tirsdag den 27. januar 2015

Den sidste sne, jordfarver og E og F

I aftes lige inden det blev mørkt, kom der pludselig et underligt skær over haven. Jeg tænkte, at det nok var for mørkt at tage billeder, men jeg tror, I kan fornemme stemningen.
Jeg stod og tænkte lidt over, at nu var der ikke meget sne tilbage, men det var underligt, for det her var jo også pænt, altså uden alt det smukke hvide, som var der dagen før.
 se bare her, hvordan jordfarverne træder tydeligt frem
sådan så det ud i dag med sol på, men helt blegt i forhold til i går
også her på dette stærkt beskårne billede. Det var meget smukt, solnedgang kunne vi ikke se, men det må alligevel have været den, der gjorde, at farverne trådte så tydeligt frem. Lidt sjovt at himlen kan gøre sådan en forskel.
I dag er det så solskin, man må sige, at vejret er ret omskifteligt, i morgen lover de regn og meget vind, det gider vi ikke. I dag har jeg været rundt og sætte potter over de lidt sarte planter, for sidst på ugen lover de frost igen. Det var et råd fra en på facebook.
Men først solopgangsbilleder:


Det var ganske klart og ret lyst, da jeg gik tur ved 7-7.30 tiden i morges. Det har været klart og smukt hele dagen, men også ret koldt, vinden er skarp.
 jeg må jo have græsserne med
og solen i pavillionen :)
 H. Abscacicus har rejst sig igen ovenpå turen i sneen.
Det samme har denne i klokkehøjen
Flere planter med E:
 Hundetand/Erythronium Pagoda
 også her
her er det E. Toulumnense
 Euonimus Sachalinensis forår
 og efterår
yher er det Euonimus Oxiphyllus
 Ved siden af R. Soir de Paris står Euphorbia/vortemælk med mørkt løv, den er ret flot.
Så blev det tid til planter med F
 Leycesteria formosa/fasanbusk har jeg fået af Marie fra Hortofilia
 Figentræ har jeg fået foræret af en gammel nabo
 han laver selv figentræerne, det skulle været ret nemt. Der har været fine frugter på.
Firblad Paris Quadrifolia har jeg fået af Karsten
 Fjerbusk/Aruncus Dioicus har jeg fået af Ida, den var for stor til hendes lille have
Phlox arkiveret under Floks ;) har jeg forskellige af, den hvide er jeg især glad for


Denne her er også fin, den blomstrede langt hen i efteråret, husker nogen af jer sikkert.
 Fodblad/Phodophyllum har jeg købt på et plantemarked for mange år siden, jeg kendte den slet ikke den gang.
 Foldblad/Veratrum har jeg to af, en fra Bente og en fra nogen andre venner. Jeg glæder mig til de bliver store og vil blomstre.
Dagens rose


Acapella, en dejlig rose købt her
Fortsat god dag.


19 kommentarer:

  1. Åh, jeg blev helt lykkelig da jeg så din fjerbusk, Lisbeth! Den er en af mine yndlinge. Der er så meget dansk sommer i en fjerbusk :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Det var da dejligt at høre, jeg er også glad for den. Ja det er nemlig dansk sommer, når fjerbusken blomstrer :)

      Slet
  2. Så skønt med den magi der findes i lyset Lisbeth.....og nu kommer der bare mere og mere af det - LYSET :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja det er helt rigtig, der er virkelig magi i lyset og solens stråler, enten man kan se dem eller ej. Det er en skøn tid, vi går i møde.

      Slet
  3. Hvor er dine Hundetand skønne, dem har jeg længe "luret" på, men de er jo dyre så jeg har prøvet at så dem.
    Fasanbusk såede jeg forrige år af en pakke bonusfrø. Nu er halvdelen plantet ud og resten i drivhus, da jeg har hørt at de er lidt kuldesarte som små.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja hundetand er en skøn plante, jeg har også luret på den længe, du har ret i, at den er dyr. Jeg håber, at du lykkes med såningen. Jeg har købt en for rimelige penge ved Staudestedet. De andre kan jeg ikke huske, hvor jeg har dem fra.
      Det lyder som om, du har haft succes med såning af fasanbusken, det er da godt. Jeg har også læst, at de er lidt sarte, så det er nok godt at have dem i drivhuset.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Ja, det var et helt forunderligt lys, der kom sidst på dagen i går, og jeg synes du har fanget det flot! Jeg er især vild med billedet, der fremhæver jordfarverne, så de nærmest hopper ud af billedet :) Også skønne solopgangsbilleder fra en dejlig solskinsdag, men koldt var det - det har du ret i. Det kan mærkes her sidst i januar, at lyset er på vej tilbage, og det er så tiltrængt! Ligesom både Nana og dig er jeg også utroligt glad for Fjerbusken - både med og uden blomster, for bladene er så fine friskt grønne i farven. Jeg har en kæmpestor og en lidt mindre, der skal flyttes mere frem i lyset. Floks er også en af de absolutte yndlinge, og jeg har lovet mig selv at skære lidt tilbage næste år, så blomstringen forlænges - det er så spændende, om jeg husker det :) De hvide er også en favorit hos mig, men jeg har mange forskellige og holder af dem alle. Faktisk har jeg også koldsået nogle og er virkelig spændt på, om jeg får held med det. Din mørkløvede Vortemælk er bare flot - den kendte jeg ikke.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg er glad for, at du kan se, hvad jeg mente. Det er fantastisk med de jordfarver, jeg stod længe og kiggede, sådan plejer det ikke at se ud. Ja det har været en smuk, men kold dag. Lyset er helt sikkert at mærke på sådan en smuk dag, i morgen bliver det nok værre. Fjerbusken er skøn, jeg kan ikke forstå, at du kan have to, de fylder meget. Jeg får heller aldrig skåret mine floks tilbage, så de har heller ikke en ekstra lang blomstring hos mig. Det bliver spændende, om din koldsåning lykkes. Jeg er ærgerlig over, at jeg ikke har navnet på vortemælken.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Din have ser rigtig fin ud også uden sne. Syntes at min er temmelig trist men med fint solskin som idag hjælper det da lidt. Det beskårne billede har noget helt særligt over sig. Det særlige lys over Høneballe haven kan rigtig fornemmes :-) Jeg plantede gule hundetand knolde i efteråret og så har jeg sået rosa og hvide. Spændende om der kommer noget ud af det. Håber det for de er nu kønne. Fasanbusk såede jeg sidste vinter og fik nogle fine planter ud af det. De er på nær en som står og hygger sig i drivhuset foræret væk. Mon ikke jeg har handlet frø samme sted som Ole for mine frø var også bonusfrø :-) Fjerbusk et rigtig flot men desværre bliver den lige stor nok. Kan næsten fornemme duften af phlox de er skønne og kan lide de fleste farver men har jo en svaghed for de lilla :-)
    Jeg har idag fået et ønske opfyldt som jeg har haft meg.....et læn....ge. Posten har været med en IPad til mig. Nu skal jeg så bare have fat i en af de unge i familien. Det er jo noget de har styr på. Heldigt for sådan en IT analfabet som mig :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der igår i mørkningen var haven rigtig flot, godt du også kunne fornemme det særlige lys. Ja solen gør underværker i haverne, når vi endelig får den at se. Det lyder spændende med hundetandsknoldene og at du har sået nogen, spændende om du får succes med dem. Ja fjerbusken er rigelig stor til en mindre have. Phlox dufter dejligt ja, den vækker mange minder :)
      IPad jamen tillykke med det, de er lidt dyre, jeg nøjes nok med min gode bærbare, den kan jeg finde ud af. Håber du finder ud af den, men det gør du nu nok, mon ikke det er et spørgsmål om træning.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Ja, det er utroligt sådan en forskel, der er på farverne, jeg tror også det skyldes himlen. Den hundetand er bare så fin, jeg kan rigtig godt lide farven og faconen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det var fantastisk, det må være himlen ja. Hundetand er bare en skøn plante, jeg må have kriget mig nogle flere :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Her var det stort set gråt det meste af dagen, er spændt på hvor koldt det bliver efter regnen imorgen.
    Firbladene ser ud til at trives
    Tænderne er lækre,
    Og sikken dog en flot RØD rose:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja så var vi heldige med solen, det bliver spændende med den næste uges tid, nattefrost i mange dage, hvis vi skal tro dem.
      Ja firbladene har det fint, jeg ved selvfølgelig ikke med i år, men vi får se. Ja og tænderne er lækre, dem vil jeg gerne have flere af. Den er nu ikke rød den rose, i hvert fald ikke postkasserød :)
      Dejlig dag til dig, her er det gråt og regnfuldt.

      Slet
  8. Kære Lisbeth.
    Tak for alle de dejlige billeder. Godt at påskeklokkerne rejste sig igen. Jeg har tre floks nu og jeg er meget glad for dem. Jeg klipper ca. hver anden stilk lidt ned i juni, så blomstrer de hele sommeren og jeg elsker deres duft.
    Ja lyset bliver nogen gange helt fantastisk, når solen ikke rigtig er fremme. Meget smukt og flot fotograferet.
    Mange er rigtig glade for deres Ipad. John underviser ved Ældre Sagen i Ipad og der er folk på venteliste. Jeg er rigtig glad for min stationære med en rigtig stor skærm. Jeg har for resten lånt et af dine billeder som baggrundsbillede, Lisbeth. Et fantastisk godt billede fra stranden, hvor hundene er med. Der er farverne også helt fantastiske, når de kommer op på en stor skærm. Håber det er ok at bruge det? Rigtig god onsdag til dig og Bent.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak, godt du kan lide mine billeder, du må hjertens gerne bruge dem som skrivebordsbaggrund, det kan der være flere som gør :) det kan man ikke vide.
      Jeg må se at få taget mig sammen til at klippe lidt i floksne i år, det er jeg ikke så god til.
      Ipad har jeg ikke, men har nogen gange overvejet det, det er da fint at John underviser i Ipad. Jeg kan foreløbig klare mig med min bærbare med stor skærm, den er jeg glad for.
      Også god onsdag til dig og John
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Hej Eliane.Vil bare lige sige tak for det gode råd med at klippe floksen halvt ned................det skal da prøves.
      Knus Jette

      Slet
  9. Hej Lisbeth.Tak for mange smukke billeder med et helt fantastisk lys.
    Flot hundetand...................og fjerbusken er også en af mineynglige
    Floks har jeg jo også i forskellige farver..............dem ville jeg da slet ikke undvære.
    Må ud og se om der er gang i mine påskeklokker..................for juleroserne blomstre så fint derude.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Selv tak - godt du kunne lide dem. Hundetanden er skøn og ligeså fjerbusken. Nej floks kan man bestemt ikke undvære. Juleroser vil desværre ikke gro hos mig.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet