torsdag den 5. september 2024

7 mm, stilhed og meget blæst

 I går havde vi en heeelt stille dag, kun meget lidt vind. Tirsdag blæste det fra øst, så vi slet ikke havde lyst til at være ude, for meget blæst kan være frustrerende, i dag har vi så igen østenvind, ja vi kan godt klage over vejret, men det hjælper ikke. Vi fik lyn og torden og 7 mm tirsdag aften. Vi kunne sidde i udestuen og se lynene. 

Her kommer morgenbilleder, denne gang gik vi ind mod Havndrup:




sådan så det ud i går, diset og stille vejr.
Søen og fiskene, nøkkeroserne er så fine for tiden
vi har spotlights på nøkkeroserne om aftenen
Calycanthus blev klippet kraftigt i går, den fyldte for meget i rhodobedet. Håber den kommer i blomst næste år. De siges at være meget mørke. 

en nyudsprunget lilje, der kommer flere om et par dage
papegøjebusken er ved at få høstfarver
Phylliopsis
nyt skud på R. edgeworthii
Viburnum watanabe
Viburnum tinus blomstrer nu, begge står i rhododendronbedet
staudebedet er stadig flot


Roserne:
så er Lisbethrosen ved at være færdig for i år
Gräfin Diana
Louise Bugnét
Novalis
The ancient mariner
Vanessa Bell
lidt tættere på

Lun weekend til jer, de lover køligere vejr i næste uge og regn, håber der falder noget her. Haven bliver meget udtørret, når solen skinner, og det blæser. 




14 kommentarer:

  1. Det er trist at dere får så lite regn, og det var tørt på Samsø også. Lavtrykkene står i kø her, og vi får alt for mye regn.
    Du har så mange flotte roser. Det må være mye arbeide med å vanne alle de.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja og dog får vi mere regn her, end sidste år. Men vi bliver tit sprunget over. Jeg vander ikke roserne, de må klare sig selv. Det går godt med det.
      Klem

      Slet
  2. Smukke morgenstemning billeder. Her var det et mega torden og lyn vejr natten til onsdag og morgen. Der kom knapt 20 mm i det uvejr. Lidt skræmmende men spændende osse. På et tidspunkt om morgenen var der regn, torden, lyn og sol på en gang!! Og nu har vi igen hede og blæst fra øst.
    Blomstrende liljer nu. Er det normalt eller er der lidt fikumdik med i det?
    Pudsigt, den ene af mine papegøjer er osse ved at skifte farve i toppen, den anden er stadig fint grøn.
    god weekend Gunvor

    SvarSlet
  3. Tak Gunvor
    Ja vi havde også torden og lyn, men det var tirsdag aften, vi fik 7 mm, så I fik det meste. Ja nu er det desværre varmt igen, men det ændrer sig måske i næste uge, så skal det blive køligere.
    Der er ikke noget fikumdik med liljen, jeg har tre, der er på vej. Jeg regner med, at jeg plantede dem sidste år, ellers har de været i jorden før, vi flyttede ind. Ja det har jeg hørt før, de opfører sig meget forskelligt sådan nogle papegøjebuske.
    God weekend
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. Sikke fin ide med lyset i søen. Det giver et smuk aftenbillede. Dine roser er meget flotte. Har du slet ikke haft rosenplet? Der er vist mange (mig inkl.) som har haft hele sommeren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja vi er rigtig glade for lyset i søen. Jeg har desværre også stråleplet i min roser, jeg tager kun billeder af selve blomsten.

      Slet
  5. Stemningsfulde billeder fra morgenturen. Edgeworthii har meget smukt at byde på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      ja jeg er meget glad for R. edgeworthii, jeg håber, jeg kan holde liv i den.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Det har da luftet lidt de sidste par dage, men nøj det er alligevel varmt, ja det er ikke meget jeg orker, ud over at igår jeg jo var på arbejde, så har resten været rent afslapning :-)
    Her lynede og tordnede det også tirsdag, med nogenlunde samme udbytte som jer.
    Hvor er det smukt det lille Rhodoskud, skønt at dit øje lige fangede det.
    Både Nøkkerose og de rigtig roser tager sig smukt ud.
    Fortsat god lørdag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Her lufter det rigeligt, men ja det er med varme, men det tørrer rigeligt. Det er ikke meget regn, vi får. Skybrud bliver på Sjælland, ser det ud til.
      Ja det er et smukt skud på rhodoen, der er faktisk en del. Jeg kan ikke lade være med at se dem.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Jeg har slet ikke været inde på bloggen de sidste par dage, når vi har talt så meget sammen i telefonen.
    Sikke dejlige morgen billeder du viser, der er noget særligt over denne tid.
    Men jeg skal love for det bliver tidligt mørkt nu om aftenen.
    Sikke et fantastisk billede du har taget af R. edgeworthii.
    Også den lille phylliopsis er interessant, den kunne jeg godt tænke mig i skoven.
    Glæder mig til at se hvor du finder plads til dine nye træer.
    Sidder på terrassen og nyder en skøn aften, men myggene er ivrige.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Nej vi har jo talt en del, men nu bliver det tidligt mørkt, så kan du nok bedre få tid til at kigge på bloggen.
      Ja det er et ret fint skud på R. edgeworthii. Phylliopsis fik jeg af Lisbeth fra Ebeltoft, da de besøgte os på Samsø, den fik jeg heldigvis med.
      Vi har besluttet, hvor træerne skal stå, nu venter vi bare på regn, håber vi får noget.
      Uha så længe sidder vi ikke ude om aftenen, myggene skal ikke have fornøjelse af os.
      KH Lisbeth

      Slet
  8. Hvilken fortryllende morgenstemning. Det er som at gå ind i et eventyrrige.
    Det er dejligt for jer, at det går godt med søen. Nøkkeroserne ser ud til at stortrives.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  9. Hej Elna
    Ja det var en fortryllende morgenstemning, nu varer det ikke længe, inden jeg skal gå tur senere om morgenen, men det lykkes nok at få nogle fine billeder alligevel. Ja det går rigtig godt med søen og nøkkeroserne for tiden.

    SvarSlet