onsdag den 1. juli 2020

Et havebesøg på øen

I marts måned havde jeg besøg af  Helle, som manglede råd om, hvordan de skulle klare deres roser. Jeg var på besøg og vejledte så godt jeg kunne.
I går var Ida og jeg så på besøg i haven for at se roserne efter beskæringen, mange af dem blev beskåret med hækklipper eller motorsav. Det var kæmperoser, så jeg tænkte, at de nok skulle klare sig. Herunder kan I se, at det kunne de i høj grad:
 Bortset fra at det har stormet en del de sidste dage, så roserne er væltet lidt
 så må vi sige, at de har klaret beskæringen flot



se bare, er de ikke flotte. Jeg skulle også hjælpe med navne, men det er svært. Vi gætter dog på, at denne er Golden Celebration

 Rosenbue med lyserøde roser, i baggrunden mængder af dagliljer
 flotte belægninger

 Her er vi fascineret af et gammelt hyldetræ i H.C. Andersen stil
 En krydderurterotunde er blevet lavet
Efter rundturen i haven, blev vi inviteret på kaffe, og så det flotte hus indvendig, det var en stor  oplevelse, huset er kæmpestort og der er plads til mange overnattende gæster.
 Her er udsigten fra 1. salen
gulvene i hele underetagen er meget flotte.
Det var rigtig hyggeligt, vi fik en god snak om have, hus og hvad der ellers faldt os ind.

Her kommer lidt fra min egen have:
Dagliljerne er godt i gang

 flotte er de, jeg mangler navne på dem
Liljerne er også i gang:


 Eyeliner er navnet på denne
Roser:
Roserne er blevet rusket rigtig meget i dag, her er det Rosenresli, som har haft det svært, fordi vi har beskåret moreltræet, som det vokser op af. Mon ikke det kan være støttestativ igen næste år.
 Charles de Mills (ikke remonterende buskrose)
 Dronningen af Danmark er heller ikke remonterende
 Her er det Elfe, som remonterer
 Ghita Renæssance
Vi har fået regn, 5 mm i morges og lidt igen her til aften, ialt 7.6 mm, derfor er der billeder af roser med regndråber
 Souvenir de Doctor Jamaine
 Nil Bleu
 og Morten Korch
Regnen bragte os op på ca 42 mm i juni måned, det er ikke meget, så jeg har vandet og vandet.
Til sidst rosen Mia fra http://rosenmageren.dk/, han er nemlig i Haven på Skønager på søndag d. 5. juli. fra 10-14. Han medbringer selvfølgelig en del af sine roser, som han sælger for rimelige penge. Jeg har tre af hans roser nu, Mia, Bent og Gram Slotsrose. Det er gode sunde roser, så bor du i nærheden af Ribe, er det en god idé at besøge Haven på Skønager. Der er for langt for os, ellers havde vi gerne taget turen.
I dag har jeg mit første havekursus kl. 10, det bliver spændende, der er 10 tilmeldte.
Rigtig god dag til jer. 

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Det er da en fornøjelse at se, hvor fint roserne har klaret den lidt brutale beskæring - godt, at de fik fat i dig, så der kunne komme styr på der hele igen 😊 Også en rigtig spændende bygning, som roserne klæder.
    Her har vi fået en del mere regn, og det var rart, men vinden har været hård ved roserne, og der ligger blomsterdrys overalt - lidt ærgerligt, at blomstringen således forkortes, men man kan ikke få det hele. Ja, Rosenmageren laver nogle virkelig fine roser - jeg købte en af hans i Billigblomst sidste år. Skønne billeder som altid fra din egen have - her er liljerne ikke i gang endnu. Held og lykke med afholdelse af kursus - jeg er sikker på, at der venter kursisterne en rigtig spændende oplevelse.
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var en fornøjelse at se roserne, nu ved de, hvor nemt det er fremover. Ja det ser godt ud med roserne ved huset. Vind og regn er ikke nogen god kombi, slet ikke når vi har tørke, men de klarer sig heldigvis. Ja man kan roligt købe Rosenmagerens roser, de er så fine og klarer sig godt.
      Tak for det, det gik rigtig godt kurset.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Det var da virkelig noen store rosebusker! Kan forstå at de måtte bruke motorsag på de.
    Dine roser er veldig fine med regndråper på.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var kæmpe rosenbuske, det var et overvældende syn der i vinter.
      Roser med regndråber er fine :)
      Klem

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Det var sandelig nogle gode råd, du gav, for sikke roser... I havde vist et hyggeligt genbesøg :-)
    Nr 2 daglilje kunne være George Cunningham. Min yndlingsdaglilje.
    Og så er lilje nummer 1 godt nok lækker i farverne. Mums.
    Forhåbentligt har dine roser klaret stormen uden mega-skader. Jeg skal på runde i haven nu, men jeg kan allerede nu se, at halvdelens af byens stokroser på fortovene (inkl. vores) er knækket. De er ellers på toppen lige nu. Sommerstorm, når alt har blade på burde forbydes.
    Men ellers var det rart med et lillebitte regntilskud :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja de råd så ud til at virke godt, genbesøget var rigtig godt.
      Tak for navnet på dagliljen, det kan godt ligne den. Jeg har købt den for nogle år siden på et plantemarked, mener jeg.
      Ja daglilje nr. 1 er flot, jeg tror, den er købt ved Staudestedet.
      Ja roserne har klaret det rimeligt, selvom nogle af grenene måtte bindes lidt op. Det er et forbistret blæsevejr, og du har ret, det burde forbydes. Desværre lover de bare mere af samme slags.
      Ja et liilebitte regntilskud var godt :) mere af den slags er ønskeligt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Hvor ser det godt ud, når roserne rigtig får lov at udfolde sig! Ikke noget i knæhøjde her:)
    Ja, når man ser nogen gå rundt og nusse med den fineste sekatør, kan det virke som et paradoks at de samme roser fint tåler motorsav og buskryder.
    I det hele taget er det et spændende hus og have Helle har. Jeg kommer til tænke på Italien...

    Alletiders du er igang med dine kurser - Held og lykke!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er roser, der vil noget, en motorsav kan ikke slå dem ud.
      Det er et meget spændende hus, og dine tanker på Italien passer godt. Damen der boede der før, havde nemlig Italien i tankerne, da hun lavede det.
      Tak, kurset gik fint.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Det er imponerende at se, at roserne har klaret beskæringen så flot - sikke et spændende sted du har besøgt!
    Dine egne roser og liljer er meget flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er imponerende, og jeg er stolt af, at mit råd var godt :) Det er et meget spændende sted ja.
      Tak for det.

      Slet
  6. Tak for billederne af Henri Martin og Nuits de Young i det forrige indlæg. Efter at have googlet de to roser, er jeg nået frem til, at det nok er Nuits de Young, vi har. Dens vækst er lavere end Henri Martin, og når blomsten er helt udsprunget, ses det gule centrum som en stor kontrast til de mørke kronblade. Fantastisk flotte roser du viser fra dit havebesøg. De ser du til at matche den store bolig rigtig fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Selv tak, jeg mener også, at det må være Nuits de Young. Ja de er meget lavere og lidt mørkere end Henry Martin.
      Ja roser og hus passer rigtig godt sammen, godt jeg var heldig med rådet.

      Slet
  7. Hold nu op en rosenhave du har besøgt Lisbeth.
    Jeg sidder bag skærmen og kan dufte roserne.
    Det er så smukt med så store og bombastiske roser.
    Her har faktisk regnet en hel del de sidste dage.
    Jeg vil hellere have det varmt.
    Men sådan er vi jo forskellige.
    Håber kurset gik forrygende.

    Knus og skøn aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det var en flot rosenhave. Dejligt at du kan få duften af roserne. Det var lige dig at have sådan nogle roser.
      Ja I har fået regn, derfor vil du hellere have varme, jeg vil gerne have regn men har ikke fået noget, så gerne mere regn til os ;) så kan du få varmen.
      Ja kurset gik forrygende, de var tilfredse.
      Knus og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  8. Sikke store flotte roser. De minder om de store buske historiske roser kan vokse til. Mine bliver osse beskåret med ørnenæb, altså de historiske.
    Så har I fået mere regn end os, Vi går stadig og håber.. Men blæsten har vi, surt. Den pisker roserne og osse marieklokkerne rundt. Der er flere klokker der er knækket.
    Held og lykke med kursus i morgen. Det bliver spændende.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja de roser var fantastiske, de historiske kan klare hårdhændet behandling.
      I dag har vi fået 1 mm, det er ikke det store, der tilfalder os. Blæsten er træls, og det bliver ikke bedre de næste dage. Det burde forbydes med den blæst, men det hjælper nok ikke. Næh har du Marieklokker, de er så fine, det havde jeg for mange år siden.
      Det er i dag, jeg har haft kursus, det gik fint.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Det ser da ud til at være et dejligt sted I har besøgt, og roserne ser da ud til at have haft godt af din anbefalede beskæring. Godt at se at man godt kan gå godt til dem, hvis de kræves. Hold da også helt op for et flot gulv.
    Her fik vi ikke så meget regn i går, bare en masse blæst istedet, men her til aften fik vi 6 1/2 mm silende regn.
    Jeg tror at vi i løbet af sommeren må lægge vejen forbi Rosenmageren.
    Dagliljerne er så fine nu, desværre har jeg også flere uden navne på, sådan går det jo når man får en tot her og en tot der, men vigtigst er det vel også at de er flotte :-)
    Er stadig forelsket i Nil Bleu.
    Håber at dit kursus gik godt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var et rigtig godt sted, vi besøgte, jeg er glad for, at roserne var så flotte, nu ved de, hvordan de skal gøre ved næste beskæring. Der er meget flotte gulve i underetagen i huset.
      Jeg hørte fra Per, at de har fået ca 15 mm, så de har været heldige denne gang. Vinden slipper vi desværre ikke for de næste dage.
      Ja du må prøve Rosenmageren.
      Det er ikke nemt med navne på dagliljerne, men pyt de er da fine.
      Ja det er jeg også, Nil Bleu holder endnu med den ene blomst.
      Kurset gik rigtig fint, de lod til at være tilfredse.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Good morning dear Lisbeth,
    I love to see the huge shrubroses. You did a great job helping pruning.
    The roses with the raindrops on it are beautiful.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      The shrubroses are great. I love roses with raindrops.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  11. Sikke nogen fantastiske store roser hos Helle - det er sådan nogen jeg kun kan drømme om!
    En smule regn er det blevet til hos dig - her er vi igen blevet velforsynet, så det er dejligt.
    Mine dagliljer er ikke så langt endnu, undtaget én, som har blomstret længe.
    Spændende med dit kursus - flot antal tilmeldte - glæder mig til at høre, hvordan det gik!

    SvarSlet
  12. Hej Aase
    Ja det er sejt med så store roser, men der skal et stort hus til, synes jeg.
    Ja det blev ikke til meget regn her, men hos jer går det som regel godt med det, I er heldige.
    Der er ved at være en del dagliljer her nu.
    Ja det gik godt med kurset, der kommer mere om det i næste indlæg, når eg får tid til at lave det :)

    SvarSlet
  13. Hvor dejligt at du kom ud og så resultatet af din gode rådgivning :-) Jeg kan godt lide når roserne er så store og så er det meget sjældent at se roser som står i stenbelægningen på denne måde, det er helt sydlandsk at se. I det hele taget ser haven rigtig godt ud.

    SvarSlet
  14. Hej Lisbeth
    Ja det var rigtig godt at se det fine resultat, det er jo noget helt andet end mit. Det er vist med vilje, det ser sydlandsk ud, italiensk inspireret.

    SvarSlet