torsdag den 2. juli 2020

En succes

Man må sige, at roserne er en succes i år:
De tager også meget af min tid, men jeg prøver at få tid til at nyde dem
 Acapella
 Audrey Wilcox
 Augusta Louise
 Comte de Chambord
 ja selv Eden Rose er en succes i år
Perpertually yours er lige begyndt blomstringen, den gror i pergolaen sammen med The Pilgrim, som har blomstret længe.
 Rosa Mundi
 også Sally Kane er en succes, den står længe inde i vasen. Den plejer at få røde pletter af regnen, men regn ser vi jo ikke, så den er rigtig fin i år
 Scepter d´isle
 The shepherdess
 Westerland
Men nu kommer det, kurset var nemlig også en succes:

Her ses det glade hold, som syntes, det havde været en oplevelse at se min have og høre fortællingen om den og alle de planter, der gror her. Der var tilmeldt 10 personer, 1 kom for sent og 2 troede det var i dag, det blev det så. De har fået lov til at komme kl. 13.30, hvor der alligevel kommer 4 andre for at se haven, de sidste har været her mange gange. Det sjove ved det er, at de fleste var nytilflyttere til øen. Så jo alt i alt en succes, nu kender de haven og hinanden, og hvem ved, måske kommer de igen.
 Clematis Comtesse de Bouschaud
 og clematis Julia Correvon
 Echinacea
 daglilje
Lisbeth har fortalt mig, at denne muligvis er George Cunningham
 Kapfaklen/Phygelius capensis fanger opmærksomheden, det forstår man godt
 sammen med Ærenpris
også ørkenbedet får vi talt om, selvom det ikke helt blev som planlagt
Til sidst så vi på Gunneraen, der ligger i bunden af haven i regnvandsbedet
Her skinner solen og det blæser selvfølgelig. Rigtig god dag til jer.

22 kommentarer:

  1. Så fedt at dit kursus var en succes - det regnede jeg nu også med, at det ville være. Og du er large nok til at lade det strække sig over to dage 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var dejligt, at det var en succes, jeg gjorde næsten som jeg plejer og kan lektien udenad :) Ja det var jo næsten synd for dem, de kom først i aftes.

      Slet
  2. Hvor spændende! Det er da skønt at man kan mødes i din have :-)
    Roserne er flotte som du også skriver, det må være den korrekte kombination af sol og vand i jorden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var lidt sjovt, at de mødtes hos mig, måske har de skabt en kontakt nu, de snakkede i hvert fald vældigt :)
      Ja det må det være, og de klarer sig rimeligt med kun lidt vand.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Alletiders at kurset blev en succes! Hos dig kan man jo heller ikke undgå at blive inspireret - hvor ellers kan man se så mange forskellige roser eller Rhodoer på Samsø? For blot at nævne 2 planteslægter.
    Spændende om du får mulighed for at følge nogen af deltagernes haver!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var dejligt, det er svært at undgå at blive inspireret her, jeg kender også flere, som har fået rhododendron efter at have set min have. Der er ikke andre steder på Samsø i hvert fald. Der er jo også de specielle træer, vi har.
      Ja det er jeg så ikke sikker på, men det er ok. Det er mere spændende, om de kommer her igen.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Dejligt, at kurset blev sådan en succes - jeg havde nu heller ikke forestillet mig andet, for der er så mange spændende vækster i din have 😊 Også flot, at de forsinkede kursister fik chancen i dag. Jeg tror, det kan blive begyndelse på smukke havevenskaber på Samsø - de nye tilflyttere har i hvert fald et fantastisk inspirationssted i din have! Ja, det er virkelig et særligt godt rosenår med store flotte blomsterhoveder og rig blomstring. Der ser helt fantastisk ud hos dig. Perpetully yours kom lige på ønskesedlen her - ret højt oppe på listen, faktisk. Er det en sund rose?
    Godt sted at ende kurset foran gunnaraen - den er imponerende.
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var skønt, men som du ved kan jeg jo også lektien udenad :) Jeg kunne ikke nænne at sige nej, der var også et hold mere, så kunne jeg lige så godt tage dem alle på en gang. Ja det har de, men derfor er det ikke sikkert, de kommer igen. Det er et fantastisk rosenår. Perpertually Yours er jeg blevet anbefalet af den anden Linda, den virker sund og kan fås hos Jas.
      Ja jeg synes også, at det var et godt sted at slutte.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Godt kursuset blev succes. Men det ville da osse være mærkeligt andet, med din have som inspiration. Der er jo en masse at se og lære og få ideer hos dig.
    Ja roserne har været umanerlig fine i år. Dog har pilgrim fået en ordentlig omgang af blæsten. den er lidt forkommen nu. Men den plejer at komme fint igen.
    Den Kapfakkel ser meget stor og flot ud. jeg troede den var frost sart,, Tager du den ind om vinteren eller dækker du den til?
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er jeg glad for, der var rig mulighed for dem for inspiration.
      Jeg tror, at Pilgrim er ret stabil, men blæsten er der vist ingen roser, der kan lide.
      Næ jeg gør ikke spor ved kapfaklen, men vi har det jo også meget mildt hos os.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Uha, dine rosenbede er smukke! Helt overdådige! Dejligt det gik godt med kurset - det tænkte jeg nu nok, men spændt er man vel altid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja de er fantastiske i år roserne. Ja det var jo første gang, så jeg var spændt, men ikke nervøs for det er jo ligesom, når jeg ellers viser haven frem, jeg gjorde bare lidt mere ud af det.

      Slet
  7. Så er du også en oplevelse rigere efter at have haft kursister. Klart at de ser glade ud, det bliver man jo i din have.
    Roserne er altså fantastiske i år, lad os håbe at de bliver ved med at være flotte.
    Kapfaklen er fin - jeg fik en lille en af Susanne da de var her for 2 år siden, den bliver måske større med tiden....

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er jeg, og de var glade, så det var fint.
      Ja roserne er helt utrolige, men det tager lang tid at deadheade så mange, det kniber at nå det hele.
      Jeg har fået min kapfakkel af Anne, den er godt nok groet godt, det gør din nok også.
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja dine roser er en succes, det ser bare så godt ud. Kursisterne må da have været betaget af alt den skønhed. Håber at de tager Høneballe haven med sig i deres videre have læring, og at de måske kan være hinanden til hjælp i fremtiden. Tænker at de havde mange spørgsmål.
    Ja det må siges at Kapfaklen tiltrækker sig opmærksomhed, den har nydt godt af de milde vintre.
    Her har det for det meste også været solskin, men det føles ikke rigtig som sommer, og de næste dage bliver vidst kun værre. Regn gør ikke så meget, men al den blæst kan vi godt være foruden, nå men heldigvis har jeg da ikke ferie endnu :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja i år er roserne en succes. Ja det tror jeg nok, at de var. Ja så må vi se, om de lærte noget, der var en del nybegyndere imellem, som skulle starte op med nye haver.
      Kapfaklen er bare fantastisk, godt du lavede en til mig.
      Det har været ok vejr i dag, vi har da siddet ude og drukket kaffe, men du har ret, det blæser alt for meget. De lover regn de næste dage, men også blæst :( hvornår mon du har det i år.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Du har jo så mye fint å vise frem, og rosene dine er helt nydelige!
    Klem

    SvarSlet
  10. Good morning dear Lisbeth,
    Your garden has a lot of beauty to show to your visitors. I am sure that your visitors loved their visit. Your roses are breathtaking.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Thank you, I am sure, you would love to see it, you can enjoy it her in stead :)
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  11. Til lykke med alle succeserne :-) Hvor er roserne dog bare smukke! Mine babyroser er også ret vellykkede, men de syner jo ikke af så meget. Det samme kan man sige om min Gunnera, som vi plantede for nogle uger siden. Men den har nu allerede sat et nyt blad, så vi håber på voldsom vækst :-)
    God weekend!
    Kh Nana

    SvarSlet
  12. Tak for det Nana
    Ja roserne er meget smukke, der kommer flere i mit nye indlæg. Desværre er der ikke gang i så mange af roserne, når I kommer herover, men der skal nok være nogle.
    Din Gunnera skal nok vokse til, der er grokraft i sådan en.
    Tak i lige måde
    Kh Lisbeth

    SvarSlet