mandag den 13. juli 2020

Stauder og roser

I dag har jeg også taget billeder af stauder, det skal jo ikke kun være roser:

 Rudbeckia er ved at blomstre
Stjerneskærm er også fin nu
Mjødurt er snart færdig med blomstringen
 clematis op i en bjergfyr f
 Hortensia Bluebird blomstrer
 det gør den egebladede hortensia også, den har allerede fået fine farver
Liljerne fra Lenes Liljer er ved at blomstre, der er ingen duft i disse
 Avinger
Beau Solei
Roserne:
Her er så min første hjemmelavede rose i år, sidste år viste jeg en aflægger af Strawberry Hill, denne her er helt ny, men det ligner også den. Der er tre mere med knopper, spændende hvordan de ser ud.  Det er rent gætværk, jeg har ikke sat skilte ved.
Her til sammenligning Strawberry Hill med to nyudsprungne og en afbleget ældre blomst
 Aramis er meget fin i år, den plejer at skrante en del.
 Carl Nielsen
 Charles de Mills
 Crocus Rose
 Golden Buddha står sammen med
 Hansestadt Rostock
 Lady of Shalott
 her er en, der skal flyttes til efteråret. Maidens Blush kan blive en stor flot busk, hvis den ikke er så tæt på hegnet.
 Mermaid er som sædvanlig en livskraftig dame
 Mia
 Morten Korch
 har jeg to steder i haven, det giver en dejlig duft
 William Shakespeare
Til slut min meget høje violfrøstjerne, den står i hækbedet og er alt for stor til det bed, så også den skal flyttes, håber I kan se den.
Fortsat god mandag og god start på endnu en uge. 

14 kommentarer:

  1. Smiler stort! Det var nu ikke mange stauder, du fik vist, inden vi fik lov at se skønne roser! :-) Aramis er godt flot!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Du har ret, det blev ikke til så mange staude, måske kommer der flere i næste indlæg, roserne er slemme til at udkonkurrere dem :) Aramis er så fin i år.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Noen stauder fikk du da med :)
    Morsomt at din rosestikling blomstrer nå! Strawberry Hill er en rose jeg kan vurdere å kjøpe hvis jeg ser den.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja sådan lige et par stykker :)
      Du kan roligt købe Strawberry Hill, den vokser godt og dufter dejligt.
      Klem

      Slet
  3. Jeg har ellers læst Mermaid er en sart dame??? Du må passe den godt. Det bliver spændende med dine rosenbørn. De ser fine livskraftige ud.
    For første gang i flere år er der nogle rudbecia der har overlevet snegle, her hos mig. Og de er lige ved at blomstre. Men de er osse blevet passet med kaffegrums lige fra de blev plantet ud. Desværre var jeg ikke hurtig nok med den nye stauderudbecia. Jeg burde snart ha lært det.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det har jeg også, så det første år havde jeg den inde i pavillionen, de næste år blev den beskyttet med granris, det gør jeg ikke mere, det er noget af en kæmpe med mange fæle torne.
      Det var da godt med dine rudbeckia, næste år eller måske nu må du så huse stauderudbeckiaen. Der er tit noget, som vi ikke helt lærer :) det gælder vist os alle.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja der er jo også stauder derude, men roserne overskygger dem vidst lige nu, og ja som Aase skriver, så var du jo hurtigt tilbage på rosen stien :-)
    Den er flot din hjemmelavede Strawberry Hill, skulle du få lyst til at lave en Golden Buddha som du vil af med så sig endelig til :-)
    Morten Korch er bare en fantastisk rose, jeg har også to stk, sådan er det bare med nogle roser. En er ikke nok.
    Den er da godt nok imponerende din violfrøstjerne, håber ikke at den bliver ked af at blive flyttet.
    Ang. Sumphibiscus, så siger du bare til hvis der skal såes nogle flere. Det gik jo meget godt sidst.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  5. Hej Anne
    Ja det er der, men jeg indrømmer, de får ikke så meget opmærksomhed, det gør roserne. Jeg er ikke sikker på, at der er så meget materiale på Golden Buddha, den er ikke så stor, men jeg ser efter. Jeg har lige fået en bestilling på Lady of Shalott fra Per :) nu må vi se, om jeg kan blive ved at være heldig.
    Nej kun en Morten Korch er for lidt, den har Per også :)
    Jeg håber da ikke, at violfrøstjernen ikke vil flyttes, det har jeg slet ikke tænkt på, at det kan blive et problem.
    Gad vide om hende med frøene dukker op igen, så bestiller jeg en ny omgang. Skønt at du gerne vil være med igen.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  6. Violfrøstjerner er svære at fotografere, så man virkelig får et indtryk af, hvor fine de er. Det fandt jeg især ud af, da jeg ville google blomsterne på en bestemt plante. Selv planteskolerne havde dårlige billeder. Det bliver spændende at se, hvor stor en rod, Bent kommer til at bakse med, når rosen skal flyttes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er de godt nok, den er rigtig fin men også stor, det gør det ikke nemmere. Jeg er en kæmpe en mere, men når der er grønt bagved, bliver det endnu sværere. Hm jeg kan regne ud, at du mener, det er en kæmperod. Den har kun stået der 2-3 år, så vi kan jo håbe, at det ikke er så galt :)

      Slet
    2. Nej, jeg har ingen ide om, hvor stor roden er; men da vi flyttede Frühlingsduft for tre år siden, viste den sig nærmest at have en rod som et halvstort træ. Det var ret vildt.

      Slet
    3. Vi har også prøvet at grave roser op, hvor han skulle fjerne en mængde jord, før han fik hele roden med. Det er ikke altid nemt at være mand med en spade.

      Slet
  7. Hei Lisbeth.
    Flott blomstring hos deg.
    Gøy å se du har rødfarget stjerneskjerm. Jeg har en hvit, men nå skal jeg lete etter en rød også.
    Fantastiske fine roser du har - imponert!
    Ha fortsatt fin uke!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja den røde stjerneskærm er flot, mon ikke du kan finde sådan en.
      Tak skal du have, ja roserne er flotte nu.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet