fredag den 10. juli 2020

Hvad hjertet og haven er fuldt af

Fra morgenturen i dag
Ællinger i golfbanesøen, det er Katrines, moderen er en løbeand. Jeg kan ikke komme tættere på med mit lille kamera, men I kan da se, hvad det er.
Ja det er selvfølgelig roser, haven og hjertet er fyldt af, det er jo det, der blomstrer nu, så det må jeg vise. Jeg forsøger at mikse det med lidt af det andet, der blomstrer, men jeg fornemmer, at mange gerne vil se roser. Der er i hvert fald mange, der kigger ind på bloggen, det er jeg glad for.
Derfor starter vi i dag med roserne:
 Belle de Clermont
 og i nærbillede
 Ernest Calvat er flyttet fra læhegnet, hvor den ikke trivedes, til det nye bed ved magnoliaen
 Grace
 James Galway
 Mme Hardy et ikke remonterende, så blomstringen er ved at være slut for i år
 Munstead Wood
 Princess Alexandra af Kent, smuk dejlig og velduftende
 Rosenresli gør det godt trods blæsten, der har været på besøg hver dag i denne uge, i dag er det heldigvis stille vejr.
Ebb Tide, en Floribunda rose fra Caruth, jeg har læst, at den først et par år efter plantning får den helt dybviolette farve.
 Jeg har lige foræret en buket væk af Scentsation, jeg plukkede kun en stængel med mængder af roser, damen blev glad :)
 Valencia
Wild Eve en af de nyplantede fra Jas.
I aftes ryddede jeg op i de historiske engangsblomstrende roser, der var ikke mange blomster tilbage men en frygtelig masse stikkende grene.
I går havde jeg  besøg af to rosennørder, de var fuldstændig vilde med roser og kom med høje udråb hver gang, vi så en ny rose. De kom fra Sjælland for at se min have, det var en fornøjelse at gå rundt med dem, fordi de var så begejstrede og kendte mange roser.
 En enkelt blomst i brandliljen, det går tilbage for den
kender ikke navnet på denne, men hvor den dufter skønt.
Clematis:
Comtesse de Bouchard
 Hagley hybrid
Hemerocallis:

 H. Joan Senior
 Klokkehøjen hvor der om vinteren gror påskeklokker/Heleborus er nu fyldt med bl.a
 Geranier
 Vild gulerod
 haveklinte, den skal jeg snart være over
og høstanemoner
Solnedgangen fra i aftes
Rigtig god weekend - mange billeder - men jeg er først tilbage søndag.

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Du har så mange fine roser. Ebb Tide gikk rett inn på ønskelisten, men nå har jeg ikke plass til flere roser. Jeg kjøpte de to siste i går, så nå må det være bra. Vakker solnedgang.
    God weekend, klem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det har jeg, Ebb Tide er ret flot i år. Mon dog du købte de sidste ;)
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Skønne rosenbilleder - tak for dem. Dine roser er så sunde og fine - både i blomster og blade. Ebb Tide er da bare så fin - den er på ønskelisten her. Også flotte klematis og liljer. Her er det overskyet og gråt og småkøligt, men der skulle så ikke komme regn, men nu får vi se.
    Fint billede af ællingerne 😊
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Selv tak. Der er nu også nogle i mellem, der knap er så fine i løvet, men det viser jeg jo ikke. Jeg forstår godt, at Ebb Tide er på ønskelisten. Til morgen var det fint her, men nu er her også gråt og køligt.
      Ja ællingerne er så søde.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Altså de smukke roser! De sunde af mine er ved at være færdige med den store blomstring - nogen af dem blomstrer lidt. De grimme har stadig masser af blomster, men roser uden blade er ikke så charmerende. Dine er fantastiske - skønt med sådan en indlæg med smukke roser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er et fantastisk syn nu med roserne, jeg håber, der er en del endnu, når du kommer på besøg. Det er rarest, når der er blade på roserne, men det er ikke altid, at det lader sig gøre.
      Tak for det.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Det er ikke rigtig min erfaring med Ebb Tide, men derimod årstiden! Ligesom den ferske Munstead W du viser, får ET oftest først de rigtig dybe farver senere på året, jeg bilder mig ind at det er tiden knopperne er om at udvikles der er afgørende - jo længere jo dybere.
    Morsomt du havde besøg af rosekendere!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det forstår jeg godt og er ikke uenig med dig, farverne er dybere i anden blomstring. Det er blot, hvad de skriver hos Erling Nielsens planteskole: Den skal stå på voksestedet et par år før den udvikler den helt dybtviolette farve.
      Ja det var et festligt besøg :)
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hvor pudsigt! I går aftes kastede jeg mig også over de historiske buskroser. Charles de Mills fik en ordentlig barbering; men hvor er dens blomster flotte for tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Sjovt at du fik samme trang i aftes. Jeg har ikke taget så meget ved Charles de Mills endnu, jeg venter lige til de flotte blomster er faldet. Jeg holder meget af den rose. Det var mest Blanche Fleur og Dronningen af Danmark, som fik en tur.

      Slet
  6. Dine roser er helt fortryllende smukke, Lisbeth - og også din clematis! Mine roser er jo desværre ramt af sygdom i år. Det har jeg ellers aldrig oplevet før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Gitte, ja de står ret godt. Sjovt nok er det mange år siden, mine har stået så flot, ærgerligt med dine.

      Slet
  7. Skønne roser og så mange forskellige. Det "værste" ved alle de skønne billeder er at jeg drømmer om at kunne tage et stykke af marken ind og lave en rigtig rosenhave!!!! Men som gemalen så fornuftigt siger, man er jo ikke ung eller bare yngre mere. Så sandt. Så det er da bare en drøm.
    Her er roserne osse på retur. De sidste dages blæst og regn har tæret på dem. Så nu skal der pudses og nusles, og de engangsblomsterende får en tur med saksen. Rosenresli og Hot Chokolade har indtil nu indfriet alle forventninger, herlig.
    Den ser frodig ud din vilde gulerod, mine er nogle ynkelige pistlinger. Og sneglende har fået tænderne i dem. Sår du dine i bedene eller sår de sig selv?
    god weekend
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det kan jeg godt forstå, at du drømmer om, men ved du hvad, jeg er jo nogle år ældre en dig og du er fit for fight, jeg tænker, du kan klare det, og du ved os med haver lever længere :)
      Ja det er tid at få puslet om roserne og klippet det overflødige væk. Dejligt at de to har indfriet dine forventninger.
      Det tog år inden jeg fik gang i vild gulerod, men nu sår de sig selv nye steder, jeg synes, de er så fine. Du har set, jeg af og til har vist billeder fra Bertels Bakke, her er mængder af vild gulerod, så jeg tog frø og såede, det tog et par år inden de fik ordentlig fat.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Måske du skulle fange et par af de ænder :-) det siges jo at løbeænder skulle være rigtig gode til at spise snegle, desværre vil de jo nok også gå og klatte lidt rundt omkring :-)
    Der er jo noget over roser som er tiltrækkende også selv om man ikke er speciel rosen nørd, så tænker at det er med til at ekstra mange kigger ind for at se alle skønhederne. Ja og så er der jo os rosen tosser som bare ikke kan få nok ig sluger alle de smukke eksemplarer du viser råt :-)
    His mig er det forholdsvis nemt at rydde op i de engangsblomstrende, for der er kun nogle få i min samling.
    Hyggeligt rosen nørde besøg, deres begejstring forståes så godt, ja du kan vel næsten høre misundelsen, det er jo et par år siden jeg har set dine roser i blomst, det har jo været rhodoer der har været på programmet, så må det nok være roser ved næste besøg.
    Dejligt med duftende liljer, her er der kun dem uden duft der er sprunget ud indtil videre.
    Fin solnedgang.
    En rigtig god weekend
    Knus Anne




    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anne
      Det var lige sent nok, din kommentar kom frem i aftes. Jeg ved ikke lige, hvordan det går med ænder og hundene, så jeg tror, jeg lader være med at fange dem.
      Ja men det er der, der er i hvert fald mange, som gerne kigger med, når det er roser, ja og så er der jer, som jeg ved er rosentosser.
      Ja du vil have noget for pengene, så de skal remontere.
      Ja men så må I komme til rosentid næste år, der er ikke andet for. Sidst i juni er sagen, tænker jeg.
      Der er også kun få duftliljer her, der er sprunget ud.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Er det ikke vidunderligt at have roser i haven.
    Lige så meget de kan give os grå hår lige så meget kan de glæde os.
    Jeg er ualmindelig vild med din sensation. Hvorfor mon ikke jeg har den.......
    Jeg finder en ny rose hver gang jeg ser dine billeder!!

    Klem og en fantastisk lørdag
    Charlotte

    SvarSlet
  10. Hej Charlotte
    Jo det er skønt med roser i haven, men det er et stort arbejde med så mange som jeg har, jeg nyder dem nu alligevel.
    Scentsation har jeg købt for mange år siden, det ser ikke ud til, at den kan fås mere. Jeg må vist en tur over til Jas med stiklinger, så han kan lave nogle til salg.
    Klem og i lige måde

    SvarSlet
  11. Hej Lisbeth, sikke skønne roser. Det er et kæmpe arbejde, men skønhed og duft belønner. Rosenresli er meget smuk. Jeg klipper også ret meget og vil give et par roser den store tur i morgen. I dag både regner, blæser og det er køligt. Så jeg får lidt andet fra hånden. Her skal jeg prøve at begrænse mig - ingen nyindkøb og gerne flytte lidt rundt på planterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak - ja det er et kæmpe arbejde med roser, det må vi erkende. Der skal pusles meget om dem, må man sige. Ja det blæser meget også her, men vi har lige fået en lille bitte byge.

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Hvor må det have været dejligt at have besøg af rosennørder, der for alvor kan værdsætte dine mange sorter. Jeg kan jo bare se, at det er smukke blomster, du viser. Og at du har viiiiirkelig mange forskellige.
    Mon ikke du får ekstra mange interesserede gæster, nu hvor cykel-turisterne har gratis færgebillet?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var hyggeligt, for ind i mellem gættede de forskellige roser, de værdsatte det i høj grad. Godt du kan se, at de er smukke, og at jeg har mange forskellige :)
      Det håber jeg ikke, jeg får, det er jo ikke alle, der er haveinteresserede, jeg har ikke tid til dem, der ikke er. I næste uge har jeg familiebesøg, så er der ikke åben have. De skal heldigvis lave en aftale først.
      Kh Lisbeth

      Slet