fredag den 16. januar 2015

Blæsten går frisk

Dagen i dag har også været med meget blæst, det bliver helt underligt, hvis vi får stille vejr et par dage. Heldigvis har solen også skinnet, så jeg har været ude og tage billeder.
 græsserne
 er stadig smukke

 fyrrebusken med sol på og en lille hund i rask trav
 forrige efterår blev der vist mange glasbær på bloggene, dette efterår er der vist kun Marie som har vist sine store flotte glasbær. Der er da lidt glasbær endnu på min lille busk
Solen fik den ene erantis til at åbne sig lidt
 Ornithogalum/fuglemælk er på vej op
De lover frost, så palletanken tømmes, selvom vi har fået meget regn, tog rhodoerne gladeligt mod det ekstra vand.
I dag har jeg fundet billeder af hortensiaer i arkivet




Ayesha har jeg haft en del år, den blomstrede meget de første år, men så holdt den op. Den har holdt flyttedag mange gange, men jeg tror, jeg har fundet det rigtige sted til den, for i år har den, som det kan ses ovenfor blomstret flot.
også løvet er flot om efteråret, men så snart der kommer frost visner den ned.

også Limelight er en af favoritterne, der står tre buske samlet


Jeg tror denne her er Bluebird, den blev købt, før navne var interessante, den står i stenbedet i den gamle del af haven sammen med rhodoerne
i samme bed står også denne store hortensia, som jeg er nødt til at klippe lidt, den har bredt sig ud over stien i bedet.



Annabelle - måske skal den flyttes, den står ikke så godt der ved hegnet, jeg tror, den kan blive meget større på en anden plads.
 Pinky Winky er også repræsenteret, den er ikke så stor endnu
 Jeg har en lidt speciel hortensia, jeg kender desværre ikke navnet. De nye skud er mørke
og blomsterne ser sådan her ud, kæmpeblomster.
Egebladet hortensia Snowflake
Meget solnedgang blev det ikke til, for så kom der en regnbyge.
God weekend.



16 kommentarer:

  1. Hvor er dine mange hortensiaer store og flotte. "Aysha" s smukke blomstring virker lovende, så mon ikke den er glad for sin nye plads. "Bluebird" minder meget om en, som jeg har købt med forkert etiket. Min er godt nok bare en pjevs i forhold til det pragteksemplar du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja en hortensia med nogen år på bagen ser ud af lidt mere end de næsten nye. Flere af mine har nok stået der i 10 år. Det gælder både Bluebird og den store lyserøde.

      Slet
  2. Ih, jeg elsker hortensia. Dejligt at se billeder af hortensia i blomst. Her har solen også skinnet i dag - oven på usandsynligt meget regn i går.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja Hortensia er en god plante til at afløse rhodoerne, når de er færdig med at blomstre. Dejligt vi fik solen at se i dag, det var en træls dag i går.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hvor har du mange skønne hortensia'er - siger jeg som for år tilbage ikke kunne fordrage hortensia!! Den lyserøde på 3. billede er meget yndig.
    Og man må virkelig sige at blæsten går frisk.... og så måtte jeg synge videre med "over Limfjordens vande", selv om det ikke helt var tilfældet. Nu må vi se hvor meget frostvejret udvikler sig til i næste uge. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Sådan forandrer man heldigvis mening jo længere tid, man har været havenørd.
      Ja den lyserøde er fin og sart, iflg. mine notater skulle det også være Aysha.
      Jeg var også ved at skrive over Kattegats vande :)
      Ja det bliver spændende, hvor meget det kommer til at fryse, men der er forandring, for der er den flotteste stjernehimmel i aften.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Her har solen skinnet pænt idag og regn har vi ikke haft noget af. Ellers har det været en lidt træls dag. Jeg har fået lidt sygdom i kroppen. Der er omgangs syge på arbejdet og nu er det så blevet min tur. Græsserne flotte som altid i solskin :-) og alle dine flotte hortensia det er svært at finde en farvorit men Aysha er meget yndig og den mørkbladede er speciel og anderledes. Det kan jeg godt li' :-)
    Nu vil jeg putte mig under dynen og håbe på at jeg har der bedre imorgen for det er jo weekend så har jeg jo ikke tid til at være syg.
    God fredag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja bortset fra blæst og lidt byger har det været en fin dag. Men træls for dig med omgangssyge, øv. Håber du snart er ovre det.
      Aysha er meget yndig ja, men det er der også mange af de andre, der er.
      Rigtig god bedring til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Alletiders med et Hortensia tema - jeg kommer til at tænke på Hydrangea macrophylla 'Ripple' når jeg ser den - den er ret variabel?

    Ellers en fin dag idag - og imorgen bliver endnu bedre:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg har ret mange hortensia billeder, så de måtte have deres eget indlæg. Jeg har Macrophylla, men om det er Ripple, ved jeg ikke.
      Ja det bliver dejligt med en dag næsten uden vind.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Kære Lisbeth.
    Hvor har du mange Hotensier, de er nu så flotte, og så står de længe, uden så meget pjat.
    Ja, nu lover de frost, håber min tidlige rhodo kan klare det.
    hav en god weekend
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja hortensiaer er gode og nemme, ingen pjat med dem.
      Jeg krydser fingre for din tidlige rhodo.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth.En lille kort hilsen fra mig der skal ud i det meget smukke solskinsvejr.
    Smukke hortensia du viser.......................har selv en del.
    Og er bare vilde med alle de farver der findes.
    Det mørke skud er da bare så flot...........har aldrig set den farve før.
    Rigtig god dag Knus Jette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er dejligt, at vi endelig får solen at se.
      Ja jeg ved, at du også har mange hortensiaer, dem kan man ikke undvære.
      Jeg er også ret glad for den med det mørke skud.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Du har mange flotte hortensiaer. Har aldrig før hørt om en fyrrebusk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja jeg har en del hortensiaer. Jeg har heller ikke hørt om en fyrrebusk, noget skal jeg jo kalde den, den vokse som en busk, men er en fyr. Jeg har ingen navn på den.

      Slet