søndag den 12. juli 2020

Eksperimenter med roser

Ja jeg er begyndt at eksperimentere med roser, mere om det senere i indlægget.
 Udsigten fra forhaven, den clematis pynter
 her er det en staudeclematis og cl. Margaret Hunt
Store skyer bevæger sig hen over haven, nogle gange giver den en lille skylle, meget lille. Det er hurtigt overstået, 0,3 mm i går
Hemerocallis blomstrer fint for tiden

 Lazy Doily
 også liljerne er i gang
her er en fin bregne i skovbunden, Steffensurt og nå ja lidt skvalderkål
Lidt om mit eksperiment med roser:
Det er jo ikke, fordi jeg mangler roser, jeg synes bare, det er sjovt at stikke det afklippede i jorden for at se, om de vil gro. Indtil videre har jeg været heldig med nogle stykker, jeg har selv lavet 8-10 stykker bare ved at sætte dem i en potte. Nu har jeg set, hvordan man gør se her, det har jeg så prøvet med nogle stykker i dag. Charlotte i Aalborg er nemlig blevet vild med nogle af mine roser. Hvis det ikke lykkes, tænker jeg, at jeg kan få Jas til at pode dem.
Jeg har prøvet med disse:
 Scentsation
 Sally Kane
og Mme Louis Levique, det er en mosrose, så jeg tænker ikke, at det lykkes, men det er sjovt at prøve.
Rosenbilleder fra i går og i dag:
 Café Latte og Mia står fint sammen
 Camelot og General Kleber står sammen i pergolaen
 og generalen set bagfra, en flot mosrose
 Cariad
 Comte de Chambord
 Ilse Krohn Superior
 Kathleen Harrop og
 Martha kommer fra samme familie, de står op af samme rionet i rosenlysthuset. (Bourbon roser med skøn duft)
 Martine Guillot
 Minerva var ganske betagende for en mandlig gæst i onsdags, den blev gennemfotograferet
 Stockholm
Wollerton Old Hall
Til slut A whiter shade of pale

I må have en dejlig søndag, jeg skal ud og deadheade, da jeg får besøg i dag. Det ser ikke pænt ud med visne roser i bedene, når man holder åben have (efter aftale)

18 kommentarer:

  1. Rosennørd! ;-)))
    Hvor er det spændende, om du kan få endnu mere held med formeringen. Jeg krydser fingre. Mon ikke det hjælper?
    Kh Lisbetj

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth :)
      Ja det er mest for spændingens skyld, jeg gør det, og vi er jo nogle, som ikke har succes med at så og prikle, så kan jeg da prøve noget andet. Måske har jeg en aftager hos sønnen, hvis det altså lykkes. Tak håber det hjælper, men det gør det sikkert, når du krydser fingre.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, du mangler ikke roser, men det er jo morsomt å få frem noen selv. Det skal jeg også prøve på. Stikker du bare et toppskudd i jorden, eller må du ha noen med kraftigere stilker? Nydelige roser!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er jo det, det er, jeg mangler bestemt ikke roser. Jeg prøver lidt forskellige skud, gerne uden knopper, og så følger jeg ellers videoen på linket.
      Klem

      Slet
    2. Ja, nå så jeg plutselig den videoen, og den var veldig informativ. Dette må prøves :)
      Takk for info!
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Alletiders med at du sådan eksperimenterer, og med videovejledningen kan det være at endnu flere vil forsøge sig, det er jo ikke specielt svært!
    Jeg bemærker i videoen at han forsøger sig med nogen særdeles livskraftige sager Ghislaine d F og en der ligner noget rugosa. Spændende hvordan du har held med de mere sarte sager!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
  4. Hej Karsten
    Ja vi må prøve noget nyt, det er en god video, som er nem at følge.
    Ja det ikke sikkert det lykkes for mig, men så har jeg da prøvet. Nr. 2 af mine forsøg fra sidste år (uden vejledning) blomstrer med en enkelt blomst nu.
    Tak i lige måde

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth,
    Det er spændende at du laver egne roser. Jeg vil da forsøge mig og havde faktisk set den vejledning du henviser til i går, da jeg søgte på emnet.
    Sommeren er sjov til at lave stiklinge formering af. Det er foresten gået fint med de stiklinger af den gule sommerfuglebusk. 3 har slået rod og den ene er hos min søster Kathrine. Det blomstrer nok først næste år. Nu starter jeg på arbejde i morgen, så god uge til jer på Samsø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er lidt spændende, måske andre vil gå i gang. Godt det lykkedes med den gule sommerfuglebusk.
      Øv så er ferien forbi, også god uge til dig.

      Slet
  6. Det er altid spændende at lave stiklinger. jeg har osse lavet nogle. Især rose Helena Hybridia har jeg haft held med. Og en ukendt klatre rose fra naboen, hihi. Den er kommet fint, men blomsterne er lidt mindre end den oprindelige. Hvis du laver stiklinger af de gamle histioriske, er det flere af dem der laver rodskud i lange baner, så du får til en hel hæk.
    Stiklingerne fra Samsø kommer fint, dog er kløveren lidt trist endnu.
    Smukke dagliljer, det er kun de koldgule hos mig der har blomstret godt, resten har sprunget over. "Heldigvis" har jeg ikke ret mange. Så skal jeg ikke ærgre mig over dem.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er det, jeg er nu ikke så god til det, men du og Anne er vist godt til det. Jeg har rigeligt med rodskud med de historiske jeg har.
      Godt stiklingerne herovre fra kommer fint, mon ikke også kløveren kommer.
      Står dine dagliljer i fuld sol, det vil de helst, har jeg erfaret.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Det er så hyggeligt at gå og eksperimentere, godt du har mod på lidt. Roser eksperimenterer jeg ikke så meget med, men det kræver jo lidt mere plads og det kniber der med, med alt det andet jeg går og roder med :-) der var da godt nok nogle af dine jeg godt gad at have stiklinger fra.
    Smukke dagliljer, her er de fleste i blomst nu og i år syntes jeg ikke at der har været ret mange af de fortykkede knopper, så der har jeg haft heldet med mig. Hvordan ser det ud god dig i år?
    Det har været en weekend i blæstens tegn. Det har kun regnet ganske lidt igår og ingenting i dag.
    Den næste uge har jeg to haver at kigge efter, et sæt naboer er på ferie, så krukker og drivhus skal passes. Heldigvis er der ikke varslet hedebølge :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det, men jeg er jo ikke så skrap til det som dig. Så kan jeg jo prøve med det, mens du sår for os. Ida har mod på flere sumphibiscusser, men jeg har sagt, det kommer an på dig, om du gider igen, og om jeg kan finde hende, vi købte hos.
      Det er akkurat det samme som de andre år med dagliljerne, det har jeg så ikke heldet med.
      Ja et forfærdeligt blæsevejr, øv. Store mørke skyer, som ikke gav noget som helst. Jeg har haft besøg fra Harndrup i dag :) det var hyggeligt.
      Ja godt det ikke er hedebølge, når du skal se efter så mange krukker og drivhus.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hvor var det spændende at læse om dit forøg med at lave nye roser ved at sætte det afklippede i jorden og få det til at gro. Det må jeg prøve. Tak for linket til videoen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Det var godt, du kunne lide det, sjovt hvis flere prøver lykken. Jeg håber, det lykkes for dig.

      Slet
  9. Det er et skråplan, du har bevæget dig ud på, Lisbeth. Inden du ser dig om, kan du ikke beskære en rose eller en anden busk uden at vurdere, om der er egnet stiklingemateriale. På et tidspunkt flyttede vi Ghislaine, og da havde den lavet en ekstra plante, så det kan også ske. Ilse Krohn er min favoritrose i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du nok ret i, men det er jo kun på denne tid af året, i foråret har jeg ikke tænkt mig at bruge noget til stiklingemateriale. Der er jo også grænser for, hvor mange roser, jeg kan have. Interessant med Ghislaine.

      Slet