt efter med jeres forholdsvis nye have ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja det går helt godt med roserne. Ja det går også godt med haven, vi nåede meget sidste år og ikke mindre i år.

      Slet
  5. Et rigtig sommerbillede det første, og da osse rosenbillederne. De tunge hoveder har det lidt svært med regnen. Jeg kan se på et par af mine klatreroser jeg ikke har været hård nok med saksen. Der er grimme grene, men de må væk efter blomstringen.
    Dine hosta er flotte, men de får da kamp til stregen af Spotty Dotty med hensyn til flotte bladtegninger, den er fantastisk.
    Det lange sti kik er blevet godt, med den krukke i midten.
    Øvøv, hvis søen alligevel ikke er helt tæt. I havde sådan et kæmpearbejde med den.
    Duer er sjove, vi har osse nogle der basker rundt i træerne, Det er et farlig spetakel de kan lave.
    Jeg vil nu osse håbe på ikke så meget blæst.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er sommerlige billeder. Jeg synes, mine klarer sig fint trods bygerne. Jeg har heller ikke været hård nok med saksen, der skal også klippes lidt efter blomstringen.
      Spotty Dotty er fantastisk også sammen med hostaerne.
      Godt du kan lide det lange kik af stien, jeg er glad for det.
      Men træls med søen.
      Duerne vader rundt herude, men det var sødt, de sad der på stenen og nussede hinanden. Du har ret, de larmer meget, når de flyver op.
      Det har været fint vejr i dag, trods blæsten.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Roserne kan vel næsten blomstre fra nu af og til jul. De gør det i grunden godt, og så kan man godt leve med, at de stikker. Jeres havegang ser så hyggelig ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja på Samsø blomstrede roserne længe, vi må se om de kan gøre det efter på Fyn, ja vi må leve med at de stikker, selvom det ikke er rart.
      Ja havegangen ser hyggelig ud, men den er ikke allerbedst at gå på, selvom Bent gør, hvad har kan for at holde dem plan, så er det ikke nemt med alle trærødderne, som løfter dem op.

      Slet
  7. Dine rosenbede ser allerede meget etablerede ud og det må være en glæde! Hosta er skønne når bare sneglene kan holde sig væk, og du har et godt bunddække omkring søen. De er fine sammen med andre bladplanter også. Håber ikke den sø bliver en kilde til ustandselige problemer. Den er jo et aktiv i haven!
    Duerne er jo skovduer, men når det kommer til 'turtleri' er de godt med. Vi har dem i haven året rundt med store jalousi-dramaer til følge:-)
    Det er en flot eng du har på det allerførste billede!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja roserne er godt etablerede, det er jeg glad for. Ja hosta er skønne, hvis sneglene vil holde sig fra dem-Ja vi er også noget bekymrede for søen, det svinder for tit af den, den er nemlig et aktiv i haven. Jeg tror nu, det er ringduer, de er her også altid, men sjovt at betragte dem, når de kissemisser :)
      Ja engen er fin.
      Knus

      Slet
    2. Vi er helt enige: Ringduer kaldes også skovduer:-)

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det er en dejlig tid når roserne blomstrer, vi mangler blot lidt sol og varme, men vi må jo så klæde os på derefter når bi skal ud og nyde dem.
    Ej for en fin farve blomsten på Spotty Dotty, det er vidst første gang jeg ser dens blomst.
    Dine Hostaer står så flot, plantningen af dem har du gjort med dygtighed.
    Ærgerligt hvis der stadig er et hul i dugen i søen :-( det bliver da lidt besværligt hvis det skal findes.
    Så hyggeligt med sådan et par turdelduer som jo nok er ringduer :-)
    Fortsat god dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi nyder roserne, de holder længere, når det ikke er så varmt, men det kunne nu være rart.
      Så var det godt jeg tog et billede af blomsten på Spotty Dotty, det går da ikke, at du ikke har set den. Hvis den sår sig, skal du nok få en.
      Tak for ros til mine hostaer og plantningen, det er en fryd at se, når de vokser sig store.
      Ja det er meget træls med hul igen i dugen, vi venter lige med at kigge efter det til det er sunket mere, så kan Bent gå rundt langs kanten med støvler.
      Ja turtelduerne/ringduerne er så søde, men lidt irriterende, når de vader rundt derude, så kommer hundene efter dem, men på de store sten er de søde.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Roserne ser sunde og kraftige ud og fylder godt i bedene. Jeg købte en Strawberry Hill i efteråret, og nu er den kommet i blomst. Den vokser op af vores gule mursten, så jeg var spændt på, om farven harmoner til murstene, men det synes jeg, den gør.
    Det lange kik er så smukt. Jeg gætter på, det bliver et af dine favoritmotiver. Har du set Spansklærerens Have i Asperup, hvis ikke vil jeg anbefale dig at se den, for det er en virkelig dejlig have. I denne have er der også en lang sti og et godt kik.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja roserne har det godt, trods jeg næsten ikke har beskåret dem, men det går ikke næste år. Det skal nok blive fin med Strowberry Hill op af den gule mur. Den er jo mest lyserød.
      Jeg har snart mange favoritmotiver. Jeg må prøve en tur i Spansklærerens have i Asperup, jeg har hørt meget godt om den.
      Hilsen Lisbeth

      Slet