onsdag den 29. juli 2020

Clematis, hortensia og lidt om blogning

Jeg synes, at Aase/Frede har lavet et godt indlæg om blogning, du kan læse det her. Heldigvis kan jeg se, at flere har været inde og kommentere på det, det er jeg glad for. Hvad er det vi vil, vil vi bevare kontakten (ja det tror jeg) men har vi tid? nej næppe for manges vedkommende, det er en travl tid, og vi vil gerne det hele. Men jeg har jo, eftersom jeg laver indlæg 3-4 gange om ugen, mens mange andre har fået meget andet at gå op i. For mig er det en livsstil, jeg vil nødig undvære bloggen. Det er dejligt, at så mange kigger med, ellers var jeg nok stoppet, for der er jo ikke så mange kommentarer, som der har været. Det er ok jo flere kommentarer jo længere tid går der med at svare, men helt uden mister jeg motivationen, det er jo også ping pong effekten, der er det sjove, så tak til jer, der stadig kommenterer. 
For mig er det også motiverende at se, hvor meget tælleren bevæger sig, for hvis ingen læser med, er det  spildt ulejlighed. Jeg synes stadig jeg har meget at vise, godt nok sker der det samme hvert år, men mon nogen af os kan huske billederne fra sidste år, jeg tror det næppe, desuden ændrer haven sig jo hele tiden, om ikke andet så fordi det vokser. 
Jeg håber, at jer der er tilbage er klar til at fortsætte bloggeriet. Vi er den stærke kærne tilbage. 
Come on piger og drenge :)))

Nu til billeder, vi starter med clematis:
Nå nej jeg må da lige vise et par sommerfugle, endelig er de ankommet og buddlejaerne springer ud.
Clematis:
 Comtesse de Bouchaud
 Alba Luxurians er svær at fotografer, i år er der lidt flere blomster i den, den er også kommet højere op i busken
 Dorothy Wolton kravler op i en bjergfyt
 Purpurea plena Elegans
 denne har jeg ingen navn på, den er på vej op i figentræet sammen med rosen Pirouette
 Piilu
 Södertälje
Warszawska Nike
Hydrangea/hortensia:
 Egebladet hortensia har jeg vist før, men den kan I vist godt tåle at se igen
 kender desværre ikke navnet på denne
 Her har vi Annabelle
 også navnet på denne har jeg forlist
 Pink Pincushion er rigtig sød, købt her
Rød kvan i regnvandsbedet, i baggrunden til højre kan I skimte
denne ærenpris
Liljer, nye er sprunget ud:

Jeg købte en del liljer hos Lene her i foråret, de kommer fint op.
denne her og Muscadet købte jeg for et par år siden også hos Lene
Lilium Smokey Mountain er trofast, den kommer heldigvis igen hvert år, jeg har haft den nogle år.
Roser:
 En af de nye jeg købte sidst jeg var hos Jas og endda glemte at skifte jorden fra den rose, der stod der før. Charles Darwin
 En hjemmelavet fra forrige år
 og en fra sidste år
Her er det The Lady Gardener, prøv lige at se hvor grimt løvet er. Som I kan se har nogle af mine roser også grimt løv.

Til slut vil jeg lige fortælle en lille morsom historie. Jeg blev ringet op af en mand fra Kolding og spurgt om jeg havde en rose, der hed Muscosa multiplex, det benægtede jeg, har aldrig hørt om den. Han påstod, at når man googlede kom den frem hos mig i billederne. Jo den var der godt nok, hm. Jeg googlede den og fandt den her. Selvfølgelig havde jeg rosen, kært barn har mange navne.
så sent som i sidste indlæg viste jeg den. Jas havde den ikke, sagde han, men da han fik at vide, at det var en Centifolia muscosa, så havde han den :) så nu kan manden få sin mosrose og mange flere, der er et stort udbud hos Jas roser.
I må have en dejlig dag, desværre endnu en af de blæsende.




26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Så fint at du linker til det innlegget om blogging. Vi alle som blogger ofte er jo bekymret for fremtiden til bloggene. Jeg tror at vi må støtte hverandre med kommentarer og prøve å holde liv i de bloggene som fortsatt lever. Vi to er jo aktive nok, men det gjelder å holde liv i de som ikke er så aktive.

    Dine clematis er så fine og så store! Flotte hortensia også :)
    Klem

    SvarSlet
  2. Hej Marit
    Ja vi må se om vi kan få gang i nogle af bloggene igen, eller i det mindste bevare dem der stadig er lidt aktive.
    Klem

    SvarSlet
  3. Skønne billeder, Lisbeth, og tak fordi du skriver om Aases blogindlæg. Fredes Have er en ny blog for mig. Vi vil jo gerne holde liv i bloggene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja det vil vi meget gerne, du må kigge ind til Frede, en god have og blog at se med i.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Glimrende om havebloggene - både det Aase/Frede og du skriver. Bloggene skal nok klare sig - bare det ikke går hen og bliver en nostalgisk jammerklub. Det er svært som ny at føle sig rigtig tilpas her i haveblogland, hvis man møder mismod istedet for inkluderende glæde...
    Jeg ser at jeg, som du, har rigtig mange besøg, fra folk der bruger søgetjenester og kigger på ældre indlæg. Det er da super! Og når man endda bliver kontaktet så er det jo ekstra morsomt!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Godt du synes det, jeg ved, du ind i mellem synes, det er en jamreklub, men det er nu ikke formålet. Vi savner blot det nærvær, som var en gang. Jeg tror ikke, at det kommer igen, men kan vi blot holde på de få bloggere, der er tilbage, er det godt, synes jeg. Også du er jo stoppet med indlæggene, måske kommer der nye til, man ved det ikke, men jeg er bange for, at det ikke er noget, folk har tid og lyst til. Heldigvis er vi nogle, der fortsætter.
      Godt der stadig er nogle, som kigger ind hos dig, der er jo også spændende indlæg med specielle planter.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Ingen jammer her fra, men netop tanker om at udvide min berøringsflade i haveblogland.

      Slet
    3. Nemlig Aase
      Det er jo det, der er formålet. Tak fordi du lige nåede at kommentere her, trods travlhed.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Sikken en sjov historie med din mosrose. Tænk, at det skulle overgå dig :-) Og Jas :-)
    Mht. bloggeriet, så glæder jeg mig blot over, at jeg har flere og flere faste læsere på min blog, at der er flere og flere, der besøger min blog i en eller anden anledning, og at der løbende kommer kommentarer, så jeg kan ved, at der er liv bag skærmen. Det er, som du skriver, motiverende. Nogle kommenterer fast, som du. Andre lægger blot en enkelt i ny og næ. Begge dele er fint for mig.
    Måske er jeg bare heldig, fordi jeg kun har haft en blog i 3½ år og ikke har prøvet andet, men det fungerer godt for mig, synes jeg.
    Det er godt, at du også hænger på :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja når rosen har så mange forskellige navne, kan Jas og især jeg komme i knibe :)
      Det er så dejligt med faste læsere og at kunne se, de kigger forbi. Du har mange, der kommenterer hos dig, men som jeg ikke tror kender min blog. Hos mig er det nogenlunde de samme, der kommenterer. Det er selvfølgelig ikke nødvendig at kommentere hver gang, når man som jeg laver mange indlæg. Du har jo din faste dag, det kan jeg ikke nøjes med ;)
      Ja du har ikke oplevet de gode gamle dage, men du er bestemt kommet hurtigt med og har forstået meningen med blogning, det er pointen. Du blev også taget godt imod med det samme, vi ville jo gerne have flere med. Godt du er tilfreds og hænger på ligesom mig :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Håber bloggerfolket ikke uddør. Det er så dejligt at både få inspiration til nye ting (fristelser hihi) og medhold til når noget ikke vil som os havenørder vil.
    Det er lidt underligt med sommerfugle. Nogle skriver de ikke har nogen, men vi har og har haft siden det tidlige forår. Nogle dage flere end andre, selvfølgelig. Idag kryber de sammen inde i læ, det blæser en halv pelikan.
    Flot du har så fine hortensia. de er jo ret vandkrævende.
    Og clematis, især de fine småblomstrende er yndige.
    Det er en sjov rosenhistorie. men du har altså osse noget af en samling. Det må næsten være lidt af en skattekiste for Jas. hvis han mangle en speciel rose, hihi.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Vi gør alt hvad vi kan for at overleve og underholde :) især med fristelser, så andre havenørder kan få inspiration.
      Vi har i ny og næ set en sommerfugl, men først nu er der en del, dog har jeg ingen set i dag, for det er jo ikke vejr til at være ude.
      For to år siden vandede jeg hortensiaer, men i år har jeg ikke gjort det, de klarer sig fint.
      Ja jeg har da en hel pæn rosensamling, men Jas har mange flere og er især til de historiske roser, men det med nye navne, kan han ikke lide. Jeg har lidt roser, som han ikke har, så får han stiklinger og laver nogle og jeg laver lidt reklame for ham.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Mon ikke skaren af havebloggere er nogenlunde konstant nu, jeg tror at de fleste af dem, jeg læser med hos, også har lyst at fortsætte.
    Men der er helt sikkert to hold: Dem der går på arbejde og dem, der har forladt arbejdsmarkedet. Det er det der med tiden - og livets gang som gør at man ikke er samme sted som da man startede og der er kommet børnebørn, andre interesser og måske nye venner. Altsammen noget, som kan bevirke at bloggeriet ryger ud på et sidespor. Dejligt at du og Aase har skrevet om det - vi kommer aldrig tilbage til de glade 2012-2015'ere, men os der kender hinanden vil nok i en eller anden grad holde kontakten også fremover, uanset bloggeriet.
    Og så skal vi nok forsøge at få de nye med, det er jeg sikker på at du også gør meget for, det kniber hos mig.
    Det er et dejligt clematis år - men blæsten er hård ved mine, det er synd.
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jo det tror jeg også, at den er, vi prøver at holde den i gang.
      Du har ret i, at vi ikke er samme sted mere, og andre interesser kommer til og ja nye venner. Men jeg fornemmer stadig, at I "gamle" gerne vil holde kontakten, det er jo det, det drejer sig om. Et besøg i hinandens haver en gang imellem, er rigtig hyggeligt. Nej vi kommer ikke tilbage til det, der var en gang, men hvis vi kan holde kontakten, er det godt.
      Der er ikke så mange nye, ikke alle er interesseret i at komme ind i fællesskabet, fornemmer vi. Heldigvis har vi fået Lisbeth og Ulla fra Sydsjælland med, de bliver trolig ved, håber jeg.
      Jeg synes, at mine clematis klarer det nogenlunde i år, selvom det blæser noget mere herude på øen. Vi vil have stille sommervejr, men det lover de ikke meget om.
      Knus

      Slet
  8. Blæsten har været hård på det sidste, men både dine roser og liljer ser alligevel ud til at trives fint. Hvad bloggeriet angår, så er jeg nok nærmest på Karstens hold. Hvis det udvikler sig til en indspist gruppe, skal vi i hvert fald ikke regne med, at der kommer nye bloggere til. Dermed mener jeg selvfølgelig ikke, at f.eks. blogtræf ikke er en god idé, tværtimod. Jeg har nydt den, jeg har deltaget i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dem, jeg har deltaget i, skulle der stå.

      Slet
    2. Hej Marie
      Ja det er et værre blæsevejr, men jeg har været heldig, at både liljer og roser klarer det pænt.
      Jeg har ikke til hensigt, at vi skal være en indspist gruppe, men hvordan får vi nye med, når vi forsøger at kommentere hos dem og ikke får respons. Jeg mener ikke, vi er indspiste, men jeg forsøger/håber at holde sammen på dem vi nu er, men hvis du og Karsten mener, at så er vi indspiste, ja så må det være jeres mening. Oplægget her er jo netop lavet for at vise/fortælle, at vi gerne vil fortsætte med at blogge, har du en idé til, hvordan vi får nye bloggere med?
      Jeg synes også godt om blogtræf, det får vi meget god snak ud af og nogle gange nye planter :)

      Slet
    3. Jeg synes bestemt ikke, at havebloggerne er en indspist gruppe. Jeg prøver bare på at sige, at drømmen om de gode gamle dage ikke må ende med, at der er der, vi havner. Vi kunne sikkert have glæde af, at nogle af dem, der er holdt op med at blogge, tog sig tid til at begrunde, hvorfor de holder op,og hvorfor det lige er bloggen, der bliver valgt fra. Den må jo mangle noget i deres øjne, som andre medier har, eftersom det er den, der bliver ofret på travlhedens alter.

      Slet
    4. Nå det er jeg glad for at høre. Ja der har du, Karsten og Ulla ret, drømmen om de gode gamle dage skal komme tilbage må vi nok glemme. Men Aase og jeg har også forsøgt at finde ud af, hvorfor de "gamle" har valgt det fra. Jeg tror bare, det er travlhed og andre interesser. For nogle var det et godt men også et flygtig bekendtskab, det er blevet en travl verden vi lever i, så måske har Ulla ret i, at vi er delt op i det arbejdende folk og så vi pensionister. Jeg har forsøgt at råbe nogle af dem op, som en gang bloggede, men har desværre ikke fået en kommentar, men den kan jo nå at komme endnu. Tak fordi du rettede misforståelsen fra min side.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja nu er sommerfuglene kommet, så mangler vi bare lidt bedre vejr så det er til at være ude sammen med dem. Idag har det godt nok ikke været havevejr og selv om jeg har været syd på hele dagen var det ikke bedre der. Vi var dog ude og gå en lang tur i områder hvor vi var og kom vi tæt på vandet var det endnu værre.
    Smukke clematis og mange af dem, ligesom hortensia, den egebladede er et hit hos mig, desværre har jeg den ikke selv, men pladsen mangler.
    Fin lille historie om mosrosen, godt at I lige fik det mysterium opklaret, så mande kunne få sin rose.
    Godt du holder ved bloggen, men lidt trist at I ikke er så mange mere, men om ikke andet så har det da givet mange bekendtskaber som jo stadig holder ved selv om nogle har lagt bloggerriet lidt på hylden.
    Nu vil jeg gå til køjs efter en lang dag på Als, i morgen skal vi til Tørresø strand til Mogens’ bror og svigerinde og spise til middag sammen med en anden bror og svigerinde. Det bliver dejlig, vi har ikke rigtig været sammen siden jul. Hvis vejret er fint kan jeg jo næsten kigge over til jer derfra. Så skal jeg nok vinke :-)
    Godnat knus
    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja de stakkels sommerfugle blæser væk i dette blæsevejr. Jeg har også måttet opgive haven, men jeg har da været der til kl. 16, så stoppede jeg. Jeg kan tænke mig, at det ikke blæste mindre sydpå - slet ikke tæt ved vandet.
      Ja den egebladede er flot, men man kan jo ikke have det hele.
      Jeg håber, manden fik fat i Jas igen, så han kunne få sin rose, han var meget ivrig, jeg har gjort, hvad jeg kunne.
      Ja det er trist, at vi ikke er så mange, men jeg håber, vi kan bevare kontakten med dem, jeg lærte at kende først. De fleste af dem har du jo mere kontakt med på IG.
      God idé at komme til køjs, det vil jeg også. Jeg skal nok vinke igen, når du vinker :)
      Godnat knus
      Lisbeth

      Slet
  10. mojn Lisbeth
    det ser godt ud i haven hos dig, selvom denne skide kolde sommer har sat en dæmper på mange ting i haven, og ikke mindst mine tomater :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Mojn Tim
      Ja det kølige vejr er ikke godt for tomaterne, jeg har kun en plante i år, det skulle være cherry tomater, men det er det nu slet ikke, men de få der er er ved at modnes. Håber det bliver bedre for dine tomater i august.

      Slet
  11. Halløj fru Høneballe. Det her er da som “de gode gamle dage”!! Et indlæg med opstød, udløser en masse lange kommentarer. Ja, jeg sidder og griner lidt i skægget, nogle gange skal der ruskes lidt op i flokken, og jeg fik da rettet mig op i sofaen. 🤪.
    Jeg ved ikke hvorfor, jeg stoppede med bloggeriet. En computer der blev sløv i betrækket, kan godt få skylden. iPad’en kan ikke helt det samme. Eller måske blev jeg bare selv sløv i betrækket, det er jo også en mulighed. For mig er det vigtigste trods alt at haveglæden holder ved, at jeg stadig kan finde glæden ved at se havebilleder fra nær og fjern på diverse medier. Den personlige kontakt er måske lidt sværere at holde på de hurtige medier, og det er trist. Men de venskaber som en gang er skabt, behøver jo ikke rende ud I sandet. Og så er du jo god til, at give et lille indspark, når du syntes vi er nogle der ikke rigtig følger med.
    Masser af haveknus fra fru Friis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja ikke - endelig fik vi lidt gang i skriveriet igen, det var dejligt. Som du ved, er du meget savnet, heldigvis har du været flittig til at komme på besøg, det hjælper meget på det, men det kunne nu være skønt, hvis du vendte tilbage til bloggeriet, det er vi mange, der vil sætte pris på. Venskaberne håber jeg bestemt holder, det er hyggeligt at være sammen til blogtræf, men heller ikke det er nemt længere. Folk har bare for travlt, derfor er jeg glad for at du og Carsten har gæstet os to gange inden for et år.
      PS Det er meget billigt at komme herover nu ;)
      Masser af knus tilbage
      fra fru Høneballe ;)

      Slet
  12. Egentligen ska man fråga dem som inte bloggar längre - varför slutade dem... Allt annat blir spekulationer. Jag har flera runt mig som slutat och skälen är olika för allihop - vi har pratat om det.

    Jag bloggar när jag har lust. Och jag hoppar över när jag inte har lust eller orkar. Det tar mycket energi att skapa en stor trädgård själv, jobba, umgås med barn och familj. Bloggandet ska vara något som känns bra och det får inte bli ett måste.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet