lørdag den 4. juli 2020

Hurra det regner - roserne i yin bedet

Endelig blev det til noget med regnen her hos os, i denne højtidelige anledning har jeg besluttet mig for at lave indlæg i dag igen. Det var ellers ikke planen, men jeg kan alligevel ikke lave noget ude. De næste dage bliver der nok at gøre med at rydde op i roserne, for de vælter rundt på grund af regn og blæst, og de trænger i den grad til at blive soigneret. Jeg kan nu bedst lide, når de visne bliver fjernet med det samme, selvom det er et stort arbejde, det giver jo også bedre blomstring senere.
Her kommer rigtig mange billeder, det er fint, hvis du har lyst at se med
 En rose fra sidste år Hyldebjerggaard
 Mary Rose
 Redouté
 Rose de Rescht
 Eden Rose (Willestrup)
 Mme Louis Levique, mosrose med skøn farve, en af favoritterne
Da jeg startede med at bestille roser hjem i 2004 besluttede jeg, at der i midten skulle være gamle historiske roser, mindst en fra hver gruppe.
 Jenny Duval er en af dem
 Her er en Austin i yderkanten Scepter d´isle
 Dronningen af Danmark knejser i midten
 James Galway også en Austin, som bliver meget høj
 Julia Renæssance
Ghita Renæssance
 Blanche Fleur er en af de ikke remonterende
 Cloe Renæssance
 Princess Alexandra af Kent
 Reine de Violett
 Charles de Mills (ikke remonterende)
 Auguste Charles
 Morten Korch
 Gertrud Jekyll (3 stk)
 op af pælen vokser Mme Alfred Carriére, Louise Odier og den ikke remonterende Duchess de Montebello
 Shakespeare
 St. Swithun (tro jeg, jeg gætter navnene, når jeg ser billederne, en enkelt gang kan jeg måske være uheldig ;)
Mrs John Lang
 Salet (remonterende mosrose)
 Louise Augusta
 Queen of Sweden
 Munstead Wood
 Audrey Wilcox
 Comte de Chambord
Olivia
 Rose de quatre saison med den skønneste duft, når jeg tager den med ind i stuen.
 Sharifa Ashma
 Rosa Mundi
 Schneewittchen
Der er en del uden billeder: Reine Victoria, Fantin Latour, Baron Gonella, Major, Blackberry Nip, Darcy Bussell, Souvenir de Malmason, Mme Hardy, Midnight Blue, Margaret Merril, Karen Blixen, Jacques Cartier, Johan Wolfgang von Goethe, Geoff Hamilton, Frederic Mistral, fru Nørby, Chartreuse de Parme,   alle disse er enten afblomstret eller er ikke begyndt endnu. En af dem er Astrid Lindgren.
 Louise Bugnét står i spidsen af bedet
i den ende er der også dette fine bunddække Steffensurt.
Mon du er med endnu og har nydt billederne, i hvert fald jer der er til roser. Det regner stadig, nu er vi oppe på 12 mm + 2 i aftes, og det drypper lidt endnu. Jeg skal vist ikke vande i aften :)
Rigtig god aften til jer.

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Så kom der heldigvis også vand i regnmåleren hos jer - det var godt 😊 Her har det også regner hele dagen, men nu er det ved at stilne af, så jeg skal også ud og kigge på, hvordan det tager sig ud. Heldigvis har det ikke blæst ret meget her, men det skulle jo så blive stygt de kommende dage. Jeg tænker også, at du kan glæde dig til endnu mere regn i morgen 😊 Det var ren nydelse at se på roser hos dig - hvor har du mange skønne. Jeg har en forkærlighed for de engangsblomstrende pga deres fantastisk duft og blomsterrigdom - i det hele taget de historiske roser. Min Ispahan blomstrer stadig flot på 4. uge og er blevet kæmpestor. Desværre vælter den også rundt i bedet, så det skal der gøres noget ved. God aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er jeg glad for, her er det også tørvejr nu, så jeg har haft gang i snegledræberen. Her blæser det godt, og det bliver ikke bedre. Vi må se, om vi får mere regn.
      Jeg kan også godt lide de engangsblomstrende roser, men også alle de andre :) Min Ispahan breder sig ved rodskud, det er lidt træls, men den er ikke så voldsom, at den vælter rundt, men din er nok også ældre end min, som er et rodskud, jeg har fået foræret.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Godt i også kunne blive bevilgiet noget regn. Her har det øset ned de sidste 24 timer.
    Det var nogle skønne regnvåde rosen billeder og ja der bliver nok at rydde op i når det igen bliver vejr til at færdes ude :9
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er jeg glad for, selvom det ikke pynter på roserne lige nu og her. Vi må i gang, når det bliver tørvejr igen.
      Knus

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Dejligt at regnen endeligt fandt vej til Samsø, frost at den kom via Nordfyn for forløbet her minder meget om det du beskriver. Her har vinden nok været værst i formiddags, men det passede meget fint for så jeg kunne lige nå at få en maskinfuld tøj nogenlunde tør inden regnen kom.
    Super at du lige fik lyst til et indlæg også idag, så vi rosen nørder igen kunne få sulten stillet :-) jeg nød hvert og et. Mine egne er noget hængeøret oven på dagens regn, men er sikker på at de at de har nydt hver en dråbe :-)
    Fortsat god aften og en god søndag.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var vi godt tilfredse med. Det kan godt være, at den kom fra jer, jeg havde næsten opgivet og troede kun det blev småregn, men så gik det i gang. Vi forsøgte ikke at tørre tøj :)
      Jeg kunne lige så godt lave yin bedet nu jeg var i gang. Jeg nåede at få taget billederne, inden der rigtigt kom regn, kun 2 mm fra i aftes. Ja nede i jorden har roserne sikkert nydt hver en dråbe.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Det var da godt at du endelig får litt regn. Jeg var ute i går og drepte snegler, og det var fryktelig mange ute på veiene. De kommer frem når det regner.
    Nydelige roser hos deg som vanlig :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var godt med lidt regn, det synes sneglene her også. Vi har taget 88 i aften, men det kan være værre, det håber jeg så ikke, det bliver.
      Tak for det.
      Klem

      Slet
  5. Jeg er altid med, når du viser rosenbilleder. Men jeg når ikke altid at få kommenteret, før der er nye billeder på din blog. Jeg er imponeret over alle dine roser, men jeg synes, det må være et kæmpe arbejde. I morgen er der rosenkåring i Laubjergs Planteskole, men desværre er vejrmeldingen meget dårlig.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det glæder mig at høre, at du kigger med, så tit som jeg laver nye indlæg er det heller ikke til at skrive kommentarer hver gang. Det er et kæmpearbejde med roserne, især nu hvor det har regnet, så ligger de hen ad jorden. Jeg får til gengæld mange roser i vaserne :)
      Det er noget rigtig træls vejr, alt det blæst og det skal kun blive værre :( Ærgerlig med rosenkåringen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Ja, det er godt med vand. Her har vi fået 30mm de sidste to dage, men vi manglede også, så jorden slog revner, og græsset var gult. Sikke en masse smukke roser, du viser. Her har vi for første gang haft problemer med rådyr, som spiser knopperne og skuddene på mine nyplantede roser, så det ærgrer mig meget! Vi har i alle årene haft mange rådyr, men de har holdt sig fra haven - nyplantede træer har vi slevfølgelig beskyttet, men det var så det. Udover roserne har de også systematisk spist bl. a. akelejer og floks. Jeg glæder mig til mine roser bliver ligeså smukke som dine:) Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det kan vi lide, når det er så tørt. Jeg husker godt jeres have for 2 år siden og vores med, det var slemt. Nej hvor ærgerligt med rådyrene, der spiser knopperne og de nye skud. Det er ikke nemt at hegne ind hos jer, men måske bliver det en nødvendig opgave for Thorben, ellers er det ikke nemt at have noget i haven. Og når det nu er vores interesse, så vil vi gerne haven det i fred.
      Roserne skal lige gro nogle år, før de kan være med. Jeg har nu også roser, der ikke vil.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Jeg var med til sidste billede, heldigvis, for steffensurt ser interessant ud. Men når man googler den, ser det ud, som om du er den eneste i hele verden udover Wikipedia, der ved noget om den. Ikke et eneste frøfirma kunne jeg få frem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det var godt, jeg er glad for min steffensurt, jeg har købt den i Lille Malunds have. Jeg har nok til, at jeg kan dele ud af den, men om den kan klare en tur til jer er nok tvivlsomt. Med alle de blomster må den da give frø, det vil jeg lige holde øje med.

      Slet
  8. Jeg var med hele vejen. Kan du virkelig huske alle de navne uden at have skilte på roserne?
    Er steffensurt ikke det, der går under betegnelsen ukrudt? Jeg kender den fra botanikken, hvor der er tre arter. Sød er den i din have.
    Vi har fået i alt 14 mm så nu kan vi lidt igen. Desværre er al regn i de næste uger aflyst, men jeg kan da vente et par dage med vandkanden.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg kan huske alle navnene på roserne og kende de fleste efter billedet, jeg er heldig :) Skiltene er for længst falmet, så der er ingen hjælp at hente. Jeg får lidt hjælp af mit regneark, hvis jeg har glemt et navn, der har jeg skrevet i hvilket bed, den står. Nogle gange må jeg listen igennem for at finde navnet :) Sådan var det med William Shakespeare.
      Steffensurt breder sig ganske rigtigt som ukrudt, men det må den gerne ligesom jeg også bruger skovmærker som bunddække mellem roserne i det bed.
      Vi har også fået 14 mm, og du har ret ingen regn i næste uge, men det støvregner nu, så vi kan vel spare vandingen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hei Lisbeth.
    Jeg er bare imponert over rosene dine!!
    Men av alle ting falt jeg helt for Steffensurt. Hvor høy blir den, og tåler den sol? Har et par steder hvor vi trenger noe som brer seg bra.
    Her greier ikke grunnen ta imot mer vann, og i nederste del av hagen står enkelte planter i vann, selv om det er godt drenert.:-(
    Ha en fin uke/EEirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja jeg er også lidt imponeret over mine roser, de gør det godt i år. Steffensurt står mellem roserne, så de tåler både sol og skygge. De er ca. 10 cm og breder sig godt. Om vinteren forsvinder de.
      Det er ikke sjovt at mangle vand, men det er bestemt heller ikke sjovt at have for meget, jeg føler med jer.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Jubii, regn regn, Ja vi har osse fået, 20 mm. Vi var i Jylland på familie besøg hele dagen i går, og det øsregnede stort set hele tiden. Så vi var meget spændte på regnmåleren da vi kom hjem i aftes.
    Desværre er blæsten sur i dag, og regnvåde rosenhovder og stærk blæst er ikke nogen god sammensætning. Jeg skal nok ud og klippe og pusle i løbet af ugen, når jeg kommer hjem.
    Jeg hænger på alle dine rosenbilleder. Bare kom an,,,,
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var dejligt med regn, I fik endda mere end os, vi måtte nøjes med 14 mm, men har fået 2 i dag. Jeg kan godt forstå, I var spændte.
      Blæsten kan vi ikke lide, roserne kan ikke lide blæst og regn. Jeg blev heller ikke færdig med at pusle mine roser, men pyt det skal blæse lige så meget i morgen.
      Det lyder godt, jeg kommer an :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet